Kuin joillain voi olla jotain sijoituksia?
Mistä teillä rahaa jää sellaiseen?
Paljon teillä on sijoituksia?
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:10"]
Palkasta menee rahastoon suoraan 20e/kk, on menyt jo kymmenisen vuotta. En kyllä osaa sijoittaa niitä mitenkään muuten :(
[/quote]
Ei sen sijoituksen tosiaan tarvitse olla suurempi kuin tuo parikymppiä kuussa. Ja jos jollakulla aikuisella ihmisellä on pysyvästi se tilanne, ettei sen vertaa saa laitettua säästöön, niin jotain on aika pahasti pielessä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:08"]
Nainen, joka ei säästä pahan päivän varalle, on yksinkertaisesti hölmö. Ensin teet esim. rahastosopimuksen pankkiin, että tililtä lähtee joka kuukausi esim. 50€ -100€ sopivaan rahastoon. Voi säästää myös erillisille, josta et saa helposti rahoja ulos. Indeksirahastoissa halvimmat kulut, rahastoissa ylipäätään huomioiden hirveät kulut, joten niihin ei kannata jäädä.
Vuoden päästä rahat ulos, ja ostat osakkeita yhdestä kohteesta. Siihen tarviit arvo-osuustilin tai esim. Nord net. Ensi vuonna jatkuu sama juttu. Kymmenessä vuodessa sulla on noin 10 000€ osakkeissa. Se antaa hitosti itsetuntoa :)
[/quote]
rahastoissahan on kyllä kuluja, mutta toisaalta riski on pienempi kuin jos ostaa vain yhtä osaketta. itse sen takia pitäytynyt rahastoissa. toisaalta mua kiinnostaa saada jonkunlainen osinkovirta aikaiseksi, joten ehkä uskaltauduin osakkeiden puolelle lähivuosina.
onko jollain noita rahastojen tuotto-osuuksia? olenko ymmärtänyt oikein, että niistä voi saada tuloa joka vuosi?
Meillä pian 5 lasta ja silti on osakkeita ja rahasto johon menee säännöllisesti 200€\kk..ja tulot ihan keskitasoiset..yhteensä alle 6000€/kk
Mutta eikös nämä osakkeeet ole älyttömän epävarmoja kohteita? Vai onko niin että sinne kerran laitetaan 500 ja lopulta nostetaan 10 000€ kun ei jatkuva kyttääminen kiinnosta?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:14"]
Kun on lapseton eikä hassaa rahojaan merkkilaukkuihin ja matkusteluun, niin kyllähän rahaa jää ihan keskipalkastakin säästöön. Mulla oli bruttopalkka n. 2900 euroa/kk ja sain säästöön 26 vuodessa niin paljon (osakkeita, 3 sijoitusasuntoa, metsää, obligaatioita) että jäin pois töistä ja elän nykyään ihan vain pääomatuloilla. Ihanaa muistella työelämää näin Vappupäivänä. Sinne ei tarvitse enää ikiinä lähteä takaisin.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi tuollainen porvoilu?
[/quote]
Kateellinen? Opin pitämään kirjaa menoista ja tuloista jo 15-vuotiaana, eka omistusasunto 23-vuotiaana. Pörssiosakkeiden osingot aina takaisin pörssiin, muutama hyvä rahastus aina välillä. Omistin mm. Chipsiä ja Instrumentariumia silloin kun ne vielä olivat pörssissä ja nehän lunastettiin melkoisella voitolla pois. 26 vuotta on niin pitkä aika, että kun sen koko ajan jaksaa suunnitellusti säästää, niin väkisin omaisuutta kertyy.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi porvoilet? Mitä saat siitä? Onko kyseessä joku jarisarasvuomainen tahtotila?
[/quote]
En ole hän jolle kirjoitat, mutta kiinnostaisi tietää mitä oikein haet inttämiselläsi? Meinaat, että jos sinä et osaa, ei kukaan muukaan osaa? Kyllä meitä osaajia on paljon, me olemme kansantalouden selkäranka taloustaitoinemme. :)
Sijoittamisen voi ymmärtää monin tavoin. Kyllä asuntolainan maksaminenkin on sijoitus. Huomasin juuri äsken asuntoa myydessämme, että mulle oli sitten kertynyt 140 tuhannen edestä asunto-omaisuutta ihan 'huomaamatta' kun pikkuhiljaa olen maksellut asuntovelkaa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:01"]
Palkasta menee rahastoon suoraan 20e/kk, on menyt jo kymmenisen vuotta. En kyllä osaa sijoittaa niitä mitenkään muuten :(
[/quote]
Ei sen sijoituksen tosiaan tarvitse olla suurempi kuin tuo parikymppiä kuussa. Ja jos jollakulla aikuisella ihmisellä on pysyvästi se tilanne, ettei sen vertaa saa laitettua säästöön, niin jotain on aika pahasti pielessä.
[/quote]
N. puoli miljoonaa ihmistä on Suomessa köyhiä. Että tiedoksesi todella monella on asiat aika pahasti pielessä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:19"]
Sijoittamisen voi ymmärtää monin tavoin. Kyllä asuntolainan maksaminenkin on sijoitus. Huomasin juuri äsken asuntoa myydessämme, että mulle oli sitten kertynyt 140 tuhannen edestä asunto-omaisuutta ihan 'huomaamatta' kun pikkuhiljaa olen maksellut asuntovelkaa.
[/quote] Jos olisit tuon maksanut vuokrana niin nyt vuokraisantasi olisi hyvillaan kun on saman verran rikkaampi ja sina muutat muualle. Uudelle vuokralaiselle voi taas tarjota samaa asuntoa vahan kalliimmalla. Nain se maailma pyorii.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:19"]
[/quote] Jos olisit tuon maksanut vuokrana niin nyt vuokraisantasi olisi hyvillaan kun on saman verran rikkaampi ja sina muutat muualle. Uudelle vuokralaiselle voi taas tarjota samaa asuntoa vahan kalliimmalla. Nain se maailma pyorii.
[/quote]
Näinhän se pyörii joo. :)
Itseäni on hämmästyttänyt kuinka av:n vuokralla-asujat aina inttävät kuinka vuokranantaja ei tienaa vuokra-asunnolla, ei se voi tienata! Useimpien mielikuvitus ei ilmeisesti riitä ymmärtämään, että vuokralaisia voi olla ajan myötä hyvinkin monia. Ei ole tarkoituskaan että yksi vuokralainen viidessä vuodessa maksaisi asunnon, putki-, ikkuna-, julkisivu- ja piharemontit vuokranantajan puolesta. Ei, tähän menee aikaa, mutta lopulta se on se vuokralainen joka kaiken maksaa.
"Kun on lapseton eikä hassaa rahojaan merkkilaukkuihin ja matkusteluun, niin kyllähän rahaa jää ihan keskipalkastakin säästöön. Mulla oli bruttopalkka n. 2900 euroa/kk ja sain säästöön 26 vuodessa niin paljon (osakkeita, 3 sijoitusasuntoa, metsää, obligaatioita) että jäin pois töistä ja elän nykyään ihan vain pääomatuloilla. Ihanaa muistella työelämää näin Vappupäivänä. Sinne ei tarvitse enää ikiinä lähteä takaisin.
[/quote]
[/quote]
Kateellinen? Opin pitämään kirjaa menoista ja tuloista jo 15-vuotiaana, eka omistusasunto 23-vuotiaana. Pörssiosakkeiden osingot aina takaisin pörssiin, muutama hyvä rahastus aina välillä. Omistin mm. Chipsiä ja Instrumentariumia silloin kun ne vielä olivat pörssissä ja nehän lunastettiin melkoisella voitolla pois. 26 vuotta on niin pitkä aika, että kun sen koko ajan jaksaa suunnitellusti säästää, niin väkisin omaisuutta kertyy.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi porvoilet? Mitä saat siitä? Onko kyseessä joku jarisarasvuomainen tahtotila?"
Miksi tuo ei voisi pitää paikkaansa? Mulla oli jo 40-vuotiaana melko mittava omaisuus - osakehuoneistoja, metsää, peltomaata, kesämökki jne. ja kaikki omalla työllä hankittuja. Ensimmäinen asunto oli 18 m2 huonokuntoinen yksiö, jonka remppasin ja asuin muutaman vuoden ja möin eteenpäin ja ostin taas ja vaihdoin aina isompaan, ylimääräiset rahat sijoitin metsiin ja peltoihin ja sata tai parisataa euroa meni erilaisiin rahastoihin. Nyt olen hypännyt työelämästä ja elän sijoittamilla tuloillani ja muutaman vuoden päästä saan maksamani vap.ehtoisen eläkkeen ja elän ihan mukaavasti ja teen vain sitä mikä hyvältä tuntuu. Enkä ollut työelämässä edes hyvätuloinen.
Kulutan rahani harkiten, eikä merkit merkitse minulle mitään, vaan pyrin ostamaan vähän, mutta laadukkaita tuotteita ja olen ihan tavallinen tallaaja.
Kun on lapseton eikä hassaa rahojaan merkkilaukkuihin ja matkusteluun, niin kyllähän rahaa jää ihan keskipalkastakin säästöön. Mulla oli bruttopalkka n. 2900 euroa/kk ja sain säästöön 26 vuodessa niin paljon (osakkeita, 3 sijoitusasuntoa, metsää, obligaatioita) että jäin pois töistä ja elän nykyään ihan vain pääomatuloilla. Ihanaa muistella työelämää näin Vappupäivänä. Sinne ei tarvitse enää ikiinä lähteä takaisin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi porvoilet? Mitä saat siitä? Onko kyseessä joku jarisarasvuomainen tahtotila?
[/quote]
Vaurastuminen on nimenomaan tahtotila. Kuten köyhyys Suomessa on mielentila.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 13:48"]Mistä teillä rahaa jää sellaiseen?
Paljon teillä on sijoituksia?
[/quote]
Sijoituksissa noin 500 000.
olen 37v ja palkka viimeisimmän työpaikan vaihdon jälkeen 6k.
säästössä ja sijoituksissa 55k ja asun 225k asunnossa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:29"]
olen 37v ja palkka viimeisimmän työpaikan vaihdon jälkeen 6k.
säästössä ja sijoituksissa 55k ja asun 225k asunnossa.
[/quote]
Ootkohan aivan tässä maailmassa? Tuosta kukaan ymmärrä mitään...
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:01"]
[/quote]
[/quote]
Itselläni oli aikoinaan sellainen tilanne että laitoin rahastoon 500 euroa kuussa useiden vuosien ajan. Sitten tuli yt:t ja meni työpaikka alta eikä uutta ole tosiaan siunaantunut. Rahstot ovat huvenneet.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole hän jolle kirjoitat, mutta kiinnostaisi tietää mitä oikein haet inttämiselläsi? Meinaat, että jos sinä et osaa, ei kukaan muukaan osaa? Kyllä meitä osaajia on paljon, me olemme kansantalouden selkäranka taloustaitoinemme. :)
[/quote]
Bullshit. Teillä ei ole mitään muuta kuin naiivi usko omaan erinomaisuuteenne. Plus että olette syntyneet kultalusikka suussa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:55"]
"Kun on lapseton eikä hassaa rahojaan merkkilaukkuihin ja matkusteluun, niin kyllähän rahaa jää ihan keskipalkastakin säästöön. Mulla oli bruttopalkka n. 2900 euroa/kk ja sain säästöön 26 vuodessa niin paljon (osakkeita, 3 sijoitusasuntoa, metsää, obligaatioita) että jäin pois töistä ja elän nykyään ihan vain pääomatuloilla. Ihanaa muistella työelämää näin Vappupäivänä. Sinne ei tarvitse enää ikiinä lähteä takaisin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi porvoilet? Mitä saat siitä? Onko kyseessä joku jarisarasvuomainen tahtotila?"
Miksi tuo ei voisi pitää paikkaansa? Mulla oli jo 40-vuotiaana melko mittava omaisuus - osakehuoneistoja, metsää, peltomaata, kesämökki jne. ja kaikki omalla työllä hankittuja. Ensimmäinen asunto oli 18 m2 huonokuntoinen yksiö, jonka remppasin ja asuin muutaman vuoden ja möin eteenpäin ja ostin taas ja vaihdoin aina isompaan, ylimääräiset rahat sijoitin metsiin ja peltoihin ja sata tai parisataa euroa meni erilaisiin rahastoihin. Nyt olen hypännyt työelämästä ja elän sijoittamilla tuloillani ja muutaman vuoden päästä saan maksamani vap.ehtoisen eläkkeen ja elän ihan mukaavasti ja teen vain sitä mikä hyvältä tuntuu. Enkä ollut työelämässä edes hyvätuloinen.
Kulutan rahani harkiten, eikä merkit merkitse minulle mitään, vaan pyrin ostamaan vähän, mutta laadukkaita tuotteita ja olen ihan tavallinen tallaaja.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Mitä saat tuosta porvoilusta? Elätkö noin muutenkin harhaisesti?
[/quote]
Kyllähän tuo teksti voi aivan hyvin pitää paikkansa. Etkö ole koskaan tullut ajatelleeksi, että lapsiperhe-elämä on kallista? Jos tekee valinnan elää lapsettomana, kuten tuo kirjoittaja kertoo tehneensä, säästää hemmetin paljon rahaa parinkymmenen vuoden ajan, kun verrataan tilanteeseen jossa niitä lapsia olisi (alkaen jo siitä, että lapsiperheelle tarvitaan suurempi asunto). Jos taas valitsee hankkia lapsia, valitsee samalla heikomman rahatilanteen pitkäksi ajaksi. Etkö siis itse ole tehnyt tätä valintaa tietoisesti?
Silläkin on todella paljon merkitystä, käykö nuorena töissä ja mitä niillä rahoilla tekee. Itse tein kaksi kesää eläimen lailla töitä ennen muuttoa opiskelupaikkakunnalle Helsinkiin, josta ostin asunnon heti, kun tunsin alueita sen verran, että osasin valita viisaasti. Tämä onnistui, koska olin säästänyt ansaitsemani rahat. Kituutin tämän jälkeenkin monta vuotta ja kävin ilta- ja viikonlopputyössä, jotta pystyin lyhentämään lainaa. Olen nyt 36-vuotias ja vuosituloni ovat olleet todella pienet koko työurani ajan (joka vuosi välillä 0 - 20 000 e). Tästä huolimatta olen onnistunut kerryttämään itselleni omaisuuden, jonka arvo tällä hetkellä (asunnon nykyarvo maltillisesti arvioituna miinus velat) on noin 180 000 euroa.
Jos olisin ollut edes normaalituloinen, minulla olisi varmasti jo sijoitusasunto tai sitten osakkeita / muita arvopapereita tässä rinnalla. Mutta tälle tasolle olen siis päässyt siitä huolimatta, että olen pienituloisin tuntemistani ihmisistä. Valitettavasti monilla suomalaisilla on edelleen niin kielteinen asenne sijoittamista ja vaurastumista kohtaan, että vanhemmat eivät opeta lapsilleen perusasioita taloudesta. Minäkin tajusin tuon asunnon ostaa nuorena vain siksi, että elettiin jo nettiaikaa, ja satuin törmäämään tietoon sitä kautta.
Meillä on maksettu uusi osake, arvo 170000, sijoitusosake arvo 65000, säästöjä 100000, asuntoauto ja uudehko hlöauto. Velkaa ei ole ollut 10 vuoteen. Parasta on, kun voi ostaa sen vaatteet tai puhelimen tai mitä nyt haluaa ilman että palkkapäivä määrittelee ajankohdan. Matkustelemme ja elämme normielämää, mutta ostamme vain tarpeellisen. Raha-asiat pitää osata hallita se on a ja o.