Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän ahdinko

Vierailija
11.01.2022 |

Olen tehnyt puolivuotta määräaikaista töitä ja samalla työkyvyttömyyseläke ja muut tuet on ollut tauolla. mitään lainoja ei kannata hakea. palkka on ollut liiton mukainen ja käytännössä vain parisataa euroa enemmän kuin eläke. mitään ei jäänyt sukan varteen.

Kela ilmoitti tänä vuonna että lomakorvaukset katsotaan maksuajan kohdan mukaiseksi tuloksi joka tarkoittaa sitä että nämä lomarahat menee elämiseen eikä esimerkiksi uuteen tietokoneeseen mikä on elinehto suomessa.
tämä tarkoittaa myös sitä etten voi tehdä töitä ensi vuonna koska se katsotaan toistuvaksi työn teoksi.

Koitin hakea opintotukea, kun opiskelin ammattia, sitä ei myönnetä eläkeläiselle. myös eläkkeeltä ei voi jäädä opiskelijaksi koska se on"askel taaksepäin".

Haluan hakea korkeakouluihin jotta saisin paremman ammatin josta saisi paremmin rahaa. Jos haen jostain säätiöstä tukea kela laittaa hanat kiinni ja säätiön tuet menee elämiseen eikä esim. avoimen yliopiston kursseihin. Yliopistoon ei ole asiaa tietokoneella joka on vanha pöytäkone eikä enää toimi kunnolla.
Nyt kaksi vuotta pitää sylkeä kattoon kun töitä ei voi tehdä ja se ei edes kannata.

onko muita jotka ovat olleet samassa byrokraattisessa ansa kuopassa? kuinka pääsitte pois?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo mikään ansakuoppa ole jos olet kerran eläkkeellä. Minä nauttisin eläkkeestä enkä katsoisi töihin päinkään. Vapaaehtoistyö voisi tehdä virabeli hommina.

Mutta jos on materialisti niin on eri asia

en saa edes säästettyä talvi kenkiin vuoden aikana. vanhoilla kesälenkkareilla viipotan. jos olen materialisti sitten niin olen.

-ap.

Et tosiaan ole terve jos raha-asiadi on noin persiillään. Itse olen eläkkeellä ja ei edes tarvitse säästää kenkiä varten ja eläkkeeni on pienempi kuin sinulla. Johonkin hassaat rahasi ja valitat ettet saa muka kenkiä

paljon sinulla on pakolliset menot kuten. vuokra, sähkö, vakuutus, netti, puhelin?

minulla jää näistä 200€ ruokaan joka kuukausi. jos muutan niin asumistuki laskee samassa suhteessa. olen hakenut apua näiltä elämänhallinta raha -asiantuntijoilta ja he sanovat että hoidan asiat hyvin koska en polta, juo, pelaa, eikä ole mitään muita turhia menoja.

-ap

Tähän jäin jumiin työkyvyttömyyseläkeläisenä.

Kuinka saat menemään 1100 euroa kuukaudessa pakollisiin menoihin?

Jos vuokraan menisi esim. 600, puhelimeen ja nettiin, 5g nopea netti, puhelut, tekstarit 40 euroa kuukaudessa, sähkö kerrostalossa obaut 40 euroa, vakuutus muutaman kympin kuukaudessa, niin saisin pakollisiksi menoiksi korkeintaa 800 euroa/kk.

ruoka,vaatteet,liikkuminen,lääkkeet

Vierailija
62/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisenä voi opiskella, ei ole pakko kituutella opintorahalla ja hakea lainaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo mikään ansakuoppa ole jos olet kerran eläkkeellä. Minä nauttisin eläkkeestä enkä katsoisi töihin päinkään. Vapaaehtoistyö voisi tehdä virabeli hommina.

en saa edes säästettyä talvi kenkiin vuoden aikana. vanhoilla kesälenkkareilla viipotan. jos olen materialisti sitten niin olen.

-ap.

Et tosiaan ole terve jos raha-asiadi on noin persiillään. Itse olen eläkkeellä ja ei edes tarvitse säästää kenkiä varten ja eläkkeeni on pienempi kuin sinulla. Johonkin hassaat rahasi ja valitat ettet saa muka kenkiä

paljon sinulla on pakolliset menot kuten. vuokra, sähkö, vakuutus, netti, puhelin?

minulla jää näistä 200€ ruokaan joka kuukausi. jos muutan niin asumistuki laskee samassa suhteessa. olen hakenut apua näiltä elämänhallinta raha -asiantuntijoilta ja he sanovat että hoidan asiat hyvin koska en polta, juo, pelaa, eikä ole mitään muita turhia menoja.

-ap

Jos vuokraan menisi esim. 600, puhelimeen ja nettiin, 5g nopea netti, puhelut, tekstarit 40 euroa kuukaudessa, sähkö kerrostalossa obaut 40 euroa, vakuutus muutaman kympin kuukaudessa, niin saisin pakollisiksi menoiksi korkeintaa 800 euroa/kk.

Jos vuokra on 600€ silloin tulot ei ole 1300€! eli maksimi asumistuki eläkeläisellä on lähes 600€ voit katsoa kelan sivuilta. Jos vuokra on 600€ silloin kela tuet olisi 1000-1100€ kuukaudessa.

AP keroi asuvansa uudellamalla jos luet viestejä niin hän kertoo että jos olis koditon niin ei saisi asumistukea lainkaan. Silloin tulot kostuisi kelan mukaan takuueläkkeestä ja eläkkeestä eli jotain 600-700€/kk.

Kelan asumistuki määräytyy asuinkunnan mukaan. Jossain pienellä pitäjällä pohjoisavossa voi vuokra olla vaikka 200€ mutta silloin kela antaa suhteessa siihen tukia.

Vierailija
64/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun halvin läppäri maksoi 250. Etkö voi ostaa osamaksulla?

Vierailija
65/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja tilanne AP, pahoittelen! Kuulostat kuitenkin sen verran sinnikkäältä ja määrätietoiselta, että uskon että pääset pois tuosta ahdingosta. Tsemppiä <3 

Vierailija
66/74 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap.

-ap

Ohiksena vastaan, että lääkekulut ymmärrän, mutta yksinelävänä ei ruokaan hirveitä mene ja eläkeläisenä on aikaa hakea aleruokaa, käyttää resqueta jne. Vaatteita kirppareilta tai alennuksista. Niitäkään ei joka kuukausi tarvitse. Ainakaan me ei työssäkäyvinä osteta kuin pari kertaa vuodessa.

Vierailija
67/74 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pikkuisen sama homma, kuin Ap:lla. 

Minulla on AMK-paikka hyvin työllistävältä alalta ja muutto opiskelija-asuntoon oli suunnitteilla jo tälle kuulle, mutta peruin sen viime tipassa, koska hommat rupesivat huolettamaan. Luin Kelan vuoden 2021 asiakirjoja ja siellä sanottiin, että olosuhteiden muutos voisi johtaa eläkkeen tarkastukseen, vaikka laissa tästä ei siis sanota mitään selvää. Rupesi tulemaan kauhukuvia siitä, että menettäisin eläkkeen ja jäisin tyhjän päälle kaupungissa, joka on kaksi kertaa kauempana perheestäni, kuin nykykaupunki; muita ihmisiä minulla ei juurikaan elämässä ole.

Olen ollut nykykaupungissani varsin monta vuotta ja haluaisin kyllä pois; en ole kelvannut täällä juuri mihinkään vapaaehtoistyöhön, vaikka olen opiskellut ja kehittänyt itseäni todella paljon; yhtään liioittelematta voin sanoa, että olen yhdessä AMK:ssa opiskellut avoimessa yli 500op ja olen opiskellut monissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Minun piti pantata kaupungin työntekijöiltä kaksi vuotta vastausta yksinkertaiseen kysymykseen ja sen jälkeen siihen vastattiin asian vierestä, kun esimies pakotti. Uudessa kaupungissa ilmeisesti kelpaisin juttuihin, joihin en täällä kelpaa. 

Minulla oli aiemmin tutkintopaikka AMK:ssa tällä samalla paikkakunnalla ja opiskeluaika loppui viime vuonna. Hain rehtorilta vapautuksia muutamiin jaksoihin ja tätä ei myönnetty sekä esittelin opinnäytetyöideaani kaupungille, mutta he eivät ottaneet sitä vastaan. Joihinkin työharjoittelupaikkoihin piti ensin lähettää valokuvaa ja muuta, kunnes sai kieltävän vastauksen. Jos olisin valmistunut, elämäni voisi nyt näyttää valoisammalta, mutta minua on syrjitty paljon tässä kaupungissa ja samat piirit tulevat vastaan. Korkeakouluissa vedotaan siihen, että tukea ei tarvitse antaa, koska ovat lain mukaan eri asteella kuin toisen asteen oppilaitokset ja näin ollen opisto ei ole velvollinen auttamaan välttämättömien työharjoittelupaikkojen ja opinnäytetyötahojen kanssa. 

Minulle luultavasti soitetaan huomenna koskien asuntoa, jota ajattelin käydä katsomassa 150km päässä uudessa kaupungissa, jossa voisin ainakin harrastaa vapaaehtoisena uusia juttuja. 

Vierailija
68/74 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap.

-ap

Ohiksena vastaan, että lääkekulut ymmärrän, mutta yksinelävänä ei ruokaan hirveitä mene ja eläkeläisenä on aikaa hakea aleruokaa, käyttää resqueta jne. Vaatteita kirppareilta tai alennuksista. Niitäkään ei joka kuukausi tarvitse. Ainakaan me ei työssäkäyvinä osteta kuin pari kertaa vuodessa.

liikkuminen julkisilla pääkaupungilla maksaa. aleruoan hyöty häviää matkakuluissa verraten lähikauppaa.

Työssä käyvällä on auto hän voi sunnuntaina hurauttaa prismaan ja ostaa 3 viikon ruoat kerralla kahteen jääkaappiin. näin minä teen ja kuulun keskiluokkaan.

Vierailija
69/74 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pikkuisen sama homma, kuin Ap:lla. 

Minulla on AMK-paikka hyvin työllistävältä alalta ja muutto opiskelija-asuntoon oli suunnitteilla jo tälle kuulle, mutta peruin sen viime tipassa, koska hommat rupesivat huolettamaan. Luin Kelan vuoden 2021 asiakirjoja ja siellä sanottiin, että olosuhteiden muutos voisi johtaa eläkkeen tarkastukseen, vaikka laissa tästä ei siis sanota mitään selvää. Rupesi tulemaan kauhukuvia siitä, että menettäisin eläkkeen ja jäisin tyhjän päälle kaupungissa, joka on kaksi kertaa kauempana perheestäni, kuin nykykaupunki; muita ihmisiä minulla ei juurikaan elämässä ole.

Olen ollut nykykaupungissani varsin monta vuotta ja haluaisin kyllä pois; en ole kelvannut täällä juuri mihinkään vapaaehtoistyöhön, vaikka olen opiskellut ja kehittänyt itseäni todella paljon; yhtään liioittelematta voin sanoa, että olen yhdessä AMK:ssa opiskellut avoimessa yli 500op ja olen opiskellut monissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Minun piti pantata kaupungin työntekijöiltä kaksi vuotta vastausta yksinkertaiseen kysymykseen ja sen jälkeen siihen vastattiin asian vierestä, kun esimies pakotti. Uudessa kaupungissa ilmeisesti kelpaisin juttuihin, joihin en täällä kelpaa. 

Minulla oli aiemmin tutkintopaikka AMK:ssa tällä samalla paikkakunnalla ja opiskeluaika loppui viime vuonna. Hain rehtorilta vapautuksia muutamiin jaksoihin ja tätä ei myönnetty sekä esittelin opinnäytetyöideaani kaupungille, mutta he eivät ottaneet sitä vastaan. Joihinkin työharjoittelupaikkoihin piti ensin lähettää valokuvaa ja muuta, kunnes sai kieltävän vastauksen. Jos olisin valmistunut, elämäni voisi nyt näyttää valoisammalta, mutta minua on syrjitty paljon tässä kaupungissa ja samat piirit tulevat vastaan. Korkeakouluissa vedotaan siihen, että tukea ei tarvitse antaa, koska ovat lain mukaan eri asteella kuin toisen asteen oppilaitokset ja näin ollen opisto ei ole velvollinen auttamaan välttämättömien työharjoittelupaikkojen ja opinnäytetyötahojen kanssa. 

Minulle luultavasti soitetaan huomenna koskien asuntoa, jota ajattelin käydä katsomassa 150km päässä uudessa kaupungissa, jossa voisin ainakin harrastaa vapaaehtoisena uusia juttuja. 

kela sanoo että eläkettä voidaan tarkastaa uudelleen. tämä tarkoittaa käytännössä selvitystä miksi on eläkkeellä. jos lääkäri on määrännyt eläkkeen eli työkyvyttömyys eläkkeen heidän täytyy saada uusi lääkärin arvio oletko työkykyinen. jos ongelma on mielenterveydellinen en näkisi asisssa mitään huolta. sillä tänä päivänä monet mielipiteet saavat helposti leiman että potee mielenterveydellistä sairautta.

Kuten AP mainitsi monet lääkärit eivät halua tyrkyttää terveenpapereita kovin helposti. tavallaan eläke on yksilön turvasatama ja sieltä lähteminen voi taas olla yhteiskunnalle taloudellisesti rasittavaa (uudelleen hoitoon hakeminen, kuntoutukset jne)  ellei jopa vaarallista.

Vierailija
70/74 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mulle mistä nykyään saa halvan vuokra asunnon jos ei halua asua jossain takahikiän metsissä?

Vierailija
71/74 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on luottotiedot tallella, osta operaattorilta osarilla uusi jostain tarjouksesta esimerkiksi ystävänpäivän hulinoissa, black fridaynä tai jokin muu ale. Vaihtoehtoisesti jostain sellaisesta tietokoneita myyvästä puljusta joka myy paljon käytettyjä. 

Vierailija
72/74 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täytän tänä vuonna 30. 

minulla oli paska lapsuus ja minut huostaanotettiin 16 vuotiaana. oli patoutunutta vihaa (jostain kumma syystä) ja masennusta. hoito taho sai houkuteltua eläkkeelle parikymppisenä. sain terveen paperit 25 vuotiaana. sen jäkeen on tehtyn joka toinen vuosi nolla tunti sopimuksia ja pätkä töitä. luin itselleni autokorjaajan tutkinnon mutta nyt siitäkään ei ollut mitään apua.

elämä on vielä edessä mutta tuntuu junnaavan tässä himskatin montussa.

-ap

Jos olet saanut terveen paperit, oletko ilmoittanut asian kelalle? Erikoista, että olet saanut työkyvyttömyyseläkettä. Voithan aina hakea toimeentulotukea?

en ole saanut terveenpapereita kirjoitin väärin. hoito päättyi koska katsottiin etten tarvitse mitään lääkitystä ja hoitoa enkä itse katsonut myöskään hoidon tarpeelliseksi.

Olen miettinyt jos haen terveen papereita mutta lääkärit muissa yhteyksissä ovat viitanneet sen olevan taloudellinen itsemurha. saan eläkettä 1300€ eikä siksi myönnetä toimeentulotukia. 

1300€ käteen? Kyllä pitäisi yhden ihmisen tuolla pärjätä. Ei rikasta elämää, mutta elää kuitenkin ja pystyy säästämään jos vähän näkee vaivaa.

Mä olen yhden lapsen äitinä ja opiskelevana yh:na saanut tukia yhteensä n.1200€ ja siitä piti maksaa aivan kaikki vuokrasta lähtien. Kyllä teki tiukkaa. Monesti oli viikkoja, että oli 20€ ruokiin. Lapsi söi toki aamupalan, lounaan ja välipalan hoidossa ja mä lounaan koulussa, mutta kyllä siinä silti oli arkisin päivällinen ja iltapala ja viikonloppuisin koko päivät ruoat. Joten anteeksi nyt vain, mutta en nyt kauheasti sääli yksinäistä ihmistä jonka tulot 1300€. 

Vierailija
73/74 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täytän tänä vuonna 30. 

minulla oli paska lapsuus ja minut huostaanotettiin 16 vuotiaana. oli patoutunutta vihaa (jostain kumma syystä) ja masennusta. hoito taho sai houkuteltua eläkkeelle parikymppisenä. sain terveen paperit 25 vuotiaana. sen jäkeen on tehtyn joka toinen vuosi nolla tunti sopimuksia ja pätkä töitä. luin itselleni autokorjaajan tutkinnon mutta nyt siitäkään ei ollut mitään apua.

elämä on vielä edessä mutta tuntuu junnaavan tässä himskatin montussa.

-ap

Jos olet saanut terveen paperit, oletko ilmoittanut asian kelalle? Erikoista, että olet saanut työkyvyttömyyseläkettä. Voithan aina hakea toimeentulotukea?

en ole saanut terveenpapereita kirjoitin väärin. hoito päättyi koska katsottiin etten tarvitse mitään lääkitystä ja hoitoa enkä itse katsonut myöskään hoidon tarpeelliseksi.

Olen miettinyt jos haen terveen papereita mutta lääkärit muissa yhteyksissä ovat viitanneet sen olevan taloudellinen itsemurha. saan eläkettä 1300€ eikä siksi myönnetä toimeentulotukia. 

1300€ käteen? Kyllä pitäisi yhden ihmisen tuolla pärjätä. Ei rikasta elämää, mutta elää kuitenkin ja pystyy säästämään jos vähän näkee vaivaa.

Mä olen yhden lapsen äitinä ja opiskelevana yh:na saanut tukia yhteensä n.1200€ ja siitä piti maksaa aivan kaikki vuokrasta lähtien. Kyllä teki tiukkaa. Monesti oli viikkoja, että oli 20€ ruokiin. Lapsi söi toki aamupalan, lounaan ja välipalan hoidossa ja mä lounaan koulussa, mutta kyllä siinä silti oli arkisin päivällinen ja iltapala ja viikonloppuisin koko päivät ruoat. Joten anteeksi nyt vain, mutta en nyt kauheasti sääli yksinäistä ihmistä jonka tulot 1300€. 

kannattaa käydä sosiaalitoimesta hieman kysymässä mikä on pielessä sillä ainakin suomen lain mukaan olet oikeutettu isompaan tuloon. et ole hakenut elatustukea etkä lapsilisää. lisäksi olet oikeutettu opintolainaan. turha uhriutua jos ei ole aktiivinen. sen sijaan ap on tehnyt kaiken mitä byrokratian puitteissa voi tehdä.

Vierailija
74/74 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro mulle mistä nykyään saa halvan vuokra asunnon jos ei halua asua jossain takahikiän metsissä?

kuten ketjussa mainittiin sillä ei ole mitään väliä missä asut koska se asumistuki lasketaan asunnon mukaan. hyöty plus miinus nolla. yleensä miinus puolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän