Vajaat ihmiset eivät osaa erottaa Pia/Piia tai Mia/Miia-kirjoitusasuja
Vaikka laitat meiliä jonka osoitteessa näkyy nimesi ja vielä allekirjoituksen terv. Piia, niin ei mene tajuntaan vaan vastauksena tulee: Hei Pia!
Noin yleinen asia joka toistuu monissa nimissä ei voi olla normaaliälyiselle vaikeaa. Lukihäiriö on asia erikseen, mutta sellainen ilmenisi kyllä pidemmässä viestissä todennäköisesti muutenkin eikä lukihäiriö niin yleinen ole että selittäisi tuollaisen virheen yleisyyttä.
Kommentit (36)
Pia on paljon yleisempi kuin Piia, ehkä siksi menee niin helposti väärin.
Outo nimi kyllä, kun taivutusasua ajattelee: "menin piian kanssa naimisiin"
Äh mua ärsyttää aina kaverini Mia tai Miia kumpi lie onkaa, en muista.. niin jaksaa motkottaa samasta asiasta, usko jo ketään ei kiinnosta.
Vajaita nuo aiemmat vastaajatkin. Miten typerä voi ihminen olla, jollei edes kykene erisnimiä omaksumaan? Vastaus: AV:n vihervassari-amislainen-kasvissyöjä-teiniäiti.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:49"]
Äh mua ärsyttää aina kaverini Mia tai Miia kumpi lie onkaa, en muista.. niin jaksaa motkottaa samasta asiasta, usko jo ketään ei kiinnosta.
[/quote]
Tässä juuri esimerkkihenkilö vähäisestä älystä.
Kaiva se herne pois nenästä. Mulla kans tuollainen nimi, mut en jaksa välittää jos menee väärin. Kunhan on virallisissa papereissa oikein. Näin pääsee paljon helpommalla.
Syyttäköön vanhempiaan ken noin hankalan nimen sai...
Mun nimi taipuu välillä Annuksi. Papereista viimeksi luki hammaslääkäri "A-n-u. Sanotaanko se kahdella ännällä?" Juu ei, kyllä se on ihan vaan Anu. Luulis Annun olevan harvinaisempi.
En menisi väittämään ihmistä tuon perusteella vajaaksi, kaikki vaan eivät ole niin tarkkoja yksityiskohtien kanssa. Omien kokemusten mukaan on lisäksi aika yleistä että jos nimi on Pia/Mia niin ihmiset lausuvat nimen aina pidempänä versiona - ja sitten kysyvät kuitenkin, että oliksenyt yhellä vai kahella ii:llä? Johtuuko se siitä, että Pia/Mia kuulostaa 'kovemmalta' kuin Piia/Miia? Tämä tapahtuu silloinkin kun olen esitellyt itseni sanomalla nimeni just niin kuin se kirjoitetaan. Ei sillä niin väliä (ainakaan mulle) ole, jos samassa tilassa ei ole useampia Pia/Mia-nimisiä samaan aikaan ;D
t.eräs Pia
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:49"]
[/quote]Oikeata ystävää kiinnostaisi.
Minulla on myös tuollainen nimi. Vieraiden ja hetkellisten tuttujen kanssa en välitä, mutta odotan että ihmiset jotka ovat minut läheisesti tunteneet jo vuosia eron muistavat. Pienessä työyhteisössä jos kymmenen vuoden jälkeen ei "muisteta" kummin se olikaan on kyse tahallisuudesta, jonkinsortin kiusaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:54"]
Syyttäköön vanhempiaan ken noin hankalan nimen sai...
[/quote]Onko sinusta hankalaa erottaa Pia/Mia Piia/Miia:sta?
Juu on se jännä kun ei edes Facebookissa osata kommenttiin kirjoittaa nimeä oikein, vaikka näkyisi siinä vieressä koko oikea nimi. Kiva kun läheiset ystävätkin kutsuvat väärällä nimellä :D
t. Nora/Noora
Mulla vedetään nimi aina pitkäksi. Ida = Iida. Kaikkiin papereihin ja muihin kirjoittavat aina Iida... Jätän monesti korjaamatta jos ei ole mikään tärkeä/virallinen, kun tulee vittumainen pilkunn**sija olo jos sanon että yhellä iillä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 00:12"]
Mulla vedetään nimi aina pitkäksi. Ida = Iida. Kaikkiin papereihin ja muihin kirjoittavat aina Iida... Jätän monesti korjaamatta jos ei ole mikään tärkeä/virallinen, kun tulee vittumainen pilkunn**sija olo jos sanon että yhellä iillä.
[/quote]Minä sanon. Ajatelkoot muut mitä ajattelevat, mutta minun nimeni on yhdellä iillä, ei kahdella. Kaunis nimi se olisi kahdellakin mutta ei minun nimeni. En minäkään sano tai kirjoita esim jotain Annea Aanne, Satua Saatu tai Sattu jne.
No onko tuo niin vakavaa. Itsellä on toinen nimi kutsumanimenä ja toisinaan jotkut kutsuu sillä ekalla nimellä, joka on siis täysin erilainen nimi. En jaksa korjata silloinkaan, joten mitä nyt yhdestä kirjaimesta välittää.
Itse olen Mia ja kaveri tokaisi jo 10v sitten, että tykkää Miia nimestä enemmän, niin kutsuu minua Miiaksi. Vitun ärsyttävää, vaikka muuten on se ja sama kirjoitetaanko nimeni Mia vai Miia
Mun tyttären nimi on Julia, yhdellä u:lla. Tämän talon ulkopuolella kaikki sanovat Juuliaksi, vaikka olen kummitädistä lähtien kaikkia sukulaisia ja tuttavia ohjeistanut, että yhdellä u:lla. Ei tunnu kukaan ymmärtävän. Samoin kaikki uudet ihmiset (esim. terveydenhoitajat ja lääkärit) sanovat kaikki kahdella u:lla.
Käsittääkseni kuitenkin yhdellä u:lla nimi on paljon yleisempikin?
Princess Pia Mia