Kuuluuko kaikilla olla sama elintaso?
Tuli mieleen tuosta vaatekeskustelusta, että pitääkö ihmisellä olla varaa kaikkeen mihin muillakin, riippumatta työstä, koulutuksesta ja perhetilanteesta?
Kommentit (101)
Ja vassarihiljaisuus alkoi, jotta tämäkin ketju painuisi unholaan :)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:17"]
Miksi kaikilla edes pitäisi olla sama elintaso? Jos kaikilla olisi yhtä yltäkylläistä, romahtaisi maapallon resurssit sekä yhteiskunnan rakenteet alta aikayksikön ja sitten ei loppujen lopuksi kellään olisi mitään. Ja jos kaikilla olisi yhtä köyhää, ei ketään huvittaisi nähdä vaivaa, koska tietää ettei siitä olisi mitään hyötyä itselleen. Suostuisitteko vaikkapa itse elämään yhteiskunnassa, jossa jokaisella on samankokoinen asunto, jokainen saa valtiolta saman verran rahaa mutta töihin on mentävä ilmaiseksi. Et voi ostaa mitään, mikä voisi olla hienompaa kuin naapurilla, koska ei ole mitään mahdollisuutta saada lisää rahaa elintason tasavertaisuuden säilyttämiseksi. Ruokaa jaetaan juuri saman verran mitä muille. Jos vastaus on kyllä, niin tervemenoa katsomaan miten hyvin se toimii Pohjois-Koreassa.
Perustarpeet tulee totta kai olla tasavertaiset kaikilla kuten ilmainen koulutus ja katto pään päällä, mutta ei missään todellisuudessa voida maksaa siivoojalle samaa palkkaa kuin ylilääkärille. Vaikka siivoojan työ on tärkeää, ei se vaadi samanlaista vastuuta, ammattitaitoa ja monimutkaista ajattelua kuten ylilääkärin työ. Puhumattakaan vuosien erikoistumisesta ja koulutuksesta.
[/quote]
Noinhan se yksinkertaisimmillaan on. Mutta kun ylilääkärin hunsvottikakarat perii sen, ja elävät hulppeammin kuin vaativaa riviasiantuntijaduunia paiskiva köyhästä lapsuudenkodista ponnistava valkokaulusprole,niin eihän se ehkä ihan reilua ole, teknisesti ottaen. Tai joku syntyy Cambridgen prinsessaksi kaikkine etuineen. Tai joku saa sossusta sen minkä matalapalkkasiivooja saa raataen kasaan.
Meille ja meitä edeltäville sukupolville on opetettu, että työtä tekemällä pärjää ja töitä on tehtävä elantonsa eteen. Yhteiskunnan elättinä oleminen ei ole hyväksyttävää. Mutta niin monet ihmiset tekevät tunnollisesti töitä, eikä silti pärjää. Joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen yms. Rikkaimmat miettivät pakokeinoja, kuinka välttää esim. laillisesti asetetuista perintöveroista. Perintöverojenkin jälkeen jää valtavaa tuloa tuottavat omaisuusmassat. Niin suuret, joilla useat tavalliset perheet eläisivät loppuikänsä. Yhtaiskunnan mädännäisyys ja kaiken saaneiden ihmisten itsekeskeisyys suorastaan löyhkää kuvottavalle.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 15:51"]
Ei, mutta toimii se niinkin päin että kultalusikka suussa syntyneillä ei kuuluisi olla hyvää elintasoa; eivät ole sitä ansainneet, koska syntyminen ei sinänsä ole mikään meriitti.
[/quote]
Voi kulta pieni, minähän jätän omaisuuteni juurikin keille huvittaa. Ja minu nyt vaan satuu huvittamaan jättää se kokonaisuudessaan lapsilleni.
Katsos, minulla on OIKEUS päättää omista rahoistani. Sinulla ei ole saatana niin minkäänlaista oikeutta tulla siihen väliin, eikä valtiollakaan. Niistä rahoista on valtavat verot jo maksettu.
[/quote]
Voi kun jollakin meni tunteisiin :D
[/quote]
Ja tuota parempaan kommentointiin et sitten pysty?
Huoh...
Miten minusta tuntuu että sinua eivät perintöasiat sen kummemmin kosketa? *hih*
[/quote]
Minun kommenteissani eivät saatanat vilise. Ja hieman omia sanojasi lainatakseni "minu nyt vaan satuu huvittamaan" käyttää itse ansaitsemani rahat miten itse lystään, siihen ei perintöjä tarvita vanhemmilta eikä mitään tarvitse jättää lapsille kun en niitä ajatellut tehdä. Että *tirsk tirsk* vaan :)
[/quote]
Kyse on muuten ihan perustavanlaatuisesta asiasta: ihmisen oikeudesta päättää oman omaisuutensa kohtalosta eläessään ja kuoleman jälkeen.
Minua todellakin huvittaa päättää siitä ihan itse -ei tule kuuloonkaan että joku muu sen tekisi.
Mutta se kuulostaa hienolta että et aio lisääntyä! *tirsk*
[/quote]
Ei kaikki ota perintöjä vastaan. Isä ei ottanut aikanaan, enkä minäkään todennäköisesti ota. Ei ole tarvis rahalle ja romuille.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:17"]
Miksi kaikilla edes pitäisi olla sama elintaso? Jos kaikilla olisi yhtä yltäkylläistä, romahtaisi maapallon resurssit sekä yhteiskunnan rakenteet alta aikayksikön ja sitten ei loppujen lopuksi kellään olisi mitään. Ja jos kaikilla olisi yhtä köyhää, ei ketään huvittaisi nähdä vaivaa, koska tietää ettei siitä olisi mitään hyötyä itselleen. Suostuisitteko vaikkapa itse elämään yhteiskunnassa, jossa jokaisella on samankokoinen asunto, jokainen saa valtiolta saman verran rahaa mutta töihin on mentävä ilmaiseksi. Et voi ostaa mitään, mikä voisi olla hienompaa kuin naapurilla, koska ei ole mitään mahdollisuutta saada lisää rahaa elintason tasavertaisuuden säilyttämiseksi. Ruokaa jaetaan juuri saman verran mitä muille. Jos vastaus on kyllä, niin tervemenoa katsomaan miten hyvin se toimii Pohjois-Koreassa.
Perustarpeet tulee totta kai olla tasavertaiset kaikilla kuten ilmainen koulutus ja katto pään päällä, mutta ei missään todellisuudessa voida maksaa siivoojalle samaa palkkaa kuin ylilääkärille. Vaikka siivoojan työ on tärkeää, ei se vaadi samanlaista vastuuta, ammattitaitoa ja monimutkaista ajattelua kuten ylilääkärin työ. Puhumattakaan vuosien erikoistumisesta ja koulutuksesta.
[/quote]
Noinhan se yksinkertaisimmillaan on. Mutta kun ylilääkärin hunsvottikakarat perii sen, ja elävät hulppeammin kuin vaativaa riviasiantuntijaduunia paiskiva köyhästä lapsuudenkodista ponnistava valkokaulusprole,niin eihän se ehkä ihan reilua ole, teknisesti ottaen. Tai joku syntyy Cambridgen prinsessaksi kaikkine etuineen. Tai joku saa sossusta sen minkä matalapalkkasiivooja saa raataen kasaan.
[/quote]
Aika harvassa taitaa olla ne, jotka maagisesti pelkän vanhemman ammatin perusteella rikastuisivat, ellei siirry johonkin monikansallisen perheyrityksen johtoon. Suomessa jokaisella on mahdollisuus käydä ilmaista koulua ja tehdä itsestään vaikka tasavallan presidentin, jos niin vain haluaa. Yleensä köyhemmistä kodeista tulevat lapset pärjäävät huonommin, koska ovat jo kotoa oppineet "herra-ammattien" olevan pahojen valkolahtareiden juttuja ja että sossusta kyllä saa rahaa jos loppuu kesken. Rikkaiden perheiden lapset taas tietävät sossun olevan vasta viimeinen ja väliaikainen vaihtoehto eikä mikään vakituinen ottomaatti jolla on velvollisuus maksaa loppukuun menot.
Silkkaa huuhaata ilman todellisuuspohjaa nämäkin:
http://www.vauva.fi/keskustelu/4273821/ketju/sossu_maksaa_ajokortinkin
http://www.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=969073
Että joo, kyllä kaikilla täytyy olla sama elintaso!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:21"]
Suomessa saa kyllä itse vaikuttaa aika paljon siihe millasen elintason itselleen haluaa, joten ei. Itsestä se aika paljon kiinni on ja se alkaa jo siä peruskoulussa joten opettakaa ne muksut pienestä pitäen siihen, ettei raha kasva puussa vaan pitää kouluttautua hyvin jotta voi saada hyvän ammatin.
[/quote]
Paitsi että meillä on niitä hyville aloille kouluttautuneita jo tälläkin hetkellä pilvin pimein, joten kouluttautumallakaan ei saa ostettua taivaspaikkaa = varmistettua työllistymistään.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:21"]
Suomessa saa kyllä itse vaikuttaa aika paljon siihe millasen elintason itselleen haluaa, joten ei. Itsestä se aika paljon kiinni on ja se alkaa jo siä peruskoulussa joten opettakaa ne muksut pienestä pitäen siihen, ettei raha kasva puussa vaan pitää kouluttautua hyvin jotta voi saada hyvän ammatin.
[/quote]
Paitsi että meillä on niitä hyville aloille kouluttautuneita jo tälläkin hetkellä työttöminä pilvin pimein, joten kouluttautumallakaan ei saa ostettua taivaspaikkaa = varmistettua työllistymistään.
[/quote]
Kas, yksi sana unohtui!
Peruselintaso (asunto, ruoka, vaatteet) täytyy turvata kaikille. Onko kukaan tietoinen, että oikein köyhistä oloista on vaikeampi kouluttautua esim. Lääkäriksi kuin varakkaammasta perheestä. Varakkaamman perhe pystyy avustamaan lastaan monella tapaa, mihin taas köyhemmällä ei ole varaa. Siksi esim. Opintotuki on niin tärkeä. Että kaikki saisivat samat mahdollisuudet kouluttautua siihen ammattiin, mitä toivovat. Opintotuki mahdollistaa sitä hyvin pitkälle.
Peruselintaso on aivan eri asia kuin kaikenmahdollistavamuidenmaksama elintaso!
Lääriksi jos haluaa on "käytävä" maksullinen kurssi.. itse en tunne yhtään lääkettä niin ei ala oikein nappaa. Lääkäri on tosin ala jossa voit ansaita ammattiosaamisellasi hyvin ilman muuta kovinsuurta alkupanosta jos vertaa teolliseen tuotantoon.
Saman elintason saavuttaminen kaikille ei yksinkertaisesti ole realistista, mutta liian suurille tuloeroille sanon ei. Ja te, jotka kuvittelette kaikilla olevan mahdollisuus kouluttautua ja työllistyä vaikka ja miksi, kun on vain tarpeeksi uuttera ja ahkera ja ties mitä: puppua.
Ainahan tietenkin näihin keskusteluihin löytyy se maaginen superihminen, joka on rämpinyt perämetsien rämeiköistä, yöpynyt pääsykokeet taivasalla ja sitten valmistunut kolmea työtä samalla tehden alansa superhypertohtoriksi ja päässyt superhypertyöpaikkaan astumalla yrityksen ovista sisään ja hihkaisemalla "Mä tulin nyt!", ja odottaa että kaikkien muidenkin pitäisi pystyä, kun kerran hänkin. Mutta kyllä se merkittävästi vaikuttaa vaikkapa koulutuksen pituuteen, jos taloudelliset resurssit on jo lähtökohtaisesti heikot.
Ja vaikka sitten taistelisit itsesi työllä ja tuskalla vaikeuksien kautta huippupapereihin, nekään eivät tänään takaa sitä työllistymistä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:06"]
Peruselintaso on aivan eri asia kuin kaikenmahdollistavamuidenmaksama elintaso!
[/quote]
Jos tässä perustettaisiin keskustelu "Mikä on peruselintaso", niin täällä vallan villiintyisivät nämä jampat, joiden mielestä peruselintaso tarkoittaa työttömien pakkosijoitusta kommuuneihin kaupunkien ulkopuolelle ja hankkimaan kaikki tarvitsemansa korvamerkityillä kupongeilla kirppareilta ja kierrätyskeskuksista, ettei heillä vain vahingossakaan olisi liikaa rahaa hassattavaksi älypuhelimeen.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:07"]Lääriksi jos haluaa on "käytävä" maksullinen kurssi.. itse en tunne yhtään lääkettä niin ei ala oikein nappaa. Lääkäri on tosin ala jossa voit ansaita ammattiosaamisellasi hyvin ilman muuta kovinsuurta alkupanosta jos vertaa teolliseen tuotantoon.
[/quote]
Ei ole käytävä. Valmennuskurssit on suurimmaksi osaksi huuhaata. Sisäänpääsy on itsestä kiinni. Se, minkä vuoksi suuri osa opiskelemaan päässeistä tietyillä aloilla on käynyt valmennuskurssin, johtuu siitä, että motivoituneimmat pääsykoelukijat usein käyvät valmennuskurssin.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:07"]Lääriksi jos haluaa on "käytävä" maksullinen kurssi.. itse en tunne yhtään lääkettä niin ei ala oikein nappaa. Lääkäri on tosin ala jossa voit ansaita ammattiosaamisellasi hyvin ilman muuta kovinsuurta alkupanosta jos vertaa teolliseen tuotantoon. [/quote] Ei ole käytävä. Valmennuskurssit on suurimmaksi osaksi huuhaata. Sisäänpääsy on itsestä kiinni. Se, minkä vuoksi suuri osa opiskelemaan päässeistä tietyillä aloilla on käynyt valmennuskurssin, johtuu siitä, että motivoituneimmat pääsykoelukijat usein käyvät valmennuskurssin.
[/quote]
Väitän kyllä, että nämä valmennuskurssit antavat melkoisen etulyöntiaseman kouluun haettaessa, vaikka sinun mielestäsi ne ovatkin huuhaata ja kouluun pääsee, kun on vain uuttera ja ahkera ja suurin ja kaunein. Ehkäpä, mutta onhan se valmentautuminen tehokkaampaa, kun on ohjaaja opastamassa, mihin kannattaa erityisesti keskittyä sen sijaan, että yrittää selviytyä kaikesta itse.
En ole jamppa, koska olen nainen. Mutta kyllä, mielestäni ainakin ulkomaalaisille jotka tulevat tänne elintasopakolaisina ja jos eivät itse itseään elätä, niin yhteisruokailu, kierrätetyt vaatteet ja tarvikkeet ja asunnon ei tosiaan tarvitse olla paraatipaikalta. Ja puhelimena toimii ihan hyvin myös motorolan kympin puhelin. Katsos kun kaikki maksaa! Eivät monet suomalaiset työssäkävijätkään pysty juuri mitään muuta kuin ruoan itselleen hankkimaan, koska verot ovat aivan poskettomat (hinnoista puhumattakaan) ja koko ajan vain nousevat. Ja miksi? Jotta voidaan taata työtävieroksuville luxuselämä. En puhu tässä sairaista tai aktiivisesti työtahakevista, vaan nimenomaan niistä jotka tietävät että elävät leveämmin tekemättä töitä, ja toteuttavat sen.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:07"]Lääriksi jos haluaa on "käytävä" maksullinen kurssi.. itse en tunne yhtään lääkettä niin ei ala oikein nappaa. Lääkäri on tosin ala jossa voit ansaita ammattiosaamisellasi hyvin ilman muuta kovinsuurta alkupanosta jos vertaa teolliseen tuotantoon. [/quote] Ei ole käytävä. Valmennuskurssit on suurimmaksi osaksi huuhaata. Sisäänpääsy on itsestä kiinni. Se, minkä vuoksi suuri osa opiskelemaan päässeistä tietyillä aloilla on käynyt valmennuskurssin, johtuu siitä, että motivoituneimmat pääsykoelukijat usein käyvät valmennuskurssin.
[/quote]
Väitän kyllä, että nämä valmennuskurssit antavat melkoisen etulyöntiaseman kouluun haettaessa, vaikka sinun mielestäsi ne ovatkin huuhaata ja kouluun pääsee, kun on vain uuttera ja ahkera ja suurin ja kaunein. Ehkäpä, mutta onhan se valmentautuminen tehokkaampaa, kun on ohjaaja opastamassa, mihin kannattaa erityisesti keskittyä sen sijaan, että yrittää selviytyä kaikesta itse.
[/quote]
Siksi olikin " " koska tiesin heti ensimmäisen vastauksen joka tuli siltikin vaikka oli heittomerkit(ymmärrälukemasi). Olen kuullut opiskelijoilta samaa mitä sanot että jos haluaa päästä opiskelemaan lääkäriksi on "käytävä" maksullinen kurssi.
Minua itseäni kiinnostaisi teollinen ala ei vain ole resusseja muille tekeminen on no no no no no no no no no no no no no no newer ever again. Ampukaa vaikka.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 16:23"]
Ei, mutta ihmisillä on nousukautena päässyt unohtumaan että jos ei itse kustanna elantoaan, tulee tyytyä siihen mitä saa. Eniten v*tuttaa ulkomaalaiset, jotka jo useamman sukupolven voimin elelevät täällä täysin ilmaiseksi saaden kaiken minkä muutkin, ilman että kukaan suvusta on koskaan tehnyt päivääkään työtä tai maksanut senttiäkään veroja. Sitten kuljetaan "omalla" autolla tai taksilla 200 metrin päähän ruokakauppaan, shoppailemaan ja tietty viisi kertaa päivässä rukoushuoneelle, huvitellaan koko suvun voimin vaikka Linnanmäellä, kaikilla luonnollisesti rannekkeet käsissä ja välillä jutellaan siihen uusimpaan älypuhelimeen, joka kaivetaan yli 200 €:n merkkilaukusta. Tottakai mekin kun muutkin!
Samaan aikaan koko ikänsä raskasta työtä puurtaneet eläkeläiset joutuvat jättämään elintärkeitä lääkkeitä ostamatta, kun ei ole varaa. Ja iloitsevat siitä että jos tänään on varaa syödä perunaa, niin vaikkei huomenna ole, niin silloin voi syödä ne kuoret.
[/quote]
Tarkistapa se lääkitys, ei yksikään sosiaalituilla ostele merkkilaukkuja tai ajele taksilla kauppaan ellei ole vammautunut. Paitsi sinun märissä unissasi tietenkin.
[/quote]
Mun äiti asuu kunnan vuokrarivarin naapurissa. Kertoi, että taksit pörrää jatkuvasti katua ees taas kun juoppoja kuskataan milloin alkoon, kapakkaan ja Kelaan. Oma eläkeläisäitini joutuu kävelemään asioille tai menemään bussilla.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 18:27"]
En ole jamppa, koska olen nainen. Mutta kyllä, mielestäni ainakin ulkomaalaisille jotka tulevat tänne elintasopakolaisina ja jos eivät itse itseään elätä, niin yhteisruokailu, kierrätetyt vaatteet ja tarvikkeet ja asunnon ei tosiaan tarvitse olla paraatipaikalta. Ja puhelimena toimii ihan hyvin myös motorolan kympin puhelin. Katsos kun kaikki maksaa! Eivät monet suomalaiset työssäkävijätkään pysty juuri mitään muuta kuin ruoan itselleen hankkimaan, koska verot ovat aivan poskettomat (hinnoista puhumattakaan) ja koko ajan vain nousevat. Ja miksi? Jotta voidaan taata työtävieroksuville luxuselämä. En puhu tässä sairaista tai aktiivisesti työtahakevista, vaan nimenomaan niistä jotka tietävät että elävät leveämmin tekemättä töitä, ja toteuttavat sen.
[/quote]
Ja sopisiko kysyä, että luuletko, ettei tällaiseen byrokratiaan (esim. työttömien kommuuniasuminen, yhteisruokailu jne...) uppoa rahaa verrattuna siihen, että työtön saa täsmärahan, minkä kuluttaa parhaalla katsomallaan tavalla? Läheskään kaikki työttömät EIVÄT saa maksusitoumuksella kustannettua itselleen keskiluokkaista elämää, vaikka mitä väitettäisiin. Jos jollakin killuu se kallis älypuhelin taskussa, hän on sitten kitsastellut jossakin muussa.
Ja sanotaanko vielä tuohon, että tällä hetkellä monessa tapauksessa on kuin onkin parempi vaihtoehto olla työtön kuin tehdä työtä. Kiitos vaikkapa nollasopimusten. Meillä on aika paljon väkeä sen marginaalisen elämäntapatyöttömyysjengin lisäksi, joille se työnteko on aivan jonninjoutavaa, koska pääosa rahasta pitää silti hakea soviteltuna päivärahana. Se on ongelma, muttei työttömän motivaatiossa vaan jossakin ihan muussa.
Kommunistinen järjestelmähän on kokeiltu monessa maassa, eli että kaikilla oli kaikkea saman verran ja samat mahdollisuudet. Kommunismin toimivuus tiedetään, eli siitä ei ehkä kannata haaveilla.