Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puhutte lapselle kolmannessa persoonassa?

Vierailija
05.05.2015 |

Äiti laittaa nyt ruokaa, äiti tekee ensin salaatin, äiti sitä äiti tätä... Miksei: laitan nyt ruokaa, ensin teen salaatin... kyllä terve lapsi ymmärtää kuka siinä tekee. Ja varmasti ymmärtää, kuka on äiti ja kuka ei. 

Minä olen käyttänyt itsestäni ensimmäistä muotoa kaikille lapsilleni ja aivan normaalisti ovat oppineet ymmärtämään ja puhumaan. Sanoisin, että rutkasti etuajassa jopa. Itsestäänkin rupesivat käyttämään minä-sanaa varhain. 

Tuli mieleen, kun juuri kuulin pihalla lässytettävän suunnilleen kolmevuotiaallekin näin. 

Tuskin nyt suuri juttu tämä ja kaikkihan oppivat oikean muodon, mutta mitä sitä viivästyttämään ihan tarkoituksella?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:07"]

Taitaa olla jankkaavan palstavelan sivupersoonan vuoro tänään päästellä turhautumistaan ilmoille, kun lapsiperheet edelleen rasittavat hänen olemassaoloaan

[/quote]

Ainahan näitä salaliittoteorioita voi kehitellä. En ole vapaahetoisesti enkä muutenkaan lapseton. Vaan lapset ovat olemassa, joskin yksi vain asuu enää kotona. 

Mutta alkupäässä oli ihan hyviä vastauksia. Kyseessä on hoivakieleen kuuluva piirre, jota useimmat aivan luonnostaan noudattavat. On vain aina kummastuttanut minua, kun se jatkuu ties kouluikään. Eli siihen hain selitystä. 

Itsekin olen ihan vauvalle joskus puhunut "äidistä" itseäni tarkoittaen. Mutta en enää kävelevälle muksulle. 

ap

Vierailija
42/49 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:08"]

Kolmannessa persoonassa puhuminen vanhanaikaiseen piikakulttuuriin viittaavaa, emäntä käski x tekee nyt sitä ja tätä, kyllä muksuillekin pitää opettaa oikea puhuttelumuoto, katsotaan silmiin ja käytetään etunimeä tai vierasta henkilöä kohteliaasti, täti tai setä x.

[/quote]

Vai tarkoitettiinko avauksessa sitä, että puhuja puhuu itsestään kolmannessa persoonassa? Äiti hakee sinulle juotavaa. Oota hetki, äiti autta sua ihan just. Kukas onkaan äidin oma kullanmuru?!

[/quote] Ihan sama, vääristelyä sekin.  Ihmisellä on nimi, kannattaa käyttää muulloinkin kuin haukuttaessa.

Ehkä pienelle voidaan lässyttää noin.

Jos lapsi koulussakin keskustelee noin, Iiro tahtoo olla hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan puhua ihan kuin haluaa, viisainta kuitenkin opettaa käyttämään minä ja sinä -muotoa.

Lapsen on opittava kuitenkin ilmaisemaan itsensä kunnolla, eikä vauvakielellä.

60-luvulla pieksättiin, silti piti sanoa: hyvää päivää, ---täti.  Toitteko taas meille lahjan, olipa ystävällistä.

Vierailija
44/49 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:44"]

Saahan puhua ihan kuin haluaa, viisainta kuitenkin opettaa käyttämään minä ja sinä -muotoa.

60-luvulla pieksättiin, silti piti sanoa: hyvää päivää, ---täti.  Toitteko taas meille lahjan, olipa ystävällistä.

[/quote]

Ei sitä tarvitse erikseen opettaa, lapsi kyllä oppii ihan luonnostaan. 

Vierailija
45/49 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:23"]

Sinulla on aika voimakkaita väitteitä lapsen kehityksestä yleensäkin. Minkä ikäinen ja minkä koulutuksen ihminen olet, ap? Vai oletko vain provosoimassa?

[/quote]

53-vuotias, valtiotieteen maisteri. En ole provoamassa, vaikka tietysti kärkevät mielipiteet kirvoittavat enemmän keskustelua ja siksi sanon asiani räväkämmin kuin mitä tekisin kasvokkain käydyissä keskusteluissa. 

[/quote]

Heti, kun mainitsee olevansa akateeminen, niin johan viuhuu alapeukut. Minä en olisi tuonut tätä esiin, mutta sitä erikseen kysyttiin. 

Pitääkö valehdella olevansa keittiöapulainen vai millä täällä saa suosiota?

Lähinnä kysyjä varmasti halusi tietää, olenko kasvatusalan ammattilainen tai esim. psykologi. En siis ole! Joskin paljon erinäisissä tutkimusprojekteissa ollut moniammatillisessa tiimissä, joissa näiden tieteenalojen näkökulmia ollut esillä. 

[/quote]

Mun alapeukku viuhui siksi, että sulla on akateeminen koulutus, muttei mitään mielenkiintoa uhrata ajatustakaan sille, miten asiaan voisi suhtautua tieteellisesti. Lasten kielenkehitystä tutkii logopedia, mutta myös kielitieteen puolella on tutkimuksia. Mutta tämä ei kiinnosta, ainoastaan minun mielipiteeni, kokemukseni ja huomioni jyräävällä asenteella.

Vierailija
46/49 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 17:44"]

[/quote]

Ei sitä tarvitse erikseen opettaa, lapsi kyllä oppii ihan luonnostaan. 

[/quote]

Sitten osaat kasvattaa hyvin.  Meitä autoritäärisesti josta Herra nähköön kärsimme vieläkin.

Vierailija
47/49 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksän äiti puhui vielä yli parikymppiselle pojalleen (=eksälleni) noin. Ja vielä tyyliin tällaisissa yhteyksissä: "Teuvokalervo, äiti ei voi nyt laittaa sinulle ruokaa pöytään kun äidin pitää mennä töihin". Välillä tällä tyttöystävällä nousi höyry päästä sitä kuunnellessa. Muutenkin kyllä elivät sellaisessa symbioosissa, että vaikea yrittää siinä seurustella.

Vierailija
48/49 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan luonnostaan jo senkin takia, kun aikasen kauan sen lapsen kanssa keskustelu kuitenkin on melko yksipuolista :)

Vierailija
49/49 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi monet puhuu lapsilleen ihan prikulleen kirjakielellä? Ja muuten käyttää normaalia puhekieltä?
Kuulostaa hirmu teennäiseltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme