Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkinen vs. yksityinen, palkka vs. loma.

Vierailija
04.05.2015 |

Tein sellaisen laskelman, että julkisella puolella olevalla tyypillä on 38 lomapäivää vuodessa + 18 lomarahan vaihtovapaata. Yksityisellä puolella on 30 lomapäivää joka tarkoittaa käytännössä 25 lomapäivää + 10 lomarahan vaihtovapaata.

Jotta julkinen ja yksityinen saa työpäivästä saman verran rahulia käteensä, julkisen puolen brutto on 2600e/kk, yksityisen puolen brutto on 2960 e/kk. Ja mitä isompiin palkkoihin mennään, sen suuremmaksi ero kasvaa verotuksen takia.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityisellä ja mulla on toi 38+18... Liitto tosin on JHL.

Vierailija
22/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten harhaluulo, että valtiolla olisi huonommat palkat kuin yksityisellä -- päinvastoin.

http://www.hs.fi/ura/a1408077827671?ref=hs-art-artikkeli

http://taloudentulkki.com/2014/03/27/valtio-jatkaa-palkkajohtajana/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:46"]Julkisella loisiminen onneksi loppuu, kun aletaan purkamaan sitä.
[/quote]

Yksityistetään kaikki vaan. Helposti varmaan löytyy tuhansia työntekijöitä alle 1500€ palkalla tekemään täyttä päivää 5 viikon vuosilomalla, eikö?

Vierailija
24/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:25"]

Mä olen töissä julkisella puolella eikä mulla ole kuin 30 päivää lomaa. joillakin kymmeniä Vuosia työskenneillä on, mutta ei tosiaan meillä kaikilla

[/quote]

No just tuolla joku esitti, että 60%:lla julkisista on toi 38 päivää ja 40%:lla 30 päivää. En ole tarkistanut mistään, onko tää fakta, mutta jos on, niin enemmistöstä puhutaan.

[/quote]

Ei kannata mammapalstaa ihan faktapankkina ottaa. Mistä nuo prosentit ovat peräisin?

[/quote]

Kuulosti kuitenkin ihan järkeenkäyvältä suhteelta, jos työikä olis keskimäärin sellaiset 35 vuotta, josta ekat 15 vuotta ollaan 30 päivän lomilla ja loput 20 vuotta 38 päivän lomilla. ap

Vierailija
25/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:44"]

Hahhah, luuletteko, että kaikkiin kunnan paskaduuneihin (anteeksi) löytyy työntekijä jos se yksi ainoa etu (pitkät lomat) viedään pois? Itse sairaanhoitaja ja minä, kuten suurin osa hoitajista, kokee olevansa pahasti palkkakuopassa. Jos lomat lähtee, lähden minäkin, varmasti myös moni muu.

[/quote]

Tunnen kunnan "paskaduuneissa" työskenteleviä. Saa kuulemma olla täysin vapaasti, ketään ei kiinnosta tekeekö mitään vai ei. Työt tehdäänkin suurelta osin ylitöinä asiaankuuluvine korvauksineen, kun ei muka virka-ajalla "ehdi". Mitattavaa tulosvastuuta ei tunneta ja mainitsemasi lomat todellakin pyörivät mainiosti. YT:tkään eivät rassaa. Meno on siis toiselta planeetalta yksityiseen sektoriin verrattuna.

Vierailija
26/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:40"]

Minusta on typerää laskea lomarahanvaihtoja tuohon, koska suurin osa ei niitä edes saa ottaa! ---> Voi olla, mutta toi on kuitenkin ihan mahdollinen tilanne. Jotkut saa vaihtaa julkisella, jotkut yksityisellä, jotkut ei saa vaihtaa kummallakaan puolella.

[/quote]

Ja jollain meistä ei ole edes lomarahoja, nimim. yksityisellä puolella ei yleisen työehtosopimuksen piirissä...

Vierailija
27/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:44"]

Hahhah, luuletteko, että kaikkiin kunnan paskaduuneihin (anteeksi) löytyy työntekijä jos se yksi ainoa etu (pitkät lomat) viedään pois? Itse sairaanhoitaja ja minä, kuten suurin osa hoitajista, kokee olevansa pahasti palkkakuopassa. Jos lomat lähtee, lähden minäkin, varmasti myös moni muu.

[/quote]

Ei niitä lomia mun mielestä tarvitse viedä pois. Mutta ei tarvitse myöskään vinkua paskasta palkasta, jos ei ota huomioon todellista työntekoaikaa verrattuna yksityisen puolen todelliseen työntekoaikaan. ap

[/quote]

Minun mielestäni ylipitkät lomat täytyy julkiselta sektorilta ehdottomasti viedä pois. Tällä maalla ei ole varaa ylläpitää Kreikka-mallisia korruptioetuoikeuksia ylisuurelle julkiselle sektorille.

Vierailija
28/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä niele sitä, että julkisella palkat olisivat enää huomattavasti pienempiä kuin yksityisellä puolella. Ainakin asiantuntijatehtävissä ero on kaventunut huomattavasti ja saattaa olla jopa toisinpäin. Ystäväni siirtyi juuri yksityiseltä julkiselle puolelle töihin ja palkka on vain aavistuksen pienempi, mutta työaika 15 minuuttia vähemmän per päivä, lomat pidemmät ja pari tuntia per viikko saa liikkua (siis kuntoilla) työajalla. Julkisellakin puolella on muuten nykyään käytössä tulospalkkioita ja ns. henkilökohtainen palkanlisä, johon vaikuttaa mm. koulutus ja osaaminen. Eli palkka muodostuu aika usein sekä tehtävä- että henkilökohtaisesta osasta. Lusäksi työtahti on ihan erilainen julkisella: ei enää kytätä laskutusastetta ja tehokkuutta, eikä tarvitse raportoida joka ikistä puolituntista yhtä tarkkaan kuon ennen.

Vierailija
29/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:46"]Julkisella loisiminen onneksi loppuu, kun aletaan purkamaan sitä. [/quote] Yksityistetään kaikki vaan. Helposti varmaan löytyy tuhansia työntekijöitä alle 1500€ palkalla tekemään täyttä päivää 5 viikon vuosilomalla, eikö?

[/quote]

Löytyisi aivan varmasti.

Vierailija
30/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle ei muka riitä 30 vuosilomapäivää (lauantait lasketaan mukaan)?!?! Kuukausi kesällä ja viikko talvella. Huh huh.

Vierailija
31/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen julkisella puolella töissä eikä siellä esim. akateemisilla ole oikeutta vaihtaa lomarahaa vapaiksi. Siitä pitää jo liitto huolen. Sehän on yhtä kuin palkan alennus.

Vierailija
32/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:01"]Kenelle ei muka riitä 30 vuosilomapäivää (lauantait lasketaan mukaan)?!?! Kuukausi kesällä ja viikko talvella. Huh huh.
[/quote] Ei todellakaan riitä. Viikko talvella on aivan surkea. Onneksi nyt 30päivää ja lauantaita ei lasketa. Sentään vähän pelastaa.

Vierailija
33/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:01"]

Kenelle ei muka riitä 30 vuosilomapäivää (lauantait lasketaan mukaan)?!?! Kuukausi kesällä ja viikko talvella. Huh huh.

[/quote]

Kyllä se riittää. Mutta jos saisit valita, ottaisitko lomaa 5vko, vai melkein 8vko, niin kumman ottaisit?

Vierailija
34/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kuinkakohan moni tietää sitäkään, että yhdessä k -kirjaimella alkavassa valtion puljussa on työsuhde-etuina ilmainen ruoka ja iltapäiväkahvi? Lisäksi mm. hammashoito kuuluu työterveydenhuoltoon. Ja päivittäinen työaika on 7 tuntia, koska on siis se ilmainen lounas ja iltapäiväkahvi. Arvatkaapa huviksenne, että mistä laitoksesta on kyse :) Eipä näistä eduista huudella, mutta se muistetaan sanoa, että palkka julkisella puolella on pienempi...

Vierailija
35/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulospalkkio :D Minäkin olen kerran saanut, suuruus oli pari sataa. Henkilökohtainen palkanlisä - niitä ei organisaatiossamme tunneta. Kuntoilua työajalla - ei meillä. Työterveyshuolto - ei pääse. Työpaikkaruokailu 4-5€ hintaan - ei meillä. Kulttuurisetelit - ei meillä. Liikuntasetelit - ei meillä.
Pikkujoulut, joululahjat, bonukset, risteilyt, illanvietot yms. - ei meillä. Ergonomiset ja asianmukaiset työvälineet - ei meillä. Talo ei maksa edes kahvia, sekin pitää tuoda kotoa.
Moni joutuu työskentelemään homeisissa ja sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa oman terveyden kustannuksella.
Työtahti kova, henkilöstö uupunutta. Ylitöitä ei saa tehdä joten ne tehdään sitten palkatta esimiehen tietämättä.
Näin meillä kunnan palveluksessa. 20 vuotta seurannut vierestä puolison työuraa useammassa eri työpaikassa ja koskaan ei ole julkisen edut menneet yksityisen ohi.

Vierailija
36/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:01"]

[/quote]

Kyllä se riittää. Mutta jos saisit valita, ottaisitko lomaa 5vko, vai melkein 8vko, niin kumman ottaisit?

[/quote]

Meillä ei (yksityisen sektorin) firma pyörisi, jos väki olisi noin pitkillä lomilla. Kertoo jotakin julkisen sektorin "työnteosta".

Vierailija
37/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan ekaksi vaikka opettajista. Heidän sopimuksessaan on uskomattomia porsaanreikiä. Esim.hoitovapaan voi keskeyttää kesän ajaksi ja tulla täydellä palkalla "töihin" käymättä edes kertaakaan työpaikalla. Sitten talven työtä tehnyt ja syksyllä työtä jatkava laitetaan kesäksi kortistoon yhteiskunnan elätettäväksi.

Vierailija
38/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:11"]

Tulospalkkio :D Minäkin olen kerran saanut, suuruus oli pari sataa. Henkilökohtainen palkanlisä - niitä ei organisaatiossamme tunneta. Kuntoilua työajalla - ei meillä. Työterveyshuolto - ei pääse. Työpaikkaruokailu 4-5€ hintaan - ei meillä. Kulttuurisetelit - ei meillä. Liikuntasetelit - ei meillä. Pikkujoulut, joululahjat, bonukset, risteilyt, illanvietot yms. - ei meillä. Ergonomiset ja asianmukaiset työvälineet - ei meillä. Talo ei maksa edes kahvia, sekin pitää tuoda kotoa. Moni joutuu työskentelemään homeisissa ja sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa oman terveyden kustannuksella. Työtahti kova, henkilöstö uupunutta. Ylitöitä ei saa tehdä joten ne tehdään sitten palkatta esimiehen tietämättä. Näin meillä kunnan palveluksessa. 20 vuotta seurannut vierestä puolison työuraa useammassa eri työpaikassa ja koskaan ei ole julkisen edut menneet yksityisen ohi.

[/quote]

Ei kaikilla yksityisilläkään ole mitään lounasetuja tai tulospalkkioita. Enkä kyllä tiedä yhtään yksityistä, jossa saisi liikkua työajalla kuin ehkä kerran vuodessa virkistyspäivänä. Se mainitsemani paikka, jossa saa työajalla liikkua joka viikko työllistää muuten noin 12 000 ihmistä, joten kyse ei ole mistään ihan pienestä valtion 'virastosta' ;) Mutta siis, eihän näistä eduista huudella ääneen, vaikka ihan julkista tietoa ne ovat.

Vierailija
39/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:11"]

Tulospalkkio :D Minäkin olen kerran saanut, suuruus oli pari sataa. Henkilökohtainen palkanlisä - niitä ei organisaatiossamme tunneta. Kuntoilua työajalla - ei meillä. Työterveyshuolto - ei pääse. Työpaikkaruokailu 4-5€ hintaan - ei meillä. Kulttuurisetelit - ei meillä. Liikuntasetelit - ei meillä. Pikkujoulut, joululahjat, bonukset, risteilyt, illanvietot yms. - ei meillä. Ergonomiset ja asianmukaiset työvälineet - ei meillä. Talo ei maksa edes kahvia, sekin pitää tuoda kotoa. Moni joutuu työskentelemään homeisissa ja sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa oman terveyden kustannuksella. Työtahti kova, henkilöstö uupunutta. Ylitöitä ei saa tehdä joten ne tehdään sitten palkatta esimiehen tietämättä. Näin meillä kunnan palveluksessa. 20 vuotta seurannut vierestä puolison työuraa useammassa eri työpaikassa ja koskaan ei ole julkisen edut menneet yksityisen ohi.

[/quote]

Ai, yllätti tuo "näin meillä kunnan palveluksessa" -lause. Mä ajattelin vain yksityistä puolta koko tekstin ajan ennen paljastusta ja nyökyttelin itsekseni.

Vierailija
40/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari faktaa tietämättömille. Valtiolla lomaoikeus on 30 päivää eli 6 viikkoa, koska vain arkipäivät lasketaan. Jos on ollut vähintään 15 vuotta töissä on lomaoikeus 38 arkipäivää. Viidentoista vuoden kertymään lasketaan myös yksityisen sektorin vastaava työkokemus. Lomarahoja voi organisaatiosta riippuen vaihtaa vapaaksi enemmän tai vähemmän, mutta täytyy muistaa, että se on melko kallista lomailua. Itse en ole vaihtanut kertaakaan, vaikka oikeus olisi vaihtaa kaikki lomarahat vapaaksi. Lomaoikeuteni on 30 p. Lomalla on ihan kiva, että on varaa jotain tehdäkin varsinkin kun palkkani on naurettava työnkuvaan ja virkavastuuseen nähden. Mitä tulee ikälisiin, niin ne ovat poistuneet jo kymmenkunta vuotta sitten ja käytännössä palkka nousee vain jos tehtävänkuva muuttuu vaativammaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi