Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö enää ilman sähköistä asiointia

Vierailija
05.12.2025 |

Meneekö kaikki valtion toiminta sähköiseksi ja älypuhelimen kanssa pelaamiseksi ? En pysy kehityksen perässä joten paras kuolla pois.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näköjään pystyy. Maalla asuu tänäkin päivänä alle 50v äijiä, jotka ei osaa käyttää sähköisiä palveluita :D

Vierailija
2/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähitellen menee sähköiseksi kaikki. Asteittain toki, kyllä nykyiset vanhukset pärjää elämänsä loppuun ilmankin, jos eivät halua/osaa käyttää. Osa tosin osaakin, omat 80 v vanhemmat on innokkaita netin ja älylaitteiden käyttäjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää kyllä, hoitaa asiat niin kuin ennekin, ennen sähköistä asiointia.

Soittamalla ja käymällä paikanpäällä. 

 

Vierailija
4/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt hyvin ainoastaan tällä vauva-sivulla. Systerin läppäriä käyttäen. Voudit kyllä käyvät perimässä laskut ja lääkäriin pääsen ambulanssilla jos ruoka on loppunut ja sokerikooma alkaa iskeä. Takavuosien aivoinfarktiakin voin käyttää verukkeena monessa asiassa. Mutta persuksi en silti alennu !

Vierailija
5/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää kyllä, hoitaa asiat niin kuin ennekin, ennen sähköistä asiointia.

Soittamalla ja käymällä paikanpäällä. 

 

Välillä tuntuu että tämä mahdollisuus on tehty mahdottomaksi , paikat suljettu ja puhelinnumerot piilotettu.

 

 

Vierailija
6/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppärillä tai Pöytäkoneella pärjää mainiosti, ja puhelimena peruspuhelin. Älyluuri ei ole pakollinen. Nettiin kun pääsee niin pankkiasiat ja muut hoituvat. Älyluuri on humpuukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjäävät 85-vuotiaat vanhempanikin. Ei heillä ole esim. pankkitunnnuksia, eikä tule.

Vierailija
8/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken voi vielä hoitaa tiskillä tai paperilla. Laskut saa paperisena, ne voi maksaa maksukuoressa paperisena. Suomi-digipostilaatikon käyttöönotosta voi ilmoittaa DVV:lle, että haluaa jatkossakin kaikki paperisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysy kehityksen perässä on syytettävä vain itseään. Ei hevosmiehetkään arvostaneet aikanaan ensimmäisiä traktoreja, mutta kuinkas kävikään.

Vierailija
10/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parista palvelusta olen jo tippunut, koska ei ole älypuhelinta. En todellakaan tiedä, miten saan bussi- ja junalippuja ilman älypuhelinta. Toimipisteitä ei ole paikkakunnallani, josta saisi paperilipun. Edes tulostina ei ole, että saisin netin kautta ostetun lipun tulostettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken voi vielä hoitaa tiskillä tai paperilla. Laskut saa paperisena, ne voi maksaa maksukuoressa paperisena. Suomi-digipostilaatikon käyttöönotosta voi ilmoittaa DVV:lle, että haluaa jatkossakin kaikki paperisena.

Ei suomi.fi-posti tule edes käyttöön, jos ei sähköisesti asioitaan hoida.

Vierailija
12/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien kohdalla tulisi palata "ei sähköiseen aikakauteen".

Nyt jos heillä ei ole varaa hienoihin koneisiin ja älypuhelimiin tai edes sähköön, he saavat tällä tekosyyllä kaikki super hienoudet Kelan piikkiin ja jopa paremmat laitteet kuin monet töissä käyvät.

Tuohan mahdollistaa samalla vaikka sen, että kaikki sähköt laitetaan samalla Kelan piikkiin ja pidetään vaikka 4 jääkaappi-pakastin yhdistelmää ja vaikka mitä virtasyöppöjä laitteita, eikä millään mitään väliä, kun muut maksaa ja sama nettimaksujen ja puhelinlaskujen kanssa ja oikeastaan ihan kaiken kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää kyllä, hoitaa asiat niin kuin ennekin, ennen sähköistä asiointia.

Soittamalla ja käymällä paikanpäällä. 

 

Nettikauppojen kohdalla vähän vaikeampaa. Ja ei ne asiat aina puhelinsoitolla selviä, jos on hankalampi  asia ja se jonka pitäisi selvittää ne,  ei selvitä niitä. 

Jos yrityksellä on asiakaspalvelu numero, pitää henkilön siellä osata vastata kysymyksiin. Siinä mielessä sähköposti parempi, niin voi ohjata oikealle henkilölle, kun usein ei ole juuri se oikea henkilö langan päässä. 



Jos yrityksellä asiakaspalvelu sähköposti, pitää se toimia niinkuin viestittely yleensä, eli vastataan asiakkasn kysymyksiin. 

Jos kyseessä pelkkä botti, siitä pitää selkeästi ilmoittaa, niinkuin joissain ilmoitettu. Joka tapauksessa, ei voi käyttää sanaa asiakaspalvelu, jos kyseessä automaattiviestit tai botti. 

Pitää myös selkeästi mainita onko chatti botti  vai oikea henkilö. 

Nykyään monen yrityksen sivut on suunniteltu ällistyttävän huonoiksi. 

 

Esim. sähköposti asiakaspalvelua ei ole kaikilla, Jos on, se saattaa olla kuitenkin vain automaatti viestien  lähettämistä. Tuo pitäisi olla selkeästi mainittu, nimittäin kyllä asiakas mieltää sähköposti asiakaspalvelun sellaiseksi, missä joku henkilö  vastaa kysymyksiin. Asiakaspalvelu puhelinnumeroa saa etsiä  suurennuslasilla.nettisivuilta. 

 

Tarjotaan nettisivuilla chattia, joka onkin botti, joka vastaa valmiiden kysymysten pohjalta. Tai sitten löydät vastauksen muka niistä valmiista kysymyksistä ja ähäkutti jos sun kysymys ei löydy niistä! Jos vähän erikoisempi kysymys, ei botilla ole vastausta. 

Live chatteja on, mutta ei kaikilla. 



Gigantilla törkeän huono chatti: Kun painoi lähetä nappia, katosi koko teksti välillä ja välillä ei lähtenyt viesti mihinkään ja EI kyse ei ollut sitten henkilön osaamattomuudesta! Samasta lähetä napista tapahtuu siis eri asioita?  Etkö  osaa käyttää Hehheh?  No ei kaikki chatit noin huonoja olleet. Ihan smootisti  sujunut silloin. 

Jos tarkoitus käyttää botteja,  valmiita kysymyksiä ja valmiita vastauksia, pitäisi suunnitella sivut sitten vielä paremmin. Ei se niin vaikeaa ole, kun taviksena osaisi sanoa monta parannusehdotusta sivustoihin. 



Ja aina pitää olla mahdolliduus saada oikea henkilö vastaamaan kysymyksiin. Mielellään muukin kun live chatti tai sitten idioottivarma,  hyvin toimiva sovellus siihen. Ei niin että lähetä  nappulasta katoaa teksti. 



 

Vierailija
14/14 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjää kyllä, hoitaa asiat niin kuin ennekin, ennen sähköistä asiointia.

Soittamalla ja käymällä paikanpäällä. 

 

Nettikauppojen kohdalla vähän vaikeampaa. Ja ei ne asiat aina puhelinsoitolla selviä, jos on hankalampi  asia ja se jonka pitäisi selvittää ne,  ei selvitä niitä. 

Jos yrityksellä on asiakaspalvelu numero, pitää henkilön siellä osata vastata kysymyksiin. Siinä mielessä sähköposti parempi, niin voi ohjata oikealle henkilölle, kun usein ei ole juuri se oikea henkilö langan päässä. 



Jos yrityksellä asiakaspalvelu sähköposti, pitää se toimia niinkuin viestittely yleensä, eli vastataan asiakkasn kysymyksiin. 

Jos kyseessä pelkkä botti, siitä pitää selkeästi ilmoittaa, niinkuin joissain ilmoitettu. Joka tapauksessa, ei voi käyttää sanaa asiakaspalvelu, jos kyseessä automaatt

Ei tätä jaksanut lukea. Mutta jos ihminen ei halua käyttää nettiä eikä asioida sähköisesti, se onnistuu kyllä. Ei ole sinun kirjoittamiasi huolia lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan