Montako kirjaa sinulla on?
Non suunnilleen.
10
100
1000
10000
vai tiedätkö tarkemmin?
minulla lienee noin 500-1000 kirjaa, en osaa sanoa tarkemmin
pitäisi hankkiutua suurimmasta osasta eroon, en lue niitä uudelleen muutamaa lukuuottamatta
Kommentit (91)
Alle 10. Tai en mä edes tiedä, lasketaanko noi ammattiopukset miksikään kirjoiksi...
Arvelisin, että noin 200, plus lasten satukirjat jne päälle, joita en on raaskinut poiskaan heittää.
ap on 48 nainen ja arvioi vain omat henk koht kirjat, huushollissa on varmasti tuhansia kirjoja, joista suurin osa ei ole minun
Paljon! Metritolkulla! Nyt on muutto edessä ja osasta pitäisi päästä eroon. Kaikki eivät kelpaa edes divariin, vaikka kunto olisi miten hyvä, kysyntä ja tarjonta vain eivät aina kohtaa. Eli osa joutuu armotta paperinkeräykseen, osa kierrätyskeskukseen ja parhaat pääsevät mukaan uuteen kotiin.
13,2 hyllymetriä, lisäksi +250 kg Erä-, Tiede-, NationalGeographic-, FineWoodWorking yms. tärkeitä lehtiä.
Tolle lege!!!
Noin 200, ikä 54. 3 viimeisen muuton aikana olen myynyt/antanut valtavasti kirjoja pois ja nyt pyrin siihen että mieluummin lainaan niitä kirjastosta. Kirjat vie turhaan älyttömästi tilaa.
4000. Nainen 50 v. Asuu yksin. Lisää tulee vähintään sata vuodessa.
N. 35. Sisältää keittokirjat. Päälle kodin lastenkirjat. Yhteensä kirjoja n 190
50-100 plus lasten kirjat suunnilleen saman verran. 27v, nainen.
En tiedä tarkkaa määrää, mutta yli tuhat ja alle 2000. Kirjastohuone on täpötäynnä. Muuttaessa todellakin melkoinen painajainen, pitäisi karsia.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:10"] Jopas on ihmisillä paljon kirjoja. Minulla on ehkä satoja, muttei missään nimessä tuhatta kirjaa ja luen työkseni. Miten kummassa ehditte lukea vaikka 10000 kirjaa (kuten joku täällä sanoi) tai hankkia pari kirjaa viikossa? Jos keskimäärin kirjassa on 200 sivua ja lukee reipasta 30 sivun tuntivauhtia ilman taukoja niin tuossahan menee kahden kirjan kanssa kaikki viikon ei-työaika (kauppaankin pitää kiireellä mennä ja ruoka laittaa varmaankin kirjaa selaillen [ei ehkä pääse ihan 30 sivuun tunnissa] ja tietysti työmatka pitää taittaa joukkoliikenteessä, jotta voi lukea samalla). Ja tietysti 10000 kirjan kanssa pikaisen laskutoimituksen mukaan 2900 vuorokautta (siis 24 tuntia lukemista), eli maltillisella arviolla aikaa voisi mennä 3 kertaa tuon verran. Tämä on sitten jo melkein 25 vuotta joka päivä kahdeksan tuntia kirjojen parissa...se on aika tavalla se. Rahtusen tuppaa epäilyttämään, mutta näin ihmisiin uskovana yksilönä hylkään moiset epäilykset ja ihastelen muiden lukeneisuutta. Itselläni on vielä todella paljon matkaa tuohon 70000 tunnin lukemiseen. [/quote] Minä vastasin tuon suurimman luvun, ja olen yli 40 v, ja lukenut kirjoja jostain 4-vuotiaasta asti. Joten noin 40 vuotta tässä on lähes päivittäin luettu. Olen aina saanut lahjaksi perheeltä ja suvulta paljon kirjoja, ja nykyään myös itse ostan. Olen melko nopea lukija ja kirjat ovat olleet minulle todella suuri asia elämässä. Toki kaikki kirjat eivät ole romaaneja, joten niiden lukemista ei lasketa samalla tavalla. Eli mukana on tietokirjoja monelta eri alalta, ja oppirjirjoja omalta opiskelualaltani. Nuorempana luin kyllä useamman kirjan päivässä. Samoin opiskeluaikana paras keino nollata pää tentin jälkeen oli lukea pari dekkaria. Mikä on parempi tapa saunoa, kuin lukea kirjaa? (Minulla on erikseen 'saunakirjahylly', missä on kevyempää viihdettä, joka saa kostua saunaoloissa). Vaativampaan kirjaan menee toki pidempään. En lukenut kaikkia Dostojevskeja viikonlopussa kuten Väyrynen, mutta kyllä minä nekin aikoinaan ahmin putkeen. [/quote]Oletko sinkku? Kyllä minäkin lukisin vielä enemmän , jos ei olisi lasta, mutta kun on, on hänen elämässään mukana oleminen se tärkein asia. On aika pieni vielä. Luen iltaisin ennen nukkumaan menoa vähän, sina ei edes joka päivä. En omista myöskään jokaista kirjaa jonka 6.-vuotiaasta asti olen osannut lukea! Nehän on ollut koulun ja kirjaston kirjoja suurin osa. Itsellä nyt alle 300 kirjaa, eikä kämppään mahdu enempää. Klassikot löytyy. T. Äikän ope
[/quote]
En ole sinkku. Minulla on monta lasta. Erityisesti äitiyslomalla ja hoitovapailla luin hyvin paljon. Imetinkin kirjan kanssa, muistan, miten keksin eri asentoja sängyssäkin imettämiselle, että voin lukea samalla. Lapsillekin toki luin myös paljon. En sitten toisaalta leiponut tai siivonnut yhtä paljon kuin muut äidit, mutta tämä nyt on se, minkälainen äiti minä olen. Lapsena sekä sain paljon kirjoja, että lainasin kirjastosta. Kirjastomuistot ovatkin lapsuuteni rakkaimpia. Äitini oli aikoinaan kirjastossa töissä, ja myöhemmin kotona, ja äitini on minuun istuttanut intohimon kirjoihin. Meillä on iso talo, jossa on erillinen kirjastohuone, plus kirjahyllyjä myös kakkosolohuoneessa ja vähän muissakin huoneissa, joten kirjoille on toistaiseksi ollut tilaa.
Olen itsekin opettaja, mutten äidinkielen. Ja olen huomannut, että luen enemmän kirjoja, kuin koulumme äikänopet. Muuten minulla ei tietenkään ole heidän ammattitaitoaan.
Usampia kymmeniä hyllymetriä, tuhansia tai peräti kymmeniä tuhansia. Nainen 33. Ja kaikki paitsi hakuteokset on luettu.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 22:22"]
4000. Nainen 50 v. Asuu yksin. Lisää tulee vähintään sata vuodessa.
[/quote]
Suurinpiirtein sama, tosin päälle teinin kirjat plus lastenkirjat joita ei voi laittaa pois. Lisää tulee parin kirjan viikkovauhdilla, lähinnä divareista ja kirppareilta, kausittain sarjoja "teinille lahjaksi" kuten viimeksi Hunger games, jotka itsekin halusin lukea. (En suosittele erityisemmin). Kirja on meillä vakiovaruste kaikille perheenjäsenille aina ja koko ajan, päivällispöytään ne eivät tule, mutta esim. aamiaisella kaikki yleensä mielummin lukevat kuin puhuvat.
Ehkä kymmeniä metriä ja vievät aivan liian paljon tilaa, vaikka onkin iso ja vanha talo ja olen totaallisesti kyllästynyt kirjojen paljouteen. Tuskin luen enää niitä toistamiseen ja antavat epäsiistin kuvan, koska kirjahylly on aina sekaisin. Ja monet tietokirjat ovat jo vanhanaikaisia ja netistä löytyy kaikkialla uutta tietoa. Haluaisin kirjoja vain muutaman hyllymetrin ja nekin ovien sisäpuolella.
Enkä tosiaan tiedä mitä tekisin kirjoilleni? Ainut vaihtoehto lienee paperikeräys, kun kirpputorit ovat täynnä kirjoja, muutaman kymmenen sentin hintaan. Tuskin saavat kulujaan pois. Eikä kukaan niitä huoli. Juuri kuulin kirjastojen vievät vanhat kirjansa paperikeräykseen, kun niitä lainaajat eivät huoli edes ilmaiseksi, ennen saattoivat jopa maksaa muutaman euron, mutta ei nykyään.
Meillä miehen kanssa kirjahyllyt yhdistettiin 5 vuotta sitten ja sen jälkeen opukset olleet yhteisiä. N25 ja M35. Kirjoja on olohuoneen seinällinen. Romaaneja, runoja, novelleja, kummankin ammattikirjallisuutta + muuta tieteiskirjallisuutta. Arvioin noin 4000 + 13v pojallamme on noin 200 kirjaa + varastossa 3 pahvilaatikkoa lastenkirjoja. Harvoin kirjoja laitetaan pois. Yleensä sitten antikvariaattiin. Ollaan kirjaston suurkuluttajia, mutta myös antikvariaateista, divareista ja kirjakaupoista ostellaan.
Olisiko reilu 100 kpl...? Yritän aina välillä karsia niitä ja ukko lukee nykyisin vain e-kirjoja.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 01:10"] Jopas on ihmisillä paljon kirjoja. Minulla on ehkä satoja, muttei missään nimessä tuhatta kirjaa ja luen työkseni. Miten kummassa ehditte lukea vaikka 10000 kirjaa (kuten joku täällä sanoi) tai hankkia pari kirjaa viikossa? Jos keskimäärin kirjassa on 200 sivua ja lukee reipasta 30 sivun tuntivauhtia ilman taukoja niin tuossahan menee kahden kirjan kanssa kaikki viikon ei-työaika (kauppaankin pitää kiireellä mennä ja ruoka laittaa varmaankin kirjaa selaillen [ei ehkä pääse ihan 30 sivuun tunnissa] ja tietysti työmatka pitää taittaa joukkoliikenteessä, jotta voi lukea samalla). Ja tietysti 10000 kirjan kanssa pikaisen laskutoimituksen mukaan 2900 vuorokautta (siis 24 tuntia lukemista), eli maltillisella arviolla aikaa voisi mennä 3 kertaa tuon verran. Tämä on sitten jo melkein 25 vuotta joka päivä kahdeksan tuntia kirjojen parissa...se on aika tavalla se. Rahtusen tuppaa epäilyttämään, mutta näin ihmisiin uskovana yksilönä hylkään moiset epäilykset ja ihastelen muiden lukeneisuutta. Itselläni on vielä todella paljon matkaa tuohon 70000 tunnin lukemiseen. [/quote] Minä vastasin tuon suurimman luvun, ja olen yli 40 v, ja lukenut kirjoja jostain 4-vuotiaasta asti. Joten noin 40 vuotta tässä on lähes päivittäin luettu. Olen aina saanut lahjaksi perheeltä ja suvulta paljon kirjoja, ja nykyään myös itse ostan. Olen melko nopea lukija ja kirjat ovat olleet minulle todella suuri asia elämässä. Toki kaikki kirjat eivät ole romaaneja, joten niiden lukemista ei lasketa samalla tavalla. Eli mukana on tietokirjoja monelta eri alalta, ja oppirjirjoja omalta opiskelualaltani. Nuorempana luin kyllä useamman kirjan päivässä. Samoin opiskeluaikana paras keino nollata pää tentin jälkeen oli lukea pari dekkaria. Mikä on parempi tapa saunoa, kuin lukea kirjaa? (Minulla on erikseen 'saunakirjahylly', missä on kevyempää viihdettä, joka saa kostua saunaoloissa). Vaativampaan kirjaan menee toki pidempään. En lukenut kaikkia Dostojevskeja viikonlopussa kuten Väyrynen, mutta kyllä minä nekin aikoinaan ahmin putkeen. [/quote]Oletko sinkku? Kyllä minäkin lukisin vielä enemmän , jos ei olisi lasta, mutta kun on, on hänen elämässään mukana oleminen se tärkein asia. On aika pieni vielä. Luen iltaisin ennen nukkumaan menoa vähän, sina ei edes joka päivä. En omista myöskään jokaista kirjaa jonka 6.-vuotiaasta asti olen osannut lukea! Nehän on ollut koulun ja kirjaston kirjoja suurin osa. Itsellä nyt alle 300 kirjaa, eikä kämppään mahdu enempää. Klassikot löytyy. T. Äikän ope
[/quote]
En ole sinkku. Minulla on monta lasta. Erityisesti äitiyslomalla ja hoitovapailla luin hyvin paljon. Imetinkin kirjan kanssa, muistan, miten keksin eri asentoja sängyssäkin imettämiselle, että voin lukea samalla. Lapsillekin toki luin myös paljon. En sitten toisaalta leiponut tai siivonnut yhtä paljon kuin muut äidit, mutta tämä nyt on se, minkälainen äiti minä olen. Lapsena sekä sain paljon kirjoja, että lainasin kirjastosta. Kirjastomuistot ovatkin lapsuuteni rakkaimpia. Äitini oli aikoinaan kirjastossa töissä, ja myöhemmin kotona, ja äitini on minuun istuttanut intohimon kirjoihin. Meillä on iso talo, jossa on erillinen kirjastohuone, plus kirjahyllyjä myös kakkosolohuoneessa ja vähän muissakin huoneissa, joten kirjoille on toistaiseksi ollut tilaa.
Olen itsekin opettaja, mutten äidinkielen. Ja olen huomannut, että luen enemmän kirjoja, kuin koulumme äikänopet. Muuten minulla ei tietenkään ole heidän ammattitaitoaan.
[/quote]Suomessa on niin kalliit kirjat että runsaskirjaisilla täytyy olla rutosti fyrkkaa jos hommaa kaikki 1000-10000 kirjaa omilla rahoilla. Uusi kirja on noin 29 e/kpl ja friikki haluaa lukea tietysti uutena, jotta voi olla heti ajan tasalla. Itselle ei ole tärkeää , montako kirjaa minulla on vaan ne, jotka olen hankkinut ovat oikeasti tärkeitä ja lukemisen arvoisia. Kerrostakokämppään ei myöskään mahdu paljon kirjoja vaan pitää mahtua elämäänkin perheen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 00:37"]
Meillä miehen kanssa kirjahyllyt yhdistettiin 5 vuotta sitten ja sen jälkeen opukset olleet yhteisiä. N25 ja M35. Kirjoja on olohuoneen seinällinen. Romaaneja, runoja, novelleja, kummankin ammattikirjallisuutta + muuta tieteiskirjallisuutta. Arvioin noin 4000 + 13v pojallamme on noin 200 kirjaa + varastossa 3 pahvilaatikkoa lastenkirjoja. Harvoin kirjoja laitetaan pois. Yleensä sitten antikvariaattiin. Ollaan kirjaston suurkuluttajia, mutta myös antikvariaateista, divareista ja kirjakaupoista ostellaan.
[/quote]
Heh, korjaan oman ikäni: Olen siis myös 35v, kuten miehenikin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 22:22"]4000. Nainen 50 v. Asuu yksin. Lisää tulee vähintään sata vuodessa.
[/quote]Miksi haalit kirjoja omaksi? Aiotko hukkua kirjoihin joskus? Asutko kartanossa jossa monta kirjastoa ja varastoa?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 21:23"]Ehkä 500.
Lisäksi neljäkymmentä päiväkirjaa.
[/quote]nainen 36