Isä maksaa 36 vuotiaan naisen vuokran, onko normaalia?
Onko normaalia, että isäni maksaa siskoni vuokran vaikka siskoni lähestyy keski-ikää? Ei minun vuokraa ole kukaan koskaan maksanut, ei koskaan missään elämäntilanteessa, saati kannusteta missään. Kaikki valinnat joita teen kuten työpaikan ja asunnon suhteen niin nekin on kuulemma väärin, syntymänikin on varmaan väärin. Olen muuttamassa kerrostalosta nyt omakotitaloon vuokralle, en ymmärrä miksei edes siinä voisi kannustaa. Siskoni on ollut työtön ja isä maksanu viulut. Olen minäkin ollut työtön mutta yksin saa pärjätä, ja hyvä niin koska ainakin olen tullut vahvaksi ja säästelijääksi, säästöjä on enemmän mitä sisko saisi ikinä kasaan. Turvaudun tiukan paikan tullen itseeni, toisin kuin siskoni. Tuntuu, että hän saa muutenkin kaikki tarjottimella kannettuna. Onko muilla tällaista eriarvoisuutta suvun kesken, ja tämä oli vain yksi esimerkki.
Kommentit (91)
Ymmärrän että vaikeassa tilanteessa voidaan pari kolmekin kuukautta auttaa.
Toimeentulotuessa pyydetään asiakkaan omia tiliotteita ja yksi mikä sieltä halutaan nähdä on vuokranmaksu, jos on aikaisempaa historiaa niitten laiminlyömisestä. Vuokranmaksun tulee näkyä asiakkaan omalta tiliotteelta. Joten tuen pitäisi tulla "tiskin alta" vanhemmalta tuensaajalle, jos tuollaista peliä on tarkoitus kauan jatkaa.
No mun vanha luokkakaveri sai vanhempien maksaman yksiön.
Jos isä kokee että pärjäät paremmin tai sitten on se suosimisteoria, mutta ehkei ole siitä kiinni. Jos hänen rahat riittää tukemaan vain yhtä, vuokrat ovat kalliita. Onko sinulla äiti tukijaksi?
No, tiedän 37v miehen joka asuu itsekseen äitinsä omistamassa talossa, ei siis maksa vuokraa. Isä käyttää autolla kaupassa ja maksaa tai mies hakee äidin tekemät ruuat porukoiltaan.
Nukkuu päivät ja istuu yöt sohvan ja tietokoneen välissä. Isä koittanut saada suhteiden kautta töihin, parin työpäivän jälkeen hemmolla on jo burn out. Kaikenlaiseen vanhemmat lapsiaan opettaa...
On mielenkiintoista, kuinka sisaruskateus vaivaa ihmisiä kehdosta hautaan. Aikuinen ihminenkin kuulostaa ihan alakoululaiselta selittäessään, että toinen sai enemmän kuin hän. Ei ole olemassa mitään sääntöä, että aikuisia lapsiaan tulisi auttaa ja jos joku viitsii auttaa, itse saa valita ketä auttaa. Ei ole olemassa mitään reiluuden sääntökirjaa, jota ihmiset noudattaisivat, eivät edes vanhemmat.
Miks muutat yksin omakotitaloon ja vielä vuokralle?
Ei ole normaalia. Eikä päälle 30-vuotias lähesty keski-ikää :D
Vierailija kirjoitti:
Käräytä verottajalle. Eikö tossa jo yli 3999€ alle kolmessa vuodessa tuu lahjoitettua.
Se ei ole lahja, jos maksaa lapsensa laskuja, mutta rahaa ei saa antaa käteisenä(kuka toisaalta pystyisi valvomaan, vaikka antaisikin) tai tilin kautta tms VEROTTA tuota summaa enempää. Jos vanhempi maksaa vuokran tai laskut omalta tililtään, niin se on vain perheenjäsenen ylläpitoa, joka on ihan sallittua.
Jokainen varmaan luki aloituksesta, että menossa kohti keski-ikää, ei sanottu, että 36 vuotias on keski-ikäinen, hienoa tämä lukutaito ja tahallisen väärinymmärtämisen jalo taito, jotta saadaan kitistä tässäkin aloituksessa. Ei 36 vuotias ole enään mikään parikymppinen, se on tosi. Ite olen mielummin keski-ikäinen, kun elämästä tietämätön parikymppinen.
Minä asun vuokralla omakotitalossa, neliöitä 100 ja ihana rauha. Ei kuitenkaan velkataakka paina niskassa, voi lähteä kun siltä tuntuu. Olen koko lapsuuteni asunut omakotitalossa, joten oli normaalia muuttaa myös aikuisiässä omakotitaloon, omaa en velaksi halua. En voisi kuvitellakkaan asuvani kerrostalossa, jossa tuntemattomat naapurit heti ohuen seinän takana, ja kaikki äänet kuuluisi, miten sitä saisi edes nukuttua koska olen muutenkin ääniyliherkkä. Jokainen asuu siellä missä parhaaksi näkee, ei sitä tarvi muilta lupaa kysyä, vaikka näitä kyseenalaistajia ja typeryksiä aina löytyy turpa auki ihmettelemässä. Sitä rauhaa mikä omakotitalossa on niin se on vain parasta, ja piha jossa olla vapaasti. Se, että asuu omakotitalossa vuokralla niin on sama kuin asuisi vaikka siellä kerrostalossa, yhtä huoletonta ja helppoa mutta omakotitalossa saa sen rauhan. Kannattaa muuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käräytä verottajalle. Eikö tossa jo yli 3999€ alle kolmessa vuodessa tuu lahjoitettua.
Se ei ole lahja, jos maksaa lapsensa laskuja, mutta rahaa ei saa antaa käteisenä(kuka toisaalta pystyisi valvomaan, vaikka antaisikin) tai tilin kautta tms VEROTTA tuota summaa enempää. Jos vanhempi maksaa vuokran tai laskut omalta tililtään, niin se on vain perheenjäsenen ylläpitoa, joka on ihan sallittua.
Näin juuri eikä tarvitse edes olla perheenjäsen. Voin ihan vapaasti maksaa vaikka naapurin Penan vuokraa 900 euroa joka kuukausi, eikä se ole verottajan mielestä verotettava lahja.
Vierailija kirjoitti:
No, tiedän 37v miehen joka asuu itsekseen äitinsä omistamassa talossa, ei siis maksa vuokraa. Isä käyttää autolla kaupassa ja maksaa tai mies hakee äidin tekemät ruuat porukoiltaan.
Nukkuu päivät ja istuu yöt sohvan ja tietokoneen välissä. Isä koittanut saada suhteiden kautta töihin, parin työpäivän jälkeen hemmolla on jo burn out. Kaikenlaiseen vanhemmat lapsiaan opettaa...
Selvästi mielenterveyden ongelmia jolloin on parempi jos vanhemmat auttavat eikä pistetä yhteiskunnan ongelmaksi.
En usko sinun haluavan sitä taakkaa, joka ajaa siskosi työttömyyteen ja vanhempiensa kustannuksella eläjäksi. Ihan sama, onko kyseessä vakava endometrioosi, mt-ongelmat tai yleinen kyvyttömyys.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä olisi sisarukselleni kateellinen siitä, ettei pysty itse huolehtimaan taloudestaan ja vanhemmat maksaa. En itse ikinä edes haluaisi siihen tilanteeseen että vanhemmat maksavat elämäni.
Jep, jos maksavat aikuisen lapsensa elämisestä jotain, niin ovat omasta mielestään oikeutettuja myös puuttumaan asioihin enemmän ja jopa täysin sanelemaan asioita. Siksi olen pärjännyt ja aion edelleenkin pärjätä itsenäisesti. En olis kateellinen tuossa tilanteessa ainakaan.
Kun ihminen on työtön niin silloin pitää osata myös elää tulojen mukaan, eikä olettaa että joku muu maksaa elämisen, sitä paitsi on olemassa myös Kela josta saa apua. Voisiko olla niin, että pärjäät vain paremmin eikä isä siksi auta. Elämässä kuitenkin tulee loppupeleissä aina pärjätä yksin, miksei siskosi hae töitä tai saa töitä jos niitä etsii, kyllä muutkin joutuu elämässä tekemään töitä asioiden eteen eikä olettaa, että muut maksaa. En koskaan haluaisi olla siskosi tilanteessa, olla toisten armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko 36 vuotta keski ikä?
Aika löhellä, jos 78 vuotta on odotettavissa oleva elinikä.
Siskosi taitaa olla myös pikkuveljesi äiti
Onko isä tyytyväinen siskon tekemiin valintoihin?
En myöskään ole saanut koskaan kannnustusta mihinkään mitä elämässä teen, lähdin uudeksivuodeksi Lappiin, niin vanhempien mielestä ei olisi kannattanut, minulla myös muutto edessä vuokralle omakotitaloon ja yksin niin ei kannata vaikka etätöitä tehdessä haluan enemmän tilaa, ei omakotitaloa ole tarkoitettu vain perheellisille eli kulissi perheelle, suomessa todella vanhanaikaisia ja outoja oletuksia, olen kuulemma myös huonossa työssä vaikka itse tästä pidän.
Ei voisi vähempää kiinnostaa muiden mielipiteet, sen verran paksu nahka kasvanut tässä elämän varrella, miksi minun tulisi edes välittää, en ole velkaa kenellekkään yhtään mitään, itse sitä tietää mitkä asiat tekee elämässä onnelliseksi, itelle elämää eletään ei muille!
Sellaiset ei tule toimeen yksin, tottuneet muiden korjaamiin hölmöilyihin.