Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka yleistä on, että vanhempi tai isovanhempi ostaa opiskelevalle aikuiselle asunnon?

Vierailija
09.01.2022 |

Olen itse siis opiskelija ja viimeisen vuoden aikana olen huomannut, että hyvinkin monella kaverillani on tällä tavalla hoidettu asuminen. Maksavat nimellistä vuokraa, jotta saavat tukia ja sitten pimeästi oikeasti saavat jos nyt eivät aivan kaikkea niin kuitenkin suurimman osan takaisin. Elänkö jossain ihmeellisessä kuplassa vai onko tämä oikeastikin aika yleistä? En ole itse mistään rutiköyhästä perheestä, mutta ei olisi mitenkään mahdollista, että vanhempani minulle ostaisivat asuntoa. En ole katellinen, vaikka toki moinen kuvio helpottaisi suunnattomasti itseänikin, mutta vähän ärsyttävää, kun kaverit ovat jotenkin aika suhteellisuudentajuttomia siihen kuinka etuoikeutettuja ovat.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ostimme asunnon ja perheemme opiskelija asuu siinä. Vastike on satasen, jonka me maksamme. Opiskelija saa opintorahan 250 euroa ja elää sillä + säästöillään kesätöistä ym. Me emme siis ainakaan revitä yhteiskunnalta tukia, sillä tajuamme kyllä itsekin, että ne tuet kuuluvat heille, jotka oikeasti niitä tarvitsevat.

Asumistuki on tarkoitettu jokaiselle, jolla on riittävästi kuluja asumisestaan. Iso osa asuu liian kalliissa ja isossa asunnossa ja saa tukia, joten on pelkästään tyhmää olla ottamatta omiaan takaisin. Älä vaan kerro, että et ota vastaan osinkojakaan, koska katsot, että joku toinentarvitsee niitä enemmän.

En yhtään ihmettele, että Suomi on kohta konkurssissa. Eli, olet tosissasi sitä mieltä, että meidän omaisuuden ollessa n. 5 milliä, niin asumistukea vaan nuorelle?

Osinkojen nostaminen on pikkuisen eri asia...ei hyvää päivää sentään!

Osingot ja vuokratulo on pääomatuloja, ei siis niinkään eri asia.

Meillä omaisuus on alle 5 milij. euroa, mutta silti olen sitä mieltä, että aikuinen lapseni tekee mahdollisimman järkeviä valintoja vanhempien omaisuudesta riippumatta eli kannattaa asua vanhempien omistamassa asunnossa, hakea asumistukea ja ymmärtää, että Suomessa vanhemmilla ei ole samanlaista elatusvelvollisuutta täysi-ikäisistä lapsistaan kuin esim. Saksassa on.

Vierailija
62/63 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ostimme asunnon ja perheemme opiskelija asuu siinä. Vastike on satasen, jonka me maksamme. Opiskelija saa opintorahan 250 euroa ja elää sillä + säästöillään kesätöistä ym. Me emme siis ainakaan revitä yhteiskunnalta tukia, sillä tajuamme kyllä itsekin, että ne tuet kuuluvat heille, jotka oikeasti niitä tarvitsevat.

Asumistuki on tarkoitettu jokaiselle, jolla on riittävästi kuluja asumisestaan. Iso osa asuu liian kalliissa ja isossa asunnossa ja saa tukia, joten on pelkästään tyhmää olla ottamatta omiaan takaisin. Älä vaan kerro, että et ota vastaan osinkojakaan, koska katsot, että joku toinentarvitsee niitä enemmän.

En yhtään ihmettele, että Suomi on kohta konkurssissa. Eli, olet tosissasi sitä mieltä, että meidän omaisuuden ollessa n. 5 milliä, niin asumistukea vaan nuorelle?

Osinkojen nostaminen on pikkuisen eri asia...ei hyvää päivää sentään!

Ei omaisuus vaikuta asumistukeen, ainoastaan sen tuotto. Meidänkin nuorella on kyllä iso potti rahastoissa (perintöä), mutta silti saa asumistuen.

Eihän näissä tuissa olekaan mitään järkeä, mutta minkäs teet, kun on tämmöinen hallitus..

Kyllä mä sen ymmärrän. Meidän tapauksessa on nyt vain niin, että ei nähty järkeä siinä (lue: kehdattu), että vedätetään ja otetaan vastaan kaikki tuet vain siksi, että yhteiskunta mahdollistaa sen.

Siis ette viitsineet toimia siten kuin on tarkoitettu? Lapsesi ei varmaan ottanut opiskelijakorttiakaan, koska sillähän saisi alennuksia esim. matkoista ja te haluatte maksaa täyden hinnan kaikesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hyvä sijoitustoimi vanhemmille samalla. Kersa saa ilmaisen asunnon ja valtio maksaa asunnon kustannukset.

Eihän se noin mene. Kyllä lapsi maksaa n.550€ vuokraa meille, hän saa n.400€ asumistukea vuokranmaksuun, loput hän maksaa keikkatyöllään. Me kyllä avitetaan maksamalla tietyt laskut ja käymällä yhdessä ostoksilla kerran kuussa. Ruokakärry on täynnä ja äiti maksaa!

Maksaa vuokraa joo, mistä on asumistukea suurin osa. Eli käytännössä sama asia.