Kuin joillain voi olla jotain sijoituksia?
Mistä teillä rahaa jää sellaiseen?
Paljon teillä on sijoituksia?
Kommentit (101)
Yleensä valintakysymys. Siinä missä joku menee palkkapäivänä heti ostoksille, ite pistän mieluiten tietyn summan säästöön.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:14"]
Kun on lapseton eikä hassaa rahojaan merkkilaukkuihin ja matkusteluun, niin kyllähän rahaa jää ihan keskipalkastakin säästöön. Mulla oli bruttopalkka n. 2900 euroa/kk ja sain säästöön 26 vuodessa niin paljon (osakkeita, 3 sijoitusasuntoa, metsää, obligaatioita) että jäin pois töistä ja elän nykyään ihan vain pääomatuloilla. Ihanaa muistella työelämää näin Vappupäivänä. Sinne ei tarvitse enää ikiinä lähteä takaisin.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi tuollainen porvoilu?
[/quote]
Kateellinen? Opin pitämään kirjaa menoista ja tuloista jo 15-vuotiaana, eka omistusasunto 23-vuotiaana. Pörssiosakkeiden osingot aina takaisin pörssiin, muutama hyvä rahastus aina välillä. Omistin mm. Chipsiä ja Instrumentariumia silloin kun ne vielä olivat pörssissä ja nehän lunastettiin melkoisella voitolla pois. 26 vuotta on niin pitkä aika, että kun sen koko ajan jaksaa suunnitellusti säästää, niin väkisin omaisuutta kertyy.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi porvoilet? Mitä saat siitä? Onko kyseessä joku jarisarasvuomainen tahtotila?
[/quote]
En ole hän jolle kirjoitat, mutta kiinnostaisi tietää mitä oikein haet inttämiselläsi? Meinaat, että jos sinä et osaa, ei kukaan muukaan osaa? Kyllä meitä osaajia on paljon, me olemme kansantalouden selkäranka taloustaitoinemme. :)
[/quote]
Bullshit. Teillä ei ole mitään muuta kuin naiivi usko omaan erinomaisuuteenne. Plus että olette syntyneet kultalusikka suussa.
[/quote] Tuo kultalusikka suussa on niin huono ja vasynyt tekosyy. Ei se lusikka kauan suussa pysy ellei sita osaa vaalia. Meilla lapset saivat omat pankkitilit 7vuotiaina ja siita lahtien heille opetettiin rahataloutta kotona. Nyt vanhin asuu 2.5 miljoonan talossa ja nuoremmat tulevat kiivasta tahtia perassa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:10"]
Palkasta menee rahastoon suoraan 20e/kk, on menyt jo kymmenisen vuotta. En kyllä osaa sijoittaa niitä mitenkään muuten :(
[/quote]
Ei sen sijoituksen tosiaan tarvitse olla suurempi kuin tuo parikymppiä kuussa. Ja jos jollakulla aikuisella ihmisellä on pysyvästi se tilanne, ettei sen vertaa saa laitettua säästöön, niin jotain on aika pahasti pielessä.
[/quote]
N. puoli miljoonaa ihmistä on Suomessa köyhiä. Että tiedoksesi todella monella on asiat aika pahasti pielessä.
[/quote]
Sori, muistin virheellisesti: Suomessa on liki miljoona köyhää :)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:43"]
[/quote]
Kyllähän tuo teksti voi aivan hyvin pitää paikkansa. Etkö ole koskaan tullut ajatelleeksi, että lapsiperhe-elämä on kallista? Jos tekee valinnan elää lapsettomana, kuten tuo kirjoittaja kertoo tehneensä, säästää hemmetin paljon rahaa parinkymmenen vuoden ajan, kun verrataan tilanteeseen jossa niitä lapsia olisi (alkaen jo siitä, että lapsiperheelle tarvitaan suurempi asunto). Jos taas valitsee hankkia lapsia, valitsee samalla heikomman rahatilanteen pitkäksi ajaksi. Etkö siis itse ole tehnyt tätä valintaa tietoisesti?
Silläkin on todella paljon merkitystä, käykö nuorena töissä ja mitä niillä rahoilla tekee. Itse tein kaksi kesää eläimen lailla töitä ennen muuttoa opiskelupaikkakunnalle Helsinkiin, josta ostin asunnon heti, kun tunsin alueita sen verran, että osasin valita viisaasti. Tämä onnistui, koska olin säästänyt ansaitsemani rahat. Kituutin tämän jälkeenkin monta vuotta ja kävin ilta- ja viikonlopputyössä, jotta pystyin lyhentämään lainaa. Olen nyt 36-vuotias ja vuosituloni ovat olleet todella pienet koko työurani ajan (joka vuosi välillä 0 - 20 000 e). Tästä huolimatta olen onnistunut kerryttämään itselleni omaisuuden, jonka arvo tällä hetkellä (asunnon nykyarvo maltillisesti arvioituna miinus velat) on noin 180 000 euroa.
Jos olisin ollut edes normaalituloinen, minulla olisi varmasti jo sijoitusasunto tai sitten osakkeita / muita arvopapereita tässä rinnalla. Mutta tälle tasolle olen siis päässyt siitä huolimatta, että olen pienituloisin tuntemistani ihmisistä. Valitettavasti monilla suomalaisilla on edelleen niin kielteinen asenne sijoittamista ja vaurastumista kohtaan, että vanhemmat eivät opeta lapsilleen perusasioita taloudesta. Minäkin tajusin tuon asunnon ostaa nuorena vain siksi, että elettiin jo nettiaikaa, ja satuin törmäämään tietoon sitä kautta.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Mitä hyötyä uskotella itselleen tuollaisia? Ei tuo ole normaalia.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:14"]
Kun on lapseton eikä hassaa rahojaan merkkilaukkuihin ja matkusteluun, niin kyllähän rahaa jää ihan keskipalkastakin säästöön. Mulla oli bruttopalkka n. 2900 euroa/kk ja sain säästöön 26 vuodessa niin paljon (osakkeita, 3 sijoitusasuntoa, metsää, obligaatioita) että jäin pois töistä ja elän nykyään ihan vain pääomatuloilla. Ihanaa muistella työelämää näin Vappupäivänä. Sinne ei tarvitse enää ikiinä lähteä takaisin.
[/quote]
[/quote]
Kateellinen? Opin pitämään kirjaa menoista ja tuloista jo 15-vuotiaana, eka omistusasunto 23-vuotiaana. Pörssiosakkeiden osingot aina takaisin pörssiin, muutama hyvä rahastus aina välillä. Omistin mm. Chipsiä ja Instrumentariumia silloin kun ne vielä olivat pörssissä ja nehän lunastettiin melkoisella voitolla pois. 26 vuotta on niin pitkä aika, että kun sen koko ajan jaksaa suunnitellusti säästää, niin väkisin omaisuutta kertyy.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi porvoilet? Mitä saat siitä? Onko kyseessä joku jarisarasvuomainen tahtotila?
[/quote]
En ole hän jolle kirjoitat, mutta kiinnostaisi tietää mitä oikein haet inttämiselläsi? Meinaat, että jos sinä et osaa, ei kukaan muukaan osaa? Kyllä meitä osaajia on paljon, me olemme kansantalouden selkäranka taloustaitoinemme. :)
[/quote]
Bullshit. Teillä ei ole mitään muuta kuin naiivi usko omaan erinomaisuuteenne. Plus että olette syntyneet kultalusikka suussa.
[/quote] Tuo kultalusikka suussa on niin huono ja vasynyt tekosyy. Ei se lusikka kauan suussa pysy ellei sita osaa vaalia. Meilla lapset saivat omat pankkitilit 7vuotiaina ja siita lahtien heille opetettiin rahataloutta kotona. Nyt vanhin asuu 2.5 miljoonan talossa ja nuoremmat tulevat kiivasta tahtia perassa.
[/quote]
Eli kultalusikka löytyi kuitenkin sieltä suusta? Hyvä hyvä, olette te ansioitunut ja erinomainen perhe, lapsetkin niin fiksuja etc.
No aika velkaisia sijoituksia minulla yhdessä miehen kanssa. 2 vuokra-asuntoa jotka ostettu kokonaan velallisen. Aika lailla vuokra kattaa kulut. Jotain menee iteltäkin mut jos jaksaa pitää ne 15 vuottaniin aika halvalla asunnot on saanut. Kotia ja mökkiä en osaa laskea sijoitukseksi.
ap:llä on ilmeisesti nyt jotain katkeruutta ihmisiä kohtaan, jotka osaavat suunnitella talouttaan. Ei katsos ne merkkitavarat ole mitään sijoituksia, eikä muoti-ilmiöihin kannata sokeasti luottaa. Mutta taitaa olla niin, että ne jotka kotonaankin tarvitsevat niitä tekstejä "home" ja "kitchen" ei talouselämä tai sijoittaminen paljoa kiinnosta.
Olen lukenut mammoista, joiden mielestä kalliit merkkilastenvaatteet on hyvä sijoitus, koska niillä on hyvä jälleenmyyntiarvo.
Ne on varmaan näitä samoja, joilta ei jää senttiäkään säästöön. Ne ei osaa laskea. Se, että ostaa kalliilla ja myy halvalla, ei ole hyvää sijoittamista.
Raha ja talousosaaminen on maailman tärkein jutska. Olisi hyvä jos kaikki olisivat ekonomeja ja asuisivat miljoonatalossa ja hoitaisivat sijoituksia. Vittu mitä Bilderbergin lampaita täällä onkaan. Kuinka sairas ja rahanahne voi ihmisen maailmankatsomus ollakaan?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:17"]
Raha ja talousosaaminen on maailman tärkein jutska. Olisi hyvä jos kaikki olisivat ekonomeja ja asuisivat miljoonatalossa ja hoitaisivat sijoituksia. Vittu mitä Bilderbergin lampaita täällä onkaan. Kuinka sairas ja rahanahne voi ihmisen maailmankatsomus ollakaan?
[/quote]
Minä ja perheeni pärjäämme ihan mainiosti. Pidä sinäkin huoli omistasi, äläkä tule minulta rahaa lainaamaan. Eikö se ole ihan sopiva maailmankatsomus?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:20"]
[/quote]
Minä ja perheeni pärjäämme ihan mainiosti. Pidä sinäkin huoli omistasi, äläkä tule minulta rahaa lainaamaan. Eikö se ole ihan sopiva maailmankatsomus?
[/quote]
Se muuttuu sairaaksi siinä vaiheessa kun sinä ja perheesi olette "päässeet asemaanne" vääryydellä ja viekkaudella. Teidän perhe ja geeninne eivät ole parempia kuin minun. Järjestelmä joka koittaa keinotekoisesti pitää tiettyä luokkaa muita ylempänä on sairas ja epäoikeudenmukainen. Taloususkovaiset ovat tämän sairaan systeemin kehittäneet, siispä heitä sietää rokottaakin siitä. Kyseessä ei ole mikään ylivertainen älykkyys tai muu kyvykkyys, kyseessä on vain ns. eliitin sairas harhaluulo omasta kyvykkyydestään.
Minäpä vastaan tähän "Mistä teillä jää rahaa sellaiseen?" -kysymykseen meidän perheen osalta. Meidän taloudenpidossa on muutamia kulmakiviä, jotka ovat mahdollistaneet sen, että on pystytty säästämään. Ihan aluksi, kun menimme naimisiin ja olimme molemmat töissä, teimme niin että elimme miehen palkalla ja minun palkka jäi kokonaan säästöön. Meillä oli silloin molemmat suurin piirtein yhtä suuret tulot. Ei siis eletty sellaista huoletonta dinkkujen kulutusjuhlaa niin kuin nykyisin tapana on. Tämä jäi tosin melko lyhytaikaiseksi vaiheeksi, kun tulin aika nopeasti raskaaksi ja poikamiesboksi vaihtui perheasuntoon. Tässä kohtaa mietimme, ostammeko vähän isomman asunnon jostain vähän kauempaa ja lisäksi auton, vai pienemmän asunnon, jossa pärjää julkisilla. Valitsimme jälkimmäisen vaihtoehdon. Ostimme kyllä niin kalliin asunnon kuin pankista saimme rahaa (30% piti olla omaa rahaa), mutta laskimme, että selviämme siitä lainasta miehen tuloilla. Emme siis ostaneet heti sitä unelmiemme asuntoa, emmekä autoa. Tuossa asunnossa, jossa alkuun ajattelimme asua muutaman vuoden, päädyimme lopulta asumaan 12 vuotta.
Meille riitti myös yksi lapsi. Sanokaa mitä sanotte, mutta yksi lapsi tulee halvemmaksi kuin kaksi. Ja kun yhden lapsen kanssa pärjää ilman autoakin, niin selvisimme lapsiperheenä 10 vuotta ilman autoa. Auton ostimme vasta kun saimme hieman perintöä, ja sekin halpa kymppitonnin kosla. Tuo auto on ollut meillä nyt jo 4,5 vuotta ja se kelpaa meille edelleen hyvin, vaikka onhan useimmilla naapureilla hienommat autot.
Lapsen syntymästä asti olemme säästäneet lapselle. Ensin säästimme lapsilisän ja sitten kun lapsi oli jotain 5-vuotias ja minulle selvisi, että lahjaveroraja on antajakohtainen eikä saajakohtainen, aloimma lahhjoittamaan tuon summan molemmilta vanhemmilta. Kun 7 vuotta tällaista pientä kuukausisäästämistä oli takana, lapsella oli jo 15000€ sijoitukset ja aloimme miettiä, pitäisikö meidänkin yrittää säästää. Tuohon asti elimme jossain määrin siis tuhlailevasti, jonnekinhan ne rahat menivät. Aloimme pitää kirjaa menoista ja pienellä järkeistämisellä saimme kulut pienemmiksi niin että itsellekin alkoi kertyä säästöjä.
Lapselle olemme siis säästäneet koko ajan, tällä hetkellä 222€/kk ja lapsen sijoitukset ovat nyt viime päivien kurssilaskun jäljiltä noin 48000€. Omat sijoitukset eivät ole ihan vertailukelpoisia, koska siellä on mukana pieni perintö ja asuntolainalla tehtyjä sijoituksia. Mutta kaiken kaikkiaan meillä vanhemmilla on noin 300000€ sijoitukset ja asuntolainaa 210000€. Minä olen ollut melko vähän työelämässä, joten aika lailla yhden palkansaajan varassa tämä meidän talous on ollut. Pyrimme ostamaan kestävää ja laadukasta, se tulee pidemmän päälle edullisemmaksi. Emme ostele vaatteita trendien mukaan tai harrasta mitään sisustushärpäkkeitä. Ulkomaanmatkoja tehdään ehkä kerran vuodessa.
Lapselle, kun on annettu taskurahaa, on edellytyksenä heti alusta asti ollut, että hän pitää kirjanpitoa. Aluksi se kirjanpito oli yhdenkertainen, lyihykynällä ruutuvihkoon vaappuvin kirjaimin. Nykyisin se kirjanpito on Excelissä ja kahdenkertaisena. Tämä on minusta tärkeä osa talouskasvatusta, tämä menojen seuranta. Että opettelee sen ja pysyy vähän kärryillä, minne se raha menee. Tytöstä on tullut aika tarkka rahankäyttäjä, hän harkitsee mitä ostaa eikä raha polttele taskussa. Tässä on enää 3,5 vuotta siihen kun hän saa nuo säästöt haltuunsa ja sitä silmälläpitäen on syytäkin opastaa häntä vähän tarkemmin. Emme tietenkään halua, että 18 vuoden säästöt pistetään kerralla haisemaan ja ostetaan kaappi täyteen Vuittoneita.
Tässä varallisuuden kartuttamisessa pitää osata ajatella pitkäjänteisesti. Me havahduimme liian myöhään, emmekä omalta osaltamme ehdi kovinkaan kummoisesti vaurastua. Mutta se ei haittaa, kun tiedän, että omalla lapsella on jo huomattavasti paremmat lähtökohdat. Hänen ei tarvitse muuttaa vuokra-asuntoon ja vaurastuttaa vuokranantajaa, vaan hän voi ostaa oman asunnon sitten kun se on ajankohtaista. Tämä pienentää asumiskuluja pitkällä jänteellä ja mahdollistaa sen, että rahaa jää enemmän sijoittamiseen. Hän saa myös suuremman perinnön kuin mitä itse olen aikanani saanut - ja antaa sen ehkä suoraan seuraavalle polvelle. Ei tuo omakaan lapsi varmaan missään yltäkylläisyydessä pääse elämään, mutta jos hän pelaa korttinsa oikein, hänestä seuraava polvi saattaa elää jo melko taloudellisesti turvattua elämää.
Tiedän, että tämä ajattelutapa ei ehkä jaksa kannustaa kaikkimullehetitännenyt-ihmisiä säästämään. Mutta jokainen voi päättää omalta kohdaltaan, haluaako antaa seuraavalle sukupolvelle paremmat eväät. Jokainen voi omalta kohdaltaan päättää, että minun lapsellani on raha-asiat paremmin.
Persaukisen hölmön mielestä talousosaaminen ei ole minkään arvoista. Talousosaajan maksamat tulonsiirrot ja almut se sama persaukinen hölmö silti ottaa ilomielin vastaan, kumma kyllä.
Ottakaa ihmiset vastuu omasta elämästänne ja taloudestanne, kaikkein parasta on elää omilla jaloilla seisten almuista riippumatonta elämää!
Suomessa moni puhallus onnistuu, koska köyhät eivät ymmärrä mitään sijoittamisesta. Missä menee se raja, mikä on oikeasti saavutus TyEL yhtiöiden sijoitustuotoissa ja mitä taas voidaan pitää suoranaisena varastamisena, koska ihmiset eivät ymmärrä sijoittamisesta. He eivät siis ymmärrä, että heidän eläketurvaansa kupataan parempiin taskuihin.
Myös palkansaaja on haluamattaan "sijoittaja", siellä palkkakuitissa on se työntekijän osuus eläkemaksusta. Hän uskoo eläkeyhtiöiden Merja Ailuksiin, että nämä kyllä hoitavat minun eläkeasioitani, eivät omia asioitaan :)
Tiedän moniakin opiskelijoita(käyvät töissä opintojen ohessa, kk-tulot 1000e max opintolaina mukaanlukien), jotka sijoittavat opintolainan eli 3600e/vuosi, ja opintojen päätyttyä kasassa oli n. 100 000, josta opintolainan verran velkaa se parikymmentä tonnia. Palkastaankin ovat osan panneet osakkeisiin.
Jotkut osaavat käyttää rahaa ja toiset eivät!
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:20"]
[/quote]
[/quote]
Se muuttuu sairaaksi siinä vaiheessa kun sinä ja perheesi olette "päässeet asemaanne" vääryydellä ja viekkaudella. Teidän perhe ja geeninne eivät ole parempia kuin minun. Järjestelmä joka koittaa keinotekoisesti pitää tiettyä luokkaa muita ylempänä on sairas ja epäoikeudenmukainen. Taloususkovaiset ovat tämän sairaan systeemin kehittäneet, siispä heitä sietää rokottaakin siitä. Kyseessä ei ole mikään ylivertainen älykkyys tai muu kyvykkyys, kyseessä on vain ns. eliitin sairas harhaluulo omasta kyvykkyydestään.
[/quote]
-------
Ohiksena pakko kysyä. Siis miten nää ihmiset on päässyt asemaansa viekkaudella ja vääryydellä? Monen esimerkki on ihan järjenmukaista sijoittamista. Tietenkään geeniväittämään en ota mitään kantaa, ihme heitto... Eihän se ole yleensä mitään erinomaista kyvykkyyttä, mutta jotkut osaavat ajatella kauaskantoisesti. Eli haluavat säästää ja sijoittaa, jotta ehkä tulevaisuudessa elanto olisi turvattu. Mikä siinä on väärin?
--------
Itse olen nyt 21v opiskelija ja kerryttänyt hieman säästöjä. Ei ole kokemusta rahastoista tai sijoittamisesta, joten varmaan pankkiim sovin ajan jotta voin kysyä neuvoa. Olisihan se mukava, että kovalla työllä ansaittu turvarahasto säilyisi ja ehkä jopa kasvattaisi hieman kokoaan. Nyt kun kuitenkin asuu hyvin yksinkertaisesti ja joutuu miettimään aina kulujaan. Opintojen ohella töitä tekee sen, mitä kerkeää. Ja siitä säästetty ja pahan päivän vararahat, ja nyt aloitin jo kerryttämään eläkerahastoa. Omalla alalla kun ei hirmueläkettä kerrytetä. Lisäksi säästän pikkuhiljaa asuntoa/häitä varten. Eli eläkesäästöön 100€/kk, häihin 100€kk ja asuntoon 200-300€/kk. Riippuu kuinka paljon töitä kerkeää tehdä koulun ohella. Vähän jää vielä rahaa yli ja en tykkää törsätä turhakkeisiin. Shoppailen pari kertaa vuodessa ja tarvittaessa. Silloin tällöin käyn ulkona syömässä tia kahvilla. Mutta muuten elän kohtuu niukalla rahalla. Kaikki ylimääräinen säästöön. Tulevaisuus kun on epävakaa niin tämä on mielestäni ihan järki ajattelua... Tietenkin tämän mahdollistaa se, että on työpaikka. Kaikillahan ei ole :/
T. Ohis N21
Itse aloitin nostamalla opintolainan ja pistämällä sen kokonaisuudessaan osakkeisiin. Makselen pikkuhiljaa lainaa takaisin, mutta osakesalkun arvo on kasvanut huomattavasti. Jos nyt myisin kaiken, saisin lainan maksettua ja paljon jäisi vielä yli. Lisäksi olen vuosien varrella siirtänyt kaiken liikenevän rahan sijoituksiin. Elämiseen menee n. 1000 euroa kuukaudessa eli nettopalkasta on toistaiseksi jäänyt hyvin osakkeisiin. Osinkoja tuli viime vuodelta n. 5000 euroa ja ne sijoitan toki edelleen osakkeisiin. Tavoitteena on se, että en syö pääomaa, vaan korkeintaan likvidoin kurssilaskua odottaessa (esim. näihin aikoihin) ja palaan sitten markkinoille parempana aikana. Näin toimien voin ehkä jäädä eläkkeelle vähän aikaisemmin tai ainakin saan pidettyä ok elintason eläkkeellä. Moni ihmettelee sijoittamista tajuamatta, että samanlaista sijoittamista asunnon ostaminenkin on. Jos asunnon sijaan olisi ottanut pankkilainan ja ostanut osakkeita, niin nyt olisi iso osakesalkku, mutta ei se ihmistä muuttaisi mihinkään suuntaan. Toisilla on sijoitusomaisuus asunnossa, toisilla osakkeissa ja toisilla vaikka metsässä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:32"]
Persaukisen hölmön mielestä talousosaaminen ei ole minkään arvoista. Talousosaajan maksamat tulonsiirrot ja almut se sama persaukinen hölmö silti ottaa ilomielin vastaan, kumma kyllä.
Ottakaa ihmiset vastuu omasta elämästänne ja taloudestanne, kaikkein parasta on elää omilla jaloilla seisten almuista riippumatonta elämää!
[/quote]
Blaa. Blaa. Blaa.
Vähän samalla tavalla teimme mekin kuin no 50. Ostimme ensin pienehkön kaksion, johon olimme säästäneet rahaa pari vuotta. Autoa meillä ei ollut joten ne rahat saatoimme säästää. Elimme ihan mukavasti vaikkei palkkamme mitään huippupalkkoja olleet. Sitten saimme lapsen ja asuimme vielä muutaman vuoden tuossa pikkukaksiossa ja säästimme ohessa. Sitten ostimme ison rivitaloasunnon ja samalla auton. Koko ajan siirsimme palkoista syrjään 500-1000 euroa kuukaudessa. Ravintolaan ei rahaa mennyt, mutta matkustelimme ihan mukavasti koko ajan.
Kun lapsi kasvoi olimme jo saaneet sijoitettua mukavasti osakkeisiin ja jossain vaiheessa kun rivari oli maksettu, otettiin lainaa ja ostettiin sijoitusasunto. Tavoitteita täytyy olla, täytyy olla vähän rohkeuttakin ja perheellä yhteinen päämäärä.
Mun 1-vuotiaalla on jo kahden tuhannen euron osakesalkku. Enemmän kuin useimmilla aikuisilla on säästöjä.