Miksi en laihdu?
Olen vuoden alusta noudattanut 1500kcal dieettiä. Liikun tunnin päivässä, mutta paino ei ole laskenut ollenkaan.
Pituus 175, paino 110.
Mistä johtuu? En tajua paljonko kaloreita pitäisi syödä, syönkö liian vähän?
Haluaisin laihtua noin kilon viikkovauhtia.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki vihko johon kirjaat ylös päivän syömiset. Aivan kaikki jopa kahviherkut ja napostelut.
Kirjaan Yazioon. Se näyttää tämänkin päivän osalta 1500kcal.
Eilen 1600kcal mutta liikuin tunnin.Ruokavalio? Mä pudotin viikon hedelmäsose kuurilla 4kg. Ruuassa ei saa olla yhtään piilosokeria, suolaa tai rasvaa.
Paljonko rasvaa sais tulla päivässä? Mulla tulee 50 g
Syöt todennäköisesti n. 2500 kcal ja kaunistelet totuuden itsellesi, koska et halua myöntää totuutta. Kysypä alkoholistilta, paljonko se juo päivässä? No ei kuule juuri koskaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Kyllä olen kirjannut aivan oikein.
Paljonko mun pitäisi sitten syödä? 1000kcal? Ja tunti liikuntaa päivässä?Ettei vain mene säästöliekille
Keho ei mene tuosta vain säästöliekille, siinä kestää kuukausia ja täytyy oikeasti olla nälässä, 1500 kaloria on niin paljon, ettei todellakaan mene säästöliekille. Itselläni on niin pieni kulutus että jopa lihon jos syön 1500 kaloria päivässä.
Liika treenaaminen saattaa aiheuttaa kehossa stressitilan, jolloin paino ei putoa. Onhan myös lepopäiviä?
Milloin olet viimeksi laihduttanut ? Jos olet koko ajan tehnyt sitä, niin elimistö menee sekaisin.
Itse aloitin 7.1. laihdutuksen. Oon 178cm ja painoa 85kg. 1200Kcal / pv mennään. Ihan hyvin ja monipuolisesti voi syödä. Kaikki karkit, jäätelöt, vanukkaat, pullat jne kiellossa ja alkoholi mitä en ole juonut muutenkaan kahteen kuukauteen. Laskekaa kalorit. Itse tiedän jo syömisistäni, että paljonko niissä on kcal / 100g niin lasken vain päässä.
Eli kalorit pitää oikeasti laskea johonkin tonniin. Selvä. Koitan viikon sillai.
Vierailija kirjoitti:
Hanki vihko johon kirjaat ylös päivän syömiset. Aivan kaikki jopa kahviherkut ja napostelut.
"kahviherkut ja napostelut"
🤦🏻♀️
Täällä aina epäillään että on salasyöjä. Mutta se ei ole niin. Mä olen ollut 4 kk miinuskaloreilla ja lasken grammalleen joka suupaln ja kalorit oikein laskettu, ja varman päälle syönyt alakanttiin eli 1500 kcal. Tuo 1500kcal päiväannos on pieni sillä liikun joka päivä tunnin eli kulutus siinä 400kcal.
Todellinen nettosaanti 1100-1200.
EN OLE LAIHTUNUT LAINKAAN.
Ja lääkärillä käyty asian suhteen, lääkäri vahvisti sen että laihdutus ei ole matematiikkaa ja aina ei miinuskaloreilla laihdu. Mun tapuksessa unettomuus ja stressi on taustatekijät sille että en ole laihtunut. Paino edelleen ihan sama 80kg vaikka kuukausia nähty nälkää ja urheiltu kuin hullu.
Lääkäri käski lopettaa hetkeksi urheilun. Se pahentaa stressitilaa ja estää kaiken laihtumisen.
Joten te jotka aina jankutatte että laihtuminen on matematiikkaa, on PAKKO laihtua miinuskaloreilla; olette väärässä. Keho ei ole kone.
Fysiikan lakeja ei voi kuitenkaan rikkoa ja jostain keho sen energiansa nyhjäisee, ei se tyhjästä ilmesty vaikka olisi millainen stressitila.
Liiku oikein. Se mistään tunnista tai muusta ole kiinni, kun sykettä nostava liikunta lakkaa tehoamasta jo neljännestunnissa. Aamulla lenkkiä tai pyöräilyä ENNEN aamupalaa. Sitten seuraavan kerran liikuntaa viimeistään illemmalla, mieluummin lihaskuntoa, esim. pilates.
Keho on omanlaisensa monimutkainen kone. Laihduttaminen ei ole sitä että lasket kalorit ja jonkun liikunnan keston. Syö ainoastaan hyviä, matalan GI:n ruokia ja liiku edellämainittujen ohjeiden mukaan. Olet luonnonoikku jos et laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdun 1100-1200 kcalilla vajaan kilon viikossa. Olen pari senttiä sua pidempi ja aloittaessa paino oli jonkun kilon enemmän kuin sulla.
Kalorilaskurit antavat yleistyksiä ja keskiarvoja, eivät ne ole mitään kiveen hakattuja totuuksia.
8 kuukaudessa laihdun kerätyt ylimäräiset kilot eli 8kg. Millä syömällä ruokaa. aamiainen kello 8. lounas kello 11. välipala kello 14. illalilen kello 16.30. iltapala kelo 19. Laiduttamatta kotiruokaa. Paino tolla pysynyt normipainona. Sokeria sisältävät tuoteet lopetin. Vaihdoin ne pakaste marjoihin.Joten ruokarytmin mukaan elän ja sovin menoni. Hissiä en koskaan käytä,hyötyliikuntaa.Tuli sitä elämän tapakin.
Vierailija kirjoitti:
Fysiikan lakeja ei voi kuitenkaan rikkoa ja jostain keho sen energiansa nyhjäisee, ei se tyhjästä ilmesty vaikka olisi millainen stressitila.
Stressitila vaikuttaa siihen, paljonko se keho kuluttaa energiaa. Kun se kulutus ei ole vakio.
Vuotta on mennyt vasta 12 päivää. Laihdutus on pitkä prosessi, katso painoasi uudestaan seuraavan kerran vaikka maaliskuussa ja sitten kesäkuun lopuilla. Liika vaa'an tuijotus tuottaa vaan stressiä ja epäonnistumisen tunnetta.
Kannattaa myös huomioida, että lihas painaa enemmän kuin läski. Jos aloitat nyt liikkumisen painosi voi jopa nousta muutaman kilon ennenkuin se alkaa laskemaan, sitä ei kannata säikähtää. Liike tulee myös pikkujutuista, sen sijaan että kulkisit 3 kerrosta hissillä kannattaa valita portaat. Sen sijaan, että kuljet autolla/bussilla lyhyet matkat kannattaa kävellä. Kun kävelet laita reppu selkään jossa on hieman tavaraa painona, ihan muutamakin kilo tehostaa kävelyn tehokkuutta salakavalasti, etkä ajattele sitä treeninä.
Tärkein asia painonpudotuksessa on ruokavalio. Ihmiskeho on todella energiapihi liikunnassa, yhdellä sokerimunkilla voit kävellä kohtuullisen ripeään tahtiin noin tunnin. Seuraa rehellisesti kaloreitasi ja merkkaa ylös myös juomat. Esimerkiksi tölkissä limsaa tai sokerilla makeutetussa kahvissa on yllättävän paljon kaloreita. Jättämällä kaiken makean ruokavaliosta saat huomaamatta todella paljon kaloreita pois. Syödessä kannattaa myös ajatella "onko minulla enään nälkä" vs "olenko täynnä".
Kiitos kaikille vinkeistä. Pitää testata näitä ohjeita.
Itse olin joitakin vuosia sitten ylipainoinen. Eli 161/90. Viisi vuotta sitten päätin, jotta homma lähtenyt lapasesta, joten muutin vain sen, että makeat jäi pois. Aina syönyt terveellisesti, mutta liikaa kulutukseen nähden. Lisäksi tuli hyötyliinkunta, (joka nyttemmin muuttunut juoksuharrastukseksi). Päivän ateriat syön kolmessa osassa ja klo 19.00 jälkeen en syö enää mitään, jotta 12 h saa kroppa levätä. Välipalat hedelmiä ja marjoja. Kaksi vuotta kesti, paino putosi tasaisesti huomaamatta, vailla nälkää 62 kg. Homma on jatkunut ja nyt 56 kg. Joten ylläpitoa jäljellä. En laskenut kaloreita, ei tarvinnut. Lapsenikin toteaa vain äidin syövän linnunannoksia, joten ei tartte turhia laskeskella.
Joten indeksit on kohdillaan, juoksuharrastus jatkuu, paitsi yli 15 jos pakkasta, tyydyn sisällä vähän jumppaamaan. Ikää tällä hetkellä 68 v ja olo mitä mainioin, onneksi ei ole perussairauksia, eikä siis mitään lääkkeitäkään. Hitaasti, mutta varmasta saavutettu tulos on pysyvä, mutta jatkuva laihduttaminen ja jojoilu ei tee kenelläkään hyvää.
Tsemppiä ja malttia, äläkä mieti koko asiaa. Tee perusrutiini itsellesi, niin pääset tavoitteeseen.
Pyöräile töihin/opintoihin. Koronapassilla pääset uimaan. Sitten kun saat taas luvan urheilla osallistuisin vesijumppaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet menstruoiva ihminen (=niin runollisen kaunis ilmaisu naiselle, mutta ainoa intersektionaalisen feminismin hyväksymä termi), niin painoa pitää tarkkailla vähintään kuukausi, että saa selville hormonitoiminnan vaikutuksen painoon.
Jep. Itse olen kevyimmilläni heti kuukautisten jälkeen ja kaksi viikkoa tästä keho alkaa kerätä nestettä. Jos olet aloittanut liikunnan etkä ole sitä ennen harrastanut, lihaksesi myös lienevät täynnä nestettä. Olet tässä ajassa ehtinyt laihtua korkeintaan 1,5 kiloa ja sen verran nestettä voi olla sinussa helposti.
Ihan toinen asia on sitten se kuinka idioottimianen kalorinrajoitusdieetti on.
Onko hiilareita liikaa? Niitä pitää olla, mutta laihduttaessa pitää vähentää. Syötkö leipää,pastaa,riisiä ym? Syötköpaöjon hedelmiä, juotko mehuja?