Pelkäävätkö lapsettomat raskautta, synnytystä, vanhemmuutta, lapsiperhe-elämää?
Ja onko tämä pelko syy siihen vai seuraus siitä, ettei halua lapsia?
Kommentit (129)
Mä olen vela enkä pelkää mitään. En vaan halua mitään mikä liittyy lapsiin vaikka pidän lapsista. Mutta itselleni en halua. Mä haluan elää itsellesi. Itsekästä? Kyllä mutta entä sitten? Tuskin on keneltäkään pois.
En pelkää mitään noista, ikinä ei ole vaan tullut sellaista oloa, että nyt haluaisin lapsen. Elämä on hyvää näinkin.
Minulla ei itselläni ole vielä lapsia, mutta tuttavapiirissäni on paljon ihmisiä, jotka eivät koskaan aio niitä hankkiakkaan. Syitä on monia, mutta ehkä useimmiten toistuu pelko liiasta vastuusta. Usein sanovat että "en vain pidä lapsista", mutta perään ladotaan pelkoon liittyviä syitä, eli "joutuisin olemaan vastuussa siitä lopun ikääni, menettäisin oman aikani ja pilaisin vartaloni". Mielestäni ihminen saa olla hankkimatta lapsia jos niin valitsee enkä edes tuomitse, mutta usein nämä velat alkavat läksyttämään lapsenhankkimisaikomusten tullessa puheeksi siitä miten he eivät ainakaan huoli "ällöttävää sinappikonetta pilaamaan elämääni". Vastassa on aina jotenkin turhan aggressiivinen defenssireaktio. Eivät lapset kuitenkaan ole ikuisesti rääkyviä vauvoja tai vittuilevia teinejä, ja vanhoina vuosinani olisin todella yksinäinen jos lapset eivät olisi tukemassa.
Totta kai joukkoon mahtuu myös niitä, jotka eivät lapsuuden traumojen vuoksi halua lapsia, koska pelkäävät olevansa yhtä kurjia vanhempia kuin omansa. Mutta suurin osa tuntuu olevan niitä 30 puolin ja toisin olevia, jotka uskovat vielä päälle 50-vuotiaanakin biletyksen, laskettelureissujen ja rajattoman vapauden olevan yhtä hauskaa. Yleensä näillä tosin mieli muuttuu jossain vaiheessa, todella harva "selviää" lapsettomana nelikymppiseksi asti.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 12:12"]
Eivät lapset kuitenkaan ole ikuisesti rääkyviä vauvoja tai vittuilevia teinejä
[/quote]
Vaan kun meillä vapaaehtoisisesti lapsettomilla ei ole mitään mielenkiintoa sietää rääkyvää vauvaa, "ällöttävää sinappikonetta" tai vittuilevaa teiniä edes yhtä viikkoa, useista vuosista puhumattakaan. En halua pilata elämääni pyyvästi enkä väliaikaisesti, ja löydän seurani kyllä ilman lisääntymistäkin, kiitos vain.
Täähän on ihan naurettavaa.. eikös oo ihan hyvä vaan ettei kaikki tee lapsia kun eletään täällä ylikansoitetulla maaperällä ?! En ihmettele parien päätöksiä olla tekemättä lapsia :)
Minulla ei itselläni ole vielä lapsia, mutta tuttavapiirissäni on paljon ihmisiä, jotka eivät koskaan aio niitä hankkiakkaan. Syitä on monia, mutta ehkä useimmiten toistuu pelko liiasta vastuusta. Usein sanovat että "en vain pidä lapsista", mutta perään ladotaan pelkoon liittyviä syitä, eli "joutuisin olemaan vastuussa siitä lopun ikääni, menettäisin oman aikani ja pilaisin vartaloni". Mielestäni ihminen saa olla hankkimatta lapsia jos niin valitsee enkä edes tuomitse, mutta usein nämä velat alkavat läksyttämään lapsenhankkimisaikomusten tullessa puheeksi siitä miten he eivät ainakaan huoli "ällöttävää sinappikonetta pilaamaan elämääni". Vastassa on aina jotenkin turhan aggressiivinen defenssireaktio. Eivät lapset kuitenkaan ole ikuisesti rääkyviä vauvoja tai vittuilevia teinejä, ja vanhoina vuosinani olisin todella yksinäinen jos lapset eivät olisi tukemassa.
Totta kai joukkoon mahtuu myös niitä, jotka eivät lapsuuden traumojen vuoksi halua lapsia, koska pelkäävät olevansa yhtä kurjia vanhempia kuin omansa. Mutta suurin osa tuntuu olevan niitä 30 puolin ja toisin olevia, jotka uskovat vielä päälle 50-vuotiaanakin biletyksen, laskettelureissujen ja rajattoman vapauden olevan yhtä hauskaa. Yleensä näillä tosin mieli muuttuu jossain vaiheessa, todella harva "selviää" lapsettomana nelikymppiseksi asti.
[/quote]
lainaus "vanhoina vuosinani olisin todella yksinäinen jos lapset eivät olisi tukemassa"
Tämä perustelu on vähän kuin ottaisi vakuutuksen, jonka ehdot muuttuu päivittäin. Ei voi tietää mitkä ehdot, on voimassa silloin kun vakuutusta tarvitsee oikeasti.
Eivät lapset kuitenkaan ole ikuisesti rääkyviä vauvoja tai vittuilevia teinejä, ja vanhoina vuosinani olisin todella yksinäinen jos lapset eivät olisi tukemassa.
[/quote]
Miksi uskot olevasi yksinäinen vanhoilla päivilläsi? Etkö ole käyttänyt aikaa ja energiaa elinikäisten ystävyyssuhteiden solmimiseen? Oletko uppoutunut perhe-elämään muun sosiaalisen elämän kustannuksella? Koetko olevasi luonteeltasi sellainen, etteivät muut kuin verisukulaiset halua olla kanssasi tekemisissä?
Minulla ei ole lapsia, mutta en usko kärsiväni yksinäisyydestä vanhana. Olen lapsettomana tottunut näkemään vaivaa sen eteen, että minulla on elämässäni läheisiä ihmisiä. Eri-ikäisiin ihmisiin tutustuminen on minulle luontevaa, ja pidän yllä laajaa ystävä- ja tuttavaverkostoa. Ja pitää muistaa, että melkein joka neljäs nainen tulee jäämään lapsettomaksi, tulevaisuudessa yhä useampi. Voi olla, että perheellisillä on muuta tärkeää tekemstä, mutta olisi aika uskomatonta, jos tällainen määrä ihmisiä ei onnistuisi pitämään toisilleen seuraa. :)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:31"]
Vastatkaas velat tähän: jos se vanhemmuus on kerran niin kamalaa, miksi niin moni hankkii kuitenkin toisen lapsen?
[/quote]
Vastaa sinä tähän: jos se vanhemmuus on kerran niin ihanaa, niin miksi useimmat vanhemmat eivät tee niin monta lasta kuin pystyisivät? Miksi he eivät tee toista/kolmatta/neljättä/jne lasta vaan alkavat jossain vaiheessa käyttää taas ehkäisyä? Eikö ne lapset olleetkaan niin kivoja että niitä haluaisi lisää?
[/quote]
yksi suklaalevy maistuu taivaalliselle, toisenkin jaksaa ehkä syödä, mutta ei kymmentä....
näin hassuna vertauskuvana. Enempää en jaksa selostaa, paitsi että toisilla ei ole taloudellisesti mahdollisuutta hankkia kuin se yksi
[/quote]
Jos käytetään tuollaista vertaiskuvaa, niin miksi sitten ihmisen, joka ei pidä suklaasta, pitäisi syödä sitä ensimmäistäkään levyä? Jos tietää että jo siitä tulisi huono olo eikä edes pidä suklaan mausta?
En ymmärrä tätä ihmisten logiikkaa: samat syyt joilla vanhemmat "saavat" kieltäytyä toisen/kolmannen/neljännen/jne lapsen tekemisestä eivät ikinä kelpaa ensimmäiseen lapseen. Ts. on ihan ok sanoa "en halua kolmatta lasta, koska se aiheuttaisi liikaa rahanmenoa ja vaivaa enkä enää jaksaisi pikkulapsiarkea enempää". Mutta jos lapseton sanoo "en halua (ekaa) lasta, koska se aiheuttaisi liikaa rahanmenoa ja vaivaa enkä jaksaisi pikkulapsiarkea" on se itsekästä ja kehittymätöntä ja aina se olisi sen arvoista.
Miksi se on sen arvoista vain kun kyse on ekasta (/oman mielen mukainen lapsiluku tähän) lapsesta, mutta ei enää sen tokan/kymmenennen kohdalla? Tätä en ole ikinä käsittänyt.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 13:10"]
En ymmärrä tätä ihmisten logiikkaa: samat syyt joilla vanhemmat "saavat" kieltäytyä toisen/kolmannen/neljännen/jne lapsen tekemisestä eivät ikinä kelpaa ensimmäiseen lapseen. Ts. on ihan ok sanoa "en halua kolmatta lasta, koska se aiheuttaisi liikaa rahanmenoa ja vaivaa enkä enää jaksaisi pikkulapsiarkea enempää". Mutta jos lapseton sanoo "en halua (ekaa) lasta, koska se aiheuttaisi liikaa rahanmenoa ja vaivaa enkä jaksaisi pikkulapsiarkea" on se itsekästä ja kehittymätöntä ja aina se olisi sen arvoista.
[/quote]
Tämä on ihan totta. Oikein hämmästyttää lukea, miten eri sävyyn näitä syitä kommentoidaan eri ketjuissa! Yöuniaan ja taloudellista turvaa arvostava lapseton on pinnallinen ja ihmisenä vajaa, kahden lapsen äiti on järkevä ja vastuullinen. Mikä logiikka? -107
Mielestäni ihminen saa olla hankkimatta lapsia jos niin valitsee enkä edes tuomitse, mutta usein nämä velat alkavat läksyttämään lapsenhankkimisaikomusten tullessa puheeksi siitä miten he eivät ainakaan huoli "ällöttävää sinappikonetta pilaamaan elämääni". Vastassa on aina jotenkin turhan aggressiivinen defenssireaktio. Eivät lapset kuitenkaan ole ikuisesti rääkyviä vauvoja tai vittuilevia teinejä, ja vanhoina vuosinani olisin todella yksinäinen jos lapset eivät olisi tukemassa.
[/quote]
Minä en tykkää vauvoista. En tykkää taaperoista enkä koululaisista enkä teineistä. Lapset alkavat olla siedettäviä siinä 20+ ikäisenä, eivätkä kaikki edes silloin. On alentuvaa olettaa etteivät velat olisi tietoisia esim. vauvaiän kestosta. Useimmat meistä eivät halua itselleen minkään ikäistä lasta, ja useimmat muutkin sen ymmärtävät, toisin kuin kaltaisesi typerykset jotka luulevat tekevänsä suurenkin oivalluksen kertoessaan ettei lapsi ole ikuisesti vauva... "Ähäkutti, se ei ole aina vauva, perustelultasi meni pohja". Huoh.
Koska useimmat velat eivät siis halua minkään ikäistä lasta, olisi hyvin "kallis" ratkaisu käyttää elämästään ainakin 20 vuotta eläen sellaista elämää, josta ei pidä. Etenkin, kun se lapsi saattaa kuolla, olla sairas, muuttaa toiselle mantereelle tms. Tai itse saatan jäädä huomenna auton alle eikä vanhuutta edes tule. Eli käyttäisin 20 vuotta elämästäni siihen että EHKÄ lapsesta olisi minulle seuraa kun olen vanha. Ihan hitsin huono vakuutus, niinkuin joku jo sanoikin. Lisäksi pitäisin hyvin moraalisesti vääränä tehdä lapsi vain itselleen vanhuuden turvaksi!
En sovi luonteeltani vanhemmaksi. Ikä on tuonut tällaista itsetuntemusta itsestäni, jonka jotkut ehkä tajuavat vasta lasten teon jälkeen. Tosin jos olen epävarma jostain elämässäni niin silloin en tee mitään sen sijaan että lähtisin "kokeilemaan", mikä kuulostaa aika vastuuttomalta. Toisaalta minulla omaperäisiä elämänfilosofioita, kuten se että ihmiset ovat oikeasti vain parasiitteja, jotka syövät hitaasti kaiken ympäriltään, kunnes kuolevat elleivät löydä uusia alueita tuhottavaksi. Tälläkin palstalla on sanottu että "aina seuraava sukupolvi on se joka keksii ratkaisun tähän". Koen olevani Velana tärkeä osa evoluutiota, vaikka se onkin vain bonus. Lisääntyminen itsessään ei ole myöskään merkki siitä että omaa "selviytymisgeenejä" vaan että sattuu selviämään nykyisessä ympäristössä. Eli jos yhteiskunnassa selviää tyhjäpäisenä lauman mukana menijänä niin sellaisia tulee lisää. Ja sen takia heitä on eniten.
Perhe-elämä on tylsää, en pidä vauvoista millään tasolla, voisin haluta lapsen jos se syntyisi 6 vuotiaana, pidän mmatkuseltusta mieheni kanssa kahdestaan, olen liian itsekäs ja minua kiinnostaa ainakin tällä hetkellä kaikki muu.. Sen takia ei ole lapsia! Lisäksi minulla on todettu 4 vuotta sitten vaikea pco, eli en edes usko lapsia tulevan, vaikka haluisin
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:41"]
Mun elämä muuttuis ihan totaalisesti, jos lapsen hankkisin. Olen erittäin onnellinen näin, enkä koe että minulta mitään puuttuu, niin miksi lähtisin asioita tietoisesti muuttamaan?
[/quote]
Onneksi et myöskään ole niitä lapsettomia, jotka av:lla monissa ketjuissa kertovat haluavansa mahdollisimman paljon jännittäviä elämyksiä ja yllätyksellisiä tapahtumia. Ethän? Se onni kun voisi helposti kadota seikkailumatkalla tropiikissa tai kaupunkikohteessa. Onneksi pysyt vaan Suomessa, käyt vähän töissä ja kotimatkalla kaupassa vältellen asioita, jotka voisivat muuttaa nykyistä rauhaasi.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 13:10"]Mutta jos lapseton sanoo "en halua (ekaa) lasta, koska se aiheuttaisi liikaa rahanmenoa
[/quote]
Älä höpötä. Kaikki av:n lapsettomathan ovat rikkaita, ainakin omien sanojensa mukaan.
Kaikkien pitäisi muistaa, että tulevaisuutta ei ole. On vain nykyisyys.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 13:10"]Mutta jos lapseton sanoo "en halua (ekaa) lasta, koska se aiheuttaisi liikaa rahanmenoa
[/quote]
Älä höpötä. Kaikki av:n lapsettomathan ovat rikkaita, ainakin omien sanojensa mukaan.
[/quote]
Tämä on yleistys, eikä tuo mitään lisäarvoa tähän keskusteluun. Paljastaa korkeintaan jotain patoutumia.
En pelkää lapisa, mutta tunnen heitä kohtaan seksuaalista kiinnostusta, joten jätän lapset hankkimatta. Lisäksi perhe-elämä kuulostaa stressaavalta ja olen antinatalisti.
Mulla on kamalia kokemuksia lapsuudesta. Oltiin köyhiä jne. En ikinä tekisi lapsia, jos ei olisi raha-asiat kunnossa.
En pelkää mitään noista. Voisin hyvin olla raskaana, synnyttää. mutta en halua perhe-elämää, en pelkää sitä. En pidä lapsista, niin en myöskään pidä perhe-elämästä.