Köyhän ahdinko
Olen tehnyt puolivuotta määräaikaista töitä ja samalla työkyvyttömyyseläke ja muut tuet on ollut tauolla. mitään lainoja ei kannata hakea. palkka on ollut liiton mukainen ja käytännössä vain parisataa euroa enemmän kuin eläke. mitään ei jäänyt sukan varteen.
Kela ilmoitti tänä vuonna että lomakorvaukset katsotaan maksuajan kohdan mukaiseksi tuloksi joka tarkoittaa sitä että nämä lomarahat menee elämiseen eikä esimerkiksi uuteen tietokoneeseen mikä on elinehto suomessa.
tämä tarkoittaa myös sitä etten voi tehdä töitä ensi vuonna koska se katsotaan toistuvaksi työn teoksi.
Koitin hakea opintotukea, kun opiskelin ammattia, sitä ei myönnetä eläkeläiselle. myös eläkkeeltä ei voi jäädä opiskelijaksi koska se on"askel taaksepäin".
Haluan hakea korkeakouluihin jotta saisin paremman ammatin josta saisi paremmin rahaa. Jos haen jostain säätiöstä tukea kela laittaa hanat kiinni ja säätiön tuet menee elämiseen eikä esim. avoimen yliopiston kursseihin. Yliopistoon ei ole asiaa tietokoneella joka on vanha pöytäkone eikä enää toimi kunnolla.
Nyt kaksi vuotta pitää sylkeä kattoon kun töitä ei voi tehdä ja se ei edes kannata.
onko muita jotka ovat olleet samassa byrokraattisessa ansa kuopassa? kuinka pääsitte pois?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä autokorjaushommia ole sitten enemmän? Mikset vain tee niitä?
tein juuri viime vuonna. käteen ei jäänyt mitään koska kaikki verot sun muut syövät palkasta niin paljon että lopullinen summa on sama kuin olisi näillä eläke tuilla.
tarkoitus oli jatkaa 2023 erittäin tiukalla arki budjetilla mutta kela sanoi että olen saanut ansiotuloja tänä vuonna ne lomarahat niin silloin työni olisi "jatkuvaa" koska saan vuosittain palkka tuloa. seurauksena eläke poikki ja varma työttömyys kun työpaikat on olleet määräaikaisia.
-ap
Olet ilmeisesti saanut todella huonoa palkkaa?
1300 eläke yhdelle ihmiselle on kyllä aika paljon rahaa. Itse saan suunnilleen tuon verran rahaa ja pakolliset menot ovat melkein 1000 euroa. Toki on puoliso, joka maksaa oman osuutensa, mutta pointtina on se, että 1300 euron netosta kyllä "pitäisi" jäädä säästöön.
Nostan hattua kovasti sinulle, kun pyrit eteen päin elämässä! Ellei ammatillinen kuntoutus tule enää kysymykseen niin vaihtoehtona taitaa tosiaan olla se, että lasket elintasoasi opiskelujen ajaksi, jos haluat takaisin "terveiden" kirjoihin. Ikäväähän se on, mutta aika moni "meistä" opiskelijoista joutuu sen tilanteen eteen, että alanvaihto tarkoittaa pienempiä tuloja ainakin hetkellisesti. Voit toki jäädä noille tuloille loppuelämäksi, mutta jos sinulla on kykyjä, terveyttä ja motivaatiota jatkaa tuosta eteen päin niin itse valitsisin vaikka opintotuen ja lainan.
tuo 1300€ on paljon johtuen että asun uudellamaalla kun asuin itäsuomessa se laskettiin elintason mukaan jolloin se oli vähemmän. eli muutto ei ole ainakaan ratkaisu.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mikään ansakuoppa ole jos olet kerran eläkkeellä. Minä nauttisin eläkkeestä enkä katsoisi töihin päinkään. Vapaaehtoistyö voisi tehdä virabeli hommina.
Mutta jos on materialisti niin on eri asiaen saa edes säästettyä talvi kenkiin vuoden aikana. vanhoilla kesälenkkareilla viipotan. jos olen materialisti sitten niin olen.
-ap.
Et tosiaan ole terve jos raha-asiadi on noin persiillään. Itse olen eläkkeellä ja ei edes tarvitse säästää kenkiä varten ja eläkkeeni on pienempi kuin sinulla. Johonkin hassaat rahasi ja valitat ettet saa muka kenkiä
paljon sinulla on pakolliset menot kuten. vuokra, sähkö, vakuutus, netti, puhelin?
minulla jää näistä 200€ ruokaan joka kuukausi. jos muutan niin asumistuki laskee samassa suhteessa. olen hakenut apua näiltä elämänhallinta raha -asiantuntijoilta ja he sanovat että hoidan asiat hyvin koska en polta, juo, pelaa, eikä ole mitään muita turhia menoja.
-ap
Hanki vakituinen työpaikka muualta. Eläkkeen voi jättää lepäämään max 2 vuodeksi kerrallaan. Monet joka tapauksessa katsotaan kelan toimesta työkykyisiksi jos onnistuvat valmistumaan jostain oppilaitoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mikään ansakuoppa ole jos olet kerran eläkkeellä. Minä nauttisin eläkkeestä enkä katsoisi töihin päinkään. Vapaaehtoistyö voisi tehdä virabeli hommina.
Mutta jos on materialisti niin on eri asiaen saa edes säästettyä talvi kenkiin vuoden aikana. vanhoilla kesälenkkareilla viipotan. jos olen materialisti sitten niin olen.
-ap.
Et tosiaan ole terve jos raha-asiadi on noin persiillään. Itse olen eläkkeellä ja ei edes tarvitse säästää kenkiä varten ja eläkkeeni on pienempi kuin sinulla. Johonkin hassaat rahasi ja valitat ettet saa muka kenkiä
paljon sinulla on pakolliset menot kuten. vuokra, sähkö, vakuutus, netti, puhelin?
minulla jää näistä 200€ ruokaan joka kuukausi. jos muutan niin asumistuki laskee samassa suhteessa. olen hakenut apua näiltä elämänhallinta raha -asiantuntijoilta ja he sanovat että hoidan asiat hyvin koska en polta, juo, pelaa, eikä ole mitään muita turhia menoja.
-ap
1100e yhteensä noihin? Kannattaa etsiä halvempaa asuntoa tuossa kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä hae terveen papereita, vaan opiskele sillä työkyvyttömyyseläkkeellä. Voit opiskella vaikka tohtoriksi asti, eikä kukaan kysele mitään mistään. Terveen papereilla joudut rumbaan, joka vie takaisin työkyvyttömäksi mutta ilman eläkettä.
Minä olen myös eläkkeellä ilman minkäänlaista hoitotahoa. Olen peittänyt tiedot näkyvistä Kannasta, jotta saisin normaalia kohtelua kun lääkärissä joskus harvoin käyn.
Teen luottamustöitä ja nyt olen esimerkiksi vaalivirkailijana aluevaaleissa. Saan muutaman satasen rahaa taskuun alkuvuoden hankintoihin.
ps. Tietokoneita löytyy hyviä myös käytettynä.
noniin tämä on just se kupin toinen kanta. voisi sitkutella ja tehdä joka toinen vuosi töitä niin että saisi sen hikisen 800 euroa. siinä on se ongelma mistä kuka palkkaa sellaiseen hommaan.
hyvä viesti kiitos. harkitaan tätätkin.
En ymmärrä mikä vimma on hakeutua korkeakouluun kun sieltä ei työllisty sen paremmin ja AP:n taustalla se on vielä vaikeampaa. Ole vain tyytyväisenä eläkkeellä äläkä haihattele työn perään. Sinä et ole oravanpyörässä missä suurin osa on. Ei pomputa työkkäri eikä kela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap.
-ap
asuin aiemmin halvemmassa. tilanne sama. kuten mainitsin kelan tuet tippuu samassa suhteessa.
jos olen täysin koditon en saa lainkaan eläkkeensaajan asumistukea. tämä on puhdasta matemaattista byrokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap.
-ap
asuin aiemmin halvemmassa. tilanne sama. kuten mainitsin kelan tuet tippuu samassa suhteessa.
jos olen täysin koditon en saa lainkaan eläkkeensaajan asumistukea. tämä on puhdasta matemaattista byrokratiaa.
Kelan tuet ja Kelan tuet. Jos olet töissä niin eikös siitä jää sitten enemmän käteen jos kulut tippuvat? Alkaa kuulostamaan ihan samalta kuin muillakin valittajilla...
Miten voi olla 1300e eläke, vaikka ei ole ehtinyt juuri työssäkään olla? Lasketko summaan myös asumistuen?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä vimma on hakeutua korkeakouluun kun sieltä ei työllisty sen paremmin ja AP:n taustalla se on vielä vaikeampaa. Ole vain tyytyväisenä eläkkeellä äläkä haihattele työn perään. Sinä et ole oravanpyörässä missä suurin osa on. Ei pomputa työkkäri eikä kela
on monia korkeakoulun aloja joista työllistyy ja jopa kansainvälisesti. ymmärsin että ap riittäisi rahkeet muuhunkin kuin duunariksi tai eläkeläiseksi. miksi emme voisi tukea häntä pois kela köyhyydestä jos se keventää meidän veron maksajien pusseja?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla 1300e eläke, vaikka ei ole ehtinyt juuri työssäkään olla? Lasketko summaan myös asumistuen?
sori! lasken eli kokonais tulot on toi 1300€
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap.
-ap
Kelan tuet ja Kelan tuet. Jos olet töissä niin eikös siitä jää sitten enemmän käteen jos kulut tippuvat? Alkaa kuulostamaan ihan samalta kuin muillakin valittajilla...
Jos luet noita aiempia viestejä hän kertoi että palkka oli käytännössä sama kuin kelalta saamat tuet. Jos hän on kelan tuilla niin veikkaan että hän jo nyt asuu pienellä vuokralla kuinka hän voi vielä tuota pienentää jos on määräaikaisessa työssä?
Nii, eihän eläke voi olla kuin jotain 800e. Itse saan kaikkinensa 1200e käteen, ja siihen sisältyy pari sataa vapaaehtoista eläkettä ja asumistukea. Työssä ehdin olla kymmenen vuotta.
En pysty neuvomaan, mutta tulin toivottamaan onnea.
Olen itse tällaisessa kuopassa: en pääse töihin, en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle enkä saa enää edes opiskella. Eläkeikään on toistakymmentä vuotta, ja eläke tulee olemaan yhtä minimaalinen kuten nämä tuetkin, joilla on kituutettava.
Jossain kommentissa AP mainitsee että mukamas lääkärin mielestä ei tarvitse lääkkeitä. Uskon sen olevan valhe. Fakta on että AP on lopettanut itse lääkkeiden käytön eikä ole asiasta edes kertonut hoitavalle taholle. Suomalainen psykiatri ei tunne sanaa "lääkityksen lopettaminen" kuin joissain erittäin harvinaisissa tapauksissa
Itse olisin aivan paskana, jos olis korkeakoulututkinto ja 30 000e opintolainaa. Työ ei ole herkkua eikä sitä ole helppo saada, oli mikä tutkinto tahansa. Jos rahaa haluaa, kannattaa kasvattaa kannabista tai tehdä seksityötä. Jotain. Ei näistä laillista duunista mikään ole järkevä ja turha maksaa päästäkseen polkemaan Babylonissa.
Itse elän nykyään kelan päivärahalla (1100e/kk) ja koen olevani vapaa kuin taivaanlintu. Aikaa on ja väylät saada pientä lisätienestiä välillä esim taidetta myymällä.
Käytä luovuuttasi, keksit kyllä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap.
-ap
Jos luet noita aiempia viestejä hän kertoi että palkka oli käytännössä sama kuin kelalta saamat tuet. Jos hän on kelan tuilla niin veikkaan että hän jo nyt asuu pienellä vuokralla kuinka hän voi vielä tuota pienentää jos on määräaikaisessa työssä?
800e ei ole pieni vuokra kuin suurimmissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeampaa AP:n taustalla? Itselläni on mt-ongelmien vuoksi "haastava" tausta. Eläkkeelle en kuitenkaan suostunut. Sitten menin ammattikorkeakouluun eikä koulussa tai työelämässä kukaan minun taustoja kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä autokorjaushommia ole sitten enemmän? Mikset vain tee niitä?
tein juuri viime vuonna. käteen ei jäänyt mitään koska kaikki verot sun muut syövät palkasta niin paljon että lopullinen summa on sama kuin olisi näillä eläke tuilla.
tarkoitus oli jatkaa 2023 erittäin tiukalla arki budjetilla mutta kela sanoi että olen saanut ansiotuloja tänä vuonna ne lomarahat niin silloin työni olisi "jatkuvaa" koska saan vuosittain palkka tuloa. seurauksena eläke poikki ja varma työttömyys kun työpaikat on olleet määräaikaisia.
-ap
Olet ilmeisesti saanut todella huonoa palkkaa?
1300 eläke yhdelle ihmiselle on kyllä aika paljon rahaa. Itse saan suunnilleen tuon verran rahaa ja pakolliset menot ovat melkein 1000 euroa. Toki on puoliso, joka maksaa oman osuutensa, mutta pointtina on se, että 1300 euron netosta kyllä "pitäisi" jäädä säästöön.
Nostan hattua kovasti sinulle, kun pyrit eteen päin elämässä! Ellei ammatillinen kuntoutus tule enää kysymykseen niin vaihtoehtona taitaa tosiaan olla se, että lasket elintasoasi opiskelujen ajaksi, jos haluat takaisin "terveiden" kirjoihin. Ikäväähän se on, mutta aika moni "meistä" opiskelijoista joutuu sen tilanteen eteen, että alanvaihto tarkoittaa pienempiä tuloja ainakin hetkellisesti. Voit toki jäädä noille tuloille loppuelämäksi, mutta jos sinulla on kykyjä, terveyttä ja motivaatiota jatkaa tuosta eteen päin niin itse valitsisin vaikka opintotuen ja lainan.
1300 paljon rahaa? Itselläni vuokra 750 euroa, siitä jää 650 euroa, josta on maksettava laskut, lääkkeet, ruoat ja kaikki muu. Mielestäni ei ole paljon.
kysyin jo ei vakinaista. ehdotatko vakinaista työpaikkaa siitä kunnon lainaa ja sillä sitten korkeakouluun opiskelemaan? ei huono idea.... kiitos.
-ap