Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmettelen miksi kaveriani ei otettu huostaan 2000-luvun alussa

Vierailija
02.10.2024 |

Hänellä oli äiti joka oli yh, isänsä oli kuollut jo aiemmin. Äitinsä oli muutaman kerran sairaalassa masennuksen takia ja kaveri silloin hoidossa jonkun sukulaisen luona. Kaverin äiti kuoli kaverin ollessa lapsi eikä edes silloin häntä otettu huostaan tai viety sijaisperheeseen, vaan hän sai jäädä asumaan isosiskonsa ja tämän isän luo.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, varmaan nähty parhaimmaksi ratkaisuksi.

Vierailija
2/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin esimerkiksi mahd. täysin vieras sijaisperhe olisi ollut kaverillesi parempi paikka kuin jatkaa asumista siskonsa ja ilm. isäpuolensa kanssa omassa sen hetkisessä kodissa?  - Varmasti on selvitetty kaverisi kaikki läheiset, olisiko heidän taholta ollut mahdollita toteuttaa parempi ratkaisu kuin kertomasi.

Uskovainen mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi ei otettu huostaan, kun hänellä oli tukiverkot kunnossa. 

Vierailija
4/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi pitänyt ottaa huostaan ja viedä sijaisperheeseen jos kerta hänen isosiskonsa isä oli valmis hänet kasvattamaan? Tai miksi äidin masennuksen vuoksi olisi pitänyt ottaa huostaan kun kerran sukulaiset hoitivat?

Vierailija
5/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen äiti menehtyi niin ei ollut enää kiinnostusta vieraannuttaa?

Vierailija
6/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan he viimeistään silloin olleet lastensuojelun asiakkaita kun äiti on kuollut ja lapsi jäänyt orvoksi.

Vierailija
7/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmettelen, kun kuulin että lasteni luokkakaverilla oli ongelmia, en tarkalleen tiedä mitä, mutta ratkaisuna hänet sijoitettiin lastenkotiin jossa seura ja ryhmäpaine oli sellaista että hänestä tuli narkkari. Joutui ojasta allikkoon.

Vierailija
8/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen, kun kuulin että lasteni luokkakaverilla oli ongelmia, en tarkalleen tiedä mitä, mutta ratkaisuna hänet sijoitettiin lastenkotiin jossa seura ja ryhmäpaine oli sellaista että hänestä tuli narkkari. Joutui ojasta allikkoon.

Ei kenestäkään ihan vaan lastenkodissa asumalla tule narkkaria.

Itse olen asunut lastenkodissa useamman vuoden.

Vierailija
9/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli se Muhos. Varmaan niitäkin erilaisia. 

Vierailija
10/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh? Mikä on siis ongelma, avaatko vähän lisää? Oliko isän luona joku juttu, miksi ei olisi pitänyt sinne mennä? Vai miksi tätä ihmettelet?

Vierailija
11/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä hänet olisi tarvinnut ottaa huostaan, jos isosisko ja tämän isä pystyivät ja halusivat tarjota hänelle turvallisen kodin? Tämähän on paljon parempi ratkaisu kuin huostaanotto, jos vanhemman kuoltua koti löytyy jo ennestään tuttujen sukulaisten luota.

Vierailija
12/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat kuolee, ei silloin oteta huostaan vaan annetaan jollekkin lähimmälle sukulaiselle huoltajuus. Näin kävi esim kun mun täti ja eno kuoli auto kolarissa, niin mun serkkujen huoltajuus annettiin mun äidille (tädin sisko) ja mun toiselle enolle (äidin ja kuolleen tädin veljelle). Myös harkittiin serkkujen kummitätiä ja hänen miestään (kuolleen tädin paras ystävä), mutta serkut itse valitsivat mun äidin ja enon.

Vierailija
13/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaveri on muuten kanssa kasvanut lastenkodissa. Vanhemmilla riitti rakkautta mutta huumeet ja viina meni edelle. 

siitä tuli jotnekin hurjan pohdiskeleva ja hyvin empaattinen kaveri joka ei kanna kaunaa vanhemmilleen tai "systeemille" ja auttaa toisaalta mielellän muita. Kertoo että lastenkoti oli ihan ok. Menestyi koulussa ja töissä hyvin.  

Vierailija
14/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenestäkään ihan vaan lastenkodissa asumalla tule narkkaria.

Itse olen asunut lastenkodissa useamman vuoden.

Jep, kyllä se vaatii sitä omaa aktiivista toimintaa, ei kukaan tule kaatamaan kamaa suoneen ja kurkusta alas laitoksissakaan. Minullakin laitostaustaa ja vaikka samassa laitoksessa olikin käyttäjillä, ei itellä ollu mielenkiintoa kamoihin.

Vierailija
15/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhempien ongelmat tai orvoksi jääminen tarkoita automaattisesti sitä että päätyy tekemisiin lastensuojelun kanssa. Tuossa ilmeisesti lapsesta on kuitenkin huolehdittu hyvin, eikä lastensuojelulle ole ollut tarvetta. Lapsen kannalta on yleensä parempi että uusi huoltaja löytyy lähipiiristä tutuista ihmisistä.

Orvoksi jäädessä riippuu ihan tilanteesta miten asiat hoituu. Osa lapsista saa uuden huoltajan helposti ja nopeasti, jotkut joutuu keskelle huoltajuuskiistoja tai tekemisiin lastensuojelun kanssa.

Vierailija
16/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan he viimeistään silloin olleet lastensuojelun asiakkaita kun äiti on kuollut ja lapsi jäänyt orvoksi.

Ei kaikki ole. Minä en ollut, ystäväni taas oli.

Vierailija
17/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut otettiin huostaan joskus 1984 tai 1985 en muista kunnolla. Jouduin lastenkotiin veljeni kanssa kun äitini ryyppäsi joka päivä. Asuin lastenkodissa 17  ikään saakka. Nyt olen 49 v ja elämässä mennyt kaikki oikeasti hyvin. Töitä oli 45 v ikään saakka. Äiti kuoli joskus 8 v sitten ja sain siltä ison perinnön. Sain isältänikin 160 tonnia. Isä hyvitteli rahalla kun lähti kun olin 6 vuotias enkä nähnyt sitä 35 vuoteen.

Vierailija
18/18 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huostaanotto ole tuossa mikään välttämättömyys. Ilmeisesti heillä on hyvä tukiverkosto ja perusasiat kunnossa.