Montako kirjaa sinulla on?
Non suunnilleen.
10
100
1000
10000
vai tiedätkö tarkemmin?
minulla lienee noin 500-1000 kirjaa, en osaa sanoa tarkemmin
pitäisi hankkiutua suurimmasta osasta eroon, en lue niitä uudelleen muutamaa lukuuottamatta
Kommentit (91)
Mulla ei ole nyt montaakaan kirjaa. Ostan,lainaan,saan ja vaihdan niitä koko ajan. En pidä kuin tärkeimmät hyllyssäni. Ei ole tilaa kirjastolle kotona.
Ei kellään voi olla normaalikokoisessa talossa tai asunnossa 10000 kirjaa yhtä aikaa! Olen pitänyt pienehköä kirjastoa ja kyllä 4000 kirjaakin vie jo hyllytilaa! Täällä pitää vaan liioitella joka asiassa kuten tuloissakin. Luulee olevansa parempi kuin muut. Löytyykö joku 50000 kirjan omistaja?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:44"]
Muistaakseni Suomen terävimpään älymystöön kuuluvalla Georg von Wrightilla on/oli 50 m kirjoja. Olisiko hieman lapinlisää näissä määrissä.
[/quote]
Enpä usko tuota määrää, varmasti hänellä on kirjoja paljon enemmän.
Itse olen tavallinen (mutta lukemista harrastava) yksin asuva toimistohiiri, ja just laskin, että mulla on pelkästään olohuoneessa kirjoja yli 60 hyllymetriä (osassa hyllyistä kirjat on kahdessa rivissä). Ainakin saman verran lisää on kämpän muissa huoneissa.
[/quote]Ja olohuoneen neliömäärä on mikä?
N21, n.200 omaa kirjaa, sisältää oppikirjoja ja reseptikirjoja, lisäksi löytyy aina 1-6 kirjaston kirjaa lainattuna ja olen viimeaikoina tykästynyt e-kirjoihin. Kotona perheen luona on varmasti muutama tuhat.
Jopas on ihmisillä paljon kirjoja. Minulla on ehkä satoja, muttei missään nimessä tuhatta kirjaa ja luen työkseni. Miten kummassa ehditte lukea vaikka 10000 kirjaa (kuten joku täällä sanoi) tai hankkia pari kirjaa viikossa? Jos keskimäärin kirjassa on 200 sivua ja lukee reipasta 30 sivun tuntivauhtia ilman taukoja niin tuossahan menee kahden kirjan kanssa kaikki viikon ei-työaika (kauppaankin pitää kiireellä mennä ja ruoka laittaa varmaankin kirjaa selaillen [ei ehkä pääse ihan 30 sivuun tunnissa] ja tietysti työmatka pitää taittaa joukkoliikenteessä, jotta voi lukea samalla).
Ja tietysti 10000 kirjan kanssa pikaisen laskutoimituksen mukaan 2900 vuorokautta (siis 24 tuntia lukemista), eli maltillisella arviolla aikaa voisi mennä 3 kertaa tuon verran. Tämä on sitten jo melkein 25 vuotta joka päivä kahdeksan tuntia kirjojen parissa...se on aika tavalla se. Rahtusen tuppaa epäilyttämään, mutta näin ihmisiin uskovana yksilönä hylkään moiset epäilykset ja ihastelen muiden lukeneisuutta. Itselläni on vielä todella paljon matkaa tuohon 70000 tunnin lukemiseen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:58"]
Ei kellään voi olla normaalikokoisessa talossa tai asunnossa 10000 kirjaa yhtä aikaa! Olen pitänyt pienehköä kirjastoa ja kyllä 4000 kirjaakin vie jo hyllytilaa! Täällä pitää vaan liioitella joka asiassa kuten tuloissakin. Luulee olevansa parempi kuin muut. Löytyykö joku 50000 kirjan omistaja?
[/quote]
No voi hyvänen aika. Meillä on kolme olohuonetta ja erillinen kirjastohuone. Tilaa on. Ja jos kirjat nyt sattuvat olemaan se tärkeä juttu, miksi niitä ei saisi olla, vain siksi, että jollakin muulla ei ole yhtä paljon? Eivät kaikki Suomessakaan elä ihan täsmälleen samanlaista elämää. Enkä luule olevani parempi kuin muut. Minä vaan tykkään kirjoista ja lukemisesta.
Rahasta joku kirjoitti. Meillä on hyvät palkat, ja hieman perittyäkin varallisuutta. Kirjat ovat osa varallisuuttamme tietysti. Emme hanki kalliita autoja, vaan ajamme perusperheautoilla. Matkustelemme maltillisella budjetilla jne. Ihmiset saavat minusta käyttää rahansa mihin haluaa. Joku tupakoi, joku ostaa kalliita vaatteita ja laukkuja. Joku käyttää alkoholia jne.
Hämmästyttävät määrät kirjoja ihmisillä. Kun katsoo myytävien asuntojen ilmoituksia netissä, niin kirjahyllyn omistaminen on harvinaisuus ainakin kerrostaloasunnoissa. Täällä on erikoista porukkaa.
Mulla on jatkuvaa taistelua saada mahtumaan uusia kirjoja hyllyihin, vaikka kaunokirjallisuutta en enää osta ja jo hankkimistani olen luopunut suurimmaksi osaksi. Vain harvat suosikit kaunokirjallisuudessa jäljellä. Faktaa sitäkin enemmän.
Helsinkiläisillähän on näitä käytettyjen kirjojen palautuspisteitä esim. Kampissa. Myös kirjastoihin voi palauttaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:10"]
Jopas on ihmisillä paljon kirjoja. Minulla on ehkä satoja, muttei missään nimessä tuhatta kirjaa ja luen työkseni. Miten kummassa ehditte lukea vaikka 10000 kirjaa (kuten joku täällä sanoi) tai hankkia pari kirjaa viikossa? Jos keskimäärin kirjassa on 200 sivua ja lukee reipasta 30 sivun tuntivauhtia ilman taukoja niin tuossahan menee kahden kirjan kanssa kaikki viikon ei-työaika (kauppaankin pitää kiireellä mennä ja ruoka laittaa varmaankin kirjaa selaillen [ei ehkä pääse ihan 30 sivuun tunnissa] ja tietysti työmatka pitää taittaa joukkoliikenteessä, jotta voi lukea samalla).
Ja tietysti 10000 kirjan kanssa pikaisen laskutoimituksen mukaan 2900 vuorokautta (siis 24 tuntia lukemista), eli maltillisella arviolla aikaa voisi mennä 3 kertaa tuon verran. Tämä on sitten jo melkein 25 vuotta joka päivä kahdeksan tuntia kirjojen parissa...se on aika tavalla se. Rahtusen tuppaa epäilyttämään, mutta näin ihmisiin uskovana yksilönä hylkään moiset epäilykset ja ihastelen muiden lukeneisuutta. Itselläni on vielä todella paljon matkaa tuohon 70000 tunnin lukemiseen.
[/quote]
Minulla menee muutama kirja viikossa. Jos innostun jostakin, vaikkapa Agatha Christiestä taas näin monen vuoden jälkeen, luen monta putkeen, Agathoita menee 2 kirjaa ennen lauantain lounasta :D
Paljon ehkä selittää myös se, että meillä ei katsota telkkaria eikä meillä ole pelijuttuja Nintendo DS- konsolia lukuunottamatta. Kotona luetaan, pelataan maijaa tai ristiseiskaa tai lautapelejä.
Eli kirjat ovat osa jokaista päivää, aamusta iltaan. Hitaita ja nopeita luettavia, päällekkäin, lomittain, vuorotellen. :)
Meillä myös kirjat korvaa telkkarin ja netin vievää aikaa, vaikka ei 10 000 kirjaa kotona olekaan. Joka päivä luetaan - koko perhe, yhdessä ja erikseen.
btw. Mikään ei ole niin suloista kuin isä ja 14v poika kainalossa lukemassa yhdessä Hobittia.
Muistaakseni Suomen terävimpään älymystöön kuuluvalla Georg von Wrightilla on/oli 50 m kirjoja. Olisiko hieman lapinlisää näissä määrissä.
Noin 50 metriä. Liikaa ja liian vähän. Välillä saan pari metriä kirjaston lahjoituskärryyn, ja aina tulee saman verran takaisin päin jostain. Nykyisin hankin kirjoja hyvin harkiten, sillä yritän saada mahtumaan kaikki kirjat jo olemassoleviin hyllyihin.
No en mä todellakaan ole lukenut kaikkia näitä kirjojani! Osa odottelee eläkepäiviä, osaa en tule takuulla lukemaan ikinä. Joitakin voi selailla kymmenen vuoden välein, toisia useammin (kuten harrastekirjoja, ammattikirjallisuutta ja hakuteoksia). Kaikenlaisia "ilmaiskirjoja" on kantautunut kotiin, ja koska ovat periaatteessa laadukkaita, odottelen milloin tulisi lukuintoa :) Nykyisin ei paljon muuta ehdi lukea kuin ammattikirjallisuutta, mutta ehkä joskus on toisin. Se että kotona on paljon kirjoja ei tarkoita, että ne olisi kaikki lukenut. Toisaalta lainailen kirjastostakin paljon niteitä kotiin luettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:10"]
[/quote]
Ainakin itse luen enemmän kuin 30 sivua tunnissa. Tavallinen romaani menee yleensä 2 tai 3 tunnissa. Suunilleen kirja päivässä tahdilla tulee jo kolmessa vuodessa luettua tuhat kirjaa ja kun on nuorena aloittanut niin onhan noita tullut luettua.
Ja kirjoja saa käytettyinä halvalla. Divareista tai kirppareilta tulee useinkin ostettua huomattavasti enemmän kuin kaksi kirjaa kerralla.
Ehkä parikymmentä (plus lasten kirjat joita on arviolta nelisenkymmentä).
Luen lähes joka päivä mutta koska tilaa on vähän, en ostele kirjoja omaksi vaan käytän kirjastoa hyväksi. Samaisesta syystä lapsillakaan ei kirjoja ole montaa. Ostelen heille kyllä kirjoja sitä mukaa kun haluavat jotakin uutta tai mielenkiintoista ihan omaksi.
Satoja. Kirjahyllyjä useampia ja kirjaröykkiöitä ja -pinoja siellä täällä. Enkä ole pystynyt kymmeneen vuoteen keskittymään niin että voisin lukea kirjaa. En silti ole koskaan ajatellut että luopuisin kirjoistani tai vähentäisin niitä, ne ovat minulle niin mieluista ja muistorikasta omaisuutta ja tekevät asunnosta kodikkaamman.
Olen 27-vuotias nainen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 07:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 00:19"]
Usampia kymmeniä hyllymetriä, tuhansia tai peräti kymmeniä tuhansia. Nainen 33. Ja kaikki paitsi hakuteokset on luettu.
[/quote]oletko ostanut vai perinyt?
[/quote]
Sekä että itseasiassa.
Enää noin 450? koska karsimme niitä säännöllisesti ja esim pokkarit lähtee kiertoon heti lukemisen jälkeen. N 30 hyllymetriä.
Lapsen kirjahyllyssä ehkä 50 kirjaa?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:31"] [quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:10"] Jopas on ihmisillä paljon kirjoja. Minulla on ehkä satoja, muttei missään nimessä tuhatta kirjaa ja luen työkseni. Miten kummassa ehditte lukea vaikka 10000 kirjaa (kuten joku täällä sanoi) tai hankkia pari kirjaa viikossa? Jos keskimäärin kirjassa on 200 sivua ja lukee reipasta 30 sivun tuntivauhtia ilman taukoja niin tuossahan menee kahden kirjan kanssa kaikki viikon ei-työaika (kauppaankin pitää kiireellä mennä ja ruoka laittaa varmaankin kirjaa selaillen [ei ehkä pääse ihan 30 sivuun tunnissa] ja tietysti työmatka pitää taittaa joukkoliikenteessä, jotta voi lukea samalla). Ja tietysti 10000 kirjan kanssa pikaisen laskutoimituksen mukaan 2900 vuorokautta (siis 24 tuntia lukemista), eli maltillisella arviolla aikaa voisi mennä 3 kertaa tuon verran. Tämä on sitten jo melkein 25 vuotta joka päivä kahdeksan tuntia kirjojen parissa...se on aika tavalla se. Rahtusen tuppaa epäilyttämään, mutta näin ihmisiin uskovana yksilönä hylkään moiset epäilykset ja ihastelen muiden lukeneisuutta. Itselläni on vielä todella paljon matkaa tuohon 70000 tunnin lukemiseen. [/quote] Minä vastasin tuon suurimman luvun, ja olen yli 40 v, ja lukenut kirjoja jostain 4-vuotiaasta asti. Joten noin 40 vuotta tässä on lähes päivittäin luettu. Olen aina saanut lahjaksi perheeltä ja suvulta paljon kirjoja, ja nykyään myös itse ostan. Olen melko nopea lukija ja kirjat ovat olleet minulle todella suuri asia elämässä. Toki kaikki kirjat eivät ole romaaneja, joten niiden lukemista ei lasketa samalla tavalla. Eli mukana on tietokirjoja monelta eri alalta, ja oppirjirjoja omalta opiskelualaltani. Nuorempana luin kyllä useamman kirjan päivässä. Samoin opiskeluaikana paras keino nollata pää tentin jälkeen oli lukea pari dekkaria. Mikä on parempi tapa saunoa, kuin lukea kirjaa? (Minulla on erikseen 'saunakirjahylly', missä on kevyempää viihdettä, joka saa kostua saunaoloissa). Vaativampaan kirjaan menee toki pidempään. En lukenut kaikkia Dostojevskeja viikonlopussa kuten Väyrynen, mutta kyllä minä nekin aikoinaan ahmin putkeen. [/quote]Oletko sinkku? Kyllä minäkin lukisin vielä enemmän , jos ei olisi lasta, mutta kun on, on hänen elämässään mukana oleminen se tärkein asia. On aika pieni vielä. Luen iltaisin ennen nukkumaan menoa vähän, sina ei edes joka päivä. En omista myöskään jokaista kirjaa jonka 6.-vuotiaasta asti olen osannut lukea! Nehän on ollut koulun ja kirjaston kirjoja suurin osa. Itsellä nyt alle 300 kirjaa, eikä kämppään mahdu enempää. Klassikot löytyy. T. Äikän ope [/quote] En ole sinkku. Minulla on monta lasta. Erityisesti äitiyslomalla ja hoitovapailla luin hyvin paljon. Imetinkin kirjan kanssa, muistan, miten keksin eri asentoja sängyssäkin imettämiselle, että voin lukea samalla. Lapsillekin toki luin myös paljon. En sitten toisaalta leiponut tai siivonnut yhtä paljon kuin muut äidit, mutta tämä nyt on se, minkälainen äiti minä olen. Lapsena sekä sain paljon kirjoja, että lainasin kirjastosta. Kirjastomuistot ovatkin lapsuuteni rakkaimpia. Äitini oli aikoinaan kirjastossa töissä, ja myöhemmin kotona, ja äitini on minuun istuttanut intohimon kirjoihin. Meillä on iso talo, jossa on erillinen kirjastohuone, plus kirjahyllyjä myös kakkosolohuoneessa ja vähän muissakin huoneissa, joten kirjoille on toistaiseksi ollut tilaa. Olen itsekin opettaja, mutten äidinkielen. Ja olen huomannut, että luen enemmän kirjoja, kuin koulumme äikänopet. Muuten minulla ei tietenkään ole heidän ammattitaitoaan. [/quote]Suomessa on niin kalliit kirjat että runsaskirjaisilla täytyy olla rutosti fyrkkaa jos hommaa kaikki 1000-10000 kirjaa omilla rahoilla. Uusi kirja on noin 29 e/kpl ja friikki haluaa lukea tietysti uutena, jotta voi olla heti ajan tasalla. Itselle ei ole tärkeää , montako kirjaa minulla on vaan ne, jotka olen hankkinut ovat oikeasti tärkeitä ja lukemisen arvoisia. Kerrostakokämppään ei myöskään mahdu paljon kirjoja vaan pitää mahtua elämäänkin perheen kanssa.
[/quote]
Ainakin tämä kirjafriikki hankkii omansa käytettyinä hintaan 0,1-3 euroa kpl. Ja perintönä on tullut varmaan satoja kirjoja. Sellaisia jotka on säilyttämisen arvoisia, muut meni kiertoon.
Ja hyvin mahtuu kerrostaloasuntoon kirjat.
0