Järkytys vaatekaupassa
Vaatteiden ennestään huono laatu näyttää laskeneen reippaasti. Näissä perushalpisliikkeissä lähes kaikki vaatteet on valmiiksi nyppyisiä, fletkuja, ompeleet repeilee ja napit irtoilee jo kaupassa. Puuvilla on valmiiksi kuluneen oloista, nypyistä, läpikuultavaa ja seitin ohutta. Iso osa vaatteista on erilaisia tekokuituja. Mikähän idea on kesävaatteissa jotka on 100% polyesteriä? Sama kuin pistäisi päälleen muovipussin helteellä.
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:32"]
Kyselkää avoimesti sukulaisten ja kaverien keskuudesta, että onko siellä joku kuka osaa ommella tai omistaa ompelukoneen! Tavallisen paidan ompelu ei ole mitään ydinfysiikkaa ja tollompikin onnistuu siinä. Sitten vaan ostatte itse kankaat mistä haluatte paitanne ja maksatte ompelijalle pienen korvauksen työstään. Tadaa, näin saatte just sellasia paitoja kuin haluatte ja tiedätte varmasti, että sitä ei ole ommeltu missään hikipajassa myrkkyjen keskellä!
[/quote]
Suomessa Eurokankaalla on kangaskauppamonopoli, ainakin täällä pk-seudulla! Kankaat on siellä järkyttävän kalliita, ja samaa polyesteriä sielläkin myydään. Kaiken lisäksi vielä järkyttävän kirjavia ja värisiä. Haluaisin ommella itse, mutta kankaiden löytäminen on vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 23:15"]
Voi herraisä miten ihmisillä meni sukkahousut mutkalle tosta viestistä :D En ilmeisesti sanonut riittävän selkeästi, mutta jollekin kuka huvikseen ompelee paidan tai kaksi jollekin kaverille joka itse tuo kankaansa, niin kyllä siitä voi kympin per paita heittää vaivanpalkkaa. Se on mielestäni siis pieni korvaus. En tarkottanut mitään kahden euron karkkirahaa, vaan kymppiä tai paria vaativuudesta ja ajankulusta riippuen. Ja ompelen siis itsekin, joten tiedän nämä kaavoitus yms. asiat, sekä sen kauanko paitaan saa tuhlattua aikaa jos alkaa tosissaan tekemään.
Liian halvalla ei kyllä kukaan saa omaa työtänsä myydä, mutta itse pyytäisin ehkä työmäärästä riippuen 10-30€ paidasta, mikäli kankaat tulee asiakkaan puolelta. Joku perus raglanhihainen paita ei paljoa vie aikaa, tai löysäksi mitoitettu tunika jossa on vain "neljä saumaa".
Ja mikäli joku ei halua ommella "tuntikausia kavereiden vaatteita", niin eikai kenenkään ole pakko suostua siihen? Aina voi maksaa ammattilaiselle, joka elättää sillä itsensä. Tai vaikka itse lainata mummon vanhaa ompelukonetta ja tehdä omat vaatteensa! Ei olisi merkkien armoilla ja saisi just sitä, mitä sattuu tulemaan :D
[/quote]
Tosissaan tehdyllä ja ei tosissaan tehdyllä vaatteella on aikamoinen ero. Kuka ilkeäisi tehdä ei-tosissaan -laatua edes kaverille?
Sellaista se kirpparilla usein on.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 06:58"]
Samaa paskalaatua on nykyään kaikki. Espritin, adidaksen, niken ja benettonin vaatteetkin ovat nyktään yhtä huonolaatuisia vaikka ennen olivat ihan laadukkaita.[/quote]
Monella on sama kokemus Espritin kanssa :(. Muutama vuosi sitten lähes kaikki vaatteeni olivat Espritiä, ja esim. vanhimmat farkut on kohta 10v vanhana uuden veroiset, ja melkein saman ikäinen neulepaita on neuloksen osalta uutta vastaavassa kunnossa. Mutta nyt kun sieltä ostaa farkut, on ne parin pesun jälkeen käyttökelvottomat. Samoin paidat on yhtä lirua kiertävää kangasta kuin puolet halvemmilla merkeillä. Olen alkanut siirtyä takaisin halpakauppojen valikoimiin, koska laatu on samaa mutta hinta murto-osa :(. Ainoa mikä enää Espritillä tuntuu laadukkaalta on alushousut. Liivienkin laatu on tippunut huimasti parissa vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:35"]
Samaa olen ihmetellyt. Myöskään beigejä alusvaatteita, esim alushametta, ei löydä mistään.
[/quote]
Eilen juuri sellaisia Prismassa hipistelin. Actuelle oli muistaakseni merkki ja ihan kivan näköisiä.
minulla on kaksi päällisin puolin samanlaista h&m:n puuvillatoppia, joissa leveät pitsiolkaimet. mutta erona on, että n. 10v sitten ostettu on useista pesuista huolimatta jämäkkä kuin mikä, eikä läpi näy ja vuosi sitten hankittu taas läpikuultava "lötkö" jossa joka karmeat pesunukat !
Eräs 70-luvulta saakka vaatetusalalla työskennellyt ammattilainen ennusti minulle, että polyesteri ja vastaavat kuidut ovat valmisvaatteiden tulevaisuus. Syynä tähän on luonnonkuituja ja sekoitekankaita edullisempi hinta, kestävyys, helppohoitoisuus ja se, että useimmat ihmiset eivät yksinkertaisesti välitä siitä, mitä materiaalia vetävät ylleen. Ja sitä liikkeistä saa, mitä enemmistö haluaa.
Olen huomannut itsekin sen, että useimmat ihmiset eivät tunnu erottavan materiaaleja toisistaan; kaikki kiiltävä on olevinaan silkkiä, kaikki neulottu villaa ja esimerkiksi "polycotton" puhdasta puuvillaa (samoin kuin huonekaluliikkeiden polyrottinki on olevinaan palmusta kotoisin).
Minun atooppinen ihoni ei kestä tekokuitujen hengittämättömyyttä, joten olen totuttanut itseni luonnonkuituihin. Näiden hinta kuitenkin nousee entisestään ja valikoima kutistuu. Onneksi osaan ommella - kyllä sieltä Eurokankaasta vielä luonnonkuitujakin löytyy, kun vain kaivella (ja maksaa) jaksaa.
Ostaisin hyvää, jos sellaista olisi. Nykyään ei rahallakaan saa enää laatua kuin tuurilla. Jos pitää valita 5 euron ja 50 euron paidan välillä, joista ensimmäinen on 90% varmasti huono ja jälkimmäinen 70% varmasti huono, niin kyllä minä mieluummin ostan sen vitosen paidan. Ainakaan sen kohdalla ei harmita niin paljoa, jos/kun ostos osoittautuu huonolaatuiseksi.
Esim. talvella "panostin" toppatakkiin ja ostin Guessin takin (á 380e), mutta ihan yhtä paskaksi on osoittautunut kuin vanhempi H&M:n toppis joka maksoi 40 euroa. Vetoketju sakkaa ja untuvat tulee läpi. Sama farkkujen kanssa, ei näytä mitään eroa olevan 90e ja 20e housuissa, samalla lailla löträäntyvät parin käytön jälkeen muodottomiksi :E. Myös marimekon vaatteiden laatu, tai "laatu" tuntuu olevan nykyään samaa tasoa H&M:n vaatteiden kanssa, ja lisäksi mallit ovat lähes aina "Marjatta 55v". Samoin kuin Luhdalla ja R-collectionilla - muodottomia tanttakaapuja.