Miten elämäsi eroaa valtaväestön elämästä?
Onko sinulla minipossu, käytkö kävelyllä kolmelta yöllä vai mikä tekee sinusta erilaisen?
Kommentit (79)
Käyn suihkussa kahdesti päivässä. Se jos mikä on poikkeavaa tässä pesunvälttelijöiden joukossa.
Mun eroavaisuuksia on mm. etten osaa ajaa autoa, ei ole ajokorttiakaan, eikä tule olemaan. Ei ole myöskään älypuhelinta, vaan sellainen jeesuksen vanha nokia. Ei ole nettipankkiyhteyksiä, en halua matkustella (elämäni on aika urautunutta omiin kuoseihinsa) ja en hirveästi pidä/arvosta ruoasta. Syön koska on pakko. Nimimerkki: muuten olen melkein normaali
Vierailija kirjoitti:
Käyn suihkussa kahdesti päivässä. Se jos mikä on poikkeavaa tässä pesunvälttelijöiden joukossa.
En tiedä, millaisissa porukoissa pyörit, mutta suomalaiset ovat kyllä keskimäärin ihan hygieenistä kansaa. Harvalla on kuitenkaan tarvetta käydä suihkussa kahdesti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä Spotifyta, en Netflixiä, en käytä muuta sosiaalista mediaa kuin Whatsapp, esim Facebook, Insta jne eivät ole koskaan olleet mun juttu. En matkustele ympäri maailmaa, en käy baareissa tai ravintoloissa, en käytä tietokonetta juuri koskaan, en tykkää pelata, en seuraa penkkiurheilua... Olen isänä aina lasten kanssa ja kotona läsnä, ihmettelen miten monilla miehillä on aikaa esim päivittäin nähdä vaikka kavereita, kun ei mulla ole koskaan aikaa, on ruoan laittoa, pyykinpesua, siivousta ja ne lapset. M36v
Mä en kyllä tunne ketään perheenisää (tai sen puoleen -äitiä), jolla olisi aika nähdä kavereita joka päivä.
Mä tunnen tosi paljon niitä isiä jotka käyvät töissä, töiden jälkeen syövät vaimon tekemät ruoat ja häipyvät illaksi autotalliin tai jonnekin pois kotoa kavereiden kanssa, vaimolle jää lapset ja kodinhoito. Meillä ne tehdään yhdessä ja en todellakaan voisi kuvitella että olisi joskus aikaa jollekkin auto projektille tai että kävisin monesti viikossa harrastuksissa. M36v
Mulla on jonkinmoinen herkkyys kokea paljon yliluonnollisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Mutu-tuntumalla sanoisin, että valtaväestö (etnisesti suomalaiset) on suurimmaksi osaksi introverttejä. Kyllä ekstrovertit ovat meillä vähemmistö. (Mitenkään arvottamatta, kumpi ihmistyyppi on toista parempi.)
Suurin osa ihmisistä ovat jotain siltä väliltä, nk. Ambiverttejä. Ja ehkä kannattaa verrata suomalaisia keskenään, suomalainen ekstrovertti voi esim. eteläeurooppalaisiin verrattuna vaikuttaa introvertilta.
Olen aina yksin. Asun kaupungin keskustassa, mutta en ole työelämässä eikä minulla ole yhtään kaveria. Onneksi olen myös introvertti semi-asperger, eihän tätä muuten kestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, millaisissa porukoissa pyörit, mutta suomalaiset ovat kyllä keskimäärin ihan hygieenistä kansaa. Harvalla on kuitenkaan tarvetta käydä suihkussa kahdesti päivässä.
Täällä palstalla lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että kuvittelee tietävänsä jotain palstalaisten elämästä, lähentelee jonkinlaista kaikkivoipaisuusharhaa.
En vastaile henkilökohtaisesti vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että kuvittelee tietävänsä jotain palstalaisten elämästä, lähentelee jonkinlaista kaikkivoipaisuusharhaa.
Kaipa noista peseytymiskeskusteluista voi jotain päätelmiä tehdä. Äärimmäisen harva käy kahdesti päivässä suihkussa. Jotkut ei käy edes sitä yhtä kertaa ja yllättävän moni pesee hiuksensa kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten mun arkielämä on samanlaista muiden yliopistoa käyvien pulliaisten kanssa. Haluaisin oppia lisää sosiaalisia taitoja tulevaisuudessa, vaikka osaankin niitä jo aika hyvin mielestäni. Neurotyypillisten kirjoittamattomien sosiaalisten sääntöjen havainnointi tuottaa mulle vielä vaikeuksia.
T: se aspergerihminen
Ihan varmasti tuo sosiaalisten taitojen opettelu on hyvä juttu, mutta mä oon miettinyt, voiko myös assit sanoa joissain tilanteissa ihan suoraan, että hei, olen asperger-ihminen ja nämä jutut on mulle vaikeita? En siis tiedä, tämä on kysymys.
Nykyään ihmiset ovat enemmän tietoisia erilaisista autismin kirjon jutuista ja varmasti tunnistavat ne paremmin. Kun mä opiskelin, mulla oli tuttavapiirissä selkeitä asseja, minkä tosin tajusin vasta myöhemmin. Silloin mulle ei ollut selitystä heidän erityislaatuisuudelleen. Yksi ystäväni oli käynyt lukion Päivölän matematiikkalinjalla, joka ilmeisesti oli melkoinen asperger-keskittymä (tämänkin ajatuksen olen muodostanut vasta jälkikäteen). Hän puhui "Päivölä-nörteistä". Eli meillä oli selvästi kokemus, mutta ei oikein sanoja sille, mitä tietyn tyylinen sosiaalinen käyttäytyminen pohjimmiltaan on.
Molemminpuolinen ymmärrys lisää kommunikaation sujuvuutta. Tarkoitan tällä sitä, että tieto aspergerista auttaa varmasti neuronormaalejakin ymmärtämään autismin kirjolaisten käytöstä.
En tiiä. Oon käyny useilla neurologeilla lapsuudesta saakka ja siellä on sanottu ettei mun kannata mainostaa olevani asperger joka paikassa. Mua on kiusattu yläasteella omien luokkalaisten toimesta puhtaasti erilaisuuteni takia 2 vuoden ajan 12 000 asukkaan maalaispaikkakunnalla eikä mulla ole todellakaan ikävä kyseisiä henkilöitä eikä liiemmin sitä paikkakuntaakaan. Mulla on paljon vahvempi kielipää kuin matikkapää ja sen ansiosta opiskelenkin nykyään yliopistossa yhtä kieltä pääaineenani. Mun mielestä yliopistomaailmassa olis paljon tärkeempää nykyään tietää, ettei kaikki aspergerit ole matikkanörttejä, vaan meitä on myös monilla muillakin aloilla. Oon siis ainoa diagnosoitu asperger meijän suvussa, mutta oon ihan varma että mun äidin puolen vuonna 2005 edesmennyt ukkikin oli joku asperger. Oli siis tosi hiljainen ja uskalti puhua enemmän vain kännissä. Sen takia varmaan joikin niin paljon. Ukin vuonna 2010 edesmenneellä veljelläkin oli ihan varmasti asperger.
Luulen että asperger on hypännyt yhden sikupolven yli heiltä mulle. Asperger voi siis periytyä hyppien yhden sukupolven yli lukemani mukaan.
T: se aspergerihminen
En tiedä eikä mua kiinnosta miten valtaväestö elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa noista peseytymiskeskusteluista voi jotain päätelmiä tehdä. Äärimmäisen harva käy kahdesti päivässä suihkussa. Jotkut ei käy edes sitä yhtä kertaa ja yllättävän moni pesee hiuksensa kerran viikossa.
Äärimmäisen harva tarvitsee kahta suihkua päivässä.
Mulla ei ole omat vanhemmar mitenkään elämässä mukana. Narsistiset lapsenpieksäjät, jotka jatkoi lapsensa kiusaamista ja väkivaltaa senkin jälkeen kun aikuistuin
Välit on nyt olleet liki 20v poikki. Mun mielestä tää ei ole outoa - ei kai kukaan normaali mene ottamaan turpaan aikuisena hullulta vanhemmaltaan - mutta jestas että tää häiritsee MUITA. Tutut, puolituntemattomat, neuvolan täti ja tarhan täti… kaikki päivittelee, ihmettelee, opastaa miten ”riidat pitää sopia”, ja ”miten ne on kuitenkin sun vanhemmat”, samoin neuvola lässyttää joka kerta että ”jokos olet korjannut välit” tai ”sopikaapas nyt riidat”.
Kukaan ei tunnu haluavankaan ymmärtää että kyseessä on väkivaltaiset ja sairaat ja vaaralliset ihmiset.
Ilmeisesti vaan tällainen rikkoo vallitsevan normin ja ihmisillä kova tarve siksi puuttuua tilanteeseen joka on heidän mielestään väärin.
En laita juurikaan ruokaa. Ehkä kerran kuussa. Syön joka päivä ravintolassa ja juon shamppanjaa muutaman kerran viikossa työpäivän jälkeen. Ei ole lapsia, johonkin se raha pitää tunkea.
Ihmisillä on kova tarve painostaa aina niitä, jotka jotenkin poikkeavat normista. Suorastaan siis törkeästi puututaan (arvostellen, syyttäen, vaatien, syyllistäen) ja kaikki vaan siksi että se syyttelijä saisi OMAN mielenrauhan kun saisi painostettua sen ”poikkeavan” palaamaan ruotuun.
Suomessa on todella vahva ns vertaiskontrolli.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kova tarve painostaa aina niitä, jotka jotenkin poikkeavat normista. Suorastaan siis törkeästi puututaan (arvostellen, syyttäen, vaatien, syyllistäen) ja kaikki vaan siksi että se syyttelijä saisi OMAN mielenrauhan kun saisi painostettua sen ”poikkeavan” palaamaan ruotuun.
Suomessa on todella vahva ns vertaiskontrolli.
Sano esimerkki kulttuurista, jossa se ei ole vahva.
Kuulostat ihanalta ja kuulut todellakin otsikossa mainittuun ryhmään. Lapsesi muistavat tämän ikuisesti, et voisi parempia lähtökohtia antaa. Olettaen tietenkin, ettet ole mikään riitelevä, uhkaileva ja nalkuttava iskä.