Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sipilä ajaa kahden ja puolen viikon lisäystä vuosityöaikaan

Vierailija
04.05.2015 |

"Yhteiskuntasopimusneuvottelujen ilmapiiriä on lämmittänyt hallitustunnustelija Juha Sipilän esitys, että tuottavuuslisäystä haettaisiin mm. lisäämällä vuosittaista työaikaa 100 tunnilla. Tämä merkitsisi noin kahden ja puolen viikon lisäystä vuositasolla".

http://yle.fi/uutiset/neuvottelulahde_sipila_ajaa_kahden_ja_puolen_viikon_lisaysta_vuosityoaikaan/7970190

SAKn hallituksessa tämä yksityiskohta sai tänään paljon kritiikkiä. Palkansaajajohtajien mielestä työajan lisäys merkitsisi käytännössä palkanalennusta.

– Tähän tuskin voidaan suostua, ay-taustainen lähde arvioi tilannetta Yle Uutisille.

Kommentit (259)

Vierailija
61/259 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 09:55"]

Otetaan virkamiehiltä ylimääräiset vuosilomat pois tais olla yht,10 vk /v ja opettajilta ylimäär.lomista....

[/quote]

Joo, tehdään niin. Samat edut kaikille! Mä otan mielelläni 20% korotuksen palkkaani, työsuhdeauton ja liikunta- ja kulttuurisetelit. Lisäksi tekisin mielelläni etätöitä, käyttäisin työnantajan maksamaa iphonea ja kävisin kerran tai kaksi "seminaarissa" Lapissa tai laivalla, työnantajan piikkiin. 

t: veronmaksajien elätti

[/quote]

Mä olen asiantuntijana yksityisellä puolella. Palkka on pienempi kuin vastaavassa työssä julkisella, ei ole työsuhdeautoa, puhelin on vain työasioihin. Etätöitä en voi tehdä, seteleistä maksan omavastuun. Ne seminaarit ovat nimenomaan julkisen puolen juttu, meiltä on työntekijöiden pyynnöstä luovuttu mahdollisimman pitkälle kaikista seminaareista ja palavereista, jotta työaika tulisi käytettyä mahdollisimman tehokkaasti niihin hommiin, joita varten firma on. Mutta meillä on hyvä tiimi ja tekemisen meininki, ei ole aikaa kyttäilyyn. Tervetuloa tänne vaan!

Vierailija
62/259 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:39"]

Olen itse tehnyt koko urani yksityisellä puolella, eikä minun järkeeni mahdu ollenkaan tuo ammattiliittojen valitus, että lomarahan vaihto vapaaksi on palkanalennus. Jos minä itse haluan enemmän lomaa ja vähemmän rahaa, niin miten se on palkanalennus, jos itse saan tehdä päätöksen?

Samalla laillahan kun työntekijä ei halua ottaa esim. viikonloppuvuoroja, hän tekee päätöksen, että on mieluummin viikonloppuna vapaalla kuin ottaa enemmän palkkaa.

[/quote]

Samaa minäkin olen ihmetellyt. Lomahan on jo nyt palkallista ja ne lomarahat saavutettu etu, josta voisin kyllä luopua, jos se tarkoittaisi, että saan lisää PALKALLISTA lomaa sen 30pv vuosiloma päälle. Ja julkisella puolelle pitäisi myös saada samat vuosilomat, eli 30pv ja lauantai lasketaan, kuten yksityiselläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:39"]Olen itse tehnyt koko urani yksityisellä puolella, eikä minun järkeeni mahdu ollenkaan tuo ammattiliittojen valitus, että lomarahan vaihto vapaaksi on palkanalennus. Jos minä itse haluan enemmän lomaa ja vähemmän rahaa, niin miten se on palkanalennus, jos itse saan tehdä päätöksen?

Samalla laillahan kun työntekijä ei halua ottaa esim. viikonloppuvuoroja, hän tekee päätöksen, että on mieluummin viikonloppuna vapaalla kuin ottaa enemmän palkkaa.
[/quote]

Muille nuo ylimääräiset vapaat tietävät julkisella lisää töitä. Lomasijaisia ei juuri palkata, ja jos kaikki alkaisivat lomailla kaksi viikkoa pidempään joka vuosi, niin palaisimme loppuun työtaakan alla.

T. th neuvolassa

Vierailija
64/259 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 09:19"]

Kuka uskoo tuota hallitusneuvotteluteatteria? Se on sovittu jo kauan sitten Sipilä ja Soini vain esittää, että on kovin vaikeaa niin Soinin on sitten helpompi esittää omalle väelleen kuinka kovan neuvottelun jälkeen saatiin aikaa sopu ja kompromissi (ja jää saamatta maamiinat, autoveron poisto, maahanmuuton lakkauttaminen).

[/quote]

Toivottavasti Sipilä tekee kompromissin maamiinoissa. 

[/quote]

Voi tehdäkin.

Vierailija
65/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä koskee tuntityöläisiä miten? Palkan alennuksena vai?

Vierailija
66/259 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 15:12"]

Tämähän on loistava juttu, JOS toteutetaan niin, että julkisen puolen 38 vuosilomapäivän ja 48 vuosilomapäivän (huom! lauantaita EI lasketa), muutetaan samaksi kuin yksityisellä puolella, eli 30 lomapäivää JA lauantait lasketaan.

Palkat kunnissa ja valtiolla ovat nousseet paljon yksityistä sektoria nopeammin ja palkat alkavat suhteessa olla erityisesti valtiolla kohtuuttomat. Samalle viivalle yksityisen puolen kanssa, kaikilla samat 30 päivää lomaa.

[/quote]

Mitä onko jollain noin hyvin, ettäkö lauantaita ei lasketa? Eikö kaikilla olekkaan vuosiloman pituus 30pv? Mitenköhän pekkasten käy? Enimmäkseen nollakorotuksia tullut vuodesta 1995 lähtien, ostovoima laskenut vuosi vuodelta. Vielä puhutaan miten kalliit palkat. Minusta vientiteollisuus on kilpailukykyinen.

Vierailija
67/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on loistava juttu, JOS toteutetaan niin, että julkisen puolen 38 vuosilomapäivän ja 48 vuosilomapäivän (huom! lauantaita EI lasketa), muutetaan samaksi kuin yksityisellä puolella, eli 30 lomapäivää JA lauantait lasketaan.

Palkat kunnissa ja valtiolla ovat nousseet paljon yksityistä sektoria nopeammin ja palkat alkavat suhteessa olla erityisesti valtiolla kohtuuttomat. Samalle viivalle yksityisen puolen kanssa, kaikilla samat 30 päivää lomaa.

[/quote]

Olen perhepäivähoitaja. Teen viikossa 40 tuntia töitä. Vuosilomaa on 7,5 viikkoa. EI MUITA ETUJA. Palkka bruttona 1700e kuukaudessa. Jos tulee 100 tuntia lisää töitä niin aion heittäytyä yhteiskunnan elätiksi, ei kuule nappaa yhtään enempää töitä.

Ja tuottavuus ei tule kasvamaan yhtään, päinvastoin. Suomessa alkaa ennennäkemätön italialainen lakko jos Sipilän houreet menee läpi. Ihmettelen että nyt vasta joku herää mitä meni äänestämään valtaan.

Vierailija
68/259 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 09:55"]

Otetaan virkamiehiltä ylimääräiset vuosilomat pois tais olla yht,10 vk /v ja opettajilta ylimäär.lomista....

[/quote]

Joo, tehdään niin. Samat edut kaikille! Mä otan mielelläni 20% korotuksen palkkaani, työsuhdeauton ja liikunta- ja kulttuurisetelit. Lisäksi tekisin mielelläni etätöitä, käyttäisin työnantajan maksamaa iphonea ja kävisin kerran tai kaksi "seminaarissa" Lapissa tai laivalla, työnantajan piikkiin. 

t: veronmaksajien elätti

[/quote]

Mä olen asiantuntijana yksityisellä puolella. Palkka on pienempi kuin vastaavassa työssä julkisella, ei ole työsuhdeautoa, puhelin on vain työasioihin. Etätöitä en voi tehdä, seteleistä maksan omavastuun. Ne seminaarit ovat nimenomaan julkisen puolen juttu, meiltä on työntekijöiden pyynnöstä luovuttu mahdollisimman pitkälle kaikista seminaareista ja palavereista, jotta työaika tulisi käytettyä mahdollisimman tehokkaasti niihin hommiin, joita varten firma on. Mutta meillä on hyvä tiimi ja tekemisen meininki, ei ole aikaa kyttäilyyn. Tervetuloa tänne vaan!

[/quote]

Voisin mä tullakin :)

Provosin vain vähän sitä, että näissä keskusteluissa puututaan aina vain yhteen asiaan, eikä huomioida kokonaisuutta. Eri työpaikoissa on erilaiset tilanteet, erilaiset edut ja palkkaus. Julkishallinnon asiantuntijatöissä maksetaan keskimäärin vähemmän kuin vastaavissa tehtävissä yksityisellä puolella. Lomat taas ovat pidemmät jos työkokemusta on tarpeeksi, mutta sitten taas muut joustot ovat olemattomia. Esim. juuri lomarahoja ei vaihdeta tai bonuksia ei makseta, joten ainakin mulla on käytännössä monesti paljon vähemmän vapaata kuin entisillä opiskelukavereilla yksityiseltä puolelta. 

t: elätti

Vierailija
69/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:46"]

[/quote]

Olen perhepäivähoitaja. Teen viikossa 40 tuntia töitä. Vuosilomaa on 7,5 viikkoa. EI MUITA ETUJA. Palkka bruttona 1700e kuukaudessa. Jos tulee 100 tuntia lisää töitä niin aion heittäytyä yhteiskunnan elätiksi, ei kuule nappaa yhtään enempää töitä.

Ja tuottavuus ei tule kasvamaan yhtään, päinvastoin. Suomessa alkaa ennennäkemätön italialainen lakko jos Sipilän houreet menee läpi. Ihmettelen että nyt vasta joku herää mitä meni äänestämään valtaan.

[/quote]

Ai niin, en ole ollut sairauslomalla 7 vuoteen. Jos työaika pitenee niin saatanpa alkaa sairastaan vähän enemmän, vaikka sellaiset pari viikkoa vuodessa. 

t. pph

Vierailija
70/259 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:21"]

Olen itse tehnyt koko urani yksityisellä puolella, eikä minun järkeeni mahdu ollenkaan tuo ammattiliittojen valitus, että lomarahan vaihto vapaaksi on palkanalennus. Jos minä itse haluan enemmän lomaa ja vähemmän rahaa, niin miten se on palkanalennus, jos itse saan tehdä päätöksen?

[/quote]

Samaa minäkin olen ihmetellyt. Lomahan on jo nyt palkallista ja ne lomarahat saavutettu etu, josta voisin kyllä luopua, jos se tarkoittaisi, että saan lisää PALKALLISTA lomaa sen 30pv vuosiloma päälle. Ja julkisella puolelle pitäisi myös saada samat vuosilomat, eli 30pv ja lauantai lasketaan, kuten yksityiselläkin.

[/quote]

Lomarahan vaihtaminen vapaaksi on palkanalennus siinä mielessä, että siinä saa vähemmän rahaa tilille. Samalla se aiheuttaa myös lisää töitä niille, jotka ovat töissä. Kärjistetty esimerkki: kun hoitaja on lomarahavapaalla, niin töissä olevat tekevät myös hänen työnsä (tai hoidettava jää ilman hoitoa), sillä noita vapaita varten ei palkata sijaista. 

Vierailija
71/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:46"]

[/quote]

Italiailainen lakko sopisi aivan loistavasti! Pääsisivät suomalaiset sitten nopeammin ihmettelemään keskenään, kun julkiselle puolelle tehdäänkin kerralla parinkymmenen miljardin eurin leikkaukset ja viimeisetkin isot firmat ovat vaihtaneet maata.

Sipilän ehdotusta en sinänsä pidä järkevänä,mieluummin julkisen puolen lomat samalle tasolle yksityisen kanssa+palkkojen alennus, yksityiselle puolelle palkkojen jäädytys.

Vierailija
72/259 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:33"]

[/quote]

Mitä onko jollain noin hyvin, ettäkö lauantaita ei lasketa? Eikö kaikilla olekkaan vuosiloman pituus 30pv? Mitenköhän pekkasten käy? Enimmäkseen nollakorotuksia tullut vuodesta 1995 lähtien, ostovoima laskenut vuosi vuodelta. Vielä puhutaan miten kalliit palkat. Minusta vientiteollisuus on kilpailukykyinen.

[/quote]

Vietiteollisuus EI ole kilpailukykyinen missään suhteessa millään mittarilla

Vierailija
73/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:42"]

Ja tämä koskee tuntityöläisiä miten? Palkan alennuksena vai?

[/quote]

Töiden loppumisena, kun sinun tuntisi jaetaan vakituisten työntekijöiden kesken?

Vierailija
74/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa että tälläkin palstalla alkaa duunareista löytymään taisteluhenkeä. Muistakaa järjestäytyä ammattiyhdistykseen, niin suojaatte samalla selustaanne ja mahdollisissa riitatilanteissa saatte esimerkiksi liiton lakimiehen tueksenne. Tietysti myös ansiosidonnainen päiväraha irtisanomistilantessa. Muutenkin yhteinen joukkovoima on valtaa, ei tässä pidä alistua kaikkiin päätöksiin liian nöyrästi. Emme ole yksin, vaan meitä on monta ja yhdessä meidän pitää etujamme puolustaa. Kyse on lopulta asioista, jotka vaikuttavat elämäämme ja meillä on oikeus puolustaa sitä joutumasta poljetuksi.

Vierailija
75/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:41"]

Täällä ei taas 90 % ihmisistä tajua että ollaan globaaleilla markkinoilla ja Suomen lomat ovat todella poikkeuksellisen pitkiä. Olen työskennellyt USA:ssa ja siellä keskiarvo taisi olla 8 lomapäivää vuodessa, työnantajan ei ole pakko edes antaa lomaa alaisilleen. Kiinasta en sano mitään...

Jos me ei haluta muuttua pohjoisen banaanivaltioksi kun valtion lainojen saanti loppuu, niin talous täytyy saada kilpailukykyiseksi.

[/quote]

Suomessa lomat ovat Euroopan keskitasoa, jopa hieman alle. Turha maalailla piruja seinille.

[/quote]

Ja mehän ollaan vertailukelpoisia esim. rikkaaseen Saksaan verrattuna? Kreikka näyttää nyt mallia miten Suomelle käy jos kukaan ei suostu tinkimään saavutetuista etuuksista.

[/quote]

Eli emme ole vertailukelpoisia Saksaan, mutta silti olemme vertailukelpoisia USA:aan? Lol :D 

[/quote]

USA:ssa on yli 200 miljoonaa asukasta. Jos siellä tehdän halvemalla pidempää päivää lyhyemmillä lomilla niin miksi kukaan investoisi Suomeen? Omia suuryrityksiähän me ei saada edes pystyyn kun ryöstöverotus ja AY-liike torppaa touhun heti alkuunsa. Saksalla on Siemens, Schneider, VAG ja vaikka mitä jättipankkeja niin siellä on varaa ollakin vähän lepsummat työajat.

Suomen pitäisi ymmärtää että satiainen ei voi huudella ehtoja norsun perseestä.

[/quote]

USAssa on noin 320 miljoonaa asukasta.

Vierailija
76/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan taas Sipilän aivopieru? Samaa luokkaa kuin keskiolut pois kaupoista?

Vierailija
77/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan taas Sipilän aivopieru? Samaa luokkaa kuin keskiolut pois kaupoista?

Vierailija
78/259 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 20:52"]

Kansa halusi ruoskaa ja ruoskaa tulee saamaan. Olisi voitu valita toisin, mutta näin se nyt meni. Tämmöiset ratkaisut eivät tule auttamaan Suomea ylös suosta, koska työajan pidennys ei siirry automaattisesti tulokseen muuta kuin mekaanisesti suoritettavassa työssä ja silloinkin sairaspoissaolot yms. syö tulosta.

[/quote]

Mitenköhän olisi voinut valita toisin? Äänestää Perussuomalaisia? Kokoomukselta olisi tullut vielä kylmempää kyytiä. 

Vierailija
79/259 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:21"]

[/quote]

[/quote]

Eikö työntekijän näkökulmasta nimenomaan yksityiselle puolelle pitäisi saada samat vuosilomat kuin julkisella, eli 30pv ja lauantaita ei lasketa lomapäiväksi?

Vierailija
80/259 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta! Otettaisiin mieluummin työttömät oikeisiin töihin. Tuon mallin mukaan työlliset raatavat niska limassa ja työttömät syrjäytyvät lopullisesti yhteiskunnasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme