Jos perustulo tulee, irtisanon itseni
Jos perustulo on vaikka 600 euroa käteen. Sillä maksan jo asumisen.
Laitan auton pois ja teen jotain hanttihommia joskus, jos tarvin rahaa.
Alan opiskelijaksi. Opiskelen ihan huvikseni vaan vähän sitä sun tätä, minua kiinnostaa aika moni asia.
Hanttihommat teen varmaankin pimeänä, koska jos teen vaikka naapurin emännälle jonkun homman, ei hän ala sitä veroja maksaa, koska se on liian hankalaa ja kallista.
Nyt on pakko käydä töissä huonolla palkalla, koska jos irtisanoutuisin, tulisi 3 kk:n karenssi enkä saisi opintotukea, koska tukikuukausia on jäljellä 3.
Ja jos tulisi se perustulo, palkkani verotus tai joku maksu nousisi niin, ettei palkan ja perustulon välinen erotus olisi kummoinen, ei motivoisi työntekoon tällaista laiskaa köyhää.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:58"]
Toivottavasti ns. perustuloa ei tule. Minulle se olisi katastrofi...
Olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan käteen takuueläkkeen, joka on n. 735€/kk. Lisäksi saan eläkkeensaajan asumistukea, joten vuokran jälkeen minulle jää käteen n. 520€/kk.
Jos tämä perustulo tulee, niin minulta lähtee eläke pois ja asumistuki pois. Itkettää ajatella... Miten tulisin toimeen ja töihin minusta ei ole.
Miten vihreät ja vasemmisto voivat olla näin kylmiä?
[/quote]
Mitäs hemmetin kökkötrollia tämä on, vai ihanko tosissasi idioottimaisuuksiasi lauot?
Ei tietääkseni missään perustulomallissa olla eläkkeitä huonontamassa, tai niihin millään tapaa puuttumassa, ei ainakaan vihreiden mallissa, joka on ollut eniten pramilla.
Jos siis et ollut trollaamisaikeissa liikenteessä, vaan ihan tietämättömyyttäsi huutelit, niin kannattaa hieman tutustua siihen mistä perustulossa on kysymys.
Tuossa on yhden vihreän hyvä rautalankamalli, josta selviää sangen helposti ainakin pääpiirteittäin, mistä perustulossa on kysymys ja mistä siinä nimenomaan ei ole kysymys: http://veliliikanen.fi/2015/03/perustulon-kaytannon-vaikutuksia/
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:12"]
Mä nostaisin omasta yrityksestä niin pientä palkkaa että pärjäisin ja ostaisin yrityksen nimiin kaikkea kivaa jotta saisin tuloksen nollaan:)
[/quote]
No sitähän yrittäjät tekee nytkin. Minkä alan yrityksen perustat? Vaikuttaa nimittäin siihen, että minkä tyyppiset kulut ovat verovähennyskelpoisia.
T.Kirjanpitäjä
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:11"]
Olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan käteen takuueläkkeen, joka on n. 735€/kk. Lisäksi saan eläkkeensaajan asumistukea, joten vuokran jälkeen minulle jää käteen n. 520€/kk.
Jos tämä perustulo tulee, niin minulta lähtee eläke pois ja asumistuki pois. Itkettää ajatella... Miten tulisin toimeen ja töihin minusta ei ole.
[/quote]
Miksi te ihmiset että yhtään ota selvää ennenkuin puhutte täällä? Kuinka tyhmiä te olette? Koko ajan hoetaan ja hoetaan, mutta kaikille ei mene jakeluun vaikka mistä rautalangasta vääntäisi.
[/quote]
Siis mitä! JOS PERUSTULO tulee niin kaikki muut tuet loppuvat! Näihin loppuviin tukiin kuuluvat:
a) Kansaneläke, työeläkkeeseen ei vaikutusta.
b) Asumistuki yleinen sekä eläkkeensaajan.
c) Kaikki muut yhteiskunnan tuet.
Mutta sillä ei ole väliä paljonko saat palkkaa vaikka saisit 10000€/kk puhtaana saisit silti perustulon!
Hieman ahdistavaa touhua ja ajattelematon.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:19"]
[/quote]
Mitäs hemmetin kökkötrollia tämä on, vai ihanko tosissasi idioottimaisuuksiasi lauot?
Ei tietääkseni missään perustulomallissa olla eläkkeitä huonontamassa, tai niihin millään tapaa puuttumassa, ei ainakaan vihreiden mallissa, joka on ollut eniten pramilla.
Jos siis et ollut trollaamisaikeissa liikenteessä, vaan ihan tietämättömyyttäsi huutelit, niin kannattaa hieman tutustua siihen mistä perustulossa on kysymys.
Tuossa on yhden vihreän hyvä rautalankamalli, josta selviää sangen helposti ainakin pääpiirteittäin, mistä perustulossa on kysymys ja mistä siinä nimenomaan ei ole kysymys: http://veliliikanen.fi/2015/03/perustulon-kaytannon-vaikutuksia/
[/quote]
Siis mitä? Se on perustulo, joka korvaa muut yhteiskunnan tuet.
Oikeasti perustulo korvaa työmarkkinatuen, kotihoidontuen, opintotuen, lapsilisän, sairauspäivärahan ja toimeentulotuen.
Luojan kiitos tt poistuu. Inhottaa sitä hyödyntävät niljakkeet. Esim. Luottotietonsa menettänyt opiskelija ei opintolainaa. Mutta saa saman määrän tt tukea eli voi opiskella ottamatta lainaa! Tai kymmenlapsiset perheet joilla ei ole töitä, mut joka vuosi uusi yhteiskunnan elätti! Erotuksen saa sossusta..
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:35"]Minua aina kiinnostaa nämä tapaukset, jolloin osa-aikainen saa vähemmän rahaa kuin työtön. Itse olen osa-aikainen ja työssäkäyntini maksaa noin 10 euroa päivässä ja silti tämä on vielä rahallisesti kannattavaa.
[/quote]
Saan suurinpiirtein saman verran rahaa, mutta työssäkäymiseen kuluu rahaa, joten tuntuu kuin eläisin paljon vähemmällä kuin mitä peukaloita pyörittämällä sohvalla. Työssäkäyntiin tarvitsen esimerkiksi bussikortin, joka maksaa 90€/kk. Työni on melko fyysistä, joka näkyy ruokalaskussa - en pärjääkään puurolla ja makaroonilla, töissä on jatkuvasti nälkä ja päässä huippaa.
[/quote]
Tukia pitää pienentää, jos töissäkäynti ei kannata.
90 € on todella vähän kuukaudessa työmatkakuluiksi.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:35"]Minua aina kiinnostaa nämä tapaukset, jolloin osa-aikainen saa vähemmän rahaa kuin työtön. Itse olen osa-aikainen ja työssäkäyntini maksaa noin 10 euroa päivässä ja silti tämä on vielä rahallisesti kannattavaa.
[/quote]
Saan suurinpiirtein saman verran rahaa, mutta työssäkäymiseen kuluu rahaa, joten tuntuu kuin eläisin paljon vähemmällä kuin mitä peukaloita pyörittämällä sohvalla. Työssäkäyntiin tarvitsen esimerkiksi bussikortin, joka maksaa 90€/kk. Työni on melko fyysistä, joka näkyy ruokalaskussa - en pärjääkään puurolla ja makaroonilla, töissä on jatkuvasti nälkä ja päässä huippaa.
[/quote]
Hoitoalan hommia ei kannattaisi enää tehdä huonolla palkalla täyspäiväisesti. Perustulolle ja sitten keikkaa silloin tällöin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:42"]
Oikeasti perustulo korvaa työmarkkinatuen, kotihoidontuen, opintotuen, lapsilisän, sairauspäivärahan ja toimeentulotuen. Luojan kiitos tt poistuu. Inhottaa sitä hyödyntävät niljakkeet. Esim. Luottotietonsa menettänyt opiskelija ei opintolainaa. Mutta saa saman määrän tt tukea eli voi opiskella ottamatta lainaa! Tai kymmenlapsiset perheet joilla ei ole töitä, mut joka vuosi uusi yhteiskunnan elätti! Erotuksen saa sossusta..
[/quote]
Kiitos, vastasit itseäni 20 vuotta askarruttaneeseen kysymykseen, miten opiskelija voi saada toimeentulotukea, jos ei oo ottanut opintolainaa. Menettämällä luottotietonsa. Ihmeteltiin opiskelukavereiden kanssa ku yks kaveri väitti saavansa etelänmatkatkin sossusta lomilleen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:42"]
Oikeasti perustulo korvaa työmarkkinatuen, kotihoidontuen, opintotuen, lapsilisän, sairauspäivärahan ja toimeentulotuen. Luojan kiitos tt poistuu. Inhottaa sitä hyödyntävät niljakkeet. Esim. Luottotietonsa menettänyt opiskelija ei opintolainaa. Mutta saa saman määrän tt tukea eli voi opiskella ottamatta lainaa! Tai kymmenlapsiset perheet joilla ei ole töitä, mut joka vuosi uusi yhteiskunnan elätti! Erotuksen saa sossusta..
[/quote]
Kiitos, vastasit itseäni 20 vuotta askarruttaneeseen kysymykseen, miten opiskelija voi saada toimeentulotukea, jos ei oo ottanut opintolainaa. Menettämällä luottotietonsa. Ihmeteltiin opiskelukavereiden kanssa ku yks kaveri väitti saavansa etelänmatkatkin sossusta lomilleen.
[/quote]
Jep. Sossu velvoittaa ensin hakemaan lainaa, mutta eihän luottotiedoton sitä saa. Jotkut jopa tahallaan tuhoaa luottotietonsa voidakseen opiskella ilmaiseksi. Kesälläkään ei tarvitse tehdä töitä. Eikö
oo reilua?
Mulla kun on asp tili, niin ottaa ihan pikkasen päähän tuommoiset opiskelijat. Mun on pakko tehdä kesät töitä ja nostaa lainaa tuhansia euroja. Vain siksi, koska laitan pienistä tuloistani säästöön joka kuukausi ja maksan kaikki laskuni. Tt: tä saa moni joka on kussut asiansa pahasti. Esim häätöuhan alla oleva perhe saa harkinnanvaraisena kuukausien vuokrat (maksetaan vuokranantajalle). Jos siis ovat systemaattisesti jättäneet vuokran maksamatta ja käyttäneet rahat vaikka molon haalareihin ja kylpylälomiin. Tää byrokratia toimii just näin. Ja toi byrokratia pitäis purkaa. Ihmiset saattaa vastuuseen, kun kusevat itse asiansa. Vaikka sitten tulisikin muutamia, jotka irtisanoutuu ja alkaa kasvatteleen nauriita rovaniemellä. Ne on ihan varmasti lomansa jo ansainnu.
Tulispa nyt joku sossutantta kommentoimaan tähän..
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:58"]Toivottavasti ns. perustuloa ei tule. Minulle se olisi katastrofi... Olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan käteen takuueläkkeen, joka on n. 735€/kk. Lisäksi saan eläkkeensaajan asumistukea, joten vuokran jälkeen minulle jää käteen n. 520€/kk. Jos tämä perustulo tulee, niin minulta lähtee eläke pois ja asumistuki pois. Itkettää ajatella... Miten tulisin toimeen ja töihin minusta ei ole. Miten vihreät ja vasemmisto voivat olla näin kylmiä? [/quote] Perustuloa ei saisi eläkeläiset. Niillä ois ne omat systeemit.
[/quote]
Eli ei mitään niille, jotka elävät kansaneläkkeen varassa!?
Huh nyt on kylmää kyytiä!
Etkö tarvitse ollenkaan ravintoa vai hakisitko kaiken dyykkaamalla, leipäjonoista ja kerjäämällä?
En ole ap mutta minulla asuminen maksaa 345e/kk sillä 600 eläisi kyllä jos oikein pihistelisi. Ei se kivaa elämää olisi mutta mahdollista silti
Toki tarvitsen ravintoa, mutta sitähän saa aika helposti just pikku palveluja tekemällä ja pienellä rahalla, myös ilmaiseksi eri tahoilta.
Joo ei mullakaan asuminen kuuttasataa maksa ja oishan tässä tilaa laittaa huone vuokrallekin.
Mä nostaisin omasta yrityksestä niin pientä palkkaa että pärjäisin ja ostaisin yrityksen nimiin kaikkea kivaa jotta saisin tuloksen nollaan:)
Mä alottaisin yrityksen, jota en ole ikinä pystynyt aloittamaan, kun on lapsi ruokittavana.
Mä rupeisin kokopäiväiseksi taiteilijaksi tai kirjailijaksi. Jos musta tulis seuraava Mika Waltari, olisko kamalaa?
Ei minimitoimeentuloa voi pienentää, jos ei yhteiskunnan yleinen elintaso laske selvästi kaikilla. Kauppojen hyllyt on täynnä ruokaa. Silloin ei voi kiristää nälällä.