Järkytys vaatekaupassa
Vaatteiden ennestään huono laatu näyttää laskeneen reippaasti. Näissä perushalpisliikkeissä lähes kaikki vaatteet on valmiiksi nyppyisiä, fletkuja, ompeleet repeilee ja napit irtoilee jo kaupassa. Puuvilla on valmiiksi kuluneen oloista, nypyistä, läpikuultavaa ja seitin ohutta. Iso osa vaatteista on erilaisia tekokuituja. Mikähän idea on kesävaatteissa jotka on 100% polyesteriä? Sama kuin pistäisi päälleen muovipussin helteellä.
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 01:24"]
Onko kukaan kokeillut tehdä itse toppeja tai t-paitoja käyttämällä kaavojen mallina näiden rättikauppojen vaatteita? Mahtaako onnistua? Olen joskus pohtinut aiemminkin ompelevani itse perusvaatteita, mutta kaikki valmiina löytämäni kaavat ovat yleensä "tanttamallia". H&M:n ja GinaTricotin jne rytkyt ovat malliltaan minulle yleensä hyviä, ja kokokin olisi varmasti juuri passeli, mutta materiaaleissa olisi toivomisen varaa. Onko kellään kokemusta?
[/quote]
Kuulehan, tätä minäkin olen joskus ajatellut, että tekisin itse t-paitoja tai toppeja, ja sitä varten olen säästänyt yhden ikivanhan JCPenneystä ostamani t-paidan, joka oli parhain mitä minulla on ikinä ollut. Hyvä malli (hieman muotoon ommeltu, scoop neck, paras kangas ikinä!), minulla oli niitä kolme eri väriä. Käytin loppuun, yhden säästin. Sitten minulla oli kaksi rintaliivitoppia, Foleyksestä ostin, tallessa rikkinäisenä, paras malli ja kangas mitä ikinä ollut. Atantin takaa taas kirjoitin.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 00:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 00:46"]
Kertoisitteko muuten missä liikkeissä myydään kelpohintaisia kestäviä vaatteita? Tarkoitan oikeaa vaateliikettä enkä verkkokauppaa. Yritin googlettaa "eettinen vaatekauppa" ja kaikki halvimmatkin vaatteet on jotain satasen luokkaa tai sitten hyvällä lykyllä löytää paidan viidellä kympillä, mutta se on ihan basic musta t-paita. Olis kiva ostaa kestäviä vaatteita, mutta nykyään niitä tuntuu löytyvän vain kirpparilta ja sieltäkin huonosti. Alka kirpparien valikoima olla jo aika h&m-painotteista.
-opiskelija
[/quote]
Lisään: hyvästä ja kivan näköisestä paidasta olisin valmis maksamaan 30 e, mekosta 50 e tai vähän enemmän jos on superihana, hameesta tai sortseista 30-40 e.
[/quote]
jos meinaat, että ompelija saa jotakin noista vaatteista, niin aika matalia hintoja olet valmis maksamaan. R-collection on ehkä lähinnä mitä haet, heillä on vaatekauppa Helsingissaä ja joillakin muillakin paikkakunnilla. mutta nuo hintarajat taitaa olla siinä rajoilla. hyvää ei vaan saa ihan samalla hinnalla kuin roskaa.
luulen kyllä että tarjonta paranee, koska niin moni alkaa olla kyllästynyt nykytilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 02:15"]
Kertoisitteko muuten missä liikkeissä myydään kelpohintaisia kestäviä vaatteita? Tarkoitan oikeaa vaateliikettä enkä verkkokauppaa. Yritin googlettaa "eettinen vaatekauppa" ja kaikki halvimmatkin vaatteet on jotain satasen luokkaa tai sitten hyvällä lykyllä löytää paidan viidellä kympillä, mutta se on ihan basic musta t-paita. Olis kiva ostaa kestäviä vaatteita, mutta nykyään niitä tuntuu löytyvän vain kirpparilta ja sieltäkin huonosti. Alka kirpparien valikoima olla jo aika h&m-painotteista.
-opiskelija
[/quote]
Lisään: hyvästä ja kivan näköisestä paidasta olisin valmis maksamaan 30 e, mekosta 50 e tai vähän enemmän jos on superihana, hameesta tai sortseista 30-40 e.
[/quote]
jos meinaat, että ompelija saa jotakin noista vaatteista, niin aika matalia hintoja olet valmis maksamaan. R-collection on ehkä lähinnä mitä haet, heillä on vaatekauppa Helsingissaä ja joillakin muillakin paikkakunnilla. mutta nuo hintarajat taitaa olla siinä rajoilla. hyvää ei vaan saa ihan samalla hinnalla kuin roskaa.
luulen kyllä että tarjonta paranee, koska niin moni alkaa olla kyllästynyt nykytilanteeseen.
[/quote]
R-Collectionin vaatteet ei oo ollenkaan mun tyyliä. Juu ymmärrän kyllä, ettei 30 e paidasta ole sekään reilu hinta. Mutta ei opiskelijalla yksinkertaisesti ole varaa enempään. Oon jo nyt monta vuotta pantannu vaatteiden ostoa, koska ei raaski tai on huonoa laatua. Vanhat vaatteet on jo jääny pieniksi tai äitini on pilannut ne pesussa. Kirpparilta sentään löytyy joitain hyviä, siinä vaan menee paljon aikaa niitä metsästäessä.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 02:25"]
-opiskelija
[/quote]
[/quote]
[/quote]
R-Collectionin vaatteet ei oo ollenkaan mun tyyliä. Juu ymmärrän kyllä, ettei 30 e paidasta ole sekään reilu hinta. Mutta ei opiskelijalla yksinkertaisesti ole varaa enempään. Oon jo nyt monta vuotta pantannu vaatteiden ostoa, koska ei raaski tai on huonoa laatua. Vanhat vaatteet on jo jääny pieniksi tai äitini on pilannut ne pesussa. Kirpparilta sentään löytyy joitain hyviä, siinä vaan menee paljon aikaa niitä metsästäessä.
[/quote]
millaista tyyliä sitten haet? on sellainen "reilusti tuotettujen" vaatteiden kauppa kuin karmawear, mutta taitaa toimia vain netissä. Yalolla on käsittääkseni kivijalkapuoti helsingissä, Nudge.
ei kannata heti tuomita jotain valmistajaa sen tyypillisempien mallien perusteella. sellaisilla valmistajilla, joilla on tietty omaleimainen tyyli, voi olla niitä neutraalimpiakin malleja. esim. Nansolla on valkoisia t-paitoja ja joskus ollut kivan näköinen harmaa neuletakki. samoin marimekolta voi löytää jotain suht neutraaliakin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 18:37"]
Miksette osta laatua?
[/quote]
Kerro mikä on varmasti laadukasta ja pienituloisen kukkarolle sopivaa? Esimerkkejä?
[/quote]
Ompelijalla teetetty.
tilatkaa Zalandolta, ihan huippu! yksikään vaate ei oo ollu pettymys, myy maailmamerkkejä laidasta laitaan, halvasta kalliiseen, alennusmyynneistä löytyy helmiä; just pari viikkoo sitten cavallin upea neule 59 euroa! Stockalla sama paita maksoi edelleen lähes 200 euroa :D
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 03:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 02:25"]
-opiskelija
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
millaista tyyliä sitten haet? on sellainen "reilusti tuotettujen" vaatteiden kauppa kuin karmawear, mutta taitaa toimia vain netissä. Yalolla on käsittääkseni kivijalkapuoti helsingissä, Nudge.
ei kannata heti tuomita jotain valmistajaa sen tyypillisempien mallien perusteella. sellaisilla valmistajilla, joilla on tietty omaleimainen tyyli, voi olla niitä neutraalimpiakin malleja. esim. Nansolla on valkoisia t-paitoja ja joskus ollut kivan näköinen harmaa neuletakki. samoin marimekolta voi löytää jotain suht neutraaliakin.
[/quote]
Just "neutraali", "harmaa" ja "valkoinen" ei oikeen kuulu mun pukeutumiseen. Snotaan vaikka että kaikki tällaiset on liian skandinaavisia.
Puuvillan hinta on korkeimmillaan koskaan, sen takia puuvillavaatteet ovat melkein läpinäkyvää seittiä tai sitten niihin on sekoitettu kaikkia tekokuituja. Ei ole enää hooämmänkään kannattavaa tehdä halpoja rättejä puuvillasta, muuten hinta olisi sdn verran korkea ettei sitä laskettaisi todelliseksi halpavaateketjuksi :)
Just tiistaina ostin UFF:n tasarahapäiviltä Gerry Weberin hameen, ja SPR:ltä Malene Birgerin mekon. Molemmat maksoi 6 e ja täysin uudenveroisia ja viimeisintä muotia. Ennen ompelin paljon vaatteita itselleni ja kavereille, mutta noilla hinnoilla ei saa edes kankaita.
Tuntuu, ettei mihinkään voi enää luottaa.
Ompelijalla teetätetyt vaatteet ovat osoittautuneet huonoiksi, kun kangas ei ole ollutkaan laadukasta. Ei sitä voinut mitenkään ennalta aavistaa, että käytössä lörähtääkin muodottomaksi. Hyvää ompelijaakin on tosi vaikea löytää, jos ei satu kuulumaan tuttuihin.
Olen maksanut myös isoja rahoja huonolaatuisista vaatteista. Esim. Marimekon 100% villatakista lenteli napit ennen, kuin niitä ensimmäistäkään kertaa oli laitettu kiinni, ns. resorit irtoilivat muusta neuloksesta jo ensikäytöllä ja neulos tuli hetkessä täyteen pieniä reikiä. Ajattelin saavani pitkäikäisen vaatteen, mutta hennesin akryylineuloksetkin ovat kestäneet paljon paremmin.
Merkkihän tekee hintaa, mutta ei automaattisesti laatua.
Kangas kannattaa aina pestä ja silittää ennen ompeluprojektia! Ensimmäisellä pesukerralla poistuvat viimeistelyaineet ja kangas asettuu oikeaan mittaansa silityksen jälkeen. Siten saa oikeankokoisen vaatteen joka ei vedä saumoista.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 19:32"]
Kyselkää avoimesti sukulaisten ja kaverien keskuudesta, että onko siellä joku kuka osaa ommella tai omistaa ompelukoneen! Tavallisen paidan ompelu ei ole mitään ydinfysiikkaa ja tollompikin onnistuu siinä. Sitten vaan ostatte itse kankaat mistä haluatte paitanne ja maksatte ompelijalle pienen korvauksen työstään. Tadaa, näin saatte just sellasia paitoja kuin haluatte ja tiedätte varmasti, että sitä ei ole ommeltu missään hikipajassa myrkkyjen keskellä!
[/quote]
Vai pienen korvauksen. Ei ole paidan ompelu mitään ydinfysiikkaa, mutta jotain arvostusta toivoisi käsityöläinen saavansa. Yksittäisen paidan ompelu on hieman jotain muuta kun massatuotanto. Liikkeelle on lähdettävä kaavoituksesta. En ole hölmömpää ehdotusta kuullut.
Ja pointtina, missäs luulette että marimekon, gerry weberin, tiger of swedenin, hilfigerin yms tuotteet valmistetaan? Ihan niissä samoissa maissa ja oloissa kuin hm:nkin.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 00:02"]sellainen ajatusvirhe on monessa vastauksessa, että vaatteiden itse tekeminen olisi jotenkin eettisempää kuin ostaminen. niitä kankaita ei välttämättä ole tuotettu yhtään sen eettisemmin kuin vaatteitakaan.
[/quote]
Jäähän siinä se toinen hikipajavaihe pois, kun ompelu tapahtuu itse.
Ja ihan karsea ajatus oli tuo, että kyselkää lähipiirin harrastajia ompelemaan ja maksakaa KYMPPI. Oikeasti, monen tunnin työ ja siitä korvaukseksi 10 €! Nauraisin ulos tällaisen ehdottajan.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 05:53"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 00:02"]sellainen ajatusvirhe on monessa vastauksessa, että vaatteiden itse tekeminen olisi jotenkin eettisempää kuin ostaminen. niitä kankaita ei välttämättä ole tuotettu yhtään sen eettisemmin kuin vaatteitakaan.
[/quote]
Jäähän siinä se toinen hikipajavaihe pois, kun ompelu tapahtuu itse.
Ja ihan karsea ajatus oli tuo, että kyselkää lähipiirin harrastajia ompelemaan ja maksakaa KYMPPI. Oikeasti, monen tunnin työ ja siitä korvaukseksi 10 €! Nauraisin ulos tällaisen ehdottajan.
[/quote]
ja jos mun pitäisi saada se yksinkertainen musta perus t paita, niin kyllä sille tulisi aika paljon hintaa jos 30e (?) jo pelkästään ompelukuluja. Sit täällä ei ilmeisesti porukka ole käynyt kangaskaupoissa; ihan järkyttävän kalliita. Helposti tulee lopulta sille t paidalle 50e hintaa kun saman saa 5e:lla h&m:stä. Itselläni ei ainakaan ole noin paljon ylimääräistä
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:20"]jos ajattelette maailman ongelmia niin googlatkaa Yalo
R-Collectionilla on tuotantoa osittain Suomessa. heiltä ostan t-paidat, joitakin neuleita ja housuja. laadusta olen tykännyt, on hyvää kun vertaa henkkamaukkaan. hinnat ei ole ylitsepääsemättömät, varsinkin jos vertaa mitä säästää kun ei osta kaappeihin niitä halpoja rytkyjä.
[/quote]
Ääni tälle. Mäkin ostan r Collectionista. Noitten neuleet pysyny tosi hyvänä. Varsinkin alesta saa tosi hyvään hintaan
Ammattiompelija vastaa. Pelkkä valmiin paidan kavennus voi maksaa kympin. Kyseessä on kuitenkin tunnin työ, lähtien liikkeelle sovituksesta, muutosten merkinnästä, ompelu valmisteluista, ompelusta, huolittelusta ja lopuksi silitetään vaate. Jos haluaa tehdä siistiä jälkeä, tämä ei onnistu viidessä minuutissa. Tunnista on hyvä saada edes minimikorvaus 7€/h. Paidan kaavoitukseen menee vielä kauemmin. Ja vaikka valmiit kaavat olisivat olemassa, kaavojen leikkuu kankaalta vie asettelujen kanssa yllättävän kauan, ompeluvaiheiden välillä saumat kuuluu silittää jotta vaatteesta tulee siisti, huolittelu ja ompelu ovat oma prosessinsa ja lopuksi koko vaate silitetään. Tässä menee tunteja. Jos oikeasti haluaa kestäviä ja itselleen sopivia vaatteita, eikä halua tukea hikipajoja, kannattaa valita ompelimon vaatteet. Ammattitaitoinen ompelija osaa valita kestävät materiaalit, ja juuri sinulle sopivat mallit. Jokainen keho on epäsymmetrinen, ja ammattilaisompelija osaa huomioida sinun kehosi erikoisuudet kaavoituksessa. Ennen kun opiskelin ompelijaksi, koin useimmat vaatteet epämukaviksi päällä. Nyt tiedän kuinka kaavoittaa vaatteet niin, että housut eivät valu notkoselkäni takia, ja paitojen selkämykset kiristä isojen lapaluiden omistuksesta. Ps. Opiskeluaikana opin, miksi nykyvaatteet nyppyyntyvät niin herkästi. Teolliset kehruukoneet kehräävät niin löyhää ja ilmavaa lankaa, että varsinkin neulosvaatteisiin muodostuu herkästi nyppyä. Nykyään olisi teknologiaa luoda tehokkaampia kehruukoneita, jotta saisi kestävämpiä vaatteita mutta... tämän takia, jos haluatte kestävät ja lämpimät rukkaset, kannattaa ne neuloa käsin kehrätystä langasta. Edelleenkin ammattilaisen käsin kehräämä lanka on kestävämpää ja tiiviimmin, oikeaoppisesti kehrättyä! Pps. Anteeksi pitkä ja pötkö teksti, kännykällä ja intohimolla kirjoitettu. :)
Samaa paskalaatua on nykyään kaikki. Espritin, adidaksen, niken ja benettonin vaatteetkin ovat nyktään yhtä huonolaatuisia vaikka ennen olivat ihan laadukkaita.
Vaatteita tuotetaan ja myydään niin halvalla koska ihmiset ostavat niin paljon. Ei nykyään elektroniikkakaan ole yhtä laadukasta kuin ennen.
Myönnän että itsekin ostelen usein uusia vaatteita kun halvalla saa. Osasyynä on sekin kun ne eivät kauaa kestä niin pitää ostaa uusia tilalle.
Kirppareilta ei enää löydä kirppishinnoilla. Ihmisillä ei ole varaa myydä kirppishinnoilla kun kirppisvuokrat pitää maksaa. Eikä kirppiksiltä enää ostella niin paljon kun kaupasta saa halvemmalla.
Puuvillan laadun heikkenemisen huomaa hyvin esim sukista. Pohjat kuluu puhki todella nopeasti! Varmaan kaikkein huonoin kuitu käytetään tuollaisiin pieniin tekstiileihin
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 00:18"]
Minä, joka kirjoitan Atlantin takaa, käyn ihan "merkkiliikkeissä", ja jos todella laatuvaatetta haluaa ostaa, niin kyllä saa perusmekostakin pulittaa 500-1500 dollaria :(. Valitettavasti tällaiseen ei ainakaan minulla ole varaa, vaikka laatutietoinen olenkin. En ole koskaan käynyt esim. H&M-liikkeessä, vaikka niitä on täälläkin joka ostoskeskuksessa. Kyseisen kaupan kaltaisia liikkeitä on valtavasti, mutta valitettavan harvassa ovat ne liikkeet, joiden valikoimat olisivat kohtuuedullista hyvää laatua. Voin maksaa puserosta 100 dollaria, jos hyvää laatua löytyy, samoin muista perusvaatteista, housuista, t-paidoista, neuleista. Mutta totuus on, ettei nykyään löydy! Neuleetkin akryyliä, hyi helvetti, ja silti hintalappu saattaa olla korkea, jos ns. merkkivaate.
[/quote]
Minäkin käyn "merkkiliikkeessä" täällä Atlantin takana, Frenchy:ssä meinaan. Siellä on sentään hinta/laatu-suhde kohdallaan...