Miksi puhutte lapselle kolmannessa persoonassa?
Äiti laittaa nyt ruokaa, äiti tekee ensin salaatin, äiti sitä äiti tätä... Miksei: laitan nyt ruokaa, ensin teen salaatin... kyllä terve lapsi ymmärtää kuka siinä tekee. Ja varmasti ymmärtää, kuka on äiti ja kuka ei.
Minä olen käyttänyt itsestäni ensimmäistä muotoa kaikille lapsilleni ja aivan normaalisti ovat oppineet ymmärtämään ja puhumaan. Sanoisin, että rutkasti etuajassa jopa. Itsestäänkin rupesivat käyttämään minä-sanaa varhain.
Tuli mieleen, kun juuri kuulin pihalla lässytettävän suunnilleen kolmevuotiaallekin näin.
Tuskin nyt suuri juttu tämä ja kaikkihan oppivat oikean muodon, mutta mitä sitä viivästyttämään ihan tarkoituksella?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:11"]
Missä iässä lapsi oppii puhumaan itsestään "minä" muodossa?
[/quote]
3-vuotiaana
http://socom.fi/mallit/varhaiskasvatus/lastenneuvola/getinfoitemembeddedfile_ID%3D20580.pdf
[/quote]
Ennen kolmen ikää varmasti. Useimmat ennen kahta. Meillä kaksi ei käyttänyt kolmatta persoonaa ollenkaan eli alkoivat suoraan puhua minä-muodossa siinä puolentoista vuoden ikäisinä.
Silti lähes kouluikään jotkut äidit (en ole huomannut isistä samaa) puhuvat itsestään "äitinä". Lapsille kuitenkin käyttävät sinä-muotoa paljon varhemmin.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:16"]
[/quote]
3-vuotiaana
http://socom.fi/mallit/varhaiskasvatus/lastenneuvola/getinfoitemembeddedfile_ID%3D20580.pdf
[/quote]
Nämä ovat näitä, "lapsi oppii pidättelemään pissaa viiden vanhana" -juttuja. Oikeassa elämässä useimmat kaksivuotiaat osaavat sanoa "minä" ja pidättelevät pissaa joitain aikoja jotkut jo paljon varhemmin.
ap
Sinulla on aika voimakkaita väitteitä lapsen kehityksestä yleensäkin. Minkä ikäinen ja minkä koulutuksen ihminen olet, ap? Vai oletko vain provosoimassa?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:17"]
Koska lapsi hahmottaa noita kolmannen persoonan muotoja paremmin kuin käsitteet minä ja sinä. Minä ja sinä ovat vähän sekavammat, ne pitää osata kääntää - jos minulle puhutaan sinä tarkoittaakin minua. Nimi pysyy samana. Tämä kuuluu ihan tavalliseen hoivakieleen ja on universaalia. Lapsi kyllä oppii käyttämään persoonamuotoja, kielen kehitystä ei voi kolmatta persoonaa käyttämällä mitenkään "viivästyttää".
[/quote]
Tappaminenkin on universaalia. Universaalius sinänsä ei tee mistään asiasta hyvää tai oikeutettua.
Minusta nämä äiti-lässytystä pitkään kuuntelevat lapset kehittyvät keskimäärin kielellisesti hitaammin. Tietysti tässä voi olla muita muuttujia. Eli minä-sanaa käyttävät vanhemmat ovat valikoituneet jollain tavalla.
Muutama tuttavanikin on pitäytynyt kolmannen persoonan käytöstä ja lapset ovat olleet kaikin tavoi verbaalisesti ikätasoaan edellä.
ap
[/quote]
Jos nyt kuitenkin pitäydyttäisiin vertaamaan lapselle puhumista ja tappamista toisiinsa :D Munkin lapsi (3,5-vuotias) on ollut koko ajan verbaalisesti ikätasoaan edellä, ja monesti puhun vanhasta tottumuksesta edelleen hänelle kolmannessa persoonassa. Kun lapseni alkoi puhua kunnolla lauseita, hän ei puhunut itsestään enää kolmannessa persoonassa, vaan sanoi minä.
Tästä hoivakielestä (3. persoonan käyttö kuuluu siihen) on ihan tieteellistä tutkimustakin. Googlaile, ehkä löydät jotain. Vai oliko tämä aloitus tarkoitettu provoksi? Tuo tappamiseen vertaaminen oli sen verran kaukaa haettua, että sekin tuli mieleen. Joka tapauksessa 3. persoonan käyttäminen lapselle puhuttaessa on ihan perusteltua ja hyväksi lapsen kielelliselle kehitykselle. Suurin osa vanhemmista käyttää sitä, joten en oikein usko, että suurin osa lapsista olisi jäljessä kielellisestä kehityksestä - en oikein edes ymmärrä, millä rahkeilla arvioit sitä, että joku lapsi on jäljessä kielellisessä kehityksessä, koska se on niin yksilöllistä.
Ei kannata niin hirveästi ärsyyntyä pikkuasioista, maailmassa on paljon vakavampiakin asioita kuin tällainen.
- se, jonka viestiä lainasit
Tuossa vielä yksi linkki lapsen kielen ja kommunikaation kehityksestä
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kot00607
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:23"]
Sinulla on aika voimakkaita väitteitä lapsen kehityksestä yleensäkin. Minkä ikäinen ja minkä koulutuksen ihminen olet, ap? Vai oletko vain provosoimassa?
[/quote]
53-vuotias, valtiotieteen maisteri. En ole provoamassa, vaikka tietysti kärkevät mielipiteet kirvoittavat enemmän keskustelua ja siksi sanon asiani räväkämmin kuin mitä tekisin kasvokkain käydyissä keskusteluissa.
Puhun lapselle ihan kuin muillekin. En käytä äiti sanaa muulloin kuin silloin, kun puhun toisen lapsen äidistä. Silti lapsen ensimmäinen sana oli "äiti" ja hän oli vain 7kk vanha. Mutta en kyllä koe mitään yleemmyyttä siitä, että en lässytä tai puhu kolmannessa persoonassa lapselleni. En vain koe sellaista luontaiseksi itselleni.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:26"]
Tuossa vielä yksi linkki lapsen kielen ja kommunikaation kehityksestä
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kot00607
[/quote]
Nyt on muistettava, että nämä "lapsen tulee ja lapsen pitää tehdä sitä tai tätä tietyssä iässä" on laadittu sen heikoimman, kuitenkin normaaliksi luokiteltavan yksilön mukaan.
Tuttavapiirissäni ei ole ollut yhtään tervettä lasta, joka ei kolmivuotiaana osaisi vastata jollain tasolla miksi-kysymyksiin. Tässä ikärajana on viisi.
Tietysti vastaukset eivät ole aina kovin järkeviä, mutta ymmärtää kuitenkin mitä haetaan. Mitä, mikä, miksi, millä tavalla ym. ovat siinä kolmen kieppeillä jo selvät.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:30"]
[/quote]
53-vuotias, valtiotieteen maisteri. En ole provoamassa, vaikka tietysti kärkevät mielipiteet kirvoittavat enemmän keskustelua ja siksi sanon asiani räväkämmin kuin mitä tekisin kasvokkain käydyissä keskusteluissa.
[/quote]
53-vuotias valtiotieteiden maisteri jolla on niin pieniä lapsia että voi väittää jotain kielellisesti aikaisin kehittymisestä? Nyt on provoakatemiassa jäänyt pari perusasiaa opettamatta!
[/quote]
[/quote]
Minä taas väsyn ja turhaudun tuollaiseen kärkevyyteen ja keskusteluhalut katoavat. Niin kävi nytkin.
Kysyjä
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:23"]
Eli jos lapsi sanoo jotain väärin, niin sinä perässä? Ei kai mikään syy muuttaa korrektia kielenkäyttöään ole se, että lapsi sanoo toisin.
[/quote]
no itseasiassa minulla on paha tapa (yritän ympäripuhua itseni lopettamaan, mutten ole vielä onnistunut) ihastua niin lapseni vääriin/hassuihin sanomisen tapoihin, että otan niitä omaankin käyttööni. nyt on jo joitain sanoja, joista en ole ihan varma, ovatko ne lapseni keksimiä vai oikeita... meidän perheessä kuitenkin vakikäytössä. osa on sitten vaan ihan selvästi väärin kuultu ja toistettu ja siitä käyttöön otettu.
ja pahinta kaikessa: olen ope. töissä yritän kyllä tsempata, että puhuisin ihan oikeaa suomea, enkä tätä meidän kotikieltä. :)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:24"]
Koska lapsi hahmottaa noita kolmannen persoonan muotoja paremmin kuin käsitteet minä ja sinä. Minä ja sinä ovat vähän sekavammat, ne pitää osata kääntää - jos minulle puhutaan sinä tarkoittaakin minua. Nimi pysyy samana. Tämä kuuluu ihan tavalliseen hoivakieleen ja on universaalia. Lapsi kyllä oppii käyttämään persoonamuotoja, kielen kehitystä ei voi kolmatta persoonaa käyttämällä mitenkään "viivästyttää".
[/quote]
Tappaminenkin on universaalia. Universaalius sinänsä ei tee mistään asiasta hyvää tai oikeutettua.
Minusta nämä äiti-lässytystä pitkään kuuntelevat lapset kehittyvät keskimäärin kielellisesti hitaammin. Tietysti tässä voi olla muita muuttujia. Eli minä-sanaa käyttävät vanhemmat ovat valikoituneet jollain tavalla.
Muutama tuttavanikin on pitäytynyt kolmannen persoonan käytöstä ja lapset ovat olleet kaikin tavoi verbaalisesti ikätasoaan edellä.
ap
[/quote]
Jos nyt kuitenkin pitäydyttäisiin vertaamaan lapselle puhumista ja tappamista toisiinsa :D Munkin lapsi (3,5-vuotias) on ollut koko ajan verbaalisesti ikätasoaan edellä, ja monesti puhun vanhasta tottumuksesta edelleen hänelle kolmannessa persoonassa. Kun lapseni alkoi puhua kunnolla lauseita, hän ei puhunut itsestään enää kolmannessa persoonassa, vaan sanoi minä.
Tästä hoivakielestä (3. persoonan käyttö kuuluu siihen) on ihan tieteellistä tutkimustakin. Googlaile, ehkä löydät jotain. Vai oliko tämä aloitus tarkoitettu provoksi? Tuo tappamiseen vertaaminen oli sen verran kaukaa haettua, että sekin tuli mieleen. Joka tapauksessa 3. persoonan käyttäminen lapselle puhuttaessa on ihan perusteltua ja hyväksi lapsen kielelliselle kehitykselle. Suurin osa vanhemmista käyttää sitä, joten en oikein usko, että suurin osa lapsista olisi jäljessä kielellisestä kehityksestä - en oikein edes ymmärrä, millä rahkeilla arvioit sitä, että joku lapsi on jäljessä kielellisessä kehityksessä, koska se on niin yksilöllistä.
Ei kannata niin hirveästi ärsyyntyä pikkuasioista, maailmassa on paljon vakavampiakin asioita kuin tällainen.
[/quote]
Muotoillaan sitten ilman esimerkkiä. Jos jokin asia on universaali, niin se ei tee siitä oikeutettua tai mitenkään muuten hyvää asiaa. Vai voitko olla eri mieltä? Käytit argumenttina kyseisen ilmiön universaalisuutta.
Tappaminen oli vain ekstrapolointia.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:23"]
Eli jos lapsi sanoo jotain väärin, niin sinä perässä? Ei kai mikään syy muuttaa korrektia kielenkäyttöään ole se, että lapsi sanoo toisin.
[/quote]
no itseasiassa minulla on paha tapa (yritän ympäripuhua itseni lopettamaan, mutten ole vielä onnistunut) ihastua niin lapseni vääriin/hassuihin sanomisen tapoihin, että otan niitä omaankin käyttööni. nyt on jo joitain sanoja, joista en ole ihan varma, ovatko ne lapseni keksimiä vai oikeita... meidän perheessä kuitenkin vakikäytössä. osa on sitten vaan ihan selvästi väärin kuultu ja toistettu ja siitä käyttöön otettu.
ja pahinta kaikessa: olen ope. töissä yritän kyllä tsempata, että puhuisin ihan oikeaa suomea, enkä tätä meidän kotikieltä. :)
[/quote]
Sama, mutta tutkimusten mukaan lapsen itse keksimien/käyttämien sanojen käyttäminen tukee sekin lapsen kielellistä kehitystä, vähän samalla tavalla kuin tukiviittomat. Kielen kehitys alkaa siitä, että vanhempi kuulee lapsen sanovan jotain ja antaa sille merkityksen. Ap:lta on nyt jäänyt huomaamatta sekin seikka, että lapsi kyllä kuulee kaikenlaista muutakin puhetta kuin sitä, mitä äiti hänelle suuntaa. Lapsi oppii hyvin varhain ymmärtämään erilaisia kielellisiä rekisterejä (esim. eri ihmisten tapoja puhua toisilleen virallisissa ja epävirallisissa yhteyksissä, kirjoissa ja lastenohjelmissa käytetyt kielimuodot, eri murteet jne.)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:24"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Muotoillaan sitten ilman esimerkkiä. Jos jokin asia on universaali, niin se ei tee siitä oikeutettua tai mitenkään muuten hyvää asiaa. Vai voitko olla eri mieltä? Käytit argumenttina kyseisen ilmiön universaalisuutta.
Tappaminen oli vain ekstrapolointia.
ap
[/quote]
Se ei ollut ainut argumenttini, kuten ehkä huomasitkin, mutta koska et ole tullut keskustelemaan aiheesta asiallisesti, halusit tarttua juuri siihen ja vetää ihan överiksi. Olisit vaikkapa voinut tarttua tuossa toisessa viestissäni siihen, että ahaa, siitä tosiaan on tutkimusta, mielenkiintoista, mitähän se mahtaa kertoa aiheesta.
Tulee tosi ikävä tunnelma tästä sun tavastasi keskustella, mutta ehkäpä se olikin tarkoituksesi. Ei ainakaan kuulosta siltä, että olisit kiinnostunut ottamaan vastaan mitään tietoa aiheesta.
[/quote]
[/quote]
Heti, kun mainitsee olevansa akateeminen, niin johan viuhuu alapeukut. Minä en olisi tuonut tätä esiin, mutta sitä erikseen kysyttiin.
Pitääkö valehdella olevansa keittiöapulainen vai millä täällä saa suosiota?
Lähinnä kysyjä varmasti halusi tietää, olenko kasvatusalan ammattilainen tai esim. psykologi. En siis ole! Joskin paljon erinäisissä tutkimusprojekteissa ollut moniammatillisessa tiimissä, joissa näiden tieteenalojen näkökulmia ollut esillä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 11:36"]
[/quote]
[/quote]
53-vuotias valtiotieteiden maisteri jolla on niin pieniä lapsia että voi väittää jotain kielellisesti aikaisin kehittymisestä? Nyt on provoakatemiassa jäänyt pari perusasiaa opettamatta!
[/quote]
Ei sitten voi muistaa lasten kielellistä kehitystä? Ikävä juttu sinulle, jos sellainen dementia on iskenyt. Kyllä kuule äiti muistaa... Ja tukena on paljon muistiinpanoja ja videoita.
Meillä mies puhuu itsestään jatkuvasti iskänä edelleen. Ja se on RAIVOSTUTTAVAA. Myös meidän 12-vuotiaan mielestä :D
Lapsista nuorinkin on jo 6v. Miten sen saa lopettamaan???
Taitaa olla jankkaavan palstavelan sivupersoonan vuoro tänään päästellä turhautumistaan ilmoille, kun lapsiperheet edelleen rasittavat hänen olemassaoloaan
Koska pieni lapsi ei ymmärrä minä, sinä ja hän käsitteitä. Lapsethan puhuu itsestäänkin etunimellä. Samalla tavalla kuin pieni lapsi ei käsitä tulevaisuutta ja menneisyyttäkään. Ja tietysti sitä äitiä hoetaan että lapsi oppisi miksi minua pitää nimittää. Ois aika hämmentävää jo olisin aina vaan "mä". Miksi lapsi sanoisi mua sitten kun oppii puhumaan? "Mä, kato!", "Mä, auta!"