Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten elämäsi eroaa valtaväestön elämästä?

Vierailija
10.01.2022 |

Onko sinulla minipossu, käytkö kävelyllä kolmelta yöllä vai mikä tekee sinusta erilaisen?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni suurin eroavaisuus on se että olen introvertti. Minä siis viihdyn paljon yksin.

Töistä kun olen lomalla niin saattaa mennä useita päiviä etten puhu tai näe muita ihmisiä.

Minäkin olen introvertti ja viihdyn yksin ja mitä parasta voin tehdä etätöitä. 

Vierailija
22/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni suurin eroavaisuus on se että olen introvertti. Minä siis viihdyn paljon yksin.

Töistä kun olen lomalla niin saattaa mennä useita päiviä etten puhu tai näe muita ihmisiä.

Joo olen itse samanlainen. Minulle riittäisi, että näen muita ihmisiä kuin miestäni silloin tällöin. En kaipaa fyysistä kontaktia muihin edes viikottain. Whatsappissa voi jutella kavereiden ja perheen kanssa. Helposti voin olla kuukaudenkin ilman että näen ketään. Siinä poikkean valtaväestöstä, että en kaipaa seuraa joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva veikkaus, että kaikki vastanneet kuuluvat valtaväestöön. Heidän elämänsä, on se millaista tahansa, on siis valtaväestön elämää.

Ap varmaankin halusi kysyä, mikä vastaajien elämässä on erilaista kuin ihmisten valtaosan.

Minulla ei ole tarjota mitään kovin erilaista, kuten kuutamokävelyjä minipossun kanssa. Mutta sanotaan nyt vaikka se, että olen täysin hurahtanut oopperamusiikkiin ja (tahtomattanikin) päässäni soi jatkuvasti joku aaria.  :)

Vierailija
24/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole säänn. tuloja.

Vierailija
25/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ns. kantaväestöön enkä mihinkään valtaväestöön. En katso kotimaisia viihdeohjelmia ja elän erakkona kaupungin keskustassa.

Vierailija
26/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasitko, että muita introvertteja ei ole? On niitä, paljon.

Introvertteja on Suomen väestöstä noin 10%.

Noin 10% suomalaisista elää koko elämänsä ajan yksin.

En siis väittäisi että introvertteja on paljon.

Miten yksineläminen liittyy introverttiuteen?

Varmaankin siten ainakin että introvertti tykkää olla omissa oloissa paljon ja introvertti ei jaksa olla ihmisten seurassa kovinkaan paljon?

Vierailija
27/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen osa-aikaa, koska mulla on sijoitusasuntoja, joiden takia minun ei ole koko elämäni aikana tarvinnut käydä täysiaikaisesti töissä. Myöskään asu lasteni kanssa, vaan he ovat isällään. Nautin omasta ajastani niin paljon, enkä tajua, mitä nautittavaa on asumisessa lasten kanssa.

Vierailija
28/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun talossa, jossa 11 huonetta, halleja, pari keittiötä, muutama kylppäri, ei mitään upeeta kuitenkaan, vaan kodikasta. Meitä asuu tässä kaksi perheenjäsentä.

Vierailija
29/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen osa-aikaa, koska mulla on sijoitusasuntoja, joiden takia minun ei ole koko elämäni aikana tarvinnut käydä täysiaikaisesti töissä. Myöskään asu lasteni kanssa, vaan he ovat isällään. Nautin omasta ajastani niin paljon, enkä tajua, mitä nautittavaa on asumisessa lasten kanssa.

Miksi teit lapsia ylipäätään?

Vierailija
30/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introverttiys ei tarkoita sitä, että elää yksin koko ajan.

Suurin osa heistä elää tavallista elämää, on puoliso ja perhekin ja käyvä työssä.

He ovat vain henkiseltä rakenneltaan sellaisia, että tarvitsevat rentoutuakseen enemmän rauhaa, ja yksinoloa enemmän kuin muut.

Introvertti ajattelee paljon ja monipuolisesti, ja he sinkkuina paremmin kuin muut.

He tulevat toimeen itsensä ja maailman kanssa myös yksinollessaan, eivät tarvitse koko ajan jotain menoja ja kavereita ympärillään eikä puhumisen pulputtamista.

Vierailija
31/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun ns. kantaväestöön enkä mihinkään valtaväestöön. En katso kotimaisia viihdeohjelmia ja elän erakkona kaupungin keskustassa.

Kantaväestöön kuuluvana kuulut myös valtaväestöön. Suomessa (kuten useimmissa muissakin maissa) kantaväestö muodostaa valtaväestön.

Vierailija
32/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai!

En käy töissä, saan eläkkeitä ja tukia, varastelen kaupoista.

Vierailija
33/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ymmärtää ollenkaan mikä on introvertti. Se kuinka monta prosenttia väestöstä ovat ikisinkkuja ei ole mitään tekemistä introverttien määrän kanssa. Useimmat introvertit elävät ihan tavallisessa parisuhteessa ja perustavat perheitä. Voivat nauttia sosiaalisista tilanteistakin, mutta niiden jälkeen heillä on yleensä tarve vetäytyä omiin oloihinsa ”lataamaan akkujaan”. Toki introvertti varmaan viihtyy ekstroverttia paremmin yksineläjänä, mutta valtaosa heistä eivät ole sellaisia.

T. Introvertti

Vierailija
34/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Frank Eläkeläinen Rahaton Köyhä kirjoitti:

Ap, ei harvinainen lemmikki tee Sinusta "valtaväestöstä" eroavaa, jos olet etnisesti suomalainen valkonaama: valtaväestöstä eroavalla tarkoitetaan rodullisia tai kansallisia vähemmistöjä tai ehkä joissain tapauksissa myös esim. vammaisia.

Minä olen muuten tavis Suomessa, etnisesti, kielellisesti ja kulttuurisesti, mutta suurimmasta sosiaaliryhmästä, keskiluokasta, minut erottaa se, että olen epätavallisen köyhä: kuulun kaikkein köyhimpään kymmenykseen ja olen kaikkien OECD-köyhyysrajojen alapuolella.

Mutta tuo Sinun minipossusi on muuten harvinaisen mukava, hellyyttävä ja - jos saan lainata naisten puhetapaa: söpö! - kaveri! Pitkää ikää, hyvää terveyttä ja runsaita yhteisiä vuosia teille kummallekin!

Hei, nyt tuli väärinkäsitys: tuo minipossu oli vain esimerkki. Ei minulla ole minkään kokoista possua. Ei edes akvaariota. Mutta hauskaa päivää sinulle! ap

Ai peekumi! Luin väärin. Sinähän kirjoitit: "Onko sinulla minipossu (...) ?".

Minulla taitavat olla ögat vähän sameat aina jos olen hereillä näin aamutuimaan. Useinkin menen vasta nukkumaan tähän aikaan, ja ihan milloin mitenkin: tämä vuorokausirytmini pyörii miten sattuu. Siinä mielessä kyllä täytän tuon yhden kohdan noista esimerkkikysymyksistäsi: toisinaan tosiaankin ulkoilen tuolla pitkin kaupunkia joskus 01-05 välisinä tunteina.

Ja kiitos samoin itsellesi: hyvää ja pirteää päivää, ja koko viikkoa! Ja muista syödä runsaasti ja ravitsevasti!

Vierailija
35/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutu-tuntumalla sanoisin, että valtaväestö (etnisesti suomalaiset) on suurimmaksi osaksi introverttejä. Kyllä ekstrovertit ovat meillä vähemmistö. (Mitenkään arvottamatta, kumpi ihmistyyppi on toista parempi.)

Vierailija
36/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Asun ulkomailla

- Asun vuorenrinteellä, luonnonpuiston "reunalla"

- Minulla on meri lähellä, merinäköala "kahdelta

suuntaa"

- Olen kaksikielinen, täkäläisellä miehelläni on

kaksoiskansalaisuus, samoin tyttärellämme

- Puhumme keskenämme useita kieliä

- Ulkomaille muuttoni jälkeen elämäni ollut

taloudellisesti(kin) erittäin turvattua (hyvä avioliitto,

hyvä työpaikka jne.)

Vierailija
37/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten mun arkielämä on samanlaista muiden yliopistoa käyvien pulliaisten kanssa. Haluaisin oppia lisää sosiaalisia taitoja tulevaisuudessa, vaikka osaankin niitä jo aika hyvin mielestäni. Neurotyypillisten kirjoittamattomien sosiaalisten sääntöjen havainnointi tuottaa mulle vielä vaikeuksia.

T: se aspergerihminen

Ihan varmasti tuo sosiaalisten taitojen opettelu on hyvä juttu, mutta mä oon miettinyt, voiko myös assit sanoa joissain tilanteissa ihan suoraan, että hei, olen asperger-ihminen ja nämä jutut on mulle vaikeita? En siis tiedä, tämä on kysymys.

Nykyään ihmiset ovat enemmän tietoisia erilaisista autismin kirjon jutuista ja varmasti tunnistavat ne paremmin. Kun mä opiskelin, mulla oli tuttavapiirissä selkeitä asseja, minkä tosin tajusin vasta myöhemmin. Silloin mulle ei ollut selitystä heidän erityislaatuisuudelleen. Yksi ystäväni oli käynyt lukion Päivölän matematiikkalinjalla, joka ilmeisesti oli melkoinen asperger-keskittymä (tämänkin ajatuksen olen muodostanut vasta jälkikäteen). Hän puhui "Päivölä-nörteistä". Eli meillä oli selvästi kokemus, mutta ei oikein sanoja sille, mitä tietyn tyylinen sosiaalinen käyttäytyminen pohjimmiltaan on. 

Molemminpuolinen ymmärrys lisää kommunikaation sujuvuutta. Tarkoitan tällä sitä, että tieto aspergerista auttaa varmasti neuronormaalejakin ymmärtämään autismin kirjolaisten käytöstä.

Vierailija
38/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsia ylipäätään?

Ei kannata kysellä enempää. Tuo, jolle kysymyksesi esitit, on yksi palstan vakiohulluista (äitihullu).

Vierailija
39/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä Spotifyta, en Netflixiä, en käytä muuta sosiaalista mediaa kuin Whatsapp, esim Facebook, Insta jne eivät ole koskaan olleet mun juttu. En matkustele ympäri maailmaa, en käy baareissa tai ravintoloissa, en käytä tietokonetta juuri koskaan, en tykkää pelata, en seuraa penkkiurheilua... Olen isänä aina lasten kanssa ja kotona läsnä, ihmettelen miten monilla miehillä on aikaa esim päivittäin nähdä vaikka kavereita, kun ei mulla ole koskaan aikaa, on ruoan laittoa, pyykinpesua, siivousta ja ne lapset. M36v

Vierailija
40/79 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä Spotifyta, en Netflixiä, en käytä muuta sosiaalista mediaa kuin Whatsapp, esim Facebook, Insta jne eivät ole koskaan olleet mun juttu. En matkustele ympäri maailmaa, en käy baareissa tai ravintoloissa, en käytä tietokonetta juuri koskaan, en tykkää pelata, en seuraa penkkiurheilua... Olen isänä aina lasten kanssa ja kotona läsnä, ihmettelen miten monilla miehillä on aikaa esim päivittäin nähdä vaikka kavereita, kun ei mulla ole koskaan aikaa, on ruoan laittoa, pyykinpesua, siivousta ja ne lapset. M36v

Mä en kyllä tunne ketään perheenisää (tai sen puoleen -äitiä), jolla olisi aika nähdä kavereita joka päivä.