Montako kirjaa sinulla on?
Non suunnilleen.
10
100
1000
10000
vai tiedätkö tarkemmin?
minulla lienee noin 500-1000 kirjaa, en osaa sanoa tarkemmin
pitäisi hankkiutua suurimmasta osasta eroon, en lue niitä uudelleen muutamaa lukuuottamatta
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:58"]
Ei kellään voi olla normaalikokoisessa talossa tai asunnossa 10000 kirjaa yhtä aikaa! Olen pitänyt pienehköä kirjastoa ja kyllä 4000 kirjaakin vie jo hyllytilaa! Täällä pitää vaan liioitella joka asiassa kuten tuloissakin. Luulee olevansa parempi kuin muut. Löytyykö joku 50000 kirjan omistaja?
[/quote]
No voi hyvänen aika. Meillä on kolme olohuonetta ja erillinen kirjastohuone. Tilaa on. Ja jos kirjat nyt sattuvat olemaan se tärkeä juttu, miksi niitä ei saisi olla, vain siksi, että jollakin muulla ei ole yhtä paljon? Eivät kaikki Suomessakaan elä ihan täsmälleen samanlaista elämää. Enkä luule olevani parempi kuin muut. Minä vaan tykkään kirjoista ja lukemisesta.
Rahasta joku kirjoitti. Meillä on hyvät palkat, ja hieman perittyäkin varallisuutta. Kirjat ovat osa varallisuuttamme tietysti. Emme hanki kalliita autoja, vaan ajamme perusperheautoilla. Matkustelemme maltillisella budjetilla jne. Ihmiset saavat minusta käyttää rahansa mihin haluaa. Joku tupakoi, joku ostaa kalliita vaatteita ja laukkuja. Joku käyttää alkoholia jne.
[/quote]Ymmärrän nyt, että kuulutte pieneen eliittivähemmistöön eli jotain 1 prossaa väestöstä, joten et edusta keskivertolukijaa millään tavalla etkä tämän palstan kirjoittajia.
Minulla on kirjoja paljon, koska ne kuuluvat myös työhöni ja sitten luen omaksi ilokseni. Reilusti yli tuhat kirjaa vaikka olen kriittinen siitä, mitä säilytän hyllyissäni. Klassikot, Keltainen kirjasto, Finlandian ja Nobelin voittaneiden teoksia ja sitten ne, jotka jostain syystä vain ovat rakkaita. Perussääntöni on, että kirjan pitää kestää toinenkin lukukerta. Pokkarit laitan kiertoon lukemisen jälkeen. Kirjojen lukemiseen jää paljon aikaa kun ei katso telkkaria juuri ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 00:19"]
Usampia kymmeniä hyllymetriä, tuhansia tai peräti kymmeniä tuhansia. Nainen 33. Ja kaikki paitsi hakuteokset on luettu.
[/quote]oletko ostanut vai perinyt?
Mun on kyllä tosi vaikea uskoa, että monellakaan palstalaisella olisi tuhatta kirjaa. Jutut ovat niin tyhmiä täällä.
Kun vähän raaputtaa niin selviää keillä näitä isoja kirjastoja on: yläluokalla ja ylemmällä keskiluokalla, perijöillä ja isoissa luukuissa asuvilla. Taviksilla ei tosiaankaan ole sellaisia määriä kirjoja tai tilaa, joita nämä ketjussa mainostavat.
Kun joku väitti että kirjat vie kauheasti tilaa, niin tein vähän ynnäystä täällä meidän työhuoneessa. 50 hyllymetriä ja kirjoja voi olla per hylly jopa 60, kun hyllytila on tarkkaan käytetty. Lisäksi kirjoja on vielä pinoissa, nuottikirjat pianotuolin alla jne. Eli meillä on jo pelkästään tässä huoneessa yli 3000.
Ei nykyään tarvitse olla rikas tai hyväpalkkainen, jos omistaa paljon kirjoja. Ainakin Etelä-Pohjanmaalla niitä saa pilkkahinnallaja ja jopa ilmaiseksi kirppareilta. Eli senttihinnoilla, jos euron yli pyydetään, se on kirpparilla jo paljon. Eli jos ottaa ilmaiseksi kirjoja saa niistäkin kertymään jo aika läjän. Itse olen köyhä ja meillä on varmaan lähemmäs tuhat kirjaa. riippuen tietysti lasketaanko oppikirjatkin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:10"]
Jopas on ihmisillä paljon kirjoja. Minulla on ehkä satoja, muttei missään nimessä tuhatta kirjaa ja luen työkseni. Miten kummassa ehditte lukea vaikka 10000 kirjaa (kuten joku täällä sanoi) tai hankkia pari kirjaa viikossa? Jos keskimäärin kirjassa on 200 sivua ja lukee reipasta 30 sivun tuntivauhtia ilman taukoja niin tuossahan menee kahden kirjan kanssa kaikki viikon ei-työaika (kauppaankin pitää kiireellä mennä ja ruoka laittaa varmaankin kirjaa selaillen [ei ehkä pääse ihan 30 sivuun tunnissa] ja tietysti työmatka pitää taittaa joukkoliikenteessä, jotta voi lukea samalla).
Ja tietysti 10000 kirjan kanssa pikaisen laskutoimituksen mukaan 2900 vuorokautta (siis 24 tuntia lukemista), eli maltillisella arviolla aikaa voisi mennä 3 kertaa tuon verran. Tämä on sitten jo melkein 25 vuotta joka päivä kahdeksan tuntia kirjojen parissa...se on aika tavalla se. Rahtusen tuppaa epäilyttämään, mutta näin ihmisiin uskovana yksilönä hylkään moiset epäilykset ja ihastelen muiden lukeneisuutta. Itselläni on vielä todella paljon matkaa tuohon 70000 tunnin lukemiseen.
[/quote]
Minä vastasin tuon suurimman luvun, ja olen yli 40 v, ja lukenut kirjoja jostain 4-vuotiaasta asti. Joten noin 40 vuotta tässä on lähes päivittäin luettu. Olen aina saanut lahjaksi perheeltä ja suvulta paljon kirjoja, ja nykyään myös itse ostan. Olen melko nopea lukija ja kirjat ovat olleet minulle todella suuri asia elämässä. Toki kaikki kirjat eivät ole romaaneja, joten niiden lukemista ei lasketa samalla tavalla. Eli mukana on tietokirjoja monelta eri alalta, ja oppirjirjoja omalta opiskelualaltani.
Nuorempana luin kyllä useamman kirjan päivässä. Samoin opiskeluaikana paras keino nollata pää tentin jälkeen oli lukea pari dekkaria. Mikä on parempi tapa saunoa, kuin lukea kirjaa? (Minulla on erikseen 'saunakirjahylly', missä on kevyempää viihdettä, joka saa kostua saunaoloissa). Vaativampaan kirjaan menee toki pidempään. En lukenut kaikkia Dostojevskeja viikonlopussa kuten Väyrynen, mutta kyllä minä nekin aikoinaan ahmin putkeen.
22 hyllymetriä. Tällä viikolla juuri vein hyllyllisen kierrätykseen ja pikemmin vähentäminen kuin lisääminen on haaveissa. Luen aika paljon e-kirjoja nykyään, mikä on hidastanut kirjojen kertymisen vauhtia. En usko koskaan siirtyväni kirjahyllyttömyyteen, vaikka kaikessa muussa olen melkoinen minimalisti. Jokaisella on omat juttunsa, toisessa ketjussa joku kertoi, ettei halua tuhlata hyllytilaa kirjoihin. En millään keksinyt mitä muuta minä voisin laittaa hyllyille.
55 jatkaa: minä kyllä luen noin 60 sivua tunnissa, enkä pidä tahtia edes nopeana, nopeammalla luvulla ei ehkä ehtisi nauttia yksityiskohdista. Lukeminen on tärkein ajanviete. Keskivertosuomalainen ehtii katsoa televisiota neljä tuntia päivässä. Minulla ei ole lapsia, harrastan vain yhtä urheilulajia 4-5 tuntia viikossa ja asun yksin kerrostalossa. Voin helposti järjestää asiani niin, että luen 300-400-sivuisen kirjan yhdeltä istumalta vapaapäivänä.
Ehkä viitisensataa, en ole laskenut. N36
Mahdollisimman vähän. Tulen muuttamaan tässä aprin vuoden sisällä, ja sitä varten kaikkea mahdollista on vähennettävä reilulla kädellä. Ja ylipäätään, en lue.
Höh teitä jankkaajia. Mulla on pikkuinen kaksio ja kirjoja on piilotettuna ja esillä arviolta noin 300 kappaletta. -Traditiona on mm. ostaa Finlandia-voittaja.
Enempää ei saisi kuitenkaan tulla, ostan kirjat jatkossa digitaalisena, näin olen päättänyt. Mut sitten täytyy, siis täytyy, saada se Baconin tai Boschin teoksista tehty kirja ja Derridan tietyt jutut ja melkein kaikki tähtitieteeseen liittyvä...
Kun on kirjafriikki niin on. Mut et 10000 kpl? Paradis. Vanessa. Silti Depp erosi siitä.
Olen kirjallisuuden ammattilainen, sen vuoksi pitää olla laaja käsikirjasto kotona, kun teen täällä myös töitä. Mainittakoon, että tulot harvana kuukautena vuodessa ylittävät köyhyysrajan. Ja 40 neliötä on asunnon koko.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 22:22"]4000. Nainen 50 v. Asuu yksin. Lisää tulee vähintään sata vuodessa. [/quote]Miksi haalit kirjoja omaksi? Aiotko hukkua kirjoihin joskus? Asutko kartanossa jossa monta kirjastoa ja varastoa?
[/quote]
N. 25 kirjaa. Vanhoja, pääosin lapsuudessa saatuja/nuoruudessa ostettuja. Lainaan kirjoja, en halua ostaa niitä eikä tosin siihen rahaa olisikaan. N24.
Kirjoja on metreittäin, mutta suurimman osan panen kiertoon luettuani. Rakastan kirjoja, mutta en välttäättä halua omstaa niitä. Olen antanut kirjoja kouluille ja sairaalakeräyksiin ja vienyt kierrätyskeskukseen.