Hesarin juttu naisesta, joka ei kelvannut adoptiovanhemmaksi
Onko kellään kokemusta tai ammatillista tietoa näistä kotiselvityksistä, mistä jutussa oli kyse?
Miten tiedot esim. ihmisen turvaverkoista tai työtilanteesta tai muista taustoista tarkistetaan? Vai voiko sinne halutessaan puhua mitä huvittaa ja keksiä itselleen vaikka koko lähipiirin? Pitääkö sinne toimittaa sukuselvitys, johon on merkitty kaikki läheiset ym?
Jutussa ei kerrottu, eikö virheellisesti merkityistä tiedoista voi valittaa mihinkään. Eikö jutun Elinalla tosiaan ole mitään mahdollisuutta korjata omia tietojaan, jos ne selkeästi eivät pidä paikkaansa? Tai tehdä ilmoitusta väärin kirjatuista tiedoista?
En ota tässä nyt kantaa itse päätökseen vaan kiinnostaa, miten nämä taustojen selvitykset tehdään.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tosi vanhanaikaisen suhtautumistapa työsuhteisiin. Nainenhan oli kuitenkin ollut vuosikausia töissä ilman taukoja. Nykyään on monilla aloilla liki pelkästään projektiluonteista työtä.
Esim. yliopiston tutkijat eivät voi adoptoida koska heillä on harvoin vakituinen työsuhde?
No näinhän se on. Adoptioon lapsiaan antavat maat ovat vanhanaikaisia, Siksihän niissä niitä ylimääräisiä lapsiakin on tarjolla. Kun ei voi tehdä aborttia, kun ollaan vanhanaikaisia. Elämä vaan on, toisille kivempaa kuin toisille. Ei voi muuta todeta kuin että ko naisen olisi kannattanut a) aloittaa toi homma ihan tosi paljon aikaisemmin ja b) hommata itselleen puoliso
Vierailija kirjoitti:
Elina myöhästyi ihan helvetin tärkeästä tapaamisesta viranomaisen kanssa, koska nukkui pommiin juuri sinä aamuna. Ei kukaan oikeesti voi mokata noin pahasti tietäessään että nyt on tosi kyseessä. Itellä ainakin olisi ollut vähintään kolme herätyskelloa soimassa ja tuskin edes olisin jännitykseltä pystynyt nukkumaan koko yönä. Joten ihan turha selitellä.
Ei ne virkailijatkaan aina ihan skarppeja ole. Meidänkin paperit vietiin vahingossa kellariin arkistoon vaikka ne olisi pitänyt lähettää kohdemaahan. Onneksi olin itse valpas ja kyselin perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tosi vanhanaikaisen suhtautumistapa työsuhteisiin. Nainenhan oli kuitenkin ollut vuosikausia töissä ilman taukoja. Nykyään on monilla aloilla liki pelkästään projektiluonteista työtä.
Esim. yliopiston tutkijat eivät voi adoptoida koska heillä on harvoin vakituinen työsuhde?No näinhän se on. Adoptioon lapsiaan antavat maat ovat vanhanaikaisia, Siksihän niissä niitä ylimääräisiä lapsiakin on tarjolla. Kun ei voi tehdä aborttia, kun ollaan vanhanaikaisia. Elämä vaan on, toisille kivempaa kuin toisille. Ei voi muuta todeta kuin että ko naisen olisi kannattanut a) aloittaa toi homma ihan tosi paljon aikaisemmin ja b) hommata itselleen puoliso
Eikä nukkua pommiin kun on tärkeä tapaaminen tulossa.
Tsiisus oikeasti. Jos haluaa antaa itsestään hyvän kuvan ihan viimeinen asia on jättää tapaamisia väliin jonkun tällaisen syyn vuoksi.
Mulle tuli kyllä tuosta vakityöstö mieleen, että olisiko voinut hakea vaikka jotain vakituista osa-aikatyötä tooselta alalta tai perustaa toiminimeä, myynyt vaikka alv-vapaasti (max 15 000 e vuodessa, tuolloin kai max 10 000) trikoomyssyjä torissa tai mitä noita näyttäis olevan? Jos itse haaveilisin adoptiolapsesta ja tuota pidettöisiin ehtona niin kyllä keksisin jotain. Mielestäni sekin, ettö vastustaa kaikkia perusteita miksei asiat voi edetä kertoo jotain siitä lapsenkaipuusta. Just joku koiran turkinhoidosta tehty väärintulkinta on eri asia kun sille väärinkäsitykselle ei oikeasti voi mitään. Tuolle työasialle taas voi ainakin yrittää tehdä jotain kun sitä edellytetään. Ettei edes harkitse yrittävänsä täyttää kriteerejä kertoo mielestäni siitä, ettei lasta ihan liikaa toivokaan. Silloin katse pitäisi kääntää peiliin ja lopettaa oman itsensä sääliminen kun se ei mitään auta.
Kaverini haki aviomiehensä kanssa adoptiota. Vakityöt, hyvä terveys, hyvä asunto, akateemisia. Heitä roikutettiin jonossa 15 vuotta. Sinö aikana lääkäriltä 3
kertaa piti uusia terveystodistus. Lopulta eivät saaneet lasta. Kokivat pe lan porukan ikävinä ja töykeinä.
Sieltä soitettiin minulle kerran, kun kiina oli vaatinut varavanhemmat ja minä olin varavanhempi mieheni kanssa. Sanoin, että vähän hankala puhua, kun oma lapseni on sairaalahoidossa ja tässä odottelen lääkäriä huoneeseen. Tämä ei vaikuttanut tyyppiin mitenkään, vaan alkoi haukkua, että olen varavanhempana täyttänyt lomakkeen huonosti, sillä oman lapseni nimi puuttuu. (Lomakkeessa kysytään, onko omia lapsia varavanhemmalla ja olin laittanut tyyliin, että on, tyttö 3-v) Suomessahan varavanhempia ei noteerata, mutta Kiina vaatii.
Voi näissä olla sellainenkin aspekti, että vaikka miten olisi paperilla "muodollisesti" pätevä ja ns. terveen paperit, niin ihmisestä voi kokonaisvaikutelma IRL olla sellainen, että suuri enemmistö näkee syyn, miksi ei menestynyt adoptioprojektissa. Näitä asioita on todella vaikea kuvailla mihinkään virallisiin dokumentteihin nykyisenä korrektina aikana. Arkikielellä ihminen on esim. outo tyyppi. Muutenhan atk-ohjelma voisi valita hakijoista sopivimmat.
Tämä tuntematta kyseistä asiaa sen enempää. Voihan kyse olla oikeusmurhasta systeemissä yhtälailla.
Toivottavasti yleensäkin adoptioissa, molemmat vanhemmat haluaa adoptiota yhtä paljon. Tiedän meinaan adoptiovanhemmat, joissa vika on ns naisessa eli endometrioosin takia eivät saa lapsia. Sitten kun tapasivat biovanhemmat, vinoili tämä adoptioisä kaikesta mahdollisesta. Hänhän olisi saanut omia lapsia, jos vaan olisi eronnut. He saivat adoptiolapsen, mutta hän on hyvin katkera. Tällaisissa tapauksissa, jos syy on vain toisessa, niin kannattaa myös miettiä eroa ja sitä, että tekisi ne omat biolapset jonkun muun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voi näissä olla sellainenkin aspekti, että vaikka miten olisi paperilla "muodollisesti" pätevä ja ns. terveen paperit, niin ihmisestä voi kokonaisvaikutelma IRL olla sellainen, että suuri enemmistö näkee syyn, miksi ei menestynyt adoptioprojektissa. Näitä asioita on todella vaikea kuvailla mihinkään virallisiin dokumentteihin nykyisenä korrektina aikana. Arkikielellä ihminen on esim. outo tyyppi. Muutenhan atk-ohjelma voisi valita hakijoista sopivimmat.
Tämä tuntematta kyseistä asiaa sen enempää. Voihan kyse olla oikeusmurhasta systeemissä yhtälailla.
Voin adoptioäitinä kertoa että niissä adoptiotoimiston sosiaalityöntekijöissä on hämmentävän paljon niitä joille on tullut jumalsyndrooma.
Koska hehän siinä päättävät kuka saa lapsen.
Se voiman tunne sitten kihahtaa päähän.
Oli myös hämmentävää huomata, miten he näki parhaina kokelaina itsensä kaltaiset naiset ja pariskunnat. Sairaanhoitajat, opettajat jne.
Ja miten ihmeellisen typeriä he oli. Meidänkin naapurisairaanhoitaja osasi manipuloida niin että pääsi etuilemaan puoli vuotta jonossa ja mm lavastamalla kotinsa ”lapsiperheen kodin näköiseksi” (kertoi kikoista naureskellen) heidän kohdallaan rikottiin jopa ikärajasääntöä eli lapsille tuli erittäin lyhyt ikäero.
olisipa lapsentekoluvan saamisellekin jotain arviointeja ja vaatimuksia, etteivät kaikki rapanistit lisääntyisi vapaasti
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti yleensäkin adoptioissa, molemmat vanhemmat haluaa adoptiota yhtä paljon. Tiedän meinaan adoptiovanhemmat, joissa vika on ns naisessa eli endometrioosin takia eivät saa lapsia. Sitten kun tapasivat biovanhemmat, vinoili tämä adoptioisä kaikesta mahdollisesta. Hänhän olisi saanut omia lapsia, jos vaan olisi eronnut. He saivat adoptiolapsen, mutta hän on hyvin katkera. Tällaisissa tapauksissa, jos syy on vain toisessa, niin kannattaa myös miettiä eroa ja sitä, että tekisi ne omat biolapset jonkun muun kanssa.
Minä tiedän myös yhden pariskunnan, joka sai adoptiolapsen, oikein vauvan, kun eivät olleet selittämättömästä syystä onnistuneet saamaan omia. Nainen tulikin raskaaksi ja lasten ikäeroksi tuli reilu 2 vuotta. He rakastivat sitten vain omaa biologista lastaan ja adoptoitua kohtelivat nuivasti, ikään kuin koko adoptio olisi ollut virhe ja se lapsi jaloissa muistuttamassa siitä kaiken aikaa. Että se siitä, hakijoiden säälimisestä ja ymmärtämisestä. Adoptioille pitääkin olla tarkat ehdot sillä kyse on oikeasta lapsesta ja lapsen parhaasta eikä vain lapsettoman aikuisen ikävästä ja uskosta omaan hyvyyteensä.
Vierailija kirjoitti:
tukien saamiseksi yh:t haluaa lapsia. onhan sitä mukava maata sohvalla ja nostaa suurempia tukia kuin moni tienaa kokopäivätöistä palkkaa
Kukaan ei kuule adoptoimaam ryhdy ansaintamielessä😂😂
Ihan yleisellä tasolla voisin kommentoida, että jos ihminen herää päälle nelikymppisenä siihen, että lapsi olisikin muuten kiva, niin pitää varautua kyllä jo alusta lähtien henkisesti siihen, että todennäköisyys jäädä lapsettomaksi on erittäin suuri.
Kuka nukkuu pommiin? Valitettavasti tulee alko-ongelmainen mieleen tai kevyesti mt-tyyppi. Minäkään en ole maailman säntillisin ihminen, mutta en kyllä muista nukkuneeni koskaan pommiin elämässäni, olen 40v. Saati ennen jotain tärkeää, hyvänen aika, sitähän valvoo lähes koko yön.
Vierailija kirjoitti:
Elina myöhästyi ihan helvetin tärkeästä tapaamisesta viranomaisen kanssa, koska nukkui pommiin juuri sinä aamuna. Ei kukaan oikeesti voi mokata noin pahasti tietäessään että nyt on tosi kyseessä. Itellä ainakin olisi ollut vähintään kolme herätyskelloa soimassa ja tuskin edes olisin jännitykseltä pystynyt nukkumaan koko yönä. Joten ihan turha selitellä.
Joo tää ei ole enää ”inhimillinen moka”. Kuten jutussa sitä kuvattiin. Inhimillinen moka olisi se, että unohtaisi sinä aamuna lompakon kotiin.
Pommiin nukkuminen nostaa ilmaan monta kysymystä, esim. elämänhallinta, onko kenties vahvat unilääkkeet, menikö edellisenä iltana myöhään baarissa jne. Mä luulen, että taustalla on mt-syitä, jotka sit heijastuu näin. Sovitusta tapaamisesta myöhästyminen esim. psykopolilla merkataan aina ylös, koska se korreloi niin vahvasti muihin asioihin. Jokainen potilaskertomus aloitetaan ”potilas saapuu ajallaan / 15 myöhässä vastaanotolle. Se myöhästyminen / unohtaminen indikoi niin vahvasti monen muun kanssa.
Ja mehän ei voida tietää, nukkuiko pommiin oikeasti vai panikoiko sängyissään eikä mennyt, tai oli merkannut tapaamisen väärälle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tukien saamiseksi yh:t haluaa lapsia. onhan sitä mukava maata sohvalla ja nostaa suurempia tukia kuin moni tienaa kokopäivätöistä palkkaa
Ei. Me saimme adoptoida 2002 Kiinasta ihanan tytön. Jouduimme maksamaan erilaisia maksuja Kiinaan yli 20.000 €. Tämä voi olla muuttunut, aikaahan on kulunut. Mutta osoituksena, että mihin suuntaan raha virtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu yhdellä lapsella.
Jos nyt tahtoo kokopäiväinen lastenhoitaja olla ja saada siitä rahaa, helpointa on ryhtyä sijaisvanhemmaksi. Adoptio maksaa todella paljon ja sen vain lapsilisän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu yhdellä lapsella.
Jos nyt tahtoo kokopäiväinen lastenhoitaja olla ja saada siitä rahaa, helpointa on ryhtyä sijaisvanhemmaksi. Adoptio maksaa todella paljon ja sen vain lapsilisän.
*sen jälkeen saa vain lapsilisän.
Mepä saatiin satikutia siitä että koti on liian siisti ja me ollaan liian säntillisiä. Mikään ei ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Me saimme adoptoida 2002 Kiinasta ihanan tytön. Jouduimme maksamaan erilaisia maksuja Kiinaan yli 20.000 €. Tämä voi olla muuttunut, aikaahan on kulunut. Mutta osoituksena, että mihin suuntaan raha virtaa.
Minä olen adoptoinut Kiinasta 2003 ja 2005 enkä ymmärrä summaasi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne virkailijatkaan aina ihan skarppeja ole. Meidänkin paperit vietiin vahingossa kellariin arkistoon vaikka ne olisi pitänyt lähettää kohdemaahan. Onneksi olin itse valpas ja kyselin perään.
No ne virkailijat eivät haekaan itselleen mahdollisesti traumatisoitunutta ja erityistarpeita omaavaa adoptiolasta.
Ns nypittävät rodut näyttää aina siinä trimmin alla rähjäisiltä, koska siinä nypinnässä nypitään se karva ja sen karvan pitää olla "kypsää" eli irrota. Siksi se karva on trimmin alla väkisinkin kiilloton ja ylipitkä.