Sarkasmin ymmärtäminen tuntuu kyllä olevan ihmisille mahdoton taitolaji
Vaikka tännekin kirjottaisi kuinka selkeän ja sarkastisen kommentin tahansa, niin suurin osa ei tajua sen olevan sarkasmia.
Jos vaikka kirjoitat: "Boomerit on ihan kalkkiksia ja kuuntelevat tyhmää humppaa. Kyllä rap on parasta musaa ja pilven pössyttely paras harrastus".
Suurin osa ajattelee tuon heti olevan oikea mielipide ja rupeaa vaahtoamaan, että kyllä kuule on eläkeläiset paljon fiksumpia kuin sinä huumetouhuinesi tms.
Jokaisen sarkastisen kommentin perään pitäisi vissiin todeta viestin olevan sarkasmia, mutta eihän ne vitsitkään asiaansa aja, jos ne täytyy aina erikseen selittää.
Kommentit (155)
Kirjoitin erääseen youtube-videoon mielestäni ilmiselvän sarkastisen kommentin, mutta vastaajat olivat ihan tosissaan ja haukkuivat minut pystöön kun sarkasmini hujahti ohi että woosh. Kun ilmoitin sen olevan sarkasmia, sain haukut etten osaa sarkasmia ja se oli kuulemma melkoisen low-key sarkasmia tai jotain. Oli siis minun syyni, kun eivät tajunneet sarkasmia ja antoivat esimerkkejä miten minun olisi pitänyt se kirjoittaa, joka taas vaikutti olevan aivan kuin jostain hemmetin ala-asteen kirjasta niin että 5v pikku-eemelikin olisi varmaan tajunnut, eikä se olisi ollut edes hauska enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä ottaa kaiken lukemansa ja kuulemansa kirjaimellisesti.
Sarkasmia ja ironiaa ei pidä harjoittaa, ellei halua tulla väärin ymmärretyksi.
-
Vasta kirjoitin erääseen "marjastus" -ketjuun, jossa eräs kirjoittaja hehkutti Lidl:n halpoja pakastepuolukoita ja mustikoita.
- Yritin sarkastisesti kirjoittaa, miksi muka möin veneen ja virvelit pois, kun pelkällä talvitelakointimaksulla saa jo 100kg tarjouslohta... Arvaas tuliko selityksiä, missä perusteltiin, ettei kaikille halpa Norjan tarjouslohi kelpaa eikä sitäpaitsi tule kovin kalliiksi onkia rannalta..DD!!
- Siitä voi lähteä, ettei edes kaikista selvintä sarkasmia jokainen ymmärrä! Ei sorruta silti itsesensuuriin, hyvä heitto piiristää päivää kummasti!!
Tuossa teit oletuksen, että kaikki tietäisivät, miten suuri talvitelakointimaksu on. Minä en ainakaan tiedä ja minulla voisi mennä helpostikin läpi, että joku telakkapaikka maksaa tuon verran.
Samoin, en olisi tajunnut tuota. Eikä tuo minusta ollut kovin hauska, vaikka tiedänkin että se on sarkasmia.
No, saa kai siitä itselleen hauskaa, mikäs siinä. Ei välttämättä ole niin hauskaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Vasta kirjoitin erääseen "marjastus" -ketjuun, jossa eräs kirjoittaja hehkutti Lidl:n halpoja pakastepuolukoita ja mustikoita.
- Yritin sarkastisesti kirjoittaa, miksi muka möin veneen ja virvelit pois, kun pelkällä talvitelakointimaksulla saa jo 100kg tarjouslohta... Arvaas tuliko selityksiä, missä perusteltiin, ettei kaikille halpa Norjan tarjouslohi kelpaa eikä sitäpaitsi tule kovin kalliiksi onkia rannalta..DD!!
- Siitä voi lähteä, ettei edes kaikista selvintä sarkasmia jokainen ymmärrä! Ei sorruta silti itsesensuuriin, hyvä heitto piiristää päivää kummasti!!
Tuossa teit oletuksen, että kaikki tietäisivät, miten suuri talvitelakointimaksu on. Minä en ainakaan tiedä ja minulla voisi mennä helpostikin läpi, että joku telakkapaikka maksaa tuon verran.
Siis jep. Vttu että jotkut ihmiset on vaan niin tyhmiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion kyllä jatkaa sarkastisten kommenttien kirjoittelua ilman, että julistan sen sarkasmiksi. Saan siitä sisäistä tyydytystä ja naurut kun näen, kuinka moni alapeukuttaa. Miten se sitten eroaa trollauksesta, en tiedä.
Kenelle sinä siis siinä naurat? Niille peukuttajille vai niille, jotka oikeasti voisivat kirjoittaa niin?
No molemmille oikeastaan.
Miksi naurat ihmisille, jotka tiedostavat, että joku oikeasti voi ajatella niin? Vähän sama, jos kertoisin tässä olevani Sari ja hihittelisin, kun sain huijattua ihmisiä, kun olen oikeasti Mari. Mitä hauskaa siinä on, että ihmiset eivät tiedä nimeäni?
Ja toisaalta taas, kun naurat niille, joihin se sarkasmi kohdistuu, miksi et vie sitä hauskuutta loppuun asti, että se oikeasti tunnistettaisiin sarkasmiksi? Miksi jätät sen puolitiehen, kun sehän ei tule saavuttamaan varsinaista kohdetta lainkaan?
Se vie mielestäni koko pointin sarkasmista, jos pitää oikein ilmoittaa, että tämä nyt oli sitä kuuluisaa sarkasmia. Kyllä yritän kirjoittaa tunnistettavan sarkastisesti ja usein siinä onnistunkin, silti huvittaa mahdolliset alapeukuttajat. Sori vaan.
Kuka nyt sanoi, että se pitää erikseen ilmoittaa? Tässä puhuttiin siitä, että se olisi mahdollista tunnistaa. Jos taas kirjoitat mielestäsi tunnistettavalla tavalla, en ymmärrä, miksi kuitenkin oletat, että ihmiset eivät sitä ymmärtäisi.
Muutamakin on tässä ketjussa kehottanut ilmaisemaan sarkasmin selkeämmin, esim. /s. Ja siihen halusin tuossa ensimmäisessä kommentissa vastata, että itse en aio ilmoittaa jonkun kommenttini olevan sarkasmia. Ihmiset joko tajuaa tai sitten ei, huvittaa jos eivät tajua tai oikein paheksuvat. Kaikki lukijat eivät koskaan ymmärrä tällä palstalla kommenttia sarkasmiksi, se on fakta. Ja kaikkia en myöskään pysty miellyttämään. Liian heterogeeninen lukijakunta. Ja huvittaahan se.
Eli sua huvittaa jos ei tajua, huvittaa jos tajuaa ja paheksuu, huvittaa joka tapauksessa.
Sulla taitaa olla hauska elämä.
Hulluilla on halvat huvit, sanoisi äitini.
Ymmärsit aivan oikein, hyvä!
Naiset ottavat kaiken niin henkilökohtaisesti.
Kuten yllä olevan viestinkin.
Ap:n esimerkki on sellainen, joka voisi olla irrallisena kommenttina ihan mitä tyylilajia vain. Sarkastinen kommentti on purevan ivallinen, joten kommentin pitäisi kohdistua niihin, jotka ovat boomereista tuota mieltä ja sehän ei tuosta ap:n esimerkistä kirjoitettuna tekstinä avaudu. Moni lisäksi sekoittaa sarkasmin ja ironian. Ironia yleensä on jollain lailla hauskaa, mutta sarkasmi on Suomessa useimmiten vain ilkeilyä, v a ttuilua ja negatiivisuutta, josta on älykkyys ja huumori kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ottavat kaiken niin henkilökohtaisesti.
Kuten yllä olevan viestinkin.
Oma kokemus on, että miehet harrastavat enemmän sarkasmin käyttöä, ja ovat sitten myös ärsyyntyneempiä, jos toiset eivät sarkasmia tajua.
Minusta sarkasmi on hauskinta silloin kun osa ottaa sen kirjaimellisesti ja uskoo todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sarkasmi on hauskinta silloin kun osa ottaa sen kirjaimellisesti ja uskoo todeksi.
minusta taas on todella rasittavaa, jos joku ei tajua ihan ilmiselvää sarkasmia kun itselle ei edes välttämättä tule mieleen, että kukaan voisi käsittää asian jotenkin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
-
Siinähän se oli selkeästi kerrottuna, 100x tarjouslohen kilohinta. Vai etkö sitten tiedä lohen kilohintaa?
-
Veneen säilytys – Hinnat 45-80 €/m2 + alv. 24 %
Rautalankaa:
Veneen pit x lev 7m x3m = (plus monasti vielä hölkkymät päälle) = 21m^2
-Tuolla halvimmallakin hinnalla alviton kustannus hipoo tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kirjoitetusta tekstistä sarkasmia useinkaan bongaa, mutta en myöskään triggeröidy siitä. Luen sen mielipiteenä sitten ilmeisesti (mielipiteet ovat kuin persereikiä, jokaisella on omansa ja jokaisen mielestä se oma on juuri paras.)
Eli ihan sama minulle, sarkasmi ei herätä minussa tunteita puoleen tai toiseen. Livenä saatan sarkasmin tunnistaa, mutta en siihen useinkaan jaksa mitenkään reagoida. Itse en pidä sitä mitenkään erityisen älykkään ihmisen huumorina.
(Itsehän olen sellaisen oikeasti hauskan huumorin kannalla, että kaikilla on kivaa eikä niin että jonkun kustannuksella nauretaan.)
-
"Itse en kirjoitetusta tekstistä sarkasmia useinkaan bongaa"
-
Kuten tunnettua, huumorin ymmärtäminen vaatii tiettyä älykkyyttä. Penaalin tylsille kynille ei tunnetusti kannata vitsejä kertoa. Korkeintaan pieruvitsejä, jos joku ilkeää.
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vitsi oot ruma!!!!!!"
"Ai?"
"HEHEHEHE SE OLI VITSI!!! ETKÖ YMMÄRRÄ SARKASMII ehe ehe"
-.-
Tämä oli sarkasmia.
Ei muuten ollut. Se oli vain surkea läppä.
Toisten nolaaminen ei ole kivasti tehty, sarkasmia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
-
Siinähän se oli selkeästi kerrottuna, 100x tarjouslohen kilohinta. Vai etkö sitten tiedä lohen kilohintaa?
-
Veneen säilytys – Hinnat 45-80 €/m2 + alv. 24 %
Rautalankaa:
Veneen pit x lev 7m x3m = (plus monasti vielä hölkkymät päälle) = 21m^2
-Tuolla halvimmallakin hinnalla alviton kustannus hipoo tonnia.
Niin, minä ainakin käsitin tämän jutun niin, että talvitelakoinnin hinta oli oikea ja se ei ollut jutun ydin. Vaan että kuka oikeasti vaihtaisi hienon harrastuksen sataan kiloon tarjouslohta. Ja kerron että olen nainen, ennenkuin jotkut äijät tulee tänne kerskumaan, että naiset ei tajua sarkasmia.
Huumorimielessä ei kannata sanoa yhtään mitään. Osa ei ymmärrä ikinä ja osa ymmärtää tahallaan "väärin". Esimerkiksi toimittajat harrastavat tätä tahallaan väärin ymmärtämistä vääntämällä kieli poskessa kohuotsikoita vitsinä heitetyistä sanomisista.
Sarkasmi on taitolaji ja sä et osaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sarkasmi eroaa ilkeilystä, kiusaamisesta?
On miedompaa. Jos ottaa pultin, on ilmeisesti mielenterveysongelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka kirjoitat: "Boomerit on ihan kalkkiksia ja kuuntelevat tyhmää humppaa. Kyllä rap on parasta musaa ja pilven pössyttely paras harrastus".
Suurin osa ajattelee tuon heti olevan oikea mielipide ja rupeaa vaahtoamaan, että kyllä kuule on eläkeläiset paljon fiksumpia kuin sinä huumetouhuinesi tms.Tuo kommenttisi sarkasmi perustuu siihen, ettei kukaan olisi oikeasti tuota mieltä.
Mutta tuohan on hyvinkin yleinen mielipide nuorilla (tosin "kalkkis"-sanaa ei käytetä enää).
Ja eikö täällä ole pössyttelijöitäkin.
Sun täytyy viedä tuo juttu pitemmälle, jos haluat että sarkasmi huomataan.
Sarkasmihan nimenomaan perustuu siihen, että irvaillaan joidenkin todellisille mielipiteille, joita itse pitää naurettavina. Sarkasmin korostamiseksi juurikin käytetään ylinaurettavia termejä, kuten tässä esimerkkitapauksessa "kalkkis". Juuri noillahan on tarkoitus korostaa sitä viestin sarkastisuutta, jotta se ei vaikuta liian aidolta ollakseen todellinen mielipide.
Ap
vitsit ap oot pihalla. toi sun heitto ei ole sarkasmia nähnytkään. se ei mitenkään eroa viestistä, joka voisi olla aito, ei mitenkään. lisäksi siitä puuttuu sellainen terävä huomoristinen lisä / muu sarkastinen taituruus, joka on hyvä sarkasmin merkki. mitään sellaistakaan viestissäsi ei ollut. jos et tajua, niin ei voi mitään. sitten sä oot vaan sarkasmin suhteen kuin punavihersokea kyseisten värien suhteen. sarkasmi on taitolaji, sun täytyy vielä pitkäääääään opetella.
Hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaiset, mielipuolelle maksetaan.
-Vartiainen, olisi rahaa tiedossa.
Tämä oli sarkasmia.