Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkinen vs. yksityinen, palkka vs. loma.

Vierailija
04.05.2015 |

Tein sellaisen laskelman, että julkisella puolella olevalla tyypillä on 38 lomapäivää vuodessa + 18 lomarahan vaihtovapaata. Yksityisellä puolella on 30 lomapäivää joka tarkoittaa käytännössä 25 lomapäivää + 10 lomarahan vaihtovapaata.

Jotta julkinen ja yksityinen saa työpäivästä saman verran rahulia käteensä, julkisen puolen brutto on 2600e/kk, yksityisen puolen brutto on 2960 e/kk. Ja mitä isompiin palkkoihin mennään, sen suuremmaksi ero kasvaa verotuksen takia.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä julkisella puolella eikä mulla ole kuin 30 päivää lomaa. joillakin kymmeniä
Vuosia työskenneillä on, mutta ei tosiaan meillä kaikilla

Vierailija
2/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä saa 38 päivää lomaa ja 18 lomarahavapaata? Tuskin kovinkaan yleistä, ei ole mahdollista ainakaan omassa kuunnassani pk-seudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:25"]

Mä olen töissä julkisella puolella eikä mulla ole kuin 30 päivää lomaa. joillakin kymmeniä Vuosia työskenneillä on, mutta ei tosiaan meillä kaikilla

[/quote]

No just tuolla joku esitti, että 60%:lla julkisista on toi 38 päivää ja 40%:lla 30 päivää. En ole tarkistanut mistään, onko tää fakta, mutta jos on, niin enemmistöstä puhutaan.

Vierailija
4/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 lomapäivää 15 v jälkeen, ei vaihto-oikeutta, netto 1900 e, yliopistotutkinto. Työnantaja valtio.

Vierailija
5/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisella palkka 1800 e ja yksityisellä vastaavasta työstä 2900 e. 

Kunnallisella 5,5 viikkoa lomaa, yksityisellä 5 viikkoa. 

Ihan mielelläni olen yksityisellä. 

Vierailija
6/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti nyt vähän: pitää olla 15 vuotta julkisella puolella töissä ennen kuin saa 38 päivää vapaata. Eli ikää on oltava noin 45v. Siinä vaiheessa yksityisellä voi jo neuvotella itselleen palkallista lomaa lisää.

Palkan osalta tuo on totta. Valtiolla ei ole mitään ikälisiä tai palveluvuosilisiä, palkka pysyy samana alusta loppuun tasokorotuksia lukuunottamatta. Yksityisellä palkka nousee helpommin.

Minusta on typerää laskea lomarahanvaihtoja tuohon, koska suurin osa ei niitä edes saa ottaa!

Vierailija
7/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun otetaan huomioon se, että yksityinen puoli tekee myös sen julkisen puolen rahulin?

Vierailija
8/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:32"]

Entä kun otetaan huomioon se, että yksityinen puoli tekee myös sen julkisen puolen rahulin?

[/quote]

Ja se, että se yksityinen puoli myös ostaa rahanarvoiset palvelut (lähes) ilmaiseksi julkiselta?

Vierailija
9/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko ehdotuksesi, että valtiolla samat lomat ja edelleen tonni pienempi palkka? Kukas sitten olisi valtiolla töissä. Voi ziizuz tota järjen juoksua.

Vierailija
10/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa yksityisellä voi jo neuvotella itselleen palkallista lomaa lisää. ---> TÄH? Niin vissiin. Ei kaikki ole isoja pomoja.

Palkan osalta tuo on totta. Valtiolla ei ole mitään ikälisiä tai palveluvuosilisiä, palkka pysyy samana alusta loppuun tasokorotuksia lukuunottamatta. Yksityisellä palkka nousee helpommin. ---> TÄH? Ei oo yksityiselläkään. Missäs noita ikälisiä ja palvelusvuosilisiä sitten on? Eikä yksityisellä puolella mitkään palkat nouse, hyvä jos saa duuninsa säilyttää jokavuotisissa yt-neuvotteluissa.

Minusta on typerää laskea lomarahanvaihtoja tuohon, koska suurin osa ei niitä edes saa ottaa! ---> Voi olla, mutta toi on kuitenkin ihan mahdollinen tilanne. Jotkut saa vaihtaa julkisella, jotkut yksityisellä, jotkut ei saa vaihtaa kummallakaan puolella.

Vierailija
11/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:39"]

Eli onko ehdotuksesi, että valtiolla samat lomat ja edelleen tonni pienempi palkka? Kukas sitten olisi valtiolla töissä. Voi ziizuz tota järjen juoksua.

[/quote]

Valtion työpaikat ovat suojatyöpaikkoja, joka on nykyisellä YT-aikakaudella melkoinen vetovoimatekijä.

Vierailija
12/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä julkisella puolella eikä mulla ole kuin 30 päivää lomaa. joillakin kymmeniä Vuosia työskenneillä on, mutta ei tosiaan meillä kaikilla

[/quote]

Lasketaanko lauantait lomapäiviksi?

Vierailija
13/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:39"]

[/quote]

En mä mitään ehdottele, mutta mun mielestä turha kitistä yksityisen puolen suuremmista palkoista, jos ei ota huomioon julkisen puolen lomaetuja. Ja ennenkuin vedät herneen nenuliin, eihän toi asia nyt aina täysin noin mene, mutta esimerkkini on täysin mahdollinen tilanne.

Vierailija
14/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah, luuletteko, että kaikkiin kunnan paskaduuneihin (anteeksi) löytyy työntekijä jos se yksi ainoa etu (pitkät lomat) viedään pois?
Itse sairaanhoitaja ja minä, kuten suurin osa hoitajista, kokee olevansa pahasti palkkakuopassa. Jos lomat lähtee, lähden minäkin, varmasti myös moni muu.

Vierailija
15/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on brutto 2650 ja ens vuonna 38 lomapäivää. Yksityisellä saisin enemmän palkkaa, mutta lomat on niin surkeat etten vaihda. Nykyisessä työssä loman saa myös haluamaansa kohtaan. Ja en ole 45v, vaan 37v.

Vierailija
16/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:28"]

[/quote]

No just tuolla joku esitti, että 60%:lla julkisista on toi 38 päivää ja 40%:lla 30 päivää. En ole tarkistanut mistään, onko tää fakta, mutta jos on, niin enemmistöstä puhutaan.

[/quote]

Ei kannata mammapalstaa ihan faktapankkina ottaa. Mistä nuo prosentit ovat peräisin?

Vierailija
17/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:25"]

[/quote]

Lasketaanko lauantait lomapäiviksi?
[/quote] mulla ei lasketa vaan lomaa on 7vkoa ja 3päivää.

Vierailija
18/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella loisiminen onneksi loppuu, kun aletaan purkamaan sitä.

Vierailija
19/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:28"]

[/quote]

[/quote]

Ei kannata mammapalstaa ihan faktapankkina ottaa. Mistä nuo prosentit ovat peräisin?
[/quote] Ainakin omassa työpaikassa pitää paikkansa. 15vuotta on kuitenkin melko lyhyt työura.

Vierailija
20/57 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 22:44"]

Hahhah, luuletteko, että kaikkiin kunnan paskaduuneihin (anteeksi) löytyy työntekijä jos se yksi ainoa etu (pitkät lomat) viedään pois? Itse sairaanhoitaja ja minä, kuten suurin osa hoitajista, kokee olevansa pahasti palkkakuopassa. Jos lomat lähtee, lähden minäkin, varmasti myös moni muu.

[/quote]

Ei niitä lomia mun mielestä tarvitse viedä pois. Mutta ei tarvitse myöskään vinkua paskasta palkasta, jos ei ota huomioon todellista työntekoaikaa verrattuna yksityisen puolen todelliseen työntekoaikaan. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän