Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amikset ON etulyöntiasemassa AMK:ssa

Vierailija
02.05.2015 |

Lähtötaso on lukiolaisia parempi. Lukiolaisten etu on lähinnä opiskelutekniikassa. Parhaassa asemassa on ne jotka ymmärsi ottaa amiksen ohella relevantit lukiokurssit tai jopa yhdistelmätutkinto.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:09"]

Mitähän hemmetin väliä tuollakin on.... Ylipäätään amisten ei pitäisi enää tunkea amk:iin vaan mennä työelämään. Minusta yhteiskunnan varoilla voi opiskella yhden ammattitutkinnon tai yhden korkeakoulututkinnon (amk tai yliopisto) ja kaiken muun joutaa maksaa itse. Jos ei osaa valita, niin voivoi vain - sitten opettelee niin ettei tarvitse loppuelämää miettiä, mitä haluaa ja pomppia koulusta toiseen. Nuoret yllättävästi kyllä "oppivat" tekemään valintansa, kun fakta on, että valtion tuella voi opiskella vain yhden tutkinnon.

[/quote]

Kukas siellä katkerana vuodattelee? 

Tämän johdosta pitänee innostaa ihan kiusallaan amiksia menemään ammattikorkeaan, kun tietää kuinka paljon siitä näköjään vedetään kakaramaisia itkupotkuraivareita.

[/quote]En vuodattele mitään katkerana, ei ole syytä. Koulutus on hankittu, työpaikkakin on ja tulot ok ja jos on ollut tarvetta täydennyskoulutukselle, työnantaja on maksanut. Tuo ehdottamani systeemi vaan toisi lisää opiskelupaikkoja kun ties monettako tutkintoa suorittavat putoaisivat sieltä pois ja samalla valtio säästäisi.

[/quote]

Toivottavasti et ole työssä, jossa tarvitaan loogista ja tavoitteellista ajattelua. Muuten olet maanantaina työtön.

Sinun huippulogiikallasi ihminen opiskelee yhden tutkinnon, jolla sitten elellään loppuelämä. Työt loppuu alalta, joten sitten vaan kortistoon nauttimaan sosiaalietuuksista eläkeikään asti. 

Korkeampi koulutus takaa myös yleensä isomman palkan kuin toisen asteen koulutus, joka näkyy valtion kirstussa isompina rahavirtoina, mutta stop tällekin, koska palstamamma itkee "mää ee-een haluu!!!".

[/quote]

Luitko edes vastaustani? Ihminen opiskelee yhden tutkinnon valtion tukemana. Loppuihin saa itse hankkia rahoituksen ihan omin neuvoin. Jokainen saa opiskella vaikka koko elämänsä, mutta valtion tuen saa vain yhteen tutkintoon, kaikki muu pitää rahoittaa itse.
[/quote]

Vaikutat aika kylmältä ja yksinkertaiselta ihmiseltä.

Vierailija
22/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 14:38"]

Moniin terveysalan amk-pääsykokeisiin ei amiksesta pääse kuin huippupapereilla ja silti amikset karsiutuvat pääsykokeiden kieli- ja matikkaosioissa. Meillä luokalla oli 40 opiskelijaa, joista 2 amistaustalla.

[/quote]

Juu, mutta osa pääsee silti, ja jopa pärjää. Mä hain lähihoitajan papereilla, pääsin sisälle hakusijalta 1. (hakijoita monta sataa) ja valmistuin määräajassa. Olin opintomenestyksessä kolmen parhaan joukossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 14:33"]

Tyttäreni kävi lukion. Serkkunsa amiksen kautta Amkiin. Serkkunsa oli huvittunut amiksen matikasta ja fysiikasta. Niiden helppoudesta. Amkpääsykokeet olivat tyttäreni kertoman mukaan tosi helpot. Ei pyrkinyt sinne. Pääsi suoraan DI-opintoihin erinomaisen koulumenestyksen vuoksi.

[/quote]

Mun poika kävi sekä amiksen että lukion ja pääsi suoraan DI-opintoihin, niin pääsi moni muukin, samalta luokaltakin.  DI-aloille pääsee vuosittain suoraan satoja nuoria, ihan vaan tiedoksi. Minun pojalla oli vain yksi laudatur..

Vierailija
24/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan meillä sähköinsinöörikoulutuksessa ei lukiolaisille pidetty mitään peruskursseja sähköasioista vaan suoraan alettiin laskea fouriermuunnoksia ja opiskelemaan verkostosuunnittelua. Amislaiset sai työharjoittelupaikat entisillä suhteillaan, itse Citymarketin kassalta. Eipä valmistumispäivänäkään osattu pistorasia asentaa.

Vierailija
25/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:02"]

Ainakaan meillä sähköinsinöörikoulutuksessa ei lukiolaisille pidetty mitään peruskursseja sähköasioista vaan suoraan alettiin laskea fouriermuunnoksia ja opiskelemaan verkostosuunnittelua. Amislaiset sai työharjoittelupaikat entisillä suhteillaan, itse Citymarketin kassalta. Eipä valmistumispäivänäkään osattu pistorasia asentaa.

[/quote]

Niin se oli vanhan tekunkin aikaan, ylioppilaspohjaisella linjalla. Yksi opettaja vielä sanoi, että pitäisihän nämä tietää. Niin mutkun ei tiedetty kun ei ollut perusteita opittu, lukion fysiikassa jotain vähäsen vain. 

Vierailija
26/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen sh-pohjaista koulutusta. Todella harva luokallamme on amiksesta. Suurimmalla osalla aiempi korkeakoulututkinto tai lukiopohja.
Lähihoitajakoulutuksella saa terveydenhoitoalan 3,5-4,5 vuoden opinnoista puolivuotta pois. Eli yhden harjoittelun ja peruskurssit.
Toki he ovat hyvässä asemassa ensimmäisissä harjoittelussa, koska perushoito on rutiinia.

Todistuksen perusteella pisteitä heidän on mielestäni helpompi saada hakiessa, mutta pääsykokeen fysiikan, kemian ja biologian vaatimukset karsivat monta pois.

Muista AMK-aloista ei ole kokemusta.

Vierailija
27/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:02"]

[/quote]

Niin se oli vanhan tekunkin aikaan, ylioppilaspohjaisella linjalla. Yksi opettaja vielä sanoi, että pitäisihän nämä tietää. Niin mutkun ei tiedetty kun ei ollut perusteita opittu, lukion fysiikassa jotain vähäsen vain. 
[/quote]

Lukion fysiikalla sujuu kyllä, jos on yhtään ollut hereilä...

Vierailija
28/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:02"] Ainakaan meillä sähköinsinöörikoulutuksessa ei lukiolaisille pidetty mitään peruskursseja sähköasioista vaan suoraan alettiin laskea fouriermuunnoksia ja opiskelemaan verkostosuunnittelua. Amislaiset sai työharjoittelupaikat entisillä suhteillaan, itse Citymarketin kassalta. Eipä valmistumispäivänäkään osattu pistorasia asentaa. [/quote] Niin se oli vanhan tekunkin aikaan, ylioppilaspohjaisella linjalla. Yksi opettaja vielä sanoi, että pitäisihän nämä tietää. Niin mutkun ei tiedetty kun ei ollut perusteita opittu, lukion fysiikassa jotain vähäsen vain.  [/quote] Lukion fysiikalla sujuu kyllä, jos on yhtään ollut hereilä...

[/quote]

Meidän porukassa oli sellaisiakin, joilla ei ollut ollut lukiossa fysiikkaa. Tietotekniikan alalla. 

Vierailija
29/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain luettua hyväksi tosi paljon kursseja ja päättötyön, bioanalyytikoksi opiskelen :) valmistumisaika on vähän päälle kaksi vuotta.

Vierailija
30/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta tekniseltä ja viheralalta amk:sta. Mun kokemuksen mukaan amispohjaiset on hukassa yleisissä aineissa (esim. kielet) ja ne valittaa enempi sitä työmäärää kuin lukiopohjalta tulleet. Ammattiaineissa oli molemmissa kouluissa etua, jos oli saman alan amistutkinto pohjalla, mutta ei niillä eri alaa amiksessa opiskelleilla kyllä ollut yhtään mitään hyötyä siitä.

Vierailija
31/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:56"]Lähtötaso on lukiolaisia parempi. Lukiolaisten etu on lähinnä opiskelutekniikassa. Parhaassa asemassa on ne jotka ymmärsi ottaa amiksen ohella relevantit lukiokurssit tai jopa yhdistelmätutkinto.
[/quote]

Noinko kuvittelet Tietojenkäsittelyä lukeneena tradenomina voin sanoa että aika vaikeaa oli amispohjalta esim. Logiikan, tilasto- ja todennäköisyyslaskennan kurssit. Lukion käyneelle varsinkin nuo kaksi jälkimmäistä oli kertausta. Lisäksi ruotsin ja englannin kursseihin jäi kiinni pari amispohjaista opiskelukaveria.

En myöskään usko että esim. Liiketalouden amk opiskeluun saataisiin parempi pohja jostain amiksesta.

Hyvä asia on se, että amiksestakin voi jatkaa amk:hon. Mutta tuo että se antaisi paremmat eväät ei pidä paikkaansa.

Vierailija
32/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:09"]

Mitähän hemmetin väliä tuollakin on.... Ylipäätään amisten ei pitäisi enää tunkea amk:iin vaan mennä työelämään. Minusta yhteiskunnan varoilla voi opiskella yhden ammattitutkinnon tai yhden korkeakoulututkinnon (amk tai yliopisto) ja kaiken muun joutaa maksaa itse. Jos ei osaa valita, niin voivoi vain - sitten opettelee niin ettei tarvitse loppuelämää miettiä, mitä haluaa ja pomppia koulusta toiseen. Nuoret yllättävästi kyllä "oppivat" tekemään valintansa, kun fakta on, että valtion tuella voi opiskella vain yhden tutkinnon.

[/quote]

Itsellä samalta alalta kolmen tasoiset tutkinnot. On yo-pohjainen opistotasoinen tutkinto 90-luvun alusta. Lisäksi löyty AMK ja YAMK tutnkinnot sekä kandin ja kohta maisterinkin tutkinto. Ihan huvikseni ole opiskellut ja samalla ylläpitänyt osaamistani. Opintorahoja/-lainoja en ole koskaan nostanut.

Vierailija
33/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:02"]

[/quote]

Mielenkiintoista. Eli sähköalan koulutuksessa hyväksytään harjoittelupaikaksi kaupan kassalla työskentely?

Et sitten paskempaa provoa keksinyt?

Vierailija
34/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:09"]Mitähän hemmetin väliä tuollakin on.... Ylipäätään amisten ei pitäisi enää tunkea amk:iin vaan mennä työelämään. Minusta yhteiskunnan varoilla voi opiskella yhden ammattitutkinnon tai yhden korkeakoulututkinnon (amk tai yliopisto) ja kaiken muun joutaa maksaa itse. Jos ei osaa valita, niin voivoi vain - sitten opettelee niin ettei tarvitse loppuelämää miettiä, mitä haluaa ja pomppia koulusta toiseen. Nuoret yllättävästi kyllä "oppivat" tekemään valintansa, kun fakta on, että valtion tuella voi opiskella vain yhden tutkinnon.
[/quote] Öh, kai tiedät, että ammattikorkeakouluun menee monesti sellaiset jotka ovat opiskelleet ammattikoulussa, tekemään jatko-opintoja.

Vierailija
35/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite tekniikan alalla. Matemaattisissa lukiosta tulevat vahvempia. Jos amiksessa opiskellu samaa alaa, niin aineopinnoissa he jossain määrin vahvempia.

Vierailija
36/44 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyttiin kassatyö ja olin myös varastohommissa yhden kesän. Muuta en saanu millään mistään.

Vierailija
37/44 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:56"]Lähtötaso on lukiolaisia parempi. Lukiolaisten etu on lähinnä opiskelutekniikassa. Parhaassa asemassa on ne jotka ymmärsi ottaa amiksen ohella relevantit lukiokurssit tai jopa yhdistelmätutkinto. [/quote] Noinko kuvittelet Tietojenkäsittelyä lukeneena tradenomina voin sanoa että aika vaikeaa oli amispohjalta esim. Logiikan, tilasto- ja todennäköisyyslaskennan kurssit. Lukion käyneelle varsinkin nuo kaksi jälkimmäistä oli kertausta. Lisäksi ruotsin ja englannin kursseihin jäi kiinni pari amispohjaista opiskelukaveria. En myöskään usko että esim. Liiketalouden amk opiskeluun saataisiin parempi pohja jostain amiksesta. Hyvä asia on se, että amiksestakin voi jatkaa amk:hon. Mutta tuo että se antaisi paremmat eväät ei pidä paikkaansa.

[/quote]

Joo, meilläkin hortonomi-koulutuksessa ei kyllä lähihoitaja ja kampaaja ei pärjänneet kunnolla amistaustasta huolimatta (valittivat työmäärästä molemmat) ja molemmilla jäi kesken, puutarhuritaustaisilla taas meni tuolla hyvin. -37

Vierailija
38/44 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä it-alalla menee aika puoliksi lukio- ja amistaustaiset. Matematiikka aiheuttaa kovasti päänvaivaa amistaustaisille ja osalle lukiotaustaisistakin. Luulen, että se tosin johtuu opettajasta, sillä kaikilla sujuu fysiikka todella hyvin ja matikka ainakin itselläni paremmin, kun vaihdoin opettajaa.

Ammattialan kurssit taas menee kaikilta ihan yhtä huonosti, harrastuneisuus ratkaisee. Jos ei ole todella kiinnostunut alasta harrastuksien kautta, ei tunneistakaan saa mitään pahemmin irti. Kaikkea vain raapaistaan vain vähän, eikä opetella kunnolla. Kursseista pääsee yleensä läpi vaikkei osaisikaan asiaa. Todella valitettavaa.

Vierailija
39/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Ja lukion käynyt on etuasemassa yliopistoihin

Vierailija
40/44 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta. Olen kateellinen opiskelukavereilleni, olisin menny amiskaan jos olisin älynnyt.