Vierailija

Oletko synnyttänyt ilman kipulääkkeitä? Miten sujui? Miksi? Suosittelisitko ensikertalaista synnyttämään luomuna?

Olen 20v nainen, la on 14.9. Ja synnytys on ensimmäinen, tässä mietin kivunlievitystä tai lähinnä sen poisjättämistä.

Sivut

Kommentit (227)

2 olen synnyttänyt, molemmat ilman kipulääkkeitä, omasta tahdostani. En ole koskaan pelännyt kipua, mutta sen sijaan pelkään erilaisia piikkejä ja toimenpiteitä, joten minulle oli alusta asti selvää, että synnytän ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Ajatus epiduraalista oli minulle noin sata kertaa kammottavampi kuin ajatus synnytyskivusta. 

Hyvin mulla meni molemmat synnytykset ilman mitään kipulääkkeitä. Mutta tosiaan, minulle kipu on vain yksi melko yhdentekevä fyysinen tuntemus muiden joukossa, en välitä siitä enkä pelkää sitä. Ensimmäisessä synnytyksessä repesin jonkun verran ja siinä vaiheessa oli semmoista äkillistä kipua jota jotkut voisivat pitää tosi pahanakin. Supistus- tms kivut sen sijaan tuntui lähinnä menkkakivuilta, samanlaista olin kärsinyt joka kuukausi 12-vuotiaasta asti joten eipä kovin ihmeellistä. Toinen synnytys olikin sitten ihan äärimmäisen helppo ja nopea, tuskin sellaisessa kukaan kipulääkkeitä kaipaisi.

No mulla oli kohdunkaulan puudutus ja pubendaalipuudutus. Ei epiduraalia. Noi tuli ihan tarpeeseen. Hyvin pärjäsi noilla. Miksi ei olisi ollenkaan kipulääkitystä?

No mitäpä sitä suotta vielä miettimään, sittenhän sen tiedät tarvitsetko kipulääkitystä vai et. Voi olla niin nopea ettet ehdi tai voi olla niin pitkä, että vuorokausia supistellessa voisi olla kivaa ja järkevääkin välillä vähän epiduraali selässä nukkua. Kuka tietää. Turha päätään vaivata.

Vierailija
No mulla oli kohdunkaulan puudutus ja pubendaalipuudutus. Ei epiduraalia. Noi tuli ihan tarpeeseen. Hyvin pärjäsi noilla. Miksi ei olisi ollenkaan kipulääkitystä?

En näe sitä tarpeellisena. Varnasti synnytys sattuu mutta mielrstäni se kuuluu synnytykseen ja kertoo mulle että missä mennään.
ap

Vierailija
No mitäpä sitä suotta vielä miettimään, sittenhän sen tiedät tarvitsetko kipulääkitystä vai et. Voi olla niin nopea ettet ehdi tai voi olla niin pitkä, että vuorokausia supistellessa voisi olla kivaa ja järkevääkin välillä vähän epiduraali selässä nukkua. Kuka tietää. Turha päätään vaivata.

Totta jos pitkittyy ehdittomasti haluaisin levätä.
Ap

Ilman meni koska pelkään toimenpiteitä enemmän kuin kipua. 5 tunnin synnytys ja ei repeämiä tms, ehkä osin koska tunsin hyvin mihin asti kudokset joustavat enkä pusertanut väkisin kun vauvalla oli kaikki hyvin.
Jos se olisi kestänyt pari päivää, olisin ehkä ottanut jotain muutakin kuin lämpöpussin.

Lapsi no:3 syntyi muutamalla ilokaasuhenkäyksellä. No:2 puudutepiikeillä ja akvarakkuloilla. Ensimmäisessä synnytyksessä sekä neljännessä ja viidennessä taas oli käytössä kaikki mahdollinen spinaalit ja epiduraalit mukaan lukien ja nimenomaan neljännen kohdalla rukoilin armeliasta tajunmenetystä, kun kipu oli niin kestämätöntä kuitenkin.

En suosittele yhtään mitään muuta kuin olemaan valitsemaan mitään tiukkoja aatteita etukäteen. Jokainen synnytys on täysi yllätys ja koskaan ei tedä meneekö kaikki kuin elokuvissa vai tuleeko tiukkoja ja sietämättömiäkin tunteja. Ota vasta kaikki mitä tarvitset ja pyydä lisää, jos siltä tuntuu.

5lasta

Synnytys sujui ilman kivunlievitystä molemmilla kerroilla. Jälkisupistuksiin tarvitsin Buranaa. Ei mitään erityistä syytä, varmaan ekalla kerralla pelkäsin piikkiä enemmän kuin kipua, ja toisen kohdalla jo tiesin, ettei siinä mitään tarvita.
En lähde kenellekään mitään suosittelemaan, kannattaa varmaan keskustella kätilön kanssa. Mutta mahdollista se on, eikä mulla ainakaan mitään traumoja jäänyt, päinvastoin.

Pelkään kans selkäytimen ronkkimista. Toki en siedä edes hampaan paikkausta ilman puudutusta. Mutta en usko että synnytyskivut tulevat vihlomalla, eikä niitä voi verrata hermosärkyyn.
ap

Mulla kävi niin, että epiduraali taisi nopeuttaa synnytystä. Olin aamusta saakka ollut synnytyssalissa ja sitten illalla kun viimein suostuin ottamaan epiduraalin, tärähdin kerralla auki muutaman sentin ja ponnistusvaihe alkoi kutakuinkin 45min päästä... Kaikkien yllätykseksi, sillä kätilö suositteli ottamaan torkut epiduraalin laiton jälkeen. Mietin, että olinko niin krampissa, että itse tavallaan hidastin synnytystä. Tärkeäähän olisi olla rentona, ja se ei mulla onnistunut, koska yksittäiset supistukset olivat niiiiiiiin pitkiä.

Olen synnyttänyt luomuna. En ehtinyt saamaan mitään kivunlievitystä. Olihan se kivuliasta, niin suurta kipua ei voi sanoin kuvailla.ei siinä tilanteessa kuitenkaan ehdi kunnolla tajuamaan mitään, yrittää vaan selvitä hengissä.

Vierailija
Olen synnyttänyt luomuna. En ehtinyt saamaan mitään kivunlievitystä. Olihan se kivuliasta, niin suurta kipua ei voi sanoin kuvailla.ei siinä tilanteessa kuitenkaan ehdi kunnolla tajuamaan mitään, yrittää vaan selvitä hengissä.

Niin ja mäkin suosittelen menemään asenteella "tulee mitä tulee".synnytystä ei voi suunnitella.

Kivulla pitää sinun lapsesi synnyttämän!! Näin sanotaan Raamatussa. Emme voi kiertää perisynnin rangaistusta... Se lapsi, Jumalan lapsi on enemmän kuin kaiken kivun arvoinen!

Minulle tehtiin nuorempana aika myöhäsillä viikoilla raskauden keskeytys ja supistuskivut eivät pelota, ne saivat silloinkin haukkomaan happea mutta luulen että osaan ne jo ihan oikeassa synnytyksessä ottaa vastaan. Kaikki muu kipu hieman arveluuttaa toisaalta maailman sivu ollaan eletty ja sukua jatkettu ilman mitään epiduraaleja..
ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat