En saanut töitä McDonald'sista.
Nyt tuli pohja vastaan. En saa töitä edes McDonald'sista.
Miten voi olla, ettei korkeakoulutettu työkokemuksellinen fiksu työikäinen ihminen saa töitä Suomesta? Nirsoudesta ei voi syyttää.
30-vuotias nuori ihminen, elämä eletty. Työtön lopun ikää?
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:58"]
Sä mainitsit jo kaksi syytä: korkeakoulutettu, 30v ja oikeastaan vielä työkokemus. Varmasti ovat oppineet, että ei sinunlaistasi motivoi mikään mäkkärilinjasto ja lopetat työn nopeaa
[/quote]
Tämä, valitettavasti. Ja erityisesti tuo korkeakoulutuksen mainitseminen on no-no, ei se tuo siihen työhön mitään lisäarvoa. Ne mäkkärinkin hakemukset lukee usein joku sellainen, jolla on korkeakoulutuksen saaneista aika nihkeä kuva. Ei kukaan halua alaisekseen tyyppiä, jolla on paljon korkeampi koulutus kuin itsellä. Tuollaisiin duuneihin haettaessa keskittyisin asiakaspalvelutaitoihin, persoonaan (esim. aurinkoinen hymy CV:n kuvassa) ja erityisesti korkean työmoraalin ja ahkeruuden korostamiseen. Lisäksi ehdoton plussa on aina sanoa että on valmis sitoutumaan pidemmäksikin jaksoksi(teinit eivät yleensä ole), on joustava työvuorojen kanssa jne...
Mutta tietenkään sekään ei aina riitä. Pisteet sulle kuitenkin siitä että haet kaikkia duuneja, se parantaa työllistymismahdollisuuksia.
Ja ehdottomasti kannattaa hakea samoihin paikkoihin myös uudestaan! Noilla aloilla on kova vaihtuvuus ja rekrytilanne elää koko ajan.
Hae puhelinmyyjäksi .lastenhoitajaksi.
Olin töissä puhelinmyyjänä kaksi kuukautta 6 päivää viikossa 8 tuntia päivässä. Sain palkkaa yhteensä 1400 euroa. Eli ei ihan kannattavaa touhua matkakulut jne. mukaanlukien. Sen lisäksi joudut alentamaan itsesi. Itse en suostunut myymään asiakkaille joita ei kiinnostanut mutta muut anelivat siellä niitä asiakkaita ostamaan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:30"]
Lama yleensä kestää vuosikausia. Jostain ne tekijät on otettava sitten kun töitä taas on.
[/quote]
Suosittelen tutustumista historiaan.
-90 luvun lamassa työttömiksi jääneistä tuli pitkäaikaistyöttömiä huolimatta talouden noususuhdanteesta. Tällä hetkellä Suomessa on n. puoli MILJOONAA työtöntä. Mitkään työmarkkinat eivät nousun alkaessa vedä tuota määrää töihin, se on utopiaa vaikka kenties suhun vuosien propaganda "työvoimapulasta" on tepsinyt.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:43"]Jännää, että valitellaan kuinka kaikkialle paskahommiinkin on haettu, mutta puhelinmyyjän työ jää aina mainitsematta. Sinne otetaan jopa puoliapinoita joilla on ÄO 70. Ymmärrän että on paskinta duunia maailmassa (olen itseäni vielä muutama vuosi sitten sillä elättänyt), mutta turha kitistä että mikä tahansa kelpaisi. Koska kukaan ei ikinä kelpuuta puhelinmyyntiä, vaikka kuinka "kaikki otetaan vastaan". Vituttaa. [/quote] Aika moni vetää rajan siihen, että työstä pitää saada palkkaa, vaikka pientäkin.
[/quote]
Kuten sanoin, elätin sillä itseni pitkään. Olin melko paska myyjä kaiken kukkuraksi. On paikkoja joissa pohjapalkallakin elää (esim. liittymien myynti).
[/quote]
Puhelinmyyntifirmat kehuskelevat 1200:n pohjapalkalla. Mikä sitten mahtaa olla tilanne niissä joilla ei ole varaa kehuskella? Siivoojakin tienaa 1500.
[/quote]
Todellisuudessa n. 500, jonka yli ei kovin moni pääse.
[/quote]
Valkatkaa firma oikein. Itse sain osa-aikaisena 500 e/kk, vakituiset tuon 1500e.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:27"]
Ihan turha tuo työnantajien pelko, että ylikoulutettu olisi töissä vain muutaman viikon, koska vaihtaa oman alan työpaikkaan heti kun mahdollista. Kun ei niitä oman alan työpaikkoja saa!
[/quote]
Totta, eikä Mäkkärin tapaisissa työpaikoissa sitä paitsi muutenkaan olla tavallisesti kovin pitkään töissä, oli sitten ylikoulutettu tai vain opiskelija. Töiden alkaessahan laaditaan aina määräaika, jonka verran siellä pitää vähintään olla, ja kuulemani mukaan monet eivät sen jälkeen enää jatka. Vaihtuvuus työtekijöissä on siis kova.
Joo, Mäkkäriin pääsy ei todellakaan oo mikään itsestäänselvyys. Olin itse tässä keväällä työhaastattelussa yhteen Helsingin Mäkeistä, se oli siis kolmen hengen ryhmähaastis. Meille sanottiin, että olimme onnekkaita, että olimme päässeet siihenkin vaiheeseen asti - hakemuksia oli kuulemma parhaimmillaan tullut satoja päivässä.
Olen opiskelija, jolla on hieman jo omankin alan kokemusta, ja minua ei valittu. Sen sijaan töihin otettiin eräs juuri kirjoittanut abi, jolla ei ollut juurikaan aiempaa työkokemusta, mutta pystyi työskentelemään kokopäiväisesti. Toisaalta tietysti ymmärrettävää.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:09"]Oletko harkinnut ulkomaille muuttoa?
[/quote]
Poliitikot puhuu työvoimapulasta, ja on jopa pakko ottaa mamuja kun ei omat kansalaiset muka riitä töitä tekemään. Mutta tähänkö on todella tultu että suomalaiset ne joutuu kohta muuttamaan itse työn perässä muualle?
Vanha juttu mutta nykyisin taas puhutaan että mäkeissä yms ei enään olisi hakijoita pilvin pimein kuten vielä jokunen vuosi aiemmin ainakaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella eli pienemmissä kaupungeissa. Samoin kuullut että muutamalla muulla alalla viimeisen 5-10 v aikana tilanne olisi selvästi heikentynyt eli hakijamöärät vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Älä mainitse mäkkihommiin haettaessa että olet korkeakoulutettu.
Hae pelkällä yo-tutkinnolla
Niin mikä on tämä "korkeakoulututkinto " jonka oot suorittanut?