Häiritseekö julkinen imetys sinua?
Minua ei häiritse, kunhan ei koko tissiä paljaana pidä. Imetyspaita ja harso oivia apuvälineitä :)
Kommentit (177)
Kuka kumma vertaa virtsaamista/runkkaamista imetykseen? Näillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 10:26"]
MITEN MUSTA TUNTUU ETTÄ TÄÄLLÄ NE JOTKA KITISEVÄT ETTEI IMETTÄMINEN JULKISILLA PAIKOILLA HÄIRITSE OVAT _ITSE_ JUURIKIN NIITÄ TISSIT TISKILLE MAMMOJA. TEIDÄN MIELIPITEET EI KUULE MAMMAT KIINNOSTA!
[/quote]NIIN MAMMAT!!!!!!!!!!!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:09"]
Ymmärrän kyllä jos joku intialainen nainen (alemmasta kastista) imettää lastaan jossain Mumbain kadulla,tai Bolivian intiaaniäiti pienokaistaan odotellessaan miestään markkinoilta kukkopillejään perheen elannoksi myymästä, mutta....
Jos nyt ihan suoraan sanotaan ,niin täällä Skandinavian kupeessa se vain tuntuu jotenkin vähän oudolta.
No,onhan täälläkin tosin nykyään jotain Romaniasta tänne tulleita kerjäläisnaisia-ehkä sen heidän kohdallaan ymmärtää vähän paremmin...
Mutta että nainen ,jolla on asunto, auto ja äitiysloma tuttuun yhteispohjoismaiseen tapaan järjestetysti jne. niin en oikein ymmärrä.
En varsinkaan jos esim. olen kumppanini kanssa ravintolassa tai kahvilassa vaikkapa juomassa kupposta ja syömässä jäätelöannosta ja haluamme kerrankin nauttia vapaa-ajan yhteisistä hetkistä. En tietenkään sano mitään ,enkä näytä ilmeellänikään mitään paheksuntaa, mutta....KYLLÄ HÄIRITSEE.
Voisihan hän tehdä sen vaikka omassa autossaan -en takuuvarmasti tuijottaisi sen ikkunasta sisään kadulla.
Mielestäni kyseessä on aika intiimi asia,luonnollinen toki, mutta ei kuitenkaan julkisella paikalla hoidettavaksi kuuluva.
Poikkeustilanne (jossain pommisuojassa tai pelastusveneessä) ovat sitten asia erikseen, mutta normaalioloissa ja pääsääntöisesti-mielummin ei....
[/quote]
Kyllä täällä pohjoismaissakin äidit joutuvat käymään kaupassa. Ulkoiluttamaan vauvaa. Hoitamaan isompia lapsia. Aika monet ilman omaa (=yksityistä) pihaa tai autoa( tai se on käytettävissä vain kun isä ei ole töissä).
Ja vaikka periaatteessa äiti pystyisikin hoitamaan asiansa niin, että ensimmäisen 5-6 kuukauden ajan julkiselle paikalle meneminen on äärimmäisen rajoitettua, olisiko tuollainen idea vaatimuksena järkevä? Oikeutettu? Inhimillinen?
Ja jos tällä perusteella voidaan ajatella, että esim. keskellä kaupunkia asuvalla, autottomalla yh-äidillä on "poikkeuslupa" imettää siellä kahvilan nurkassa huivin alla, kuka sitä luvallisuutta menee selvittämään kun näin tapahtuu? Tarjoilija? Vartija? Poliisi?
Julkisella paikalla imettäminen ei ole sama asia kuin julkinen imettäminen, ja jälkimmäisessäkin tapauksessa kysymys on suhteutettuna varsin pienestä häiriintymisen aiheesta. Itseäni häiritsisi se, että joku itkettäisi nälkäistä vauvaansa, koska ei KEHTAA imettää julkisesti. Tai se, että äiti ei veisi isompia lapsiaan ihmisten ilmoille juuri ollenkaan kuukausiin, koska ei kehtaa imettää julkisesti.
Sokoksella kerran eräs äiti imetti vaateosastolla, istui jollain jakkaralla. Molemmat tissit olivat esillä. Ohikulkijat eivät tienneet minne katsoa. Eräskin mies lähti kiertämään, rymisteli vaatetelineiden välissä. Itse erehdyin katsomaan (olen nainen), jaäiti tuijotti kiukkuisesti takaisin. Jotkut ne osaa... :DDD
vaikka onkin luonnollista niin hieman se häiritsee,ei kait se lapsi heti menehdy jos sen ruokinnan hoitaa vaikka sitten kun on kotona,onkohan sen ruokinnan oikeasti tapahduttava juuri sillä siunaamalla kellon lyönnillä.Mitäs jos se lapsi nukku juuri silloin kun pitäisi olla ruoka-aika,ei muuta kuin tissi suuhun koska nyt syödään.Tutti olisi mielestäni parempi vaihtoehto jos lapsi julkisella paikalla vähän ääntelehtii,auttaa kummasti ensiapuna ruoan korvikkeena.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 23:31"]vaikka onkin luonnollista niin hieman se häiritsee,ei kait se lapsi heti menehdy jos sen ruokinnan hoitaa vaikka sitten kun on kotona,onkohan sen ruokinnan oikeasti tapahduttava juuri sillä siunaamalla kellon lyönnillä.Mitäs jos se lapsi nukku juuri silloin kun pitäisi olla ruoka-aika,ei muuta kuin tissi suuhun koska nyt syödään.Tutti olisi mielestäni parempi vaihtoehto jos lapsi julkisella paikalla vähän ääntelehtii,auttaa kummasti ensiapuna ruoan korvikkeena.
[/quote]
Muah! Et oo ilmeisesti koskaan nähnyt sellaista vauvaa, jonka itku yltyy saman tien naama punaisena ja kurkku suorana karjumiseksi? Siinä ei kuule paljon tutit auta. Hih, vähän ääntelehtii. Tirsk. :)
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 23:31"]
vaikka onkin luonnollista niin hieman se häiritsee,ei kait se lapsi heti menehdy jos sen ruokinnan hoitaa vaikka sitten kun on kotona,onkohan sen ruokinnan oikeasti tapahduttava juuri sillä siunaamalla kellon lyönnillä.Mitäs jos se lapsi nukku juuri silloin kun pitäisi olla ruoka-aika,ei muuta kuin tissi suuhun koska nyt syödään.Tutti olisi mielestäni parempi vaihtoehto jos lapsi julkisella paikalla vähän ääntelehtii,auttaa kummasti ensiapuna ruoan korvikkeena.
[/quote]
Meillä todella kova ääninen vauva, joka söi myös aluksi aivan milloin sattuu. Eikä tutti tai pullo ole kelvannut missään vaiheessa, aivan alusta asti yritetty opetella. Huuto on sitä luokkaa, että jos en anna maitoa siinä hetkessä, saattaa koko ravintola tyhjentyä meidän perheen häiriköinnin takia.
Olen siis toisinaan joutunut imettämään julkisesti, mutta pidän sitä itse hieman nolona toimintana, joten mahdollisimman nopeasti ja huomaamattomasti pyrin tämän hoitamaan. Yleensä olen mennyt sivummalle/vessaan imettämään, jos mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 23:31"]vaikka onkin luonnollista niin hieman se häiritsee,ei kait se lapsi heti menehdy jos sen ruokinnan hoitaa vaikka sitten kun on kotona,onkohan sen ruokinnan oikeasti tapahduttava juuri sillä siunaamalla kellon lyönnillä.Mitäs jos se lapsi nukku juuri silloin kun pitäisi olla ruoka-aika,ei muuta kuin tissi suuhun koska nyt syödään.Tutti olisi mielestäni parempi vaihtoehto jos lapsi julkisella paikalla vähän ääntelehtii,auttaa kummasti ensiapuna ruoan korvikkeena.
[/quote]
Heh.. Meillä ainakin nälkä todellakin kuuluu eikä jää huomaamatta. Kaukana "vähän ääntelehtimisestä" ja se meteli vie varmasti ruokahalut tehokkaammin kuin imetys. Kuopus 2kk eikä muuten huoli tuttia lainkaan.
Minua ei häiritse muiden imetystouhut (huutavat kakarat häiritsee). Itse valitsen vaatteet niin, ettei tarvi riisua alasti kun imetän.. Ja käytän apuna harsoa ja muutenkin yritän olla mahdollisimman huomaamaton. Itse jos näen jotain mitä en halua nähdä niin käännän katseeni muualle. Suosittelen..
Siis vauvan pitäisi osata odottaa kotiin asti, jos vaikka esim. lääkärikäynnillä, kauppakeskuksessa tai kahvilassa tulee nälkä? Onko täällä palstalla kirjoittavilla oikeasti lapsia...? Pieni lapsi ruokitaan silloin kun se ruokaa pyytää. Ja kuka muka viettäisi puoli vuotta kotona neljän seinän sisällä sen takia, että tissin vilahtaminen imetystilanteessa voi ärsyttää jotakuta. Niin, kertaukseksi vielä, että hyviin käytöstapoihin ei kuulu toisten tuijottaminen. Aina voi kiinnittää huomionsa muihin asioihin.
Eipä häiritse. Ei kyllä edes tule mieleen, että olisin jossain ravintolassa/kahvilassa nähnyt jonkun imettävän. Joko ei vaan ole osunut kohdalle tai en kiinnitä tuntemattomiin huomiota. Mutta juu, ei häiritsisi, vaikka näkisin. En minä toisten tisseistä häiriinny.
[/quote]
Eihän sitä nyt voi muutaman kuukauden ikäiselle sanoa, että odota nyt tuo 30 min bussimatka kotiin, kun en nyt voi imettää sua beibi, koska joku voi häiriintyä. Hei haloo! Tuon ikäinen tarvitsee sen ruuan just silloin, eikä " joskus ". Vai tutti suuhun ruuan korvikkeena. Sulla ei tosiaankaan ole lasta, höpiset ihan omias.
Kun kaikki on poseerausta. Äitiydestään epävarmat tekee imetyksestä numeron.
Itse en ole halunnut imettää julkisesti, mutta ei häiritse tippaakaan jos joku muu sitä tekee. Ihan sama millä tavalla, kun en ole katsonut sopivaksi tuijotella ja kytätä operaatiota, että vilahtaako vaiko ei. Saatan noteerata jos joku imettää, mutta en katsele siihen suuntaan tarkemmin. Miksi katselisinkaan?
Häiritsee jos näyttelee rupuista rintaansa ja vauvaa sitä lutkuttamassa. Hyi hel..
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 23:31"]
[/quote]
Meillä todella kova ääninen vauva, joka söi myös aluksi aivan milloin sattuu. Eikä tutti tai pullo ole kelvannut missään vaiheessa, aivan alusta asti yritetty opetella. Huuto on sitä luokkaa, että jos en anna maitoa siinä hetkessä, saattaa koko ravintola tyhjentyä meidän perheen häiriköinnin takia.
Olen siis toisinaan joutunut imettämään julkisesti, mutta pidän sitä itse hieman nolona toimintana, joten mahdollisimman nopeasti ja huomaamattomasti pyrin tämän hoitamaan. Yleensä olen mennyt sivummalle/vessaan imettämään, jos mahdollista.
[/quote]
Miksi pitää lähteä ravintolaan niin pienen vauvan kanssa, jolla ei vielä ole edes minkäänlaista rytmiä?
Ihan oikeastikin alatte tuijottaa imettäväiset äitiä? Mä en ole koskaan kiinnittänyt huomiota naapuripöytien tapahtumiin tai jäänyt tuijottamaan vastapäätä istuvan kaverin imetystä. Ehkä se johtuu siitä, ettei tissit oo mulle spessujuttu. Yleensäkin jos joku asia häiritsee, katson muualle. En todellakaan jää tuijottamaan, jos joku vaikka kaivaa nenääravintolassa. Ääliöt toljottaa.
Ei häiritse jos se tehdään ihan siinä kaiken muun jutustelun ohessa esim. kahvilassa. Siis vauva vähän niin kuin vaivihkaa tissille, ehkä harso/huivi/neuletakki hieman siihen tuomaan yksityisyyttä ja niin ettei asiaan sen enempää edes kiinnitä huomiota. Ei sitä edes aina huomaa kun vauva käväisee syömässä.
Mutta sitten on nämä todelliset julki-imettäjät erikseen. Siis ne, joiden puoli elämäntehtävää tuntuu olevan julki-imetyksen puolesta puhuminen, äitiyden korostaminen ja joista huokuu oikein sellainen uhmakas ja provosoiva "minä-aion-nyt-imettää-juuri-tässä-sanotte-mitä-sanotte"-asenne. Siis tehdään erilaisilla manöövereillä jotenkin oikein numero koko touhusta, luodaan tylyjä ja "kuule-minulla-on-tähän-oikeus"- katseita takaisin jos joku vahingossakin vilkaisee, asetellaan vauvaa tissille suurieleisesti ja asettaudutaan sellaiseen ihme "emo-moodiin". Siis ollaan kuin joku helvetin Äiti Maa siinä lapsi rinnalla, ryhdikkäästi ja ylpeillen. Harsoa, kantoliinaa yms. on metritolkulla, muttei vahingossakaan käytetä näkösuojana kun ei tämähän on niin luonnollista. Tulee siis sellainen olo, että oikein pyritään provosoimaan ja ärsyttämään, herättämään keskustelua, ei missään tapauksessa voida osoittaa hienotunteisuutta mahdollisia muita asiakkaita kohtaan jne. koska halutaan korostaa omaa oikeutta ruokkia vauvaa missä, milloin ja miten vaan. Nämä myöskin pysäyttävät muut toiminnot (kahvilassa oman syömisen, ystävän kanssa juttelun jne.) ja suuntaavat koko huomion imettämiseen. Tällöin myös imettäminen korostuu ja kiinnittää muidenkin huomion. Siitä sitten on kiva pahastua ja tuohtua. Näistä julki-imetyslähettiläistä tulee mieleen lähinnä teini-ikäisen oikuttelu ja uhmaaminen.