Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia lapsiperheiden kotipalvelusta?

Vierailija
26.04.2026 |

Olen 3-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja ja palasin työelämään noin puoli vuotta sitten. Teen 80 % työaikaa, mutta arki tuntuu silti tosi kuormittavalta. Työmatkoihin menee noin 30 min suuntaansa, ja siihen päälle päiväkotiin vienti ja haku.

Lapsen kanssa oleminen on minulle tärkeää ja päivän paras hetki. Silti huomaan, että työpäivän jälkeen olen jatkuvasti  kierroksilla ja samaan aikaan pelkään sammuvani kuin lyhty, jos hetkenkin istahdan. Arkipäivät menevät pitkälti kotona, koska en yksinkertaisesti jaksa tai ehdi enää työpäivän jälkeen puistoon tai muihin menoihin.

Kaipaisin oikeastaan vain pientä apua. Pari kertaa viikossa esimerkiksi tunnin verran lastenhoitoapua työpäivän jälkeen, jotta voisin käydä rauhassa lenkittämässä koiran. En kaipaa apua kodinhoitoon tai mitään erityistä kasvatuksellista tukea, enemmänkin ihan arjen keventämistä.

Taloudellinen tilanne on sellainen, ettei yksityisestä palvelusta ole mahdollista maksaa (nettopalkka noin 1220 €/kk), joten olen alkanut miettiä, onko muilla kokemuksia soten kotipalvelusta? Onko sitä mahdollista saada tällaisessa tilanteessa, ja millaisia käytännön kokemuksia siitä on? Lävähtääkö lasu vielä huoleksi?

Kaikki kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotipalvelua helposti saa, jos et siitä ole valmis itse maksa. Käytännössä sulla pitäisi olla joku oikea ongelma esimerkiksi masennus että sen saisit. 

Vierailija
2/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa pikkulasten vanhemmista on väsyneitä. Helpottaa kuin lapset kasvavat ja vaativat vähemmän huolenpitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hae mitään palveluita. Lasu pamahtaa ja saat kahvitella sossujen valvonnassa viikottain. Stressiä vaan lisää.

Vierailija
4/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiralle uusi koti. Arki pitää saada sellaiseksi että se ei kuluta liikaa. Lapsi on nyt tärkein asia. Sä et voi jakaa tässä hetkessä aikaasi sekä lapselle että koiralle, käytä aikasi omaan lapseen. Eikä päiväkodin jälkeen tarvitse mennä välttämättä ulos, ellei lapsi ole todella energinen ja tarvitse sitä, lapsi ulkoilee päiväkodissa paljon. 

Vierailija
5/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kotipalvelua helposti saa, jos et siitä ole valmis itse maksa. Käytännössä sulla pitäisi olla joku oikea ongelma esimerkiksi masennus että sen saisit. 

Lastensuojelun asiakkaille kotipalvelu on ilmaista. Muille siitä peritään korvaus, jonka suuruus riippuu tuloista. Noilla tuloilla tuskin paljoa maksaa, jos mitään. Saatavuus riippuu alueesta. Toisilla pitää sosiaalityöntekijän arvioida tarve, toisilla voi itse soittaa ja tilata. 

Vierailija
6/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomi.

Vierailija
7/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijän saattaa saada, kun ongelmia ei ole niin paljon että ei pystyisi itse sairauden takia asioita tekemään, niin ei saa mitään kodinhoito apua. Eikä tule lasua, kun tuo kotipalvelu on juuri sellainen tukitoimi joka on niille perheille joilla ei kriteerit vaadi lastensuojelua. Perhetyöntekijä neuvoo sinua kuinka arkea voi järjestää niin että se kuormittaa vähemmän tai opastaa lapsen kasvatuksessa jos siinä on ongelmia. 

Vierailija
8/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiralle uusi koti. Arki pitää saada sellaiseksi että se ei kuluta liikaa. Lapsi on nyt tärkein asia. Sä et voi jakaa tässä hetkessä aikaasi sekä lapselle että koiralle, käytä aikasi omaan lapseen. Eikä päiväkodin jälkeen tarvitse mennä välttämättä ulos, ellei lapsi ole todella energinen ja tarvitse sitä, lapsi ulkoilee päiväkodissa paljon. 

En etsi koiralle uutta kotia. Se on yhtä rakas kuin lapsikin ja saa hoitoa yhtälailla. Lenkkeily sen kanssa on kummallekin meistä ihmisistä kivaa. Ja ymmärrän, että arkikin helpottaa sitä mukaa kun lapsi kasvaa.

Ap

Vierailija
9/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kirkkokin tarjoa jotain tuallaasta apua ilmasiksi? Sieltä tulee joku pehmyt nainen taikka kaksi lastasi hoivaamaan, saat omaa aikaasi. 

Vierailija
10/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhetyöntekijän saattaa saada, kun ongelmia ei ole niin paljon että ei pystyisi itse sairauden takia asioita tekemään, niin ei saa mitään kodinhoito apua. Eikä tule lasua, kun tuo kotipalvelu on juuri sellainen tukitoimi joka on niille perheille joilla ei kriteerit vaadi lastensuojelua. Perhetyöntekijä neuvoo sinua kuinka arkea voi järjestää niin että se kuormittaa vähemmän tai opastaa lapsen kasvatuksessa jos siinä on ongelmia. 

Itse kaipaisin vain tunniksi vaikka kerran viikkoon lastenhoitoapua. En niinkään neuvoja miten järjestellä elämää. Meilläpäin ei ole esim lastenhoitorinkejä, eikä MLL tarjoa apua myöskään, seurakuntakin palvelee vain virka-aikaan ja sinne pitäisi lapsi viedä kerhoon ja olla itse mukana. Mikä ei sitten palvele tarvettani. Asumme vähän kauempana keskustasta, joten nuortakaan on ollut vaikea saada. Plus se tietysti maksaa ja jokainen kymppi tulee itselle tarpeeseen.

Ap

Vierailija
11/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnin ulkoilu aamupäivällä on ainakin meidän lapselle niin vähän, että vaikka onkin rauhallinen menijä, kyllä pitää olla vielä iltapäivästä ulkona 2 tuntia tai enemminkin. Esim viikonloppuisin meillä ollaan ulkona aamulla 2h, iltapäivällä 2-4h.

Vierailija
12/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi kotipalvelu pari kuukautta, kun loukkaannuin onnettomuudessa vaikeasti etten päässyt kävelemään. Lapsi oli tuolloin 2v ja kotihoidossa. Kotipalvelu kävi kerran viikossa ja ulkoilutti lasta, ei tuolloin edes maksanut mitään, koska vanhempainvapaalla tulot olivat pienet. 

Vierailija
13/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupumus on myös oikea ongelma. Kotipalvelun idea on ennaltaehkäistä esim lastensuojelun asiakkuutta. Ap saattaa siis saadakin apua kunnan kotipalvelusta, mutta riippuu tietysti kuntien omista kriteereistä.

Vierailija
14/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en ollut yksinhuoltaja, kaksoset saadessamme saimme kotipalvelua 5h/vko, yleensä parin aamupäivän ajan.

Vierailija
15/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sun asuinkunnasta kuinka helposti palvelua saa, jossain kunnissa ”pelkkä” väsymys riittää syyksi (kuten kuuluukin), jossain taas tosi paljon vaikeampaa saada. Ei tuu lasuja siksi että pyydät kotipalvelua.

T. Kotipalvelun ohjaaja :)

Vierailija
16/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida kotipalvelua saada pelkkään lastenhoitoon ainakaan niin, että vanhempi lähtee omille asioilleen silloin. Minkähän ikäisenä lapsi voi aloittaa harrastuksen esim. muskarissa käymisen vai pitääkö niissä olla vanhempi mukana... Sellaisen aikana voisit ulkoiluttaa koiraa. 

Vierailija
17/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira edistää myös lapsen terveyttä. Se ehkäisee allergioita, tulehduksellisia suolistosairauksia ja ylipainoa. 

Vierailija
18/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida kotipalvelua saada pelkkään lastenhoitoon ainakaan niin, että vanhempi lähtee omille asioilleen silloin. Minkähän ikäisenä lapsi voi aloittaa harrastuksen esim. muskarissa käymisen vai pitääkö niissä olla vanhempi mukana... Sellaisen aikana voisit ulkoiluttaa koiraa. 

Muskarit onkyllä yleensä aamupäivisin ja vamhempainvapaalla oleville. Harvemmin palvelee päivätyössäkäyvän aikatauluja.

Vierailija
19/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kaupungista mutta oerhetyö voi auttaa.

Myös esim lasten harrastus voi olla hyvä 

Myös ikeaan voi viedä 45 minuutiksi.

Vierailija
20/24 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurinosa pikkulasten vanhemmista on väsyneitä. Helpottaa kuin lapset kasvavat ja vaativat vähemmän huolenpitoa. 

On eri asia olla kahden vanhemman perheessä väsynyt kuin että on vain yksi huoltaja .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän