Ylipaino on oma syy
Ajankohtaisessa kakkosessa keskustellaan aiheesta parhaillaan. Yli 2 miljoonaa suomalaista on ylipainoisia. Kauhea luku! Ja lihavuusleikkausta näköjään pidetään ratkaisuna tuohon! Mitä helvettiä... Painonpudottaminen kun ei suurimmalle osalle mitään avaruustiedettä ole.
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:14"]
Ylipainoinen vielä lisäisi tämmöstä pohdintaa:
Kaikkihan me ollaan erilaisia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monissa tutkimuksissahan on jo löydetty useita syitä, jotka aiheuttavat/pahentavat ylipainoa: geenit, lääkkeet, sairaudet, suoliston bakteerikanta jne. Siis, vaikka ylipaino syntyy yksinkertaisesti niin, että ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa, voi taustalla olla paljon muutakin.
[/quote]
Mutta jos on jotain sairautta, niin siinäpä ei päde se, että saa enemmän energiaa kuin kuluttaa! Silloin nimittäin keho ei toimi normaalisti vaan voi syödä aivan terveellisesti mutta on ylipainoa. Joissakin sairauksissa aineenvaihdunta hidastuu, toisissa kehoon kerääntyy nestettä tai rasvaa, jotka eivät kumminkaan johdu ylensyömisestä vaan ovat sairauden oireita.
Tätä vaan eivät monet ymmärrä.
Monelle tulee sitten yllätyksenä sekin, että kun ikääntyy niin samalla määrällä liikuntaa ja ruokaa, jolla ennen pysyi hoikkana, alkaakin yhtäkkiä kertyä "massia". Ongelma ei ole siis ylensyöminen tai liikunnan puute, vaan ikääntymisen aiheuttama muutos kehon toiminnassa. Tämä muutos on tietenkin vähäistä verrattuna ym. sairauksiin, mutta todistaa myös siitä että aina ylipainossa ei ole suoraan kyse siitä mitä laittaa suuhunsa ja todistaa myös että laihtuminen ei ole helppoa kaikille.
Masennuslääkkeet saattavat lihottaa myös ja samoin kortisoni turvottaa sekin kuten ym. reumaatikko kertoi eli joskus sairauden hoitaminen vaatii ylipainon hyväksymisen ainakin hoidon ajaksi.
Ylipainoa säätelee myös geeniperimä.
Näistä syistä on todella turhaa syyllistää ketään ylipainosta. Koskaan et tiedä onko taustalla sairaus tai muu. Lisäksi vaikka tietäisit satavarmasti, että jonkun ylipaino johtuu pelkästään siitä, että on istuttu tv:n edessä ja mässätty namia, millä tavalla ko. henkilö motivoi haukkuminen ja syyllistäminen? Juu, ei mitenkään.
[/quote]
Eli väittämäsi mukaan fysiikan lait eivät koske ihmisiä, joilla on joku mystillinen sairaus?
lol. Onko olemassa myös ihmisiä joiden kohdalla esim painovoima ei toimikaan koska sairaus?
[/quote] Et tainnut ihan ymmärtää lukemaasi?! Esim m inä olin ennen normaalipainoinen mutta sairastuttuani (kilpirauhasen syöpä) on painoa jatkuvasti tullut lisää vaikka olen vähentänyt koko ajan syömisiäni. Minulla mnyös tuttava jolla vaikea häiriä hormonitoiminnassa , liikkuu paljon ja syö enintäin 1300 kaloria päivässä ja silti reilusti liikalihava. Asiaa on tutkittu ja syyksi todettu olematon aineenvaihdunta yms (ei edes hikoile ikinä). Sai kyllä pudotettua 20 kiloa kun oli kuukausia 800 kalorin dietillä kunnes meni huonoon kuntoon ja todettiin hänellä anoreksia. (Siis anoreksia vaikka ylipainoinen eli vakavasti nälkiintynyt oli.)
Ymmärtänyt mitä? Energia sisään - energia ulos = lopputulos. Yhtälö on pätenyt joka ikiseen ihmiseen aina ja ikuisesti ja tulee pätemään maailman tappiin. Se on fakta, ei mielipide ja sitä ei talipallojen mielipiteet, tekosyyt tahi harhaluulot muuksi muuta.
Sairaudet, ja lääkitys voivat vaikuttaa yhtälön toideen puoliskoon totta kai, mutta toinen puolisko yhtälöstä on täysin omista valinnoista kiinni.
Ei ole rakettitiedettä.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"]
Ymmärtänyt mitä? Energia sisään - energia ulos = lopputulos. Yhtälö on pätenyt joka ikiseen ihmiseen aina ja ikuisesti ja tulee pätemään maailman tappiin. Se on fakta, ei mielipide ja sitä ei talipallojen mielipiteet, tekosyyt tahi harhaluulot muuksi muuta.
[/quote] Ooookei! Eli mitä pitää tehdä ihmisen jolla vaikea hormonitoiminnan häiriö ja joka ei laihdu norm ruokavaliolla? Eli hänellä todettiin anoreksia vaikka yhä sairaalloisen lihava. Kerroppa nuyt kun kerran olet lääkäreitä viisaampi! (Lääkärit kun nimittäin totesivat että ikinä ei voi ruokavalion avulla saavuttaa normaalipainoa vaan se on sula mahdottomuus.)
Minusta olet hirveä ihminen kun kerran sinulla on kaikki tieto miten nämäkin tapaukset saa kuntoon muttet sitten kuitenkaan tuo niitä julkisuuteen. Ota vaikka yliopistollisen sairaalan johtoon yhteys ja kerro miten viisas olet.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:31"]
(Lääkärit kun nimittäin totesivat että ikinä ei voi ruokavalion avulla saavuttaa normaalipainoa vaan se on sula mahdottomuus.)
[/quote]
Läskin itsensäpettäjän tunnistaa siitä, että ne aivan pokkana heittelevät tällaisia lauseita ja olettavat ihmisten uskovan. Mikään ei keho ei kumoa fysiikan lakien toimintaa. Jos kumoaisi maailmassa ei olisi enää minkäänlaista nälänhätää, kun tällaisten puolijumalten kehoja tutkimalla oltaisiin se ikiliikkuja jo keksitty.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"]
[/quote] Ooookei! Eli mitä pitää tehdä ihmisen jolla vaikea hormonitoiminnan häiriö ja joka ei laihdu norm ruokavaliolla? Eli hänellä todettiin anoreksia vaikka yhä sairaalloisen lihava. Kerroppa nuyt kun kerran olet lääkäreitä viisaampi! (Lääkärit kun nimittäin totesivat että ikinä ei voi ruokavalion avulla saavuttaa normaalipainoa vaan se on sula mahdottomuus.)
Minusta olet hirveä ihminen kun kerran sinulla on kaikki tieto miten nämäkin tapaukset saa kuntoon muttet sitten kuitenkaan tuo niitä julkisuuteen. Ota vaikka yliopistollisen sairaalan johtoon yhteys ja kerro miten viisas olet.
[/quote]
Tyroksiinilla voi boostata kilpirauhasen toimintaa ja stimulanteilla sympaattisen hermoston toimintaa. Nämä kaksi näyttelevät tärkeää roolia aineenvaihdunnan tason määrityksessä.
Melkein minkä tahansa hormonaalisen ali- tai liikaerityksen saa asianmukaisella lääkityksellä normalisoitua.
Liikunalla saa energiankulutusta lisättyä.
Jne.
Niin joo, ja siiten sopiva määrä energiaa ääntä kohti.
Ei sellaista ihmistä olekaan joka ei laihtua voisi kun tietää mitä tekee ja löytyy edes rahtunen itsekuria. :D
Mutta itsepetos, tietämättömyys ja laiskuus ovst jarruna 99 %:lla ylipainoisista jotka eivät asiassa onnistu. Ja sitten on muutama hassu jolka on oikeasti lääketieteellisesti merkittäviä sairauksua jotka tekevät painon pudottamisesta mahdotonta, ainakin sen hetken enen kuin ko. sairaus on selätetty.
Lihavuusvero on hullu ajatus. Lihavuus on yhteiskuntarakenteellinen ongelma jos kerran kolmasosa suomalaisista on ylipainoisia.
Kysymys kuuluu, mikä lihavuuden rakenteellisella tasolla aiheuttaa? Kuka kerää potin siitä, että yhä nuoremmat ja nuoremmat pelaavat videopelejä ja mättävät roskaruokaa ja limuja? Valtion intressi tämä tuskin on, sillä se maksaa ilmiöstä kovan hinnan. Kenelle lasku ihmisparkojen terveydenhuollosta ja yhteiskunnan tappioista tulisi siis lähettää?
Vihje: Ylikansalliset suuryritykset? Meille syötetään prosessoitua paskaa joka tuutista ja mainonta kohdennetaan niin nuoriin kuin lain puitteissa kyetään. Tästä hyötyy ainakin lääketeollisuus, yksityiset lääkäripalvelut, roskaruokateollisuus, viihdeteollisuus ja elintarviketeollisuus. Geenimanipuloitu paska ja kemikaalicocktailit tervetuloa vain tännekin Euroopan ja Usan välisen vapaakauppasopimuksen (TTIP) myötä. Raha virtaa maasta ulos ja veronmaksajat kustantavat lystin kukkarostaan ja terveydellään. Että jihuu!
Kaiken huipuksi monet yhtiöt ovat alkaneet kampanjoida tyyliin "ylipainokin voi olla kaunista", kohta siitäkin tulee varmaan muotia...
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"]
[/quote]
Kyllä olis järkyttävää olla näin s**tanan tyhmä!
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:24"]Ymmärtänyt mitä? Energia sisään - energia ulos = lopputulos. Yhtälö on pätenyt joka ikiseen ihmiseen aina ja ikuisesti ja tulee pätemään maailman tappiin. Se on fakta, ei mielipide ja sitä ei talipallojen mielipiteet, tekosyyt tahi harhaluulot muuksi muuta.
[/quote]
Ihmiskeho ei valitettavasti ole ihan noin yksinkertainen..
Nimim. syön jatkuvasti yli kulutuksekseni eikä paino nouse, mitä nyt joskus 1-2 kiloa turvotusta suolaisesta roskaruoasta.
Olen vuosikausia kuunnellut kun asiakkaani latovat tiskiin kaikki tässäkin ketjussa esitetyt SELITYKSET mutta kun olen ne yksi toisensa perään kumonnut ja ollut ehkä jopa vähän ilkeä, on asiat menneet jakeluun ja laihtuminen on saatu käyntiin. Jännä juttu mutta myäs kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaneet ja iäkkäämmät, ne joiden aineenvaihdunta on hidastunut, jne jne ovat laihtuneet.
Liki 20 v kokemuksella uskon vain yhden selityksen: olen laiska enkä viitsi tehdä muutoksia elämääni.
88 jatkaa.... ja lapset ovat koko ajan lihavampia, koska vanhemmat siirtävät heille omat huonot ruokailu- ja liikuntatottumukset.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:18"]
Ajankohtaisessa kakkosessa keskustellaan aiheesta parhaillaan. Yli 2 miljoonaa suomalaista on ylipainoisia. Kauhea luku! Ja lihavuusleikkausta näköjään pidetään ratkaisuna tuohon! Mitä helvettiä... Painonpudottaminen kun ei suurimmalle osalle mitään avaruustiedettä ole.
[/quote]
Joo, jos henkiset ongelmat on oma syy, esim. masennus tai vaikka lapsena koettu iso menetys tai vaikka hyväksikäyttö... Ei kukaan ole esim. 40kg ylipainoinen ilman että sen takana olisi joku henkinen ongelma.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 23:59"]Ei saatana, jos täällä aletaan verovaroilla jokaselle läskikasalle asentamaan vatsapantoja/pienentämään vatsalaukkuja, ollaan kohta talouden puolesta pahemmassa jamassa kuin Kreikka, antaa läskien kuolla pois ennen aikojaan omaa tyhmyyttään.
Vaatii omaa aktiivisuutta kantaa sitä roskaruokaa kaupasta himaan ja mättää sitä naamariin ja olla liikkumatta, ei mitään sympatiaa, jos ei kerran ole mitään itsekuria. Ei alkoholistejakaan tarvi mielestäni hyysätä, siinähän juovat itsensä hengiltä. Elämä on valintoja.
Jenkkilääkeyhtiöiden rahottamien paskatutkimuksien tuloksia tollaset "ahmimishäiriöt" ja "lihavuusgeenit", joilla saadaan laiskoille myytyä lisää lääkkeitä.
Ratkaisu on aina ollut ja tulee aina olemaan terveellinen ruokavalio ja liikunta. Yksinkertainen nyrkkisääntö "syö vähemmän kuin kulutat, jos haluat laihtua", pätee edelleen.
[/quote]
oletko sinä kerran edes elämässäsi esim harrastanut suojaamatonta seksiä? Entä jos olisit siitä yhdestä kerrasta saanut hiv? Antaa olla vaan. Ei tarvii hoitaa. Saat kuolla pois vaan omaa tyhmyyttäsi ....
Eehdottomasti laihduttaminen kannattaa!!!
On hyvä ohjata omaa ruokavaliota pienin askelin terveellisempään suuntaan.
Kun näin tekee on hyvä aloittaa myös liikkuminen.
Muutaman viikon kuluttua alat huomata vaikutuksen, roskaruoka ja makeiset ovat unohtuneet.
Porkkanat ,marjat jne.ovat tulleet tutuiksi ja syöntivälit pidentyneet.
Verensokeri on tasainen ja pullan mussuttamisen sijaan mietit lähdetkö jumppaan, uimaan vai lenkille.
Itse aloitin pienin askelin ja tulos on se ,että 20kg lähtenyt. Kiva odottaa kesää kun on keveämpi!
Leikkaus on luultavasti lihavalle edessä kumminkin vaikka laihduttamalla saisikin läskit pois koska iho ei enää palaudu vaan alkaa roikkumaan.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 07:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:24"]
Syömällä olen minäkin kiloni hankkinut. Olen seuraillut hoikkien toimintaa. He kieltäytyvät kahvipullasta, jos söivät lounaalla kakkua jälkkäriksi. He pitävät krapulamässyn jälkeen kevyemmän viikon. Heille salaatti on ateria. Jne.
En tiedä, miksi minun on niin vaikea kieltäytyä. Eikö ruoka maistu laihojen suussa yhtä hyvältä? Eikö heille tule yhtä paha mieli kuin minulle kun joutuvat kieltämään itseltään jotain? Tekeekö jonkun aidosti mieli pikkuporkkanaa, jos tarjolla on vaihtoehtona ranskalaisia perunoita?
Jossain näissä kysymyksissä ja niiden vastauksissa piilee ylipaino-ongelmien syy.
[/quote]
Sepä se! Näitä itsekin olen miettinyt. Uskon kyllä, että suurimman osan hoikista suussa se ranskis olisi maukkaampi kuin porkkana, mutta onko minulla ylipainoisena mieliteko suurempi kuin hoikalla. Minä en ole hoikan kropassa elänyt ja en osaa sanoa. Se hoikka ei myöskään ole elänyt mun kropassa käyttäen mun aivoja, joten se ei voi tietää, onko tilanne minulle vaikeampi kuin hänelle. Ja onko aiemmin pulleat, nykyään hoikat, kovemmilla kilojensa kanssa kuin ne, jotka eivät ole koskaan lihoneet.
Se on vähän sama kuin voisin huutaa matematiikkaa huonosti osaavalle vieressä, että on laiska ja saamaton, eikä keskity asiaan, mutta todellisuudessa en osaa kuvitella, mikä hänelle siinä on vaikeaa, koska itselleni matikka on helppoa. Jokainen normaalijärkinen ihminen oppii matikkaa, kun yrittää ja tekee sen eteen töitä. Niinhän se on, mutta silti joillekin se vaan on vaikeaa.
[/quote]
Itse kyllä tykkään porkkanoista enemmän kuin ranskalaisista. Syön kyllä niitäkin, mutta porkkanat on maukkaampia. Pullasta en edes tykkää, kakkua kyllä syön. Ei vain makeat ruuat hirveesti maistu, en siksi sanoisi että joudun jotenkin kieltäytymään niistä. Jos pitäisi valita ruuaksi salaatti tai hampurilainen niin luultavasti ottaisin sen salaatin, koska minusta se maistuu paremmalta. Siinä syitä miksi olen hoikka. Ja vaikka olisi mitä tarjolla en ylensyö, koska siitä tulee minulle maha kipeäksi.
Syöppä monta vuotta suurta annosta kortisonia ja sano sitten kenen syy!
Kokeilkaa lihavat joskus miten hyvän fiiliksen saa, kun kieltäytyy herkuista. Alku on hankalaa, mutta mitä useammin kieltäydyt, sitä parempi fiilis tulee kerta kerralta. Se tunne, kun olet kieltäytynyt ja jättänyt syömättä jonkin kaloripommin on loppujenlopuksi paljon paljon ihanampi tunne kun kermakakun tms syömisen aiheutava mielihyvä. T.30 kg laihduttanut
Kortisoni ei aivan 100% varmasti kerrytä ihraa kenenkään kehoon. Kilo ihraa vaatii rakennusaineikseen 7000 kilokalorin edestä ylimääräistä, energiankulutuksen ylittävää energiaa. Kortisoni ei sisällä energiaa.
Nestettä saattaa kerryttää.
Yleensä ylipaino lähtee jo lapsuudesta ja silloin se on täysin vanhempien vika.
Vanhempien eron jälkeen äiti käytti ruokaa itsensä lohduttamiseen ja lasten lahjomiseen, kun en halunnut mennä kouluun ylipainosta johtuvan kiusauksen takia, äiti lahjoi syöttämällä aamupalaksi fazerin sinisen levyn.
Liikuntaa ei ikinä harrastettu, ruoka lähes pelkkiä pakasteita ja pikaruokaa. En usko, että olin syönyt ainoatakaan kasvista ennen kuin olin 20-vuotias. Syöminen oli myös todella epäsäännöllistä, koska esim. koulussa syömistä välttelin häpeän ja ahdistuksen takia.
Monet läskivihaajat ovat ihmisiä, jotka ovat saaneet täysin erilaisen kasvatuksen, aktiivisen elämäntyylin ja monipuolisen ravinnon, mutta pitävät niitä itsestäänselvyyksinä, eivätkä aina ymmärrä kuinka suuri merkitys niillä on ihmisen kehitykseen.