Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän ahdinko

Vierailija
11.01.2022 |

Olen tehnyt puolivuotta määräaikaista töitä ja samalla työkyvyttömyyseläke ja muut tuet on ollut tauolla. mitään lainoja ei kannata hakea. palkka on ollut liiton mukainen ja käytännössä vain parisataa euroa enemmän kuin eläke. mitään ei jäänyt sukan varteen.

Kela ilmoitti tänä vuonna että lomakorvaukset katsotaan maksuajan kohdan mukaiseksi tuloksi joka tarkoittaa sitä että nämä lomarahat menee elämiseen eikä esimerkiksi uuteen tietokoneeseen mikä on elinehto suomessa.
tämä tarkoittaa myös sitä etten voi tehdä töitä ensi vuonna koska se katsotaan toistuvaksi työn teoksi.

Koitin hakea opintotukea, kun opiskelin ammattia, sitä ei myönnetä eläkeläiselle. myös eläkkeeltä ei voi jäädä opiskelijaksi koska se on"askel taaksepäin".

Haluan hakea korkeakouluihin jotta saisin paremman ammatin josta saisi paremmin rahaa. Jos haen jostain säätiöstä tukea kela laittaa hanat kiinni ja säätiön tuet menee elämiseen eikä esim. avoimen yliopiston kursseihin. Yliopistoon ei ole asiaa tietokoneella joka on vanha pöytäkone eikä enää toimi kunnolla.
Nyt kaksi vuotta pitää sylkeä kattoon kun töitä ei voi tehdä ja se ei edes kannata.

onko muita jotka ovat olleet samassa byrokraattisessa ansa kuopassa? kuinka pääsitte pois?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työtä pystyt tekemään? Mikä ammatti kiinnostaa? Minkä ikäinen olet ja missä päin Suomea asut?

Vierailija
2/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytän tänä vuonna 30. 

minulla oli paska lapsuus ja minut huostaanotettiin 16 vuotiaana. oli patoutunutta vihaa (jostain kumma syystä) ja masennusta. hoito taho sai houkuteltua eläkkeelle parikymppisenä. sain terveen paperit 25 vuotiaana. sen jäkeen on tehtyn joka toinen vuosi nolla tunti sopimuksia ja pätkä töitä. luin itselleni autokorjaajan tutkinnon mutta nyt siitäkään ei ollut mitään apua.

elämä on vielä edessä mutta tuntuu junnaavan tässä himskatin montussa.

-ap

Vierailija
4/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatillinen kuntoutus?

Vierailija
5/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä pystyt tekemään? Mikä ammatti kiinnostaa? Minkä ikäinen olet ja missä päin Suomea asut?

ihan kaikkea. tai pois suljetaan sellaiset missä vaaditaan kovaa mahaa esim. kalmansiivous tai putkihommat korjaus kohteissa. asun uudellamaalla.

-ap

Vierailija
6/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täytän tänä vuonna 30. 

minulla oli paska lapsuus ja minut huostaanotettiin 16 vuotiaana. oli patoutunutta vihaa (jostain kumma syystä) ja masennusta. hoito taho sai houkuteltua eläkkeelle parikymppisenä. sain terveen paperit 25 vuotiaana. sen jäkeen on tehtyn joka toinen vuosi nolla tunti sopimuksia ja pätkä töitä. luin itselleni autokorjaajan tutkinnon mutta nyt siitäkään ei ollut mitään apua.

-ap

Jos olet saanut terveen paperit, oletko ilmoittanut asian kelalle? Erikoista, että olet saanut työkyvyttömyyseläkettä. Voithan aina hakea toimeentulotukea?

Vierailija
7/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatillinen kuntoutus?

automekaanikko. toisen asteen koulussa kiinnosti eniten ne reaaliaineet ja niistä sain kaikista 5. en jaksaisi mennä lukioon istumaan jos voi hakea suoraan yliopistoon.

Vierailija
8/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä autokorjaushommia ole sitten enemmän? Mikset vain tee niitä?

Vierailija
9/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täytän tänä vuonna 30. 

-ap

Jos olet saanut terveen paperit, oletko ilmoittanut asian kelalle? Erikoista, että olet saanut työkyvyttömyyseläkettä. Voithan aina hakea toimeentulotukea?

en ole saanut terveenpapereita kirjoitin väärin. hoito päättyi koska katsottiin etten tarvitse mitään lääkitystä ja hoitoa enkä itse katsonut myöskään hoidon tarpeelliseksi.

Olen miettinyt jos haen terveen papereita mutta lääkärit muissa yhteyksissä ovat viitanneet sen olevan taloudellinen itsemurha. saan eläkettä 1300€ eikä siksi myönnetä toimeentulotukia. 

Vierailija
10/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammatillinen kuntoutus?

automekaanikko. toisen asteen koulussa kiinnosti eniten ne reaaliaineet ja niistä sain kaikista 5. en jaksaisi mennä lukioon istumaan jos voi hakea suoraan yliopistoon.

Lukio ei ole välttämätön, sinullahan on jo toisen asteen tutkinto eli voit kyllä hakea yliopistoon.

Minulle sanoivat joskus, että voisin hakeutua korkeakouluun opiskelemaan ammatillisena kuntoutuksena jos asia mainittaisiin kuntoutussuunnitelmassani. Aiemmin olen valmistunut amiksesta huonosti työllistävälle alalle.

Vierailija
11/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mikään ansakuoppa ole jos olet kerran eläkkeellä. Minä nauttisin eläkkeestä enkä katsoisi töihin päinkään. Vapaaehtoistyö voisi tehdä virabeli hommina.

Mutta jos on materialisti niin on eri asia

Vierailija
12/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeesi voi olla hyllyllä vain tietyn ajan jonka jälkeen eläke on joko hylättävä ja ryhdyttävä työnhakijaksi tai sitten jatkettava eläkkeellä.

Vierailija
13/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tein juuri viime vuonna. käteen ei jäänyt mitään koska kaikki verot sun muut syövät palkasta niin paljon että lopullinen summa on sama kuin olisi näillä eläke tuilla.

tarkoitus oli jatkaa 2023 erittäin tiukalla arki budjetilla mutta kela sanoi että olen saanut ansiotuloja tänä vuonna ne lomarahat niin silloin työni olisi "jatkuvaa" koska saan vuosittain palkka tuloa. seurauksena eläke poikki ja varma työttömyys kun työpaikat on olleet määräaikaisia. 

-ap

Vierailija
14/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo mikään ansakuoppa ole jos olet kerran eläkkeellä. Minä nauttisin eläkkeestä enkä katsoisi töihin päinkään. Vapaaehtoistyö voisi tehdä virabeli hommina.

en saa edes säästettyä talvi kenkiin vuoden aikana. vanhoilla kesälenkkareilla viipotan. jos olen materialisti sitten niin olen.

-ap.

Vierailija
15/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hae terveen papereita, vaan opiskele sillä työkyvyttömyyseläkkeellä. Voit opiskella vaikka tohtoriksi asti, eikä kukaan kysele mitään mistään. Terveen papereilla joudut rumbaan, joka vie takaisin työkyvyttömäksi mutta ilman eläkettä. 

Minä olen myös eläkkeellä ilman minkäänlaista hoitotahoa. Olen peittänyt tiedot näkyvistä Kannasta, jotta saisin normaalia kohtelua kun lääkärissä joskus harvoin käyn. 

Teen luottamustöitä ja nyt olen esimerkiksi vaalivirkailijana aluevaaleissa. Saan muutaman satasen rahaa taskuun alkuvuoden hankintoihin.

ps. Tietokoneita löytyy hyviä myös käytettynä. 

Vierailija
16/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeesi voi olla hyllyllä vain tietyn ajan jonka jälkeen eläke on joko hylättävä ja ryhdyttävä työnhakijaksi tai sitten jatkettava eläkkeellä.

olen miettinyt tätä otanko riskin ja lopetan eläkkeen heittäydyn täysin opiskelijaksi ja hakisin opintolainaa. kaikki opettajat, lääkärit, kela sun muut hieman irvistelee että ei ole hyvä idea. alkaa kuitenkin tuntumaan että on ainoa keino pois kuopasta. siksi tein tämän aloituksen jos jollakin olisi joku byrokraattinen porsaan reikä ässä kortti hihassa.

Vierailija
17/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tein juuri viime vuonna. käteen ei jäänyt mitään koska kaikki verot sun muut syövät palkasta niin paljon että lopullinen summa on sama kuin olisi näillä eläke tuilla.

tarkoitus oli jatkaa 2023 erittäin tiukalla arki budjetilla mutta kela sanoi että olen saanut ansiotuloja tänä vuonna ne lomarahat niin silloin työni olisi "jatkuvaa" koska saan vuosittain palkka tuloa. seurauksena eläke poikki ja varma työttömyys kun työpaikat on olleet määräaikaisia. 

-ap

No kysy työntantajalta että vakinaistaako hän sinut. Tervetuloa meidän muidenkin duunareiden elämään, veroja mekin maksamme ihan tolkuttomasti.

Vierailija
18/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkki kiinni ja pössyt pussiin, siitä lähtee.

hyvä idea kannatan. en juo enkä polta. näin sitä lapsuuden kodissa, itseasissa vielä kovempaakin kaman käyttöä siksi vastusta.

-ap

Vierailija
19/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en saa edes säästettyä talvi kenkiin vuoden aikana. vanhoilla kesälenkkareilla viipotan. jos olen materialisti sitten niin olen.

-ap.

Et tosiaan ole terve jos raha-asiadi on noin persiillään. Itse olen eläkkeellä ja ei edes tarvitse säästää kenkiä varten ja eläkkeeni on pienempi kuin sinulla. Johonkin hassaat rahasi ja valitat ettet saa muka kenkiä

Vierailija
20/74 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Olet ilmeisesti saanut todella huonoa palkkaa?

1300 eläke yhdelle ihmiselle on kyllä aika paljon rahaa. Itse saan suunnilleen tuon verran rahaa ja pakolliset menot ovat melkein 1000 euroa. Toki on puoliso, joka maksaa oman osuutensa, mutta pointtina on se, että 1300 euron netosta kyllä "pitäisi" jäädä säästöön. 

Nostan hattua kovasti sinulle, kun pyrit eteen päin elämässä! Ellei ammatillinen kuntoutus tule enää kysymykseen niin vaihtoehtona taitaa tosiaan olla se, että lasket elintasoasi opiskelujen ajaksi, jos haluat takaisin "terveiden" kirjoihin. Ikäväähän se on, mutta aika moni "meistä" opiskelijoista joutuu sen tilanteen eteen, että alanvaihto tarkoittaa pienempiä tuloja ainakin hetkellisesti. Voit toki jäädä noille tuloille loppuelämäksi, mutta jos sinulla on kykyjä, terveyttä ja motivaatiota jatkaa tuosta eteen päin niin itse valitsisin vaikka opintotuen ja lainan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi