Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkäävätkö lapsettomat raskautta, synnytystä, vanhemmuutta, lapsiperhe-elämää?

Vierailija
04.05.2015 |

Ja onko tämä pelko syy siihen vai seuraus siitä, ettei halua lapsia?

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:31"]

Vastatkaas velat tähän: jos se vanhemmuus on kerran niin kamalaa, miksi niin moni hankkii kuitenkin toisen lapsen?

[/quote]

Sisaruksen lapselle, suhdetta pelastamaan, ehkäisy pettää jne. onhan noita syitä yhtämonta kuin on ihmisiäkin.

[/quote]

Ei kukaan mieti mitään sisarusta lapselle, jos lapsen kanssa elämäminen on totaalisen kamalaa, niin kuin te velat tunnutte luulevan.

Vierailija
102/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:01"]

Vanhemmuus ja lapsiperhe-elämä kyllä kuulostavat aika kurjilta. Äidilläni oli tapana meitä pahoinpidellessään sanoa että toivoo meidän lastemme olevan yhtä kusipäisiä kuin me olemme, jolloin hän sitten vanhana mummona räkäisesti nauraa meille. 

[/quote]

Eli ap oli oikeassa.

[/quote]

Kuinka niin? Pelkääminen on ensinnäkin eri asia kuin se, että jokin asia vaikuttaa kurjalta ja ahdistavalta. Ei minua pelota morsiusmessutkaan, mutta sellaiseen osallistuminen kuulostaa kurjalta ja ahdistavalta.

[/quote]

Mikä niissä morsiusmessuissa niin ahdistaa?

[/quote]

Kuulostaa ahdistavalta istua 1,5 h hiljaa paikallaan ja kuunnella uskonnollista jargonia johon en itse usko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastatkaas velat tähän: jos se vanhemmuus on kerran niin kamalaa, miksi niin moni hankkii kuitenkin toisen lapsen?

[/quote]

Sisaruksen lapselle, suhdetta pelastamaan, ehkäisy pettää jne. onhan noita syitä yhtämonta kuin on ihmisiäkin.

[/quote]

Valitettavan moni on hankkinut myös suhdetta pelastamaan. Täälläkin sitä on moni pohtinut ja tehnytkin sen myös.

Vierailija
104/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:37"]

Miten olisi vaikka se, ettei tykkää lapsista? Onko se pelkoa? Ei, se on vaan syy miksi mä en hanki lapsia. En tykkää lapsista.

[/quote]

Minulla aivan sama. Vedän kyllä vielä paremmaksi: en voi sietää lapsia. Asia on ollut minulle selvä jo neljäkymmentä vuotta eli alle kymmenvuotiaasta tähän melkein viisikymppisyyteen, missä nyt olen. En sitten tiedä, olisinko jossain vaiheessa elämääni lieventänyt kantaani, jos lapsia hankkineet olisivat kasvattaneet lapsistaan paremmin käyttäytyviä, mutta se, missä tosimaailmassa nyt ollaan, on saanut minut inhoamaan lapsia. Eli syyttäkää, vanhemmat, vain itseänne minun katsantokannastani. :)

Vierailija
105/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:37"]

[/quote]

[/quote]

Ei kukaan mieti mitään sisarusta lapselle, jos lapsen kanssa elämäminen on totaalisen kamalaa, niin kuin te velat tunnutte luulevan.

[/quote]

Olethan riitaa haastava trolli? En haluaisi ajatella että noin tylsämielisiä ihmisiä on oikeasti olemassa :(

Vierailija
106/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vastaa sinä tähän: jos se vanhemmuus on kerran niin ihanaa, niin miksi useimmat vanhemmat eivät tee niin monta lasta kuin pystyisivät? Miksi he eivät tee toista/kolmatta/neljättä/jne lasta vaan alkavat jossain vaiheessa käyttää taas ehkäisyä? Eikö ne lapset olleetkaan niin kivoja että niitä haluaisi lisää?

Vierailija
107/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi kukaan olisi vegaani jos se on muka niin hankalaa kuin te sekasyöjät tunnutte väittävän? Minä olen ollut vegaani teinitytöstä asti, miten aikuiste ei pysty samaan kuin teinityttö?

Ei kai sentään siksi että ihmisen kokemus jonkin asian hankaluudesta/palkitsevuudesta on subjektiivinen? :ooo

Vierailija
108/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:26"]

Suomi on tässäkin asiassa kuitenkin vanhemmiksi haluavien onnela, koska täällä ei ole liikaa ihmisiä, mutta monessa muussa maassa lapsettomaksi jättäytyminen on jonkinmoinen uhraus luomakunnan hyväksi.

[/quote]

Pitää kuitenkin muistaa, että suomalainen ihminen kuluttaa luonnonvaroja monikymmenkertaisesti esim. afrikkalaiseen tai intialaiseen nähden. Siksi suomalaisen lisääntyminen on huomattavasti kauheampi ekokatastrofi kuin intialaisen, vaikka intian väestöntiheys onkin paljon suurempi. Asioita tulee ajatella globaalisti, eikä vain kuvitella että kun suomessa on väljää, niin lisääntymisestä ei ole mitään haittaa ympäristölle.

[/quote]

Mutta teknologia kehittyy ja suomalaisten erilaisten jalanjälkien kokoa voidaan pienentää. Suomi on kuitenkin elämälle suotuisa osa maapalloa ja aina vain enemmän niin, kun ilmastonmuutos etenee ja joistakin osista maapalloa tulee aika elinkelvottomia. Ja kyllä kai voi ajatella niinkin, että on arvokasta, että suomalainen ihminen jatkaa eloaan täällä maanpäällä, eikä tämä maailmankolkka korvaudu ihmisillä jostain muualta. Siksi suunnilleen nykyisen suuruinen lisääntymisvauhti tarvitaan. 

Ja sitten, intialaisten ja afrikkalaisten nykyinen kulutustaso on todella alhainen. Se on kuitenkin merkki myös ongelmista ihan riittävää ravintoa myöten. Jos elintaso näillä alueilla nousee, kuten olisi toivottavaa, myös kulutuksen aiheuttamat ongelmat nousevat. Mutta tosiaan, niihin voidaan luoda teknologian avulla ratkaisuja kaikkialle maailmaan.

Vierailija
109/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei yksinkertaisesti koko elämäni aikana ole tullut tunnetta, että haluaisin omia lapsia. En voi edes kuvitella sellaista tunnetilaa kuin vauvakuume. Minulla ei ole käsittääkseni mitään traumoja, kasvoin onnellisesti suurilapsisessa perheessä. Tykkään lapsista siinä missä muistakin ihmisistä. En pelkää raskautta, synnytystä tai perhe-elämää. Minulla on vain aina ollut tunne ilman mitään dramatiikkaa, että minusta ei tule kenenkään äitiä. 

[/quote]

Kuulostat ihan minulta. Minä tosin en kauhean paljon välitä muistakaan ihmisistä, mutta joo, voin sanoa tykkääväni lapsista niin kuin muistakin ihmisistä. Joskus heikkona hetkenä sanoin, että isäksi voisin vielä ruvetakin, mutten ikinä äidiksi. Mutta ihan tosissani en kyllä olisi ruvennut isäksikään, vaikka äitipuoleksi sitten rupesin kun oli tavallaan pakko (kun halusin miehen jolla sattui olemaan kaksi teiniä). En tosin tiedä olisinko jaksanut jos lapset olis ollu alle 10v.

t.49

Vierailija
110/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 12:37"]

Miten olisi vaikka se, ettei tykkää lapsista? Onko se pelkoa? Ei, se on vaan syy miksi mä en hanki lapsia. En tykkää lapsista.

[/quote]

Minulla aivan sama. Vedän kyllä vielä paremmaksi: en voi sietää lapsia. Asia on ollut minulle selvä jo neljäkymmentä vuotta eli alle kymmenvuotiaasta tähän melkein viisikymppisyyteen, missä nyt olen. En sitten tiedä, olisinko jossain vaiheessa elämääni lieventänyt kantaani, jos lapsia hankkineet olisivat kasvattaneet lapsistaan paremmin käyttäytyviä, mutta se, missä tosimaailmassa nyt ollaan, on saanut minut inhoamaan lapsia. Eli syyttäkää, vanhemmat, vain itseänne minun katsantokannastani. :)

[/quote]

ihanaa yleistystä ;)

mitäs jos sä olet just se kaikesta valittava naapuri/työkaveri, tyypillinen lapseton keski-ikäinen?.....luulen että et ole, elimen minäkään ole lapsiani huonosti kasvattanut, kauniistihan noi käyttäytyvät :) 

Vierailija
111/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:40"]

[/quote]

Vastaa sinä tähän: jos se vanhemmuus on kerran niin ihanaa, niin miksi useimmat vanhemmat eivät tee niin monta lasta kuin pystyisivät? Miksi he eivät tee toista/kolmatta/neljättä/jne lasta vaan alkavat jossain vaiheessa käyttää taas ehkäisyä? Eikö ne lapset olleetkaan niin kivoja että niitä haluaisi lisää?

[/quote]

yksi suklaalevy maistuu taivaalliselle, toisenkin jaksaa ehkä syödä, mutta ei kymmentä....

näin hassuna vertauskuvana. Enempää en jaksa selostaa, paitsi että toisilla ei ole taloudellisesti mahdollisuutta hankkia kuin se yksi

Vierailija
112/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään, että minusta tulisi seuraava lapsensurmaaja jos joutuisin näin huonona hetkenä henkisesti äidiksi, olen todennäköinen raskauden jälkeiseen masikseen sairastuja.
Tykkään lapsista, mutta jo koiran haukkujen takia valvominen ottaa koville ja hermostuttaa (EN ole tehnyt koiralle mitään, mutta onhan se nyt sata kertaa vauvaa helpompi).

Vierailija
113/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta, en halua menettää vapauttani. Haluan tulla ja mennä niinkuin lystään. Haluan AINA nukkua yöni rauhassa, kaikki rahat jäävät omaan käyttöön joka palkasta, en halua huolehtia kenestäkään (paitsi tietysti itsestäni). Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Joidenkin on vaan parasta pysyä lapsettomina.

Vierailija
114/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 13:40"]

[/quote]

[/quote]

yksi suklaalevy maistuu taivaalliselle, toisenkin jaksaa ehkä syödä, mutta ei kymmentä....

näin hassuna vertauskuvana. Enempää en jaksa selostaa, paitsi että toisilla ei ole taloudellisesti mahdollisuutta hankkia kuin se yksi

[/quote]

Onko kyse vähän samasta ilmiöstä kun puhutaan, että sitten kun lapset on kasvaneet, sitten kun lapset on lähteneet kotoa jne? Niin sitten on sen ja sen aika?

Vierailija
115/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 14:26"]

Mulla ei ole koskaan ollut vauvakuumetta, en halua menettää vapauttani. Haluan tulla ja mennä niinkuin lystään. Haluan AINA nukkua yöni rauhassa, kaikki rahat jäävät omaan käyttöön joka palkasta, en halua huolehtia kenestäkään (paitsi tietysti itsestäni). Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Joidenkin on vaan parasta pysyä lapsettomina.

[/quote]

Monet tosiaan tarvitsevat vapautta. Ja aikaa myös itselle ja omille ajatuksille. Myös yksityisyyttä. Se heille suotakoon.

Vierailija
116/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos täällä saisi valita alatiesynnytyksen ja sektion välillä, olisin jo ajat sitten tehnyt lapsen. Mutta kun ei saa, niin valittakoot vaan kaikki Suomen jatkuvasti nousevasta ensisynnyttäjien iästä ja syntyvyyden vähenemisestä. Sitä saa mitä tilaa.

Ja kyllä, tiedän sektion haitat, mutta jos se kerran muuallakin on ihan normaalia, niin miksei täällä.ei ole kyse mistään ensimmäistä kertaa tehtävästä asiasta.

Vierailija
117/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taallaan pelkäänkin, mutta en sillä tavalla mitä keskustelun aloittaja ilmeisesti toivoo. En siis salaa halua lapsia ja ihaile vanhempia ja samalla en vaan uskalla, vaan musta olisi kokonaisvaltaisen kauheaa elää sitä elämää, jota KAIKKI tuntemani lapsiperheelliset elävät. Se elämä olisi aivan hirveää. Pidän ihan mahdollisena, että saattaisin tappaa itseni tilanteessa, jossa joutuisin vanhemmaksi. Niin paljon se ajatus lapsesta inhottaa, niin  suunnattoman vastenmielinen on se koko maailma. 

Tuntuu, että lapsia hankkineet eivät vaan voi sitä käsittää. Olen kyllä ääneen sen heille sanonut kun ovat kyselleet lasten perään. Sieltä kuuluu vain jotain ympäripyöreää selostusta, kuinka se kun joku sanoo "äiti ma lakastan sua!" ja möngertää kainaloon nukkumaan on niin mahtia. Ja kun minusta se, että joutuisi kuuntelemaan jonkun kersan lässytystä eikä saisi nukkua rauhassa olisi kamalaa. Vielä kamalampaa olisi vain se, jos itsekin muuttuisin aivopestyksi zombiksi, joka nauttisi tuosta edellä kuvatusta tilanteesta. Silloin en olisi enää minä, en todellakaan. Elämälläni ei olisi enää mitään arvoa, olisin vain geneerinen tollo mamma.

Vierailija
118/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus raskaana olosta inhottaa, synnytys pelottaa, vanhemmuus ei kiinnosta ja ajatus lapsiperhe-elämästä inhottaa.

Vierailija
119/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään eniten sitä, että olisin jumissa vääränlaisen miehen kanssa. Siksi olenkin niin nirso, etten varmasti koskaan löydä lapselleni isää.

Vierailija
120/129 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin vähän hyviä vanhempia, joten pakostihan sitä pelkää, että itsestäkin tulee yhtä huono, kun "väsyneenä ei jaksa" jne. Jo väkivallan hyväksymisen - niin fyysisen kuin psyykkisenkin - yleisyys vanhempien keskuudessa on huolestuttavaa. En antaisi itselleni ikinä anteeksi, jos käyttäisin väkivaltaa ketään kohtaan. Omaa lasta kohtaan se olisi miljoona kertaa kamalampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme