Julkinen vs. yksityinen, palkka vs. loma.
Tein sellaisen laskelman, että julkisella puolella olevalla tyypillä on 38 lomapäivää vuodessa + 18 lomarahan vaihtovapaata. Yksityisellä puolella on 30 lomapäivää joka tarkoittaa käytännössä 25 lomapäivää + 10 lomarahan vaihtovapaata.
Jotta julkinen ja yksityinen saa työpäivästä saman verran rahulia käteensä, julkisen puolen brutto on 2600e/kk, yksityisen puolen brutto on 2960 e/kk. Ja mitä isompiin palkkoihin mennään, sen suuremmaksi ero kasvaa verotuksen takia.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:01"]
Kenelle ei muka riitä 30 vuosilomapäivää (lauantait lasketaan mukaan)?!?! Kuukausi kesällä ja viikko talvella. Huh huh.
[/quote]
Kyllä se riittää. Mutta jos saisit valita, ottaisitko lomaa 5vko, vai melkein 8vko, niin kumman ottaisit?
[/quote]
Meillä ei (yksityisen sektorin) firma pyörisi, jos väki olisi noin pitkillä lomilla. Kertoo jotakin julkisen sektorin "työnteosta".
[/quote]
Ai, minusta se kertoo enemmän teidän firmastanne... Toivottavasti henkilökuntanne pysyy terveenä, eikä kukaan jää ikinä vaikka pitkälle sairauslomalle.
Julkisen sektorin halvat lounaat ovat kyllä huhua. Ihan samalla tavalla lounaasta maksetaan kuin muuallakin. Itse asiassa isoissa firmoissa on paremmat lounasedut. Julkiselta puolelta on aivan ihmeellistä legendaa liikkeellä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:12"]
Kenelle ei muka riitä 30 vuosilomapäivää (lauantait lasketaan mukaan)?!?! Kuukausi kesällä ja viikko talvella. Huh huh.
[/quote]
Kyllä se riittää. Mutta jos saisit valita, ottaisitko lomaa 5vko, vai melkein 8vko, niin kumman ottaisit?
[/quote]
Meillä ei (yksityisen sektorin) firma pyörisi, jos väki olisi noin pitkillä lomilla. Kertoo jotakin julkisen sektorin "työnteosta".
[/quote]
Ai, minusta se kertoo enemmän teidän firmastanne... Toivottavasti henkilökuntanne pysyy terveenä, eikä kukaan jää ikinä vaikka pitkälle sairauslomalle.
[/quote]
Sama tilanne on kyllä aika monessakin firmassa nykyään. Ja sitä todellakin toivoo, ettei tule kenellekään pitkiä saikkuja tai edes niitä lyhempiä itselle, kun töitä ei kukaan muu tee, vaan kiireisimmät hoidetaan sairaslomalla kotoa ja loput odottavat, kun palaa töihin.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:46"]
Julkisen sektorin halvat lounaat ovat kyllä huhua. Ihan samalla tavalla lounaasta maksetaan kuin muuallakin. Itse asiassa isoissa firmoissa on paremmat lounasedut. Julkiselta puolelta on aivan ihmeellistä legendaa liikkeellä.
[/quote]
Minä olen isossa yksityisessä firmassa töissä ja samassa ruokalassa käy syömässä julkisella töissä olevia, jotka maksavat lounaasta täsmälleen yhtä paljon kuin minä. Ja uskokaa tai älkää, niin myös julkisella puolella on paikkoja, missä on esim. lounasetu. Jos et usko, niin lue itse:
[/quote]
Ei ole legendaa. Käyn toisinaan miehen työpaikalla syömässä ja paljon halvemmalla siellä syö henkilökunta kuin minä ulkopuolisena. Ei kaikkialla julkisella puolella tätä ole, mutta aika laajasti kuitenkin.
Vielä paremmin menee Kelassa, siellä on täysin ilmainen lounas. Googlaa jos et usko
Tällä tavalla EKn lobbaama Sipilä pyrkii saamaan yksityiselle puolelle työntekijöitä eli viedä julkisen puolen kilpailuedun
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:44"]
Hahhah, luuletteko, että kaikkiin kunnan paskaduuneihin (anteeksi) löytyy työntekijä jos se yksi ainoa etu (pitkät lomat) viedään pois? Itse sairaanhoitaja ja minä, kuten suurin osa hoitajista, kokee olevansa pahasti palkkakuopassa. Jos lomat lähtee, lähden minäkin, varmasti myös moni muu.
[/quote]
Ei niitä lomia mun mielestä tarvitse viedä pois. Mutta ei tarvitse myöskään vinkua paskasta palkasta, jos ei ota huomioon todellista työntekoaikaa verrattuna yksityisen puolen todelliseen työntekoaikaan. ap
[/quote]
Minun mielestäni ylipitkät lomat täytyy julkiselta sektorilta ehdottomasti viedä pois. Tällä maalla ei ole varaa ylläpitää Kreikka-mallisia korruptioetuoikeuksia ylisuurelle julkiselle sektorille.
[/quote] Kreikan mainitseminen on harhauttamista, tiedät itsekin. Suomalaisten lomat on EUn keskitasoa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
On eri asia jos yksittäinen työntekijä jää sairaslomalle, kuin että joka ikinen työntekijä olisi 8 viikkoa vuodessa lomilla. Mitä se muuten kertoo meidän firmastamme, että meillä on normaalit yksityisen sektorin lomat, eikä julkisen sektorin perusteettoman pitkiä korruptiolomia?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:44"]
Hahhah, luuletteko, että kaikkiin kunnan paskaduuneihin (anteeksi) löytyy työntekijä jos se yksi ainoa etu (pitkät lomat) viedään pois? Itse sairaanhoitaja ja minä, kuten suurin osa hoitajista, kokee olevansa pahasti palkkakuopassa. Jos lomat lähtee, lähden minäkin, varmasti myös moni muu.
[/quote]
Ei niitä lomia mun mielestä tarvitse viedä pois. Mutta ei tarvitse myöskään vinkua paskasta palkasta, jos ei ota huomioon todellista työntekoaikaa verrattuna yksityisen puolen todelliseen työntekoaikaan. ap
[/quote]
Minun mielestäni ylipitkät lomat täytyy julkiselta sektorilta ehdottomasti viedä pois. Tällä maalla ei ole varaa ylläpitää Kreikka-mallisia korruptioetuoikeuksia ylisuurelle julkiselle sektorille.
[/quote] Kreikan mainitseminen on harhauttamista, tiedät itsekin. Suomalaisten lomat on EUn keskitasoa.
[/quote]
Suomen julkinen sektori harrastaa aivan samanlaista sikailua kuin Kreikassa. Samaan jamaan maamme tulee myös päätymään.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:11"] Tulospalkkio :D Minäkin olen kerran saanut, suuruus oli pari sataa. Henkilökohtainen palkanlisä - niitä ei organisaatiossamme tunneta. Kuntoilua työajalla - ei meillä. Työterveyshuolto - ei pääse. Työpaikkaruokailu 4-5€ hintaan - ei meillä. Kulttuurisetelit - ei meillä. Liikuntasetelit - ei meillä. Pikkujoulut, joululahjat, bonukset, risteilyt, illanvietot yms. - ei meillä. Ergonomiset ja asianmukaiset työvälineet - ei meillä. Talo ei maksa edes kahvia, sekin pitää tuoda kotoa. Moni joutuu työskentelemään homeisissa ja sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa oman terveyden kustannuksella. Työtahti kova, henkilöstö uupunutta. Ylitöitä ei saa tehdä joten ne tehdään sitten palkatta esimiehen tietämättä. Näin meillä kunnan palveluksessa. 20 vuotta seurannut vierestä puolison työuraa useammassa eri työpaikassa ja koskaan ei ole julkisen edut menneet yksityisen ohi. [/quote] Ei kaikilla yksityisilläkään ole mitään lounasetuja tai tulospalkkioita. Enkä kyllä tiedä yhtään yksityistä, jossa saisi liikkua työajalla kuin ehkä kerran vuodessa virkistyspäivänä. Se mainitsemani paikka, jossa saa työajalla liikkua joka viikko työllistää muuten noin 12 000 ihmistä, joten kyse ei ole mistään ihan pienestä valtion 'virastosta' ;) Mutta siis, eihän näistä eduista huudella ääneen, vaikka ihan julkista tietoa ne ovat. [/quote] Jos et huomannut niin osa asioista on mainittu julkisen sektorin eduiksi, on halvat lounaat, tulospalkkiot jne. eikä tarvitse tehdä mitään muuta kuin olla tekevinään töitä. En väitä että ylsityisellä sektorilla kaikilla on hyvät edut, älkää tekään niputtako julkista sektoria yhteen.
[/quote]
Itsehän te julkisella puolella niputatte itsenne 'palkkakuoppaan' eli nostatte esille sen, että saatte pienempää palkkaa kuin yksityisellä. Muuten, vertaatteko siinä oikeasti samaa työtä julkinen vs. yksityinen vai mielikuvaa siitä, että yksityisellä on isommat palkat.
Vähän sama fiilis tulee minulle, kun lukiossa opettajana toimiva ystäväni kertoi, että saa vähän yli 50 000 euroa vuodessa palkkaa. Siinä sitten mietin, että on kyllä opettajilla tosi surkeat palkat ja vielä lyhyet lomat siihen päälle :)
Pointti on se, että kun verrataan asioita, niin pitäisi ottaa huomioon muutakin kuin vain se bruttopalkka...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen isossa yksityisessä firmassa töissä ja samassa ruokalassa käy syömässä julkisella töissä olevia, jotka maksavat lounaasta täsmälleen yhtä paljon kuin minä. Ja uskokaa tai älkää, niin myös julkisella puolella on paikkoja, missä on esim. lounasetu. Jos et usko, niin lue itse:
http://www.kela.fi/kela-tyopaikkana
Hahhah vai että pitäisi lukea tyhjää sivua:D Joopajoo:D
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt vähän: pitää olla 15 vuotta julkisella puolella töissä ennen kuin saa 38 päivää vapaata. Eli ikää on oltava noin 45v. Siinä vaiheessa yksityisellä voi jo neuvotella itselleen palkallista lomaa lisää.
Palkan osalta tuo on totta. Valtiolla ei ole mitään ikälisiä tai palveluvuosilisiä, palkka pysyy samana alusta loppuun tasokorotuksia lukuunottamatta. Yksityisellä palkka nousee helpommin.
Minusta on typerää laskea lomarahanvaihtoja tuohon, koska suurin osa ei niitä edes saa ottaa!
Yksityisellä puolella ei palkka todellakaan nouse helpommin. Usein mennään pelkillä tes korotuksilla ja niistäkin leikataan osa työnantajan käyttöön valikoiduille henkilöille. Ei riitä mihinkään, että oma esimies esittää ja hänen esimiehensä puoltaa korotusta ärhäkkä HR organisaatio vahtii korotuksia ja kieltää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on brutto 2650 ja ens vuonna 38 lomapäivää. Yksityisellä saisin enemmän palkkaa, mutta lomat on niin surkeat etten vaihda. Nykyisessä työssä loman saa myös haluamaansa kohtaan. Ja en ole 45v, vaan 37v.
Etkä ole vaan lähemmäksi 45-v:D
Vierailija kirjoitti:
http://www.kela.fi/kela-tyopaikkana
Enpä taida uskoa koska
"Pahoittelut, sivua ei löytynyt!
Etsimääsi sivua ei valitettavasti löytynyt. Varmistathan, että kirjoitit osoitteen oikein. Sivu on saatettu myös siirtää tai poistaa."
Eli älä valehtele!
Juuh okei. Julkisella saa 38 lomapäivää, kun on ollut töissä 15 vuotta. Aika harvalla nykyisessä pätkätyömaailmassa tuo tulee täyteen ennen 45 ikävuotta.
Yksityisellä saa samasta duunista n. 1000 euroa enemmän kuussa.
Ehkä ainoa julkisen sektorin etu on suht varma työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:25"]
Mä olen töissä julkisella puolella eikä mulla ole kuin 30 päivää lomaa. joillakin kymmeniä Vuosia työskenneillä on, mutta ei tosiaan meillä kaikilla
Lasketaanko lauantait lomapäiviksi?
Ei lasketa. Se on joskus annoksina aikoina sovittu palkankorotusten sijaan. Esim.nytkin noissa teollisuuden yms.neuvotteluissa väläyteltiin vaihtoa siitä että lauantaita ei laskettaisi lomapäiväksi, tuolloin pienemmät korotukset.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 23:11"]
Tulospalkkio :D Minäkin olen kerran saanut, suuruus oli pari sataa. Henkilökohtainen palkanlisä - niitä ei organisaatiossamme tunneta. Kuntoilua työajalla - ei meillä. Työterveyshuolto - ei pääse. Työpaikkaruokailu 4-5€ hintaan - ei meillä. Kulttuurisetelit - ei meillä. Liikuntasetelit - ei meillä. Pikkujoulut, joululahjat, bonukset, risteilyt, illanvietot yms. - ei meillä. Ergonomiset ja asianmukaiset työvälineet - ei meillä. Talo ei maksa edes kahvia, sekin pitää tuoda kotoa. Moni joutuu työskentelemään homeisissa ja sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa oman terveyden kustannuksella. Työtahti kova, henkilöstö uupunutta. Ylitöitä ei saa tehdä joten ne tehdään sitten palkatta esimiehen tietämättä. Näin meillä kunnan palveluksessa. 20 vuotta seurannut vierestä puolison työuraa useammassa eri työpaikassa ja koskaan ei ole julkisen edut menneet yksityisen ohi.
[/quote]
Ei kaikilla yksityisilläkään ole mitään lounasetuja tai tulospalkkioita. Enkä kyllä tiedä yhtään yksityistä, jossa saisi liikkua työajalla kuin ehkä kerran vuodessa virkistyspäivänä. Se mainitsemani paikka, jossa saa työajalla liikkua joka viikko työllistää muuten noin 12 000 ihmistä, joten kyse ei ole mistään ihan pienestä valtion 'virastosta' ;) Mutta siis, eihän näistä eduista huudella ääneen, vaikka ihan julkista tietoa ne ovat.
[/quote]
Jos et huomannut niin osa asioista on mainittu julkisen sektorin eduiksi, on halvat lounaat, tulospalkkiot jne. eikä tarvitse tehdä mitään muuta kuin olla tekevinään töitä.
En väitä että ylsityisellä sektorilla kaikilla on hyvät edut, älkää tekään niputtako julkista sektoria yhteen.