Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos perustulo tulee, irtisanon itseni

Vierailija
02.05.2015 |

Jos perustulo on vaikka 600 euroa käteen. Sillä maksan jo asumisen. 

Laitan auton pois ja teen jotain hanttihommia joskus, jos tarvin rahaa. 

Alan opiskelijaksi. Opiskelen ihan huvikseni vaan vähän sitä sun tätä, minua kiinnostaa aika moni asia. 

Hanttihommat teen varmaankin pimeänä, koska jos teen vaikka naapurin emännälle jonkun homman, ei hän ala sitä veroja maksaa, koska se on liian hankalaa ja kallista. 

Nyt on pakko käydä töissä huonolla palkalla, koska jos irtisanoutuisin, tulisi 3 kk:n karenssi enkä saisi opintotukea, koska tukikuukausia on jäljellä 3.

Ja jos tulisi se perustulo, palkkani verotus tai joku maksu nousisi niin, ettei palkan ja perustulon välinen erotus olisi kummoinen, ei motivoisi työntekoon tällaista laiskaa köyhää.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuloksi kaavaillaan 540-560 euroa. Voithan sinä ap säästää vähäsen rahaa ja sitten irtisanoutua. Elät säästöilläsi karenssiajan (halpa vuokrahan sinulla on), ja sen jälkeen haet ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Se on paljon enemmän kuin perustulo. Mikä sinut estää tekemästä sen jo nyt?

Ero näiden kahden tulon välillä on vain se, että a) ihminen pystyy tekemään keikka- ja yrittämistyötä ilman pelkoa rahattomuudesta ja b) valtio säästää satoja miljoonia, kun ei tarvita sitä isoa byrokratiaa käsittelemään joka kuukausi valtavia hakemusmääriä eri tukiin. 

Vierailija
42/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:36"]Käyttäisivätkö työnantajat hyväksi ja maksaisivat paskoja palkkoja?

Tosin perustulolla kenenkään ei olis pakko hyväksyä paskapalkkoja?
[/quote]

Rupea työnantajaksi ja maksa superpalkkoja kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en irtisano.

Mut jos työnantaja ehdottaa jotain törkeätä, on helpompi sanoa Goodbye ja hakea uusi työ.

Vierailija
44/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo ei vaikuta palkkoihin, koska kokopäiväpalkkaa tienaavat ovat tilanteessa +/- 0 verotuksen takia.

Vierailija
45/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:28"]

Perustulo ropsahtaisi tilille niillekin joilla tällä hetkellä esim. puoliso tai vanhemmat elättää... Eikä näiltä edes verotettaisi sitä pois. Pappabetalar-väestö kiittää.

[/quote]

Luuletko sä, että on jotenkin hienoa olla aikuisena toisen ihmisen elätettävänä? Joudut pyytämään rahaa kaikkeen: ruokaan, terveydenhoitoon... Jos puolison mielestä et tarvitse uusia silmälaseja tai hammaslääkäriin ei ole rahaa, et hoida sitten edes terveyttäsi. Uusista vaatteista ja kampaajasta sun muista turhuuksista on turha haaveilla...

Juuri näille ihmisille perustulo olisi tärkeä: se olisi OMAA rahaa, jota ei tarvitse kerjätä puolisolta tai vanhemmilta.

[/quote]

Sorry, mun mielestä OMA raha on itse tienattua rahaa. Vain omalla työllä hankittu raha antaa ihmisille itsekunnioitusta, motivaatiota ja käsityksen työn arvosta.

Vierailija
46/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää tyhmälle lyhyesti tää perustulo juttu, kun googlettamalla en löytänyt mitään ymmärrettävää (tai sitten en osannut etsiä)

Mutta siis mitä se niinkun käytännössä tarkoittaa? Olen opiskelija ja elän tällä hetkellä opintorahalla (ei opintolainaa) ja toimeentulotuella, siinä minun tämänhetkiset tuet. Jos tämä perustulo juttu tulisi, pienenisikö tuloni, suurenisiko vai pysyisikö samassa?

Vierailija
47/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin jättäisin työt heti ja muuttaisin pk-seudulta mökille järven rannalle. Voisin ostaa tällä rivarin hinnalla jonkun pienen yksiön, jos välillä haluaa käydä kaupungissa. Mökillä eläisin niin paljon omavaraistaloudessa kuin mahdollista. Kalastaisin, kasvattaisin vihanneksia, pitäsin pari kanaa yms. Rivarista saaduilla rahoilla ja perustulolla eläisin hyvin kymmeniä vuosia ja pystyisin pitämään autonkin. Voisin välillä tehdä jotain yrittämisen tapaista tai etätyötä.

Työpaikoilla kuitenkin nyt niin paha olla.

Vierailija
48/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko sä, että on jotenkin hienoa olla aikuisena toisen ihmisen elätettävänä? Joudut pyytämään rahaa kaikkeen: ruokaan, terveydenhoitoon... Jos puolison mielestä et tarvitse uusia silmälaseja tai hammaslääkäriin ei ole rahaa, et hoida sitten edes terveyttäsi.

[/quote]

Minun mielestä tuossa on kyse parisuhteen toimivuudesta (tai siis toimimattomuudesta), eikä omasta rahasta. Jos parisuhde on kunnossa, ei toinen osapuoli elä sairaana ja köyhänä toisen käytellessä rahaa.

Jos ihminen on kynnysmatto eikä vaadi ihmisarvoista kohtelua, niin ei mene kauan kun hän suostuu siihen, että perustulon rahat ohjautuvat puolison tilille, eikä hänellä taaskaan ole yhtään mitään omaa.

Vierailija
49/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:13"]

Selittäkää tyhmälle lyhyesti tää perustulo juttu, kun googlettamalla en löytänyt mitään ymmärrettävää (tai sitten en osannut etsiä)

Mutta siis mitä se niinkun käytännössä tarkoittaa? Olen opiskelija ja elän tällä hetkellä opintorahalla (ei opintolainaa) ja toimeentulotuella, siinä minun tämänhetkiset tuet. Jos tämä perustulo juttu tulisi, pienenisikö tuloni, suurenisiko vai pysyisikö samassa?

[/quote]

Suurenisi niillä opiskelijoilla, jotka ei saa harkinnanvaraisia tukia.

Miten muuten saat toimeentulotukea, kun sinulla ei ole lainaa? Eikös ekaks pakoteta ottamaan opintolainaa?

Vierailija
50/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ on niin kamalaa, että lopettaisit heti, niin kannattaa oikeasti lopettaa. Meillä on yksi elämä, eikä sitä kannata tuhlata jatkuvaan kärsimykseen hirveässä työssä. 

Jos perustulo tulee, minä menisin riemusta kiljuen töihin. Nytkin olisi paljon kiinnostavia osa-aikaisia paikkoja vapaana, mutta pienen laskutoimituksen tehtyäni tuollaisen työn ottaminen vastaan on mahdotonta (rahaa jää niin vähän käteen ettei olisi varaa käydä siellä töissä).

Vierailija
51/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille tiedoksi, koska kaikki ei täällä näytä perehtyneen asiaan lainkaan, perustulo ei rikastuta rikkaita. Verotusta on tarkoitus nostaa, eli perustulo on nimenomaan tulontasausta. Ja lienee totta että jotkut jää sen ansiosta laakereilleen lepäämään, mutta niin tekee monet jo tänäkin päivänä. Varsinkin nuoret, ja menettävät siten mahdollisuuden ikinä kehittyä veronmaksajiksi. Kun ei oo työkokemusta, ei saa kunnon töitä ja pätkiä ei kannata ottaa kun etuudet menis. Perustulo lopettaa tuon kierteen ja antaa niillekin ihmisille mahdollisuuden tehdä töitä ja saada työkokemusta ja parempi elämänlaatu.

Vierailija
52/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:28"]

Perustulo ropsahtaisi tilille niillekin joilla tällä hetkellä esim. puoliso tai vanhemmat elättää... Eikä näiltä edes verotettaisi sitä pois. Pappabetalar-väestö kiittää.

[/quote]

Luuletko sä, että on jotenkin hienoa olla aikuisena toisen ihmisen elätettävänä? Joudut pyytämään rahaa kaikkeen: ruokaan, terveydenhoitoon... Jos puolison mielestä et tarvitse uusia silmälaseja tai hammaslääkäriin ei ole rahaa, et hoida sitten edes terveyttäsi. Uusista vaatteista ja kampaajasta sun muista turhuuksista on turha haaveilla...

Juuri näille ihmisille perustulo olisi tärkeä: se olisi OMAA rahaa, jota ei tarvitse kerjätä puolisolta tai vanhemmilta.

[/quote]

Sorry, mun mielestä OMA raha on itse tienattua rahaa. Vain omalla työllä hankittu raha antaa ihmisille itsekunnioitusta, motivaatiota ja käsityksen työn arvosta.

[/quote]

Mun mielestä oman asunnon rakentaminen määrittää miehen. Työpanokset voi varastaa huijarit, kanssa "ihmiset", epärehelliset ketkut.

Vierailija
53/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo 600€ rahasumma riittää siihen että haluat irtisanoutua, kannattaa irtisanoutua välittömästi. Saat jo tuon verran työttömyyskorvausta + asumistukea + toimeentulotukea jos menee paljon rahaa laskuihin.

Hop hop, eikun elämästä nauttimaan!

Vierailija
54/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:24"]Monille tiedoksi, koska kaikki ei täällä näytä perehtyneen asiaan lainkaan, perustulo ei rikastuta rikkaita. Verotusta on tarkoitus nostaa, eli perustulo on nimenomaan tulontasausta. Ja lienee totta että jotkut jää sen ansiosta laakereilleen lepäämään, mutta niin tekee monet jo tänäkin päivänä. Varsinkin nuoret, ja menettävät siten mahdollisuuden ikinä kehittyä veronmaksajiksi. Kun ei oo työkokemusta, ei saa kunnon töitä ja pätkiä ei kannata ottaa kun etuudet menis. Perustulo lopettaa tuon kierteen ja antaa niillekin ihmisille mahdollisuuden tehdä töitä ja saada työkokemusta ja parempi elämänlaatu.
[/quote]
Paitsi että tämä porukka ei oikeasti ole yritteliästä, vaan tavoitteena on tehdä niin vähän kuin mahdollista, jotta konsolipelaaminen voi jatkua. Kokemusta on.

Vierailija
55/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan tällä hetkellä 5600 bruttona, nettona jää käteen 4000. 

Miten musta tuntuu että masaisin tuon perustulon takia vielä enemmän veroja eli käteen jäis vieläkin vähemmän...

Vierailija
56/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:23"]Jos työ on niin kamalaa, että lopettaisit heti, niin kannattaa oikeasti lopettaa. Meillä on yksi elämä, eikä sitä kannata tuhlata jatkuvaan kärsimykseen hirveässä työssä. 

Jos perustulo tulee, minä menisin riemusta kiljuen töihin. Nytkin olisi paljon kiinnostavia osa-aikaisia paikkoja vapaana, mutta pienen laskutoimituksen tehtyäni tuollaisen työn ottaminen vastaan on mahdotonta (rahaa jää niin vähän käteen ettei olisi varaa käydä siellä töissä).
[/quote]
Minua aina kiinnostaa nämä tapaukset, jolloin osa-aikainen saa vähemmän rahaa kuin työtön. Itse olen osa-aikainen ja työssäkäyntini maksaa noin 10 euroa päivässä ja silti tämä on vielä rahallisesti kannattavaa. Perustulo tuskin toisi tähänkään parannusta. Sen ymmmärrän, että tilanne on eri, jos on ansaitseva puoliso ja päivähoitoikäisiä lapsia, mutta tällöinkin parempi ratkaisu on joku muu kuin perustulo (ilmainen päivähoito).

Vierailija
57/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:20"]

[/quote]

Miten muuten saat toimeentulotukea, kun sinulla ei ole lainaa? Eikös ekaks pakoteta ottamaan opintolainaa?

[/quote]

No hyvä jos suurenee. Ei tällä nykyisellä rahalla herroiksi elet, hyvä että saa juuri ja juuri laskut maksettua ja ruokaa. Olisi ihanaa jos ei jokaista senttiä tarvitsisi niin tarkaan laskea.

Sillä nyt ei ole mitään väliä tämän asian kannalta miksi en ole joutunut hakemaan opintolainaa, vaan ajattelin että jos se jotenkin vaikuttaa siihen perustuloon.

Vierailija
58/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vain. Ilosena tässä veroja maksellaan muidenkin lusmujen puolesta

Vierailija
59/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:20"]

[/quote]

[/quote]

No hyvä jos suurenee. Ei tällä nykyisellä rahalla herroiksi elet, hyvä että saa juuri ja juuri laskut maksettua ja ruokaa. Olisi ihanaa jos ei jokaista senttiä tarvitsisi niin tarkaan laskea.

Sillä nyt ei ole mitään väliä tämän asian kannalta miksi en ole joutunut hakemaan opintolainaa, vaan ajattelin että jos se jotenkin vaikuttaa siihen perustuloon.

[/quote]

Siis mua kiinnostaa miten saat toimeentulotukea, jos et oo ottanut opintolainaa? Itse en ole saanut.

Vierailija
60/76 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:00"]

Vain omalla työllä hankittu raha antaa ihmisille itsekunnioitusta, motivaatiota ja käsityksen työn arvosta.

[/quote]

Käsityksen työn arvosta ymmärrän, mutta toivottavasti et tarkoittanut, että ihmisen itsekunnioitus ja motivaatio lähtee ainoastaan rahasta. Toisaalta mielestäni kenenkään ei pidä hävetä sitäkään, jos esim. perii omaisuutta (en puhu itsestäni, jos niin kuvittelet). Tärkeämpää on kuinka rahaa käyttää ja toisia kohtelee. En kunnioita kusipäisiä ihmisiä, vaikka olisivat kuinka tienannut itse rahansa.

ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi