Leposyke n.90, tunnin lenkin keskisyke 198. Missä vika?
Olen siis 17-vuotias tyttö, ja olen pidemmän aikaa huomannut sykkeeni olevan korkea. Harrastan kuntosalilla käyntiä, kävely-ja hölkkälenkkejä sekä kesäisin rullaluistelua. Yleensä käyn salilla n. kolmesti viikossa sekä pari kertaa koiran kanssa kävelyllä. Juoksemisessa välillä kuukauden tauko, välillä korvaan sillä sali-tai kävelytreenejä. Nyt olen ottanut rullaluistelun mukaan ohjelmaani, mutta pitänyt salista (huomaamattani) noin kuukauden tauon. Treenikerrat saattavat välillä jäädä yhteen viikossa, mutta yleensä ovat sitä 3-4x/vko.
Kun olen makoillut sängyllä about tunnin verran ja mitannut sykkeeni, en ole koskaan saanut tulokseksi alle 80. Kun nousen seisomaan ja käyn vaikka keittiössä nousee syke n. sataan. Yleensä kun teen normaaleja askareita, pysyy syke 110-125 välissä. Äsken kävin tunnin rullaluistelulenkillä, keskisyke oli 198 ja huippusyke 213. Tämä on häiritsevää, sillä tuntuu kuin olisin koko ajan hengästynyt. Mulla on mitattu aikaisemmin jotain rasitusastmaan viittaavaa, voisiko tällä olla vaikutusta? Osaako kukaan kertoa, mikä voisi olla?
Kommentit (23)
Heippa! Sykkeeseen on takykardinen eli aivan liian nopea. Koska vauva on jatkunut jo noin pitkään ja haittaa selvästi elämääsi, asia on nii että sinun täytyy varata nyt aika tksta lääkäriltä. Hänen tulisi lähettää sinut jatkotutkimuksiin. Sinulla voi olla sydämessä toiminta häiriö tai jokin muu asia aiheuttaa oireita. Tutkia tuo pitää kuitenkin aivan ilman muuta. Näin ruudun takaa ilman tutkimuksia äärimmäiseb vaikea saboa mistä tuo johtuu. Terv lääkäri vaikkei itse kardiologi kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:08"]Heippa! Sykkeeseen on takykardinen eli aivan liian nopea. Koska vauva on jatkunut jo noin pitkään ja haittaa selvästi elämääsi, asia on nii että sinun täytyy varata nyt aika tksta lääkäriltä. Hänen tulisi lähettää sinut jatkotutkimuksiin. Sinulla voi olla sydämessä toiminta häiriö tai jokin muu asia aiheuttaa oireita. Tutkia tuo pitää kuitenkin aivan ilman muuta. Näin ruudun takaa ilman tutkimuksia äärimmäiseb vaikea saboa mistä tuo johtuu. Terv lääkäri vaikkei itse kardiologi kuitenkaan.
[/quote]
Voi hyvänen aika - pahoittelen näitä kirjoitusvirheitä!
Käytätkö jotain lääkkeitä?
Mulla samanlaisia sykkeitä. Leposyke yleensä 90-100 ja kävellessäkin syke nousee noin minuutissa noin 160:een. Olen käynyt kardiologilla ja mulle on tehty rasituskoekin, mutta eipä siitä ole sen hurskaammaksi tultu. On vaan todettu, että sä nyt vaan oot tollainen. Helteellä syke voi kevyesti olla 115 maatessakin. Käytännössä en halua hirveän kovaa suoritusta harrastaakaan ja siksi lähinnä kävelen ja nyt hommasin sähköavusteisen fillarin, niin jospa pääsisin pyörälenkille kesällä. Uskoisin, että mun arvoja nostaa rajut astmalääkkeet.