Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkäävätkö lapsettomat raskautta, synnytystä, vanhemmuutta, lapsiperhe-elämää?

Vierailija
04.05.2015 |

Ja onko tämä pelko syy siihen vai seuraus siitä, ettei halua lapsia?

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myönnän pelkääväni. Minun tapauksessani pelko se nimenomaan seuraus siitä, etten missään tapauksessa halua lapsia. Pahin painajaiseni on se, että tulen raskaaksi enkä huomaa sitä, ennen kuin on liian myöhäistä saada abortti. En missään tapauksessa halua luoda uutta elämää. Synnytyksestä varmaan selviäisin, mutta tieto siitä, että joku kärsii nyt koko elämänsä takiani, on liian suuri.

On ihan järkevää pelätä jotakin, mikä on täysin omien arvojen vastaista.

Vierailija
62/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain ole koskaan kaivannut lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän lasten hankintaa niin suurivastuisena hommana että vieläkin mietin onko minulla rahkeita siihen. Tiedän että on monia vanhempia jotka suoriutuvat jotenkuten hommasta ja heidän lapsistaan kasvaa ihan normaaleja ihmisiä. Mutta minä en halua tehdä asioita jotenkuten.

Vierailija
64/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin pelkään. Pelkään, että olen koko raskauden ajan sairas ja huonovointinen. Pelkään synnytystä ja kipua. Pelkään, että hormonit sekoittavat pääni ja masennun vakavasti. Pelkään vanhemmuuden kasvatusvastuuta ja että lapsistani tulisi kammottavia riiviöitä. Pelkään lapsiperhe-elämää, koska se vaikuttaa kuolettavan tylsältä, koska vihaan rutiineja ja arkiaskareita. Eli kiitos ei.

Vierailija
65/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi raskautta pitäisi pelätä? Nykyisin on tehokkaita ehkäisyvälineitä, ei tarvitse pelätä raskaaksi joutumista. Ja jos ehkäisy pettää, Suomessa saa abortin helposti.

Kun ei tule raskaaksi, ei tarvitse pelätä synnytystä. Lapsettomat jättävät tuollaiset lapsiperhe-elämään liittyvät pelot niille, jotka niitä lapsia hankkivat. Todella outoja kysymyksiä ja olettamisia ap:llä.

Perhe-elämä voi olla onnellista tai onnetonta myös lapsettomissa perheissä.

Vierailija
66/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:37"]

Miten olisi vaikka se, ettei tykkää lapsista? Onko se pelkoa? Ei, se on vaan syy miksi mä en hanki lapsia. En tykkää lapsista.

[/quote]

Toivottavasti kutienkin tiedät, että blisääntymisiologia kyllä huolehtii sinun pitävän omista lapsistasi, sitten kun ne syntyvät. Monet äidit eivät pidä muiden lapsista, mutta omat lapset ovat aivan eri juttu.
[/quote]

Ööh. Etkö ymmärtänyt viestiäni?
Miksi hankkisin jotain mistä en tykkää ajatuksenakaan?

Vierailija
67/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, mutta haluan lapsia vanhempana.

Saan jatkuvasti kuulla ihmettelyä, miksei lapsia ole jo tulossa, vaikka olen ollut mieheni kanssa avoliitossa jo viisi vuotta (olemme 23-vuotiaita). Lapsia haluamme molemmat, mutta tässä iässä meille tärkeämpää on opiskelu, työuran aloittaminen ja matkustelu.

Olen itse köyhästä perheestä, enkä toivo lapsilleni samaa. Haluan lasten syntyvän vasta, kun siihen on aidosti varaa. Eli näillä suunnitelmilla kun olemme n. 30-vuotiaita.

Vierailija
68/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko on minusta vähän väärä sana. Ennemmin käyttäisin itse sanoja "kammoan, inhoan, en koe omakseni, ahdistus, huoli, vaiva, loppumaton vastuu"... Mikään noista vaan ei ole asia jonka haluaisin kokea, ja tiettyjen asioiden (esim. synnytyskipujen ja vaurioiden) pelko on vain pieni osa siitä. En koe intoa myöskään harrastaa rodeota, mutta en silti sanoisi "en harrasta rodeota koska pelkään sitä". En haluaisi harrastaa rodeota vaikka siitä poistettaisiin kaikki turvallisuusriskit. Mikään noista lapsiperhe-asioistakaan ei siis ole sellainen, että pelon poistamalla alkaisin niitä haluamaan.

Vierailija
69/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä lapsista eikä perhe-elämä ole kiinnostanut minua koskaan. Olen tällainen itseksensä viihtyvä, ajoittain seurallinen ikiomien polkujeni tallaaja. (Kumma juttu muuten, että omia polkujaan seuraileva mies on itsenäinen ja suoraselkäisen rouhea, mutta omia polkujaan seuraileva nainen tosi huono, pelkurimainen, vastuuntunnoton ja epänormaali.)

:)

Vierailija
70/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:37"] Miten olisi vaikka se, ettei tykkää lapsista? Onko se pelkoa? Ei, se on vaan syy miksi mä en hanki lapsia. En tykkää lapsista. [/quote] Toivottavasti kutienkin tiedät, että blisääntymisiologia kyllä huolehtii sinun pitävän omista lapsistasi, sitten kun ne syntyvät. Monet äidit eivät pidä muiden lapsista, mutta omat lapset ovat aivan eri juttu. [/quote] Ööh. Etkö ymmärtänyt viestiäni? Miksi hankkisin jotain mistä en tykkää ajatuksenakaan?

[/quote]

Etkö sinä lukenut minun viestiäni? Se,ettei pidä lapsista ylipäätään, ei tarkoita, etteikö pitäisi omasta lapsesta ja etteikö vanhemmuus parantaisi omaa elämää todella paljon. Ainakaan tuon ajatuksesi takia ei kannata jättää näin oleellista osaa elämästä kokematta.

Vierailija
71/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää. En vain halua lapsia. Ne veisivät vapauteni ja aikani. Lisäksi joutuisin unohtamaan rakkaan, aikaavievän harrastuksen.

Vierailija
72/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:37"] Miten olisi vaikka se, ettei tykkää lapsista? Onko se pelkoa? Ei, se on vaan syy miksi mä en hanki lapsia. En tykkää lapsista. [/quote] Toivottavasti kutienkin tiedät, että blisääntymisiologia kyllä huolehtii sinun pitävän omista lapsistasi, sitten kun ne syntyvät. Monet äidit eivät pidä muiden lapsista, mutta omat lapset ovat aivan eri juttu. [/quote] Ööh. Etkö ymmärtänyt viestiäni? Miksi hankkisin jotain mistä en tykkää ajatuksenakaan?

[/quote]

Niinpä, sitäpaitsi on myös paljon äitejä (ja isiä) jotka eivät pidä omistakaan lapsista. Ei siis todellakaan voi laskea sen varaan että olisi 100% varmaa, että siitä omasta lapsesta tykkäisi. 

Vierailija
73/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:48"]

[/quote]

Etkö sinä lukenut minun viestiäni? Se,ettei pidä lapsista ylipäätään, ei tarkoita, etteikö pitäisi omasta lapsesta ja etteikö vanhemmuus parantaisi omaa elämää todella paljon. Ainakaan tuon ajatuksesi takia ei kannata jättää näin oleellista osaa elämästä kokematta.
[/quote]

Miksi kuvittelet mun haluavan lapsia jos en niistä tykkää?! Koita nyt painaa sinne paksuun kalloosi, että mun elämäni on elämisen arvoista ilman niitä helvetin lapsia.

Vierailija
74/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:51"]En pelkää. En vain halua lapsia. Ne veisivät vapauteni ja aikani. Lisäksi joutuisin unohtamaan rakkaan, aikaavievän harrastuksen.
[/quote]

Ja lapsista pidän ja niiden kanssa saan olla töissä. Olen lastentarhanope :)

Vierailija
75/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:50"]

[/quote]

[/quote]

Järjetön kommentti. Että pitäisi pelata rulettia viattoman lapsen elämällä, ja tehdä sellainen vaikkei yhtään haluaisi. Sinäkö otat vastuun jos se maaginen äidinrakkaus ei herääkään, ja lapsi syntyy maailmaan jossa kukaan ei sitä rakasta? 

Vierailija
76/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pelkään. Pelkään kuolevani tylsyyteen ja inhoon jos minut joskus tuohon vankilaan pakotettaisiin. Niin kauan kun itse saan valita, elän mieluummin näin. 

Vierailija
77/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että ap ajattelee että lapsen tekemistä ei tarvitse mitenkään perustella vaan tekemättä jättäminen pitäisi perustella. Minusta on juuri päinvastoin. Elämä ei tosiaankaan aina kanna. Omilla kavereillani on pian aikuistuvia lapsia ja pahoin pelkään, että näistä nuorista aikuisista syrjäytyy harvinaisen moni, erityisesti pojista. Tämä on minun suurin pelkoni liittyen lasten hankintaan, eli tuotat tähän maailmaan sopeutumiskyvyttömän lapsen kärsimään yksinäisyydesta, osattomuudesta, mielenterveysongelmista ja päihteistä.

Nykyajan yhteiskunta on sen verran kova, että pitäisi olla jonkinlainen geneettinen potentiaali (ei periytyviä sairauksia, aspergeria tms), hyvät olot kohdussa (äiti ei tupakoi, käytä lääkkeitä yms) ja syntymän jälkeen riittävästi tukea ja järkevät vanhemmat, jotta pystyisi rakentamaan oman elämän.

Vierailija
78/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:51"]

[/quote]

Niinpä, sitäpaitsi on myös paljon äitejä (ja isiä) jotka eivät pidä omistakaan lapsista. Ei siis todellakaan voi laskea sen varaan että olisi 100% varmaa, että siitä omasta lapsesta tykkäisi. 

[/quote]

Valitettavaa mutta niin usein totta. Monet hylkäävät omat lapsensa. Osa eron myötä, mutta osa hylkää henkisesti. Lasten henkinen heitteillejättö tuhoaa ihmisen sisällä jotain.

Vierailija
79/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä lapsista, enkä halua viettää aikaani lähelläkään lapsia.

Vierailija
80/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jälkikäteen sanottuna...olihan noita ap:n syitä kannattanut pelätä. Raskaus ja lapsiperhe-elämä taitaa olla ne järkyimmät, synnytys (sektio) meni raskauden jälkeen ihan heittämällä lääketokkurassa....siitä ei siis ole juuri kokemusta tai muistikuvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi