Järkytys vaatekaupassa
Vaatteiden ennestään huono laatu näyttää laskeneen reippaasti. Näissä perushalpisliikkeissä lähes kaikki vaatteet on valmiiksi nyppyisiä, fletkuja, ompeleet repeilee ja napit irtoilee jo kaupassa. Puuvilla on valmiiksi kuluneen oloista, nypyistä, läpikuultavaa ja seitin ohutta. Iso osa vaatteista on erilaisia tekokuituja. Mikähän idea on kesävaatteissa jotka on 100% polyesteriä? Sama kuin pistäisi päälleen muovipussin helteellä.
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:42"]
Minun täytyy sanoa, että tänä keväänä olen aivan Lidliläiseksi siirtynyt. Lasten vaatteet ovat varsinkin todella hyvä laatuisia! T-paidoissakin printit pysyy pesusta pesuun! Ostin lapselle reiman paksuja sukkahousuja ja toiseen tuli varpaiden kohdalle saumaan reikä ja toiseen reiteen? Ja siis ihan jo heti ekalla käyttökerralla. Lidlistä ostin kahdet sukkahousut ja ei merkkejäkään puhkikulumisesta ja ovat kunnolliset paksut!
Toki Lidlissäkin on sitä huonoa laatua ja ties missä hikipajassa tehdään, mutta köyhän on pakko ostaa sieltä, mistä edullisesti saa!
[/quote]
Kai laitoit Reimalle palautetta? Meillä on Reimalta aina vaihdettu vialliset tuotteet, eli ensimmäisellä käyttökerralla rikkoontuneet.
Yksissä lidlin sukkahousuissa meillä kävi vastaavanlainen juttu. Ja Lilin paita meni parissa pesussa muodottomaksi, mutta on myös hyviä kokemuksia! Parempia sukkahousuja (noita yksiä lukuunottamatta) kun Sittarin laareissa.
Mustakin tuntuu että laatu on mennyt aina vaan paskemmaks. Kymmenen vuotta sitten Henkkamaukalta ostamani teeppari on ihan siisti vielä, mutta pari kuukautta vanhassa samantyyppisessä on jo reikä ja toisesta paikasta kuultaa kangas läpi ratketakseen siitäkin kohtaa..
Kertoisitteko muuten missä liikkeissä myydään kelpohintaisia kestäviä vaatteita? Tarkoitan oikeaa vaateliikettä enkä verkkokauppaa. Yritin googlettaa "eettinen vaatekauppa" ja kaikki halvimmatkin vaatteet on jotain satasen luokkaa tai sitten hyvällä lykyllä löytää paidan viidellä kympillä, mutta se on ihan basic musta t-paita. Olis kiva ostaa kestäviä vaatteita, mutta nykyään niitä tuntuu löytyvän vain kirpparilta ja sieltäkin huonosti. Alka kirpparien valikoima olla jo aika h&m-painotteista.
-opiskelija
Laatu huonontunut hurjasti luksusmerkeissäkin, mutta hinnat vaan nousevat nousemistaan. No eihän se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka maksaa....
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 00:46"]
Kertoisitteko muuten missä liikkeissä myydään kelpohintaisia kestäviä vaatteita? Tarkoitan oikeaa vaateliikettä enkä verkkokauppaa. Yritin googlettaa "eettinen vaatekauppa" ja kaikki halvimmatkin vaatteet on jotain satasen luokkaa tai sitten hyvällä lykyllä löytää paidan viidellä kympillä, mutta se on ihan basic musta t-paita. Olis kiva ostaa kestäviä vaatteita, mutta nykyään niitä tuntuu löytyvän vain kirpparilta ja sieltäkin huonosti. Alka kirpparien valikoima olla jo aika h&m-painotteista.
-opiskelija
[/quote]
Lisään: hyvästä ja kivan näköisestä paidasta olisin valmis maksamaan 30 e, mekosta 50 e tai vähän enemmän jos on superihana, hameesta tai sortseista 30-40 e.
Onko kukaan kokeillut tehdä itse toppeja tai t-paitoja käyttämällä kaavojen mallina näiden rättikauppojen vaatteita? Mahtaako onnistua? Olen joskus pohtinut aiemminkin ompelevani itse perusvaatteita, mutta kaikki valmiina löytämäni kaavat ovat yleensä "tanttamallia". H&M:n ja GinaTricotin jne rytkyt ovat malliltaan minulle yleensä hyviä, ja kokokin olisi varmasti juuri passeli, mutta materiaaleissa olisi toivomisen varaa. Onko kellään kokemusta?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:38"]
Mikä on hyvä vaateliike miehille?
[/quote]
Halonen ja Koiso. Niihin voi päästää miehen yksinkin. Hyvät myyjät on molemmissa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 05:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 00:02"]sellainen ajatusvirhe on monessa vastauksessa, että vaatteiden itse tekeminen olisi jotenkin eettisempää kuin ostaminen. niitä kankaita ei välttämättä ole tuotettu yhtään sen eettisemmin kuin vaatteitakaan. [/quote] Jäähän siinä se toinen hikipajavaihe pois, kun ompelu tapahtuu itse. Ja ihan karsea ajatus oli tuo, että kyselkää lähipiirin harrastajia ompelemaan ja maksakaa KYMPPI. Oikeasti, monen tunnin työ ja siitä korvaukseksi 10 €! Nauraisin ulos tällaisen ehdottajan.
[/quote]
Itse en taas ole kehdannut pyytää pienistä fiksauksista tai helpoista ompeluista enempää kuin tuon parisen kymppiä. Jostain syystä en osaa hinnoitella itseäni ja aikaani korkeammaksi, vaikka ehkä pitäisi. Tässä ketjussa on ymmärretty ihan väärin, että olisin sitä mieltä, että vaatteiden ompelusta on turha maksaa kenellekään yhtään mitään ja jotenkin väheksyn koko ammattikuntaa. En todellakaan!
Tiedän, että ompelusta on syytä maksaa AMMATTILAISELLE ja summa olla sen mukainen, jos työ on yhtään erikoisempi. Mutta jos joku perus-Pirkko, kuten itsekin olen, ompelen samalla telkkaria katsoen ja itseäni viihdyttäen yhden paidan kaverille, joka on itse kankaansa tuonut ja esikäsitellyt, en vain yksinkertaisesti kehtaa pyytää kymppiä tai kahta enempää. Sekin kymppi on lisää meidän ruokabudjettiin ja tiedän, että hyvä kangas maksaa nykyään hunajaa. Työjälkini on siisti ja kestävä ja teen työt huolella, mutta koska en ole ammattilainen ja elätä sillä itseäni, en koe oikeaksi että pyytäisin työstä niin paljon, kuin sellainen kenen pitää maksaa siitä summasta paljon muutakin kuin pari pakettia jauhelihaa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 03:28"]
Puuvillan hinta on korkeimmillaan koskaan, sen takia puuvillavaatteet ovat melkein läpinäkyvää seittiä tai sitten niihin on sekoitettu kaikkia tekokuituja. Ei ole enää hooämmänkään kannattavaa tehdä halpoja rättejä puuvillasta, muuten hinta olisi sdn verran korkea ettei sitä laskettaisi todelliseksi halpavaateketjuksi :)
[/quote]
Puuvilla on myös geenimanipuloitu ja orgaaninen pakotetaan väistymään ja häviämään rahavallan avulla. Ilmeisesti P****sta raaka-aineesta ei saa kuin p****ja lopputuotteita.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:42"]Vaatekaupoilla menee surkeasti. Jatkuvasti tuppaa mainosta ostamaan sitä sun tätä tarpeetonta rättiä pilkkahinnalla ja laatu on mitä on. Kuka ostaa? Ei kai kohta kukaan. Eli vedonlyönnin voisi käynnistää: mikä kaatuu ekana kappis, hema, linksu vai seppis? [/quote] Seppis ihan selkeästi.
[/quote]
Joo, ainakin Kampin Seppälä pieneni pienenemistään, kunnes hävisi kokonaan ja paikalle tuli Cubus Kids. Muutenkin Seppälän valikoimat on huonontuneet mun mielestä ihan hirveesti vuosien saatossa. Harmi, ennen muinoin sieltä saattoi saada tosi kivoja kuteita edullisesti.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 06:58"]
Samaa paskalaatua on nykyään kaikki. Espritin, adidaksen, niken ja benettonin vaatteetkin ovat nyktään yhtä huonolaatuisia vaikka ennen olivat ihan laadukkaita.[/quote]
Monella on sama kokemus Espritin kanssa :(. Muutama vuosi sitten lähes kaikki vaatteeni olivat Espritiä, ja esim. vanhimmat farkut on kohta 10v vanhana uuden veroiset, ja melkein saman ikäinen neulepaita on neuloksen osalta uutta vastaavassa kunnossa. Mutta nyt kun sieltä ostaa farkut, on ne parin pesun jälkeen käyttökelvottomat. Samoin paidat on yhtä lirua kiertävää kangasta kuin puolet halvemmilla merkeillä. Olen alkanut siirtyä takaisin halpakauppojen valikoimiin, koska laatu on samaa mutta hinta murto-osa :(. Ainoa mikä enää Espritillä tuntuu laadukkaalta on alushousut. Liivienkin laatu on tippunut huimasti parissa vuodessa.
[/quote]
Voi paska. Itselläni oli joitakin vuosia "traditio" ostaa loppukesän alesta Espritin yksivärisiä T-paitoja useampia. Pysyivät kuosissaan, eikä tullut reikiä. Samoin parhaat farkkuni ovat kirppikseltä ostetut Espritit, ne istuvat kuin olisivat mittojen mukaan teetetyt, ostaisin samanlaisia uutena melkein mihin hintaan hyvänsä. Mutta täytyy sitten vaan tyytyä käyttämään niitä säästeliäästi, että kestävät pitkään.
kävin tänään kirpparilla. huomasin, että sieltä on vaikea löytää hyväkuntoista vaatetta, mutta näin pari Peak Performancen tuotetta, jotka olivat kuin uudet. eli tuossa tapauksessa merkki on ilmeisesti jonkunnäköinen tae laadusta. valmistusolosuhteet ei kuitenkaan taida tuolla merkillä olla ok.
jos on vähän rahaa, suosittelen ostamaan merkkivaatteita second handina, jos haluaa laatua.
Huvittavia nämä valitukset. Käydään ostoksilla halpiskaupoissa ja sitten valitetaan että laatu on paskaa. Mitä muuta luulette parilla kympillä saavanne? Laadukkaita vaatteita on, mutta ne sitten vähän maksaa.
Olen jo vuosia ostanut kaikki vaatteeni marketeista, kun laatu on sitä samaa paskaa joka paikassa kuitenkin. Jotkut näistä 5 euron ostoksista ovat jopa osoittautuneet pitävän kuosinsa useita vuosia, toisin kuin Homojen Maailman lumput.
Ketjussa laatumerkiksi mainitusta Gerry Weberistä mulla on huono kokemus. Ostin sekoiteneuleen, jossa oli viskoosia (30 %) villaa, puuvillaa, polyamidia ja kashmiria. Varauduin kyllä nypynhuoltotöihin tuon kashmirin takia, mutta sitä en aavistanut, että neule hajoaa käsiin. Siis tulee sellaisia silmäpakoja, jotka kasvavat rei'iksi. Ikää neuleella vasta 1,5 vuotta, ja kolme reikää olen korjannut. Yleisilme kulahtanut, ei sellainen kashmir-tapaan nyppyinen vaan kauhtunut. En tiedä, syökö viskoosi luonnonkuituja vai mitä tapahtuu.
Filippa K. ei ole mua koskaan pettänyt. Sieltä saa muun muassa niitä jämäköitä t-paitoja, tosin hintakin on jämäkkä. Tommy Hilfiger on myös ollut hyvä.
Gant oli ennen hyvä, nykään ihan rupu. Sovitin yhtä 300 euron Gantin kesämekkoa, jossa vetoketju pullisteli niin kuin olisi ollut meikäläisen kansalaisopistossa ompelema. Valmistusmaata ei edes löytynyt. Multa ja mieheltä löytyy Gantin slipovereja ja muita preppy-vaatteita kymmenen vuoden takaa, made in USA, ja ovat edelleen toimistokelpoisia.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 01:24"]
Onko kukaan kokeillut tehdä itse toppeja tai t-paitoja käyttämällä kaavojen mallina näiden rättikauppojen vaatteita? Mahtaako onnistua? Olen joskus pohtinut aiemminkin ompelevani itse perusvaatteita, mutta kaikki valmiina löytämäni kaavat ovat yleensä "tanttamallia". H&M:n ja GinaTricotin jne rytkyt ovat malliltaan minulle yleensä hyviä, ja kokokin olisi varmasti juuri passeli, mutta materiaaleissa olisi toivomisen varaa. Onko kellään kokemusta?
[/quote]
Olen kokeillut ja ihme kyllä onnistunutkin, vaikka en ole mitenkään erityisen taitava ja kokenut ompelija. Kun vaate on tullut käyttöikänsä päähän, siitä leikataan saumat auki ja sitten onkin helppo piirtää kaavat. Niin kuin joku sanoikin, itse ommellut vaatteet eivät välttämättä ole sen eettisempiä kuin kaupasta ostetutkaan, mutta pääseepähän ainakin vaikuttamaan enemmän materiaaliin ja ulkonäköön.
Nyt pitää mainostaa yhtä kotimaista vaatevalmistajaa: www.sampsukka.com
Itse olen tilannut vain lastenvaatteita, mutta olen ollut todella tyytyväinen laatuun ja kuoseihin, tuolta löytyy myös aikuisten vaatteita
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:37"]
Miksette osta laatua?
[/quote]
Mistä?
[/quote]
Kotimaisilta käsityöyrittäjiltä, maailmankaupoista yms.