Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän ahdinko

Vierailija
11.01.2022 |

Olen tehnyt puolivuotta määräaikaista töitä ja samalla työkyvyttömyyseläke ja muut tuet on ollut tauolla. mitään lainoja ei kannata hakea. palkka on ollut liiton mukainen ja käytännössä vain parisataa euroa enemmän kuin eläke. mitään ei jäänyt sukan varteen.

Kela ilmoitti tänä vuonna että lomakorvaukset katsotaan maksuajan kohdan mukaiseksi tuloksi joka tarkoittaa sitä että nämä lomarahat menee elämiseen eikä esimerkiksi uuteen tietokoneeseen mikä on elinehto suomessa.
tämä tarkoittaa myös sitä etten voi tehdä töitä ensi vuonna koska se katsotaan toistuvaksi työn teoksi.

Koitin hakea opintotukea, kun opiskelin ammattia, sitä ei myönnetä eläkeläiselle. myös eläkkeeltä ei voi jäädä opiskelijaksi koska se on"askel taaksepäin".

Haluan hakea korkeakouluihin jotta saisin paremman ammatin josta saisi paremmin rahaa. Jos haen jostain säätiöstä tukea kela laittaa hanat kiinni ja säätiön tuet menee elämiseen eikä esim. avoimen yliopiston kursseihin. Yliopistoon ei ole asiaa tietokoneella joka on vanha pöytäkone eikä enää toimi kunnolla.
Nyt kaksi vuotta pitää sylkeä kattoon kun töitä ei voi tehdä ja se ei edes kannata.

onko muita jotka ovat olleet samassa byrokraattisessa ansa kuopassa? kuinka pääsitte pois?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä autokorjaushommia ole sitten enemmän? Mikset vain tee niitä?

tein juuri viime vuonna. käteen ei jäänyt mitään koska kaikki verot sun muut syövät palkasta niin paljon että lopullinen summa on sama kuin olisi näillä eläke tuilla.

tarkoitus oli jatkaa 2023 erittäin tiukalla arki budjetilla mutta kela sanoi että olen saanut ansiotuloja tänä vuonna ne lomarahat niin silloin työni olisi "jatkuvaa" koska saan vuosittain palkka tuloa. seurauksena eläke poikki ja varma työttömyys kun työpaikat on olleet määräaikaisia. 

-ap

Olet ilmeisesti saanut todella huonoa palkkaa?

1300 eläke yhdelle ihmiselle on kyllä aika paljon rahaa. Itse saan suunnilleen tuon verran rahaa ja pakolliset menot ovat melkein 1000 euroa. Toki on puoliso, joka maksaa oman osuutensa, mutta pointtina on se, että 1300 euron netosta kyllä "pitäisi" jäädä säästöön. 

Nostan hattua kovasti sinulle, kun pyrit eteen päin elämässä! Ellei ammatillinen kuntoutus tule enää kysymykseen niin vaihtoehtona taitaa tosiaan olla se, että lasket elintasoasi opiskelujen ajaksi, jos haluat takaisin "terveiden" kirjoihin. Ikäväähän se on, mutta aika moni "meistä" opiskelijoista joutuu sen tilanteen eteen, että alanvaihto tarkoittaa pienempiä tuloja ainakin hetkellisesti. Voit toki jäädä noille tuloille loppuelämäksi, mutta jos sinulla on kykyjä, terveyttä ja motivaatiota jatkaa tuosta eteen päin niin itse valitsisin vaikka opintotuen ja lainan. 

1300 paljon rahaa? Itselläni vuokra 750 euroa, siitä jää 650 euroa, josta on maksettava laskut, lääkkeet, ruoat ja kaikki muu. Mielestäni ei ole paljon.

Juu, mielestäni on yhdelle ihmiselle paljon. Siis sellaiselle, joka on työelämän ulkopuolella. 

Vierailija
42/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tein juuri viime vuonna. käteen ei jäänyt mitään koska kaikki verot sun muut syövät palkasta niin paljon että lopullinen summa on sama kuin olisi näillä eläke tuilla.

tarkoitus oli jatkaa 2023 erittäin tiukalla arki budjetilla mutta kela sanoi että olen saanut ansiotuloja tänä vuonna ne lomarahat niin silloin työni olisi "jatkuvaa" koska saan vuosittain palkka tuloa. seurauksena eläke poikki ja varma työttömyys kun työpaikat on olleet määräaikaisia. 

-ap

1300 eläke yhdelle ihmiselle on kyllä aika paljon rahaa. Itse saan suunnilleen tuon verran rahaa ja pakolliset menot ovat melkein 1000 euroa. Toki on puoliso, joka maksaa oman osuutensa, mutta pointtina on se, että 1300 euron netosta kyllä "pitäisi" jäädä säästöön. 

Nostan hattua kovasti sinulle, kun pyrit eteen päin elämässä! Ellei ammatillinen kuntoutus tule enää kysymykseen niin vaihtoehtona taitaa tosiaan olla se, että lasket elintasoasi opiskelujen ajaksi, jos haluat takaisin "terveiden" kirjoihin. Ikäväähän se on, mutta aika moni "meistä" opiskelijoista joutuu sen tilanteen eteen, että alanvaihto tarkoittaa pienempiä tuloja ainakin hetkellisesti. Voit toki jäädä noille tuloille loppuelämäksi, mutta jos sinulla on kykyjä, terveyttä ja motivaatiota jatkaa tuosta eteen päin niin itse valitsisin vaikka opintotuen ja lainan. 

1300 paljon rahaa? Itselläni vuokra 750 euroa, siitä jää 650 euroa, josta on maksettava laskut, lääkkeet, ruoat ja kaikki muu. Mielestäni ei ole paljon.

Juu, mielestäni on yhdelle ihmiselle paljon. Siis sellaiselle, joka on työelämän ulkopuolella. 

Eli työkyvyttömyyseläkeläiselle on paljon, mutta jos pystyisin käymään töissä, se olisi vähän? En ymmärrä logiikkaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli työkyvyttömyyseläkeläiselle on paljon, mutta jos pystyisin käymään töissä, se olisi vähän? En ymmärrä logiikkaasi.

1300 euroa "tyhjästä" on paljon. Jos sen eteen tekee 150 tuntia kuukaudessa töitä niin onhan se vähän. En ymmärrä miten et ymmärrä eroa. 

Vierailija
44/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1300 euroa "tyhjästä" on paljon. Jos sen eteen tekee 150 tuntia kuukaudessa töitä niin onhan se vähän. En ymmärrä miten et ymmärrä eroa. 

Niin juuri. Itsekin saat saman, mutta koska miehesi elättää sinut, käteen jää enemmän, säästöönkin vielä. Kokeilepa kitkuttaa tuolla summalla yksin koko loppuelämä, ei ole kovin herkkua. Eipä siinä, tiedät jo varmaan mitä puoluetta äänestät ensi vaaleissa.

Vierailija
45/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä napata kokoaikatyö. Mekaanikon paikkoja oli useampi haussa pk seudulla :)

Jos et saa vakkaripaikkaa, aina voi ottaa toisen osa-aikaisen lisäksi.

Itse teen useampaa osa-aikaista työtä. Mukavaa vaihtelua, en jaksaisi tehdä 8-16 yhtä ja samaa.

Vierailija
46/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kannattaa aina muistaa että sinkun euro ei ole sama kuin parisuhteessa elävän euro...

Sinkkuna eläminen on paljon kalliimpaa kuin parisuhteessa olevalla joka maksaa puolet.

Vierailija
47/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tehtyjen työtuntien määrä ei korreloi suoraan sen kanssa kuinka "arvokas" ihminen on. Kyllä ihmisten tulisi saada samat ja tasavertaiset perusedellytykset normaaliin elämiseen. Sitten jos kykenee työhön saa jotain eli "ansaitsee" siihen päälle palkkaa. Jos ei työhön kykene, on kuitenkin oikeus perustuloon joka on valitettavasti yällä hetkellä naamakertoimella myönnettävä minimaalinen ja epäinhimillistävä toimeentulotuki. Et ole sen parempi tai arvokkaampi ihminen vaikka tekisit duunia 150h/kk.

Työttömäksi voi pudoota meistä kuka tahansa, milloin tahansa. Vähän nyt empaattisuutta tuohon ihmettelyyn. Katsokaa vaikka esim. entistä työministeriä.

Vierailija
48/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri. Itsekin saat saman, mutta koska miehesi elättää sinut, käteen jää enemmän, säästöönkin vielä. Kokeilepa kitkuttaa tuolla summalla yksin koko loppuelämä, ei ole kovin herkkua. Eipä siinä, tiedät jo varmaan mitä puoluetta äänestät ensi vaaleissa.

Mitä sinä horiset? Minähän sanoin, että kuluni ovat melkein tonnin kuussa. Se on _minun osuus_ kustannuksista, mies totta kai maksaa _oman osuutensa_ kuluista. Mikäli asuisin yksin, käytännössä menoni olisivat pienemmät, koska lapset nyt sattuu kuluttamaan aika paljon. Kerroit itse, että sinulla jää asumiskulujen jälkeen 650 euroa. Sehän on hyvin yksineläjälle, jolla ei ole elatusvelvollisia. Olen elänyt koko elämäni pienillä tuloilla, monenlaisissa elämäntilanteissa. Pahoittelut siitä, että olen onnistunut vielä säästämäänkin näistä tuloista. En nyt tiedä, oletko ap vai ei, mutta jos olet niin sinne vaan koulun penkille, kun kerran terveyttä riittää. Joku päivä voi sitten tienatakin enemmän. 

Vierailija
49/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kannattaa aina muistaa että sinkun euro ei ole sama kuin parisuhteessa elävän euro...

Sinkkuna eläminen on paljon kalliimpaa kuin parisuhteessa olevalla joka maksaa puolet.

Kuten edellisessä viestissäni sanoinkin niin olen elänyt monenlaisissa tilanteissa. Myös sinkkuna, tosin silloinkin oli lapsia. Se on kiistaton fakta, että 1300 euroa kotona olemisesta ON paljon, jos vaihtoehtona on esimerkiksi matalapalkkatyö, josta käteen jää 1500 euroa. 

Vierailija
50/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tehtyjen työtuntien määrä ei korreloi suoraan sen kanssa kuinka "arvokas" ihminen on. Kyllä ihmisten tulisi saada samat ja tasavertaiset perusedellytykset normaaliin elämiseen. Sitten jos kykenee työhön saa jotain eli "ansaitsee" siihen päälle palkkaa. Jos ei työhön kykene, on kuitenkin oikeus perustuloon joka on valitettavasti yällä hetkellä naamakertoimella myönnettävä minimaalinen ja epäinhimillistävä toimeentulotuki. Et ole sen parempi tai arvokkaampi ihminen vaikka tekisit duunia 150h/kk.

Työttömäksi voi pudoota meistä kuka tahansa, milloin tahansa. Vähän nyt empaattisuutta tuohon ihmettelyyn. Katsokaa vaikka esim. entistä työministeriä.

Ihmisten arvosta ei ole puhunut tässä ketjussa kukaan muu kuin sinä. Mielestäni 1300 euroa käteen kotona on vallan mainio summa. 

Vierailija
51/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko AP:n koko eläke Kelasta? Itselläni on tollanen 98 % eläkkeestä työeläkeyhtiöstä, siellä on ihan ok jos opiskelee vaikka yliopistossa tutkinnon (jota siis tällä hetkellä teenkin), vasta jos tienaa liikaa niin katsotaan tk-eläketta uudestaan. Summakin on ihan ok, saan 1452 € nettona. Olen lisäksi muutaman tonnin tienannut viime vuonna tuntitöistä. Saan siis tienata reilu 1000 €/kk ilman että eläkettä tarkistellaan ja lisäksi kahtena kuukautena summa saa ylittyäkin. Kyllähän pelkällä kansaneläkkeelläkin saa tienata ennen kuin vaikuttaa tk-eläkkeeseen, summa tosin oli pienempi kuin työeläkkeessä.

Vierailija
52/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain kommentissa AP mainitsee että mukamas lääkärin mielestä ei tarvitse lääkkeitä. Uskon sen olevan valhe. Fakta on että AP on lopettanut itse lääkkeiden käytön eikä ole asiasta edes kertonut hoitavalle taholle. Suomalainen psykiatri ei tunne sanaa "lääkityksen lopettaminen" kuin joissain erittäin harvinaisissa tapauksissa

Mielenterveyshoidoissa tahtoo olla se että pitää olla lääkitys jotta saa hoitoa. Täällä on ollut ketjuja siitä. Väitätkö ettei kenenkään lääke hoitoja ajeta alas ja pyritä potilaan parantumiseen?

Ap:lla oli masennusta eikö hän voi muka siitä parantua ja hoito taho todeta hoidon tarpeettomaksi?

Jos haluat etsiä virheitä niin hän on sanonut useita asioita väärin joita hän on myöhemmin tarkentanut. Minusta takerrut lillukan varsiin tai trollaat.

Vierailija
53/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin aivan paskana, jos olis korkeakoulututkinto ja 30 000e opintolainaa. Työ ei ole herkkua eikä sitä ole helppo saada, oli mikä tutkinto tahansa. Jos rahaa haluaa, kannattaa kasvattaa kannabista tai tehdä seksityötä. Jotain. Ei näistä laillista duunista mikään ole järkevä ja turha maksaa päästäkseen polkemaan Babylonissa.

Itse elän nykyään kelan päivärahalla (1100e/kk) ja koen olevani vapaa kuin taivaanlintu. Aikaa on ja väylät saada pientä lisätienestiä välillä esim taidetta myymällä.

Käytä luovuuttasi, keksit kyllä jotain.

höpö höpö! juristit työllistyy hyvin lähtöpalkka 4000€. lääkäreistä huutava pula. et voi sanoa oli tutkinto mikä tahansa.

Vierailija
54/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, työkyvyttömyyseläkkeestähän kannattaa todella olla kateellinen. Mikä hitto ihmisiä vaivaa?

Saan itse työkyvyttömyyseläkettä noin 1400e/kk ja se on todella vähän, kun on kaksi teiniä elätettävänä. Jo pelkkä asuminen maksaa reilu 1200e/kk. Toki saan lapsilisää vielä toisesta lapsesta ja lasten isä maksaa elatusmaksua. Silti meille ei jää euroakaan ylimääräistä kuukaudessa.

Vierailija
55/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, työkyvyttömyyseläkkeestähän kannattaa todella olla kateellinen. Mikä hitto ihmisiä vaivaa?

Saan itse työkyvyttömyyseläkettä noin 1400e/kk ja se on todella vähän, kun on kaksi teiniä elätettävänä. Jo pelkkä asuminen maksaa reilu 1200e/kk. Toki saan lapsilisää vielä toisesta lapsesta ja lasten isä maksaa elatusmaksua. Silti meille ei jää euroakaan ylimääräistä kuukaudessa.

Miksi aina pitää vetää mukaan kateus? Ymmärrät varmasti itsekin, että verrattuna matalapalkka-alojen palkkoihin, 1400 euroa eläkettä käteen on hyvin. Siihen päälle mahdollinen asumistuki ja tosiaan korotettu lapsilisä ja elarit niin summa alkaa olla jo aika mukava. Toki tuo on hankala vaihe, kun teinistä ei saa enää lapsilisää, mutta 18-vuotiaana viimeistään voi hakea itse töihin. Asumiskuluista päätellen asut etelä-Suomessa (itselläni ei varaa noin hulppeisiin asumiskustannuksiin olisi millään), joten teinin helppo löytää töitä :) 

Vierailija
56/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan sinulla puhelinliittymä?

Etkö voi saada samalta operaattorilta läppärin, jonka hintaa lyhennät kuukausittain?

Vierailija
57/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä pystyt tekemään? Mikä ammatti kiinnostaa? Minkä ikäinen olet ja missä päin Suomea asut?

Samaa kiinosti IKÄ? Hieno homma kuitenkin pyrit elämässäsi eteenpäin.

Vierailija
58/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi työnteko sairaseläkkeellä?

"Työkyvyttömyyseläkkeen rinnalla voit ansaita korkeintaan 40 % eläkettä edeltävästä ansiotasosta. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä ansaintaraja on 60 %. Voit kuitenkin aina ansaita 855,48 euroa kuukaudessa, vaikka henkilökohtainen ansaintarajasi olisi pienempi." (työeläke.fi)

Eli et pyrkisikään tekemään täyttä päivää vaan juuri alle tuon tulorajan. Osa-aikaisena siis töissä ja sinulla olisi kasvavien tulojen myötä mahdollisuus ostaa se tietokone ja opiskella vaikka avoimessa yliopistossa tai avoimessa amk:ssa alkuun. Esim. osa amk-tutkinnoista voi suorittaa joko kokonaan verkossa tai monimuotona eli opiskelu työn ohessa onnistuu myös. Entä oletko miettinyt oppisopimuskoulutusta? 

Käytettyjä, esim. yritysten poistamia tietokoneita kannattaa hyödyntää. Täällä pikkukylän kodinkoneliikekin myy läppäreitä hyvin kohtuuhintaan. 

Vierailija
59/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan sinulla puhelinliittymä?

Etkö voi saada samalta operaattorilta läppärin, jonka hintaa lyhennät kuukausittain?

Myönnetään jos on töissä. Samaa osa-maksua koitin saada aikoinaan yksityisellä hammaslääkärillä mutta huomasivat että jos ei ole palkkatuloja sitä ei myönnetä.

eri

Vierailija
60/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo mikään ansakuoppa ole jos olet kerran eläkkeellä. Minä nauttisin eläkkeestä enkä katsoisi töihin päinkään. Vapaaehtoistyö voisi tehdä virabeli hommina.

Mutta jos on materialisti niin on eri asia

en saa edes säästettyä talvi kenkiin vuoden aikana. vanhoilla kesälenkkareilla viipotan. jos olen materialisti sitten niin olen.

-ap.

Et tosiaan ole terve jos raha-asiadi on noin persiillään. Itse olen eläkkeellä ja ei edes tarvitse säästää kenkiä varten ja eläkkeeni on pienempi kuin sinulla. Johonkin hassaat rahasi ja valitat ettet saa muka kenkiä

paljon sinulla on pakolliset menot kuten. vuokra, sähkö, vakuutus, netti, puhelin?

minulla jää näistä 200€ ruokaan joka kuukausi. jos muutan niin asumistuki laskee samassa suhteessa. olen hakenut apua näiltä elämänhallinta raha -asiantuntijoilta ja he sanovat että hoidan asiat hyvin koska en polta, juo, pelaa, eikä ole mitään muita turhia menoja.

-ap

Tähän jäin jumiin työkyvyttömyyseläkeläisenä.

Kuinka saat menemään 1100 euroa kuukaudessa pakollisiin menoihin?

Jos vuokraan menisi esim. 600, puhelimeen ja nettiin, 5g nopea netti, puhelut, tekstarit 40 euroa kuukaudessa, sähkö kerrostalossa obaut 40 euroa, vakuutus muutaman kympin kuukaudessa, niin saisin pakollisiksi menoiksi korkeintaa 800 euroa/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän