Järkytys vaatekaupassa
Vaatteiden ennestään huono laatu näyttää laskeneen reippaasti. Näissä perushalpisliikkeissä lähes kaikki vaatteet on valmiiksi nyppyisiä, fletkuja, ompeleet repeilee ja napit irtoilee jo kaupassa. Puuvilla on valmiiksi kuluneen oloista, nypyistä, läpikuultavaa ja seitin ohutta. Iso osa vaatteista on erilaisia tekokuituja. Mikähän idea on kesävaatteissa jotka on 100% polyesteriä? Sama kuin pistäisi päälleen muovipussin helteellä.
Kommentit (108)
Ketjuliikkeiden trikoovaatteissa saumat kiertää valmiiksi, katsokaapa miten trikoot on leikattu ihan vinoon,se kude ei mene vaakatasoon, kun tarkkaan katsoo. Mahdottoman ohkasta ja valmiiksi nyppystä puuvillaa tarjolla. Jotkut tuo näitä vaatteita käytettynä kirpparille, lähinnä luutuksi vaan kelpaavat. Laatu on mennyt alas kuin lehmänhäntä.
PS. Meidän gina tricot myymälässä tosi tyly ja tympeä palvelu nykyään. Onkohan työilmapiiri huono?
En ole ostanut vuoteen yhtään lumpui ja rätei. Ja joka päivä on vaatteet päällä.
Minun täytyy sanoa, että tänä keväänä olen aivan Lidliläiseksi siirtynyt. Lasten vaatteet ovat varsinkin todella hyvä laatuisia! T-paidoissakin printit pysyy pesusta pesuun! Ostin lapselle reiman paksuja sukkahousuja ja toiseen tuli varpaiden kohdalle saumaan reikä ja toiseen reiteen? Ja siis ihan jo heti ekalla käyttökerralla. Lidlistä ostin kahdet sukkahousut ja ei merkkejäkään puhkikulumisesta ja ovat kunnolliset paksut!
Toki Lidlissäkin on sitä huonoa laatua ja ties missä hikipajassa tehdään, mutta köyhän on pakko ostaa sieltä, mistä edullisesti saa!
Monet halpisrytkyt on pelkkää kertakäyttökamaa. Ne ei kestä kulutusta, eikä pesua. Pitemmän päälle kannattaa satsata laatuun.
Yalosta löytyy hyviä merkkejä. Ja suomalaisia laadukkaita lastenvaate merkkejä on kyllä, jotka tuotetaan virossa ja muualla euroopassa joka tuplaten parempi kuin kiina bangladesh ym. (Metsola, papu design) aikuisille hyviä laadukkaita uhana design, nurmi, muka va, lumoan jne. Vaihtoehtoja löytyy! Kerralla rykäsee tai pikkuhiljaa kerää laadukkaita vaatteita loppujen lopuksi säästää kun ei ole kokoajan ostamassa halpoja rytkyjä lojumaan. Tottakai laatu maksaa, kun ei olla säästetty siinä että tuotettaisiin kiinassa tms huonoissa oloissa parin sentin palkalla.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:32"]
Kyselkää avoimesti sukulaisten ja kaverien keskuudesta, että onko siellä joku kuka osaa ommella tai omistaa ompelukoneen! Tavallisen paidan ompelu ei ole mitään ydinfysiikkaa ja tollompikin onnistuu siinä. Sitten vaan ostatte itse kankaat mistä haluatte paitanne ja maksatte ompelijalle pienen korvauksen työstään. Tadaa, näin saatte just sellasia paitoja kuin haluatte ja tiedätte varmasti, että sitä ei ole ommeltu missään hikipajassa myrkkyjen keskellä!
[/quote]
Muuten hyvä, mutta maksatte ompelijalle KUNNOLLISEN korvauksen työstään! Aika rasittava ajatus, että ihmiset vievät ompelutaitoiselle kasapäin kankaita (näinhän se on, jos moni vie) ja maksavat orjatyöhinnan kun toinen ompelee tuntikausia "ystävien" vaatteita. Eli pientä asennekorjausta.
Yhdyn kuoroon. Siistiä business-tyylisiä vaatteita on todella vaikea löytää. Esim. entinen suosikkimerkkinen Marc O'Polo on nykyään jotain aivan muuta kuin ennen (ohutta, läpinäkyvää, ryhditöntä).
Siistien työvaatteiden löytäminen on todella vaikeaa. Jotain löysin joulun jälkeen Sandin ja Tiger of Swedenin alesta. Naapuri myy Noshin vaatteita ja tästä mallistosta olen yllättäen löytänyt pari suosikkia (musta trikoomekko ja kesämalliston raitainen trikoomekko). Ennen ostin paljon esim. Hilfigerin ja Sandin vaatteita, mutta nyt on todella vaikea löytää mitään suosikkimerkkiä. Ostankin nykyään vaatekappaleen sieltä ja toisen täältä...
Samaa olen ihmetellyt. Myöskään beigejä alusvaatteita, esim alushametta, ei löydä mistään.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:35"]
Samaa olen ihmetellyt. Myöskään beigejä alusvaatteita, esim alushametta, ei löydä mistään.
[/quote]
Mielestäni olen Lindexillä nähnyt?
Mikä on hyvä vaateliike miehille?
Järkytyn aina, kun näen suomalaisen vaateliikkeen surkeat ryijyt ja varsinkin niiden hinnat.
t. Saksasta
Vaatekaupoilla menee surkeasti. Jatkuvasti tuppaa mainosta ostamaan sitä sun tätä tarpeetonta rättiä pilkkahinnalla ja laatu on mitä on. Kuka ostaa? Ei kai kohta kukaan. Eli vedonlyönnin voisi käynnistää: mikä kaatuu ekana kappis, hema, linksu vai seppis?
No samaa ihmettelinkin minäkin, kun kävin tänään Lindexissä. Kaikki paidat ohutta halvannäköistä kangasta. Ihan sen takia jätin ostamatta, kun H&M myy samaa laatua puolet halvemmalla. Olis kiva löytää laadukkaita paitoja, mutta samoja trikoorytkyjä joka paikassa :(
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:42"]Vaatekaupoilla menee surkeasti. Jatkuvasti tuppaa mainosta ostamaan sitä sun tätä tarpeetonta rättiä pilkkahinnalla ja laatu on mitä on. Kuka ostaa? Ei kai kohta kukaan. Eli vedonlyönnin voisi käynnistää: mikä kaatuu ekana kappis, hema, linksu vai seppis?
[/quote]
Seppis ihan selkeästi.
siis käytte riistofirmojen liikkeissä ja ihmettelette kun on paskaa myynnissä? just :D Ostakaa laadukkaita ja eettisiä vaatteita niin saatte kestävää. Esim maailmankaupoista.
Niin ja pöyristyttävää on vielä se että laaduttomuus ei näy ollenkaan vaatteiden hinnoissa. Kun vielä muutama vuosi sitten vaikka H&Mltä löysi valikoimalla ihan kelvollisia vaatteita joista jotkut kesti vuosiakin niin nyt samalla hinnalla myydään noita rytkyjä. Puhumattakaan puuvillan kasvatuksen ympäristövaikutuksista ja sitten siitä puuvillasta tehdään huonoja vaatteita joita kestää ehkä viikon ja sitten ne menee roskiin. ap
Mä ostan kaikki mun vaatteet keski-Euroopasta.
Missä sit myydään laadukkaita äitiyshousuja? Ostin ekaa odottaessa h&m:n housut, joista hajos seitsemättä odottaessa vetskari. Saan housut jalkaan ilman vetskariakin, ompelin siis vetoketjuhalkion kiinni, mutta olis kiva ostaa jo uudet.. sellaisia ei pysty pitää, joissa tulee paksu vyötärökaitale mahan alle, painaa sietämättömästi..
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:54"]
siis käytte riistofirmojen liikkeissä ja ihmettelette kun on paskaa myynnissä? just :D Ostakaa laadukkaita ja eettisiä vaatteita niin saatte kestävää. Esim maailmankaupoista.
[/quote]
Eniten minä ihmettelen että tota paskaa saa myydä ja että jotkut vielä ostaakin sitä. Jollain lailla pitäisi puuttua materiaalin tuhlaamiseen. Kävisin mielelläni laatuvaatekaupoissa jos olisi varaa, mutta opiskelija olen. Maailmankauppojen vaatteista en tykkää, ovat liian hippejä minulle. ap
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:38"]
Mikä on hyvä vaateliike miehille?
[/quote]
Varusteleka!