En saanut töitä McDonald'sista.
Nyt tuli pohja vastaan. En saa töitä edes McDonald'sista.
Miten voi olla, ettei korkeakoulutettu työkokemuksellinen fiksu työikäinen ihminen saa töitä Suomesta? Nirsoudesta ei voi syyttää.
30-vuotias nuori ihminen, elämä eletty. Työtön lopun ikää?
Kommentit (91)
Ja vieläkö Kokoomus vauhkoaa että Suomessa on työvoimapula...
Ap, hatunnosto sinulle siitä, että haet töitä ylipäänsä! Mitä jos hakisit call centeriin, niihin haetaan usein porukkaa rekryfirmojen kautta. Tsemiä sinulle! Äläkä välitä näistä negatiivisista vänöttäjistä.
Ja vieläkö Kokoomus vauhkoaa että Suomessa on työvoimapula...
Ap, hatunnosto sinulle siitä, että haet töitä ylipäänsä! Mitä jos hakisit call centeriin, niihin haetaan usein porukkaa rekryfirmojen kautta. Tsemiä sinulle! Äläkä välitä näistä negatiivisista vänöttäjistä.
Missä asut ap? Minkä alan koulutus sinulla on?
"Siis ainakin joissakin Donaldseissa ne lounasaikaan on ihan kuin jotain erikoisjoukkojen super kommandoja. Purilaista lentää ulos joka kassalta käsittämättömällä vauhdilla. Ei sinne niin vaan mennä peukalo keskellä otsaa." - En ymmärrä miksi tätä alapeuketettiin. Luulen kyllä, että Ap olisi hyvinkin voinut ominaisuuksiltaan kelvata Mäkkäriin; ainoana vikana tai puutteena se, että hän on Mäkkäriin luultavasti liian pätevä; ei kukaan, tai ainakin harva työnantaja haluaa tekijän, joka on töissä mahdollisesti vain viikkoja, jos sitäkään. Nuori tai nuorehko +/- korkeakoulutettu "hanttihommiien" antavalle työnantajalle riski siinä, että tällainen työntekijä lähtee luultavammin heti kun saa oman alansa tai edes lähellä sitä olevan paikan. - Kuitenkin työnantaja on velvolitettu opastamaan ja neuvomaan ts. käyttämään resursseja siihen. että työntekijä oppii ns talontavoille; ei siihen "normaalilta ihmiseltä" kauaa mene, mutta toisaalta elämme aikoja jolloin työnantajalla on vara valita hakijoista, jolloin valinta epäilemättä kohdistuu henkilöön, joka on samoilla ehdoilla valmis työskentelemään pidempään. - Näin siitä huolimatta, että Mäkki lienee niitä paikkoja, joissa kukaan tekee koko elämän uraansa, mutta voin olla tässä väärässä. - Toisaalta, missäpä enää on sellaisia paikkoja, missä ollaan koko työura? - Tuskin missään. Onnea työn hakuun t. toinen työtön maisteri
Jännää, että valitellaan kuinka kaikkialle paskahommiinkin on haettu, mutta puhelinmyyjän työ jää aina mainitsematta. Sinne otetaan jopa puoliapinoita joilla on ÄO 70. Ymmärrän että on paskinta duunia maailmassa (olen itseäni vielä muutama vuosi sitten sillä elättänyt), mutta turha kitistä että mikä tahansa kelpaisi. Koska kukaan ei ikinä kelpuuta puhelinmyyntiä, vaikka kuinka "kaikki otetaan vastaan". Vituttaa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 18:45"]
Valitettavasti vaikeeta taitaa olla,jos opiskelee monta vuotta täytyis olla plakkarissa vähintäänkin kesätöitä tehtynä jo 17v alkaen,ettet vaikuta työnantajien mielestä lusmulta,toiseksi olet lapsenteko iässä.
[/quote]
En ole enää lapsentekoiässä, sillä lapset on tehty jo. Tämänkin olen tehnyt työnantajille selväksi, ettei asia olisi ainakaan siitä kiinni.
ap
[/quote]
Lapsia ei tarvitse, eikä kannata, ottaa esille työhakemuksessa tai CV:ssä ollenkaan. Tämä opetetaan korkeammissa oppilaitoksissa työelämäkursseilla, jopa humanistisella puolella. Työnantajaa kiinnostaa kokemuksesi ja soveltuvuutesi tehtävään, eivätkä lapset kerro kummastakaan mitään.
Työnantaja kysyy kyllä perhesuhteista haastattelussa, jos on kiinnostunut. Lasten mainitseminen työhakemuksessa tai CV:ssä herättää heti tunteen, että tuo on saikulla nuhan ja 37 asteen kuumelapsen kanssa harva se viikko. Eihän se näin ole, eikä sairasta lasta voi viedä päiväkotiin, mutta työnantajilla on ne omat näkemyksensä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:43"]Jännää, että valitellaan kuinka kaikkialle paskahommiinkin on haettu, mutta puhelinmyyjän työ jää aina mainitsematta. Sinne otetaan jopa puoliapinoita joilla on ÄO 70. Ymmärrän että on paskinta duunia maailmassa (olen itseäni vielä muutama vuosi sitten sillä elättänyt), mutta turha kitistä että mikä tahansa kelpaisi. Koska kukaan ei ikinä kelpuuta puhelinmyyntiä, vaikka kuinka "kaikki otetaan vastaan". Vituttaa.
[/quote]
Aika moni vetää rajan siihen, että työstä pitää saada palkkaa, vaikka pientäkin.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:43"]Jännää, että valitellaan kuinka kaikkialle paskahommiinkin on haettu, mutta puhelinmyyjän työ jää aina mainitsematta. Sinne otetaan jopa puoliapinoita joilla on ÄO 70. Ymmärrän että on paskinta duunia maailmassa (olen itseäni vielä muutama vuosi sitten sillä elättänyt), mutta turha kitistä että mikä tahansa kelpaisi. Koska kukaan ei ikinä kelpuuta puhelinmyyntiä, vaikka kuinka "kaikki otetaan vastaan". Vituttaa. [/quote] Aika moni vetää rajan siihen, että työstä pitää saada palkkaa, vaikka pientäkin.
[/quote]
Kuten sanoin, elätin sillä itseni pitkään. Olin melko paska myyjä kaiken kukkuraksi. On paikkoja joissa pohjapalkallakin elää (esim. liittymien myynti).
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:43"]
Jännää, että valitellaan kuinka kaikkialle paskahommiinkin on haettu, mutta puhelinmyyjän työ jää aina mainitsematta. Sinne otetaan jopa puoliapinoita joilla on ÄO 70. Ymmärrän että on paskinta duunia maailmassa (olen itseäni vielä muutama vuosi sitten sillä elättänyt), mutta turha kitistä että mikä tahansa kelpaisi. Koska kukaan ei ikinä kelpuuta puhelinmyyntiä, vaikka kuinka "kaikki otetaan vastaan". Vituttaa.
[/quote]
Tuolla hommalla elää vain jos osaa myydä. Muissa hommissa saa palkkaa, vaikka alalle ei olisi lahjoja.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:43"]Jännää, että valitellaan kuinka kaikkialle paskahommiinkin on haettu, mutta puhelinmyyjän työ jää aina mainitsematta. Sinne otetaan jopa puoliapinoita joilla on ÄO 70. Ymmärrän että on paskinta duunia maailmassa (olen itseäni vielä muutama vuosi sitten sillä elättänyt), mutta turha kitistä että mikä tahansa kelpaisi. Koska kukaan ei ikinä kelpuuta puhelinmyyntiä, vaikka kuinka "kaikki otetaan vastaan". Vituttaa. [/quote] Aika moni vetää rajan siihen, että työstä pitää saada palkkaa, vaikka pientäkin.
[/quote]
Kuten sanoin, elätin sillä itseni pitkään. Olin melko paska myyjä kaiken kukkuraksi. On paikkoja joissa pohjapalkallakin elää (esim. liittymien myynti).
[/quote]
Puhelinmyyntifirmat kehuskelevat 1200:n pohjapalkalla. Mikä sitten mahtaa olla tilanne niissä joilla ei ole varaa kehuskella? Siivoojakin tienaa 1500.
Olis kiva tietää missä ap asuu, koska pk-seudulla esim vuokrafirmat varmasti palkkais. Sitten vaan painat vuoroja menemään eri kaupoissa. Varsinkin jos toinenkin kotimainen sujuu, niin vuoroa tulee niin paljon ettet kaikkia edes voi tehdä..
Itse olin vuosia esimiehenä eräässä liikenneasemaketjussa, jonka tehtäväksi viime kädessä jäi päättää kuka hakijoista palkataan, eli HR-päällikkö lähetti hakijat minun puheilleni työhaastattelun jälkeen, tietysti sain myös hakijoitten hakemukset ja cv:t, niin valitettavasti aina oli niin että liian koulutetut/vuosia kotona maanneet kotiäipät/monen pikkulapsen äidit ei saaneet sitä paikkaa, koska olisivat joko olleet liikaa poissa, omanneet väärän asenteen tai vaihtaneet paikkaa oman alan hommiin heti kun mahdollista..
Mutta vuokrafirmoilla ei varmasti ole näitä kriteereitä, niin kannattaa kokeilla, jos siis on valmis oikeasti ottamaan niitä vuoroja eri päivinä ja kellonaikoina, eli 24/7, eikä vain ma-pe 8-16.. Tai sitten sitä puhelinmyyntiä..
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:02"]
Olis kiva tietää missä ap asuu, koska pk-seudulla esim vuokrafirmat varmasti palkkais. Sitten vaan painat vuoroja menemään eri kaupoissa. Varsinkin jos toinenkin kotimainen sujuu, niin vuoroa tulee niin paljon ettet kaikkia edes voi tehdä..
Itse olin vuosia esimiehenä eräässä liikenneasemaketjussa, jonka tehtäväksi viime kädessä jäi päättää kuka hakijoista palkataan, eli HR-päällikkö lähetti hakijat minun puheilleni työhaastattelun jälkeen, tietysti sain myös hakijoitten hakemukset ja cv:t, niin valitettavasti aina oli niin että liian koulutetut/vuosia kotona maanneet kotiäipät/monen pikkulapsen äidit ei saaneet sitä paikkaa, koska olisivat joko olleet liikaa poissa, omanneet väärän asenteen tai vaihtaneet paikkaa oman alan hommiin heti kun mahdollista..
Mutta vuokrafirmoilla ei varmasti ole näitä kriteereitä, niin kannattaa kokeilla, jos siis on valmis oikeasti ottamaan niitä vuoroja eri päivinä ja kellonaikoina, eli 24/7, eikä vain ma-pe 8-16.. Tai sitten sitä puhelinmyyntiä..
[/quote]
Millä perusteella vuokrafirmoilla ei olisi samoja kriteerejä?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:53"]
Nyt tuli pohja vastaan. En saa töitä edes McDonald'sista.
Miten voi olla, ettei korkeakoulutettu työkokemuksellinen fiksu työikäinen ihminen saa töitä Suomesta? Nirsoudesta ei voi syyttää.
30-vuotias nuori ihminen, elämä eletty. Työtön lopun ikää?
[/quote]
Minä en päässyt siivoojaksi, vaikka työkokemusta kesätöistä ja opiskelun ohessa tehdystä osa-aikatyöstä löytyy...
Minäkin olen kouluja käynyt ja töitä tehnyt, muillakin aloilla tosin siis.
En tiedä, vaaditaanko hommaan nykyään se laitoshuoltajan koulutus, vai luulivatko epäluotettavaksi siinä mielessä, että karkaan heti jos oman alan töitä löytyy. Tottahan sekin on, mutta eipä noita tähänkään mennessä ole löytynyt...
Miksi pitää taas yleistää? Korkeakoulutettujakin on erilaisia. Veikkaan, että ongelma, miksi ei haluta palkata ylikoulutettuja ihmisiä on se, että työnantajat luulevat heidän vaativan liikaa palkkaa ja lähtevän pian muihin hommiin.
Joo,en mäkään maisterina saa noita duunaritöitä.Enkä kyllä tällä alalla omiakaan.Älä laita sitä tutkintoa CV:een!
Ihan turha tuo työnantajien pelko, että ylikoulutettu olisi töissä vain muutaman viikon, koska vaihtaa oman alan työpaikkaan heti kun mahdollista. Kun ei niitä oman alan työpaikkoja saa!
KErro nyt ap mikä olet koulutukseltasi???? Sitä on täällä jo kyselty.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 18:12"]
Minä ajattelin työllistää itse itseni, ideanikin on vailla vertaansa joten eiköhän sillä tienaa. Tarve markkinoilla on kartoitettu jo ja hyvältä vaikuttaa. Mikset sinäkin ryhdy yrittäjäksi?
[/quote]
Vastaan vaikken ole ap. Sosiaaliturvasta lopullisesti luopuminen ei houkuta.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:56"]
[/quote]
[/quote]
Puhelinmyyntifirmat kehuskelevat 1200:n pohjapalkalla. Mikä sitten mahtaa olla tilanne niissä joilla ei ole varaa kehuskella? Siivoojakin tienaa 1500.
[/quote]
Todellisuudessa n. 500, jonka yli ei kovin moni pääse.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:14"]
Miten te jaksatte? Minä olen jo luovuttanut ja sen vuoksi onnellisempi kuin te jotka vain työtä haette ja saatte paskaa naamalle. Vietän päivät netissä tai kirjoja lukien. Nautin sellaisesta. Koiran kanssa teen pitkiä lenkkejä luonnossa. Elämä on nyt mukavampaa kun on ymmärtänyt että tässä sitä ollaan ja pysytään.
[/quote]
Tuolla asenteella siinä pysytään myös sitten kun työllisyystilanne jonain päivänä alkaa kohentua. Mutta kukin tavallaan.
[/quote]
Turhaa se yrittäminen enää siinä vaiheessa on, Suomessa on nyt vaan liikaa työnhakijoita suhteessa työpaikkoihin, ollut jo vuosikausia. Jos viettää vuosia työttömänä ei ole enää mitään asiaa työmarkkinoille.
[/quote]
Lama yleensä kestää vuosikausia. Jostain ne tekijät on otettava sitten kun töitä taas on.