Kuin joillain voi olla jotain sijoituksia?
Mistä teillä rahaa jää sellaiseen?
Paljon teillä on sijoituksia?
Kommentit (101)
Vaikka olin opiskelija ja tienasin todella vähän laitoin aina muutaman euron sivuun ja säästin. Se on elämäntapa. Toiset ei sitä tee. Monet pitäävät minua hulluna. Työkaveri sanoi että hulluko olet, ei duunarin palkasta säästetä. Minä vaan säästän.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:33"]
Nykyään monelle voi olla vaikeaa säästää, kun kituuttaa pätkä- ja silpputöissä. Syyllistäminen ei auta ketään.
[/quote]
Mielestäni juuri nimenomaan pätkä- ja silpputyöläisten olisi tärkeä pyrkiä keräämään niitä säästöjä, että pärjää sitten sen ajan, kun ei ole niitä palkkatuloja. Itse aloitin rahastosäästämiset opiskelijana, kun tein opintojen ohessa keikkaa ja tulot olivat joka kuukausi hyvinkin vaihtelevat. Rahastot tai osakkeet kun kerryttää niitä säästöjä huomattavasti paremmin kuin pelkkä tilillä makuuttaminen.
Minulla sijoittaminen sai alkunsa opiskelujen aikana. Elän aika nuukasti, eikä rahaa juuri mene halpamatkojen lisäksi mihinkään isompaan. Kesätöistä jäi aina hieman ylimääräistä, jotka laitoin sitten osakkeisiin sen jälkeen kun avasin Nordnetiin tunnuksen. Jos ei uskalla laittaa oikeaa rahaa peliin, niin ainahan voi simuloida mallisalkun kehitystä tekemällä virtuaalisalkun Kauppalehteen tai Eurolandiin. Sitten katsoo, miten kurssit ovat kehittyneet ja miettii, että voisiko tätä tehdä oikealla rahalla vai ovatko riskit omalle kohdalle liian isot.
Nainen, joka ei säästä pahan päivän varalle, on yksinkertaisesti hölmö. Ensin teet esim. rahastosopimuksen pankkiin, että tililtä lähtee joka kuukausi esim. 50€ -100€ sopivaan rahastoon. Voi säästää myös erillisille, josta et saa helposti rahoja ulos. Indeksirahastoissa halvimmat kulut, rahastoissa ylipäätään huomioiden hirveät kulut, joten niihin ei kannata jäädä.
Vuoden päästä rahat ulos, ja ostat osakkeita yhdestä kohteesta. Siihen tarviit arvo-osuustilin tai esim. Nord net. Ensi vuonna jatkuu sama juttu. Kymmenessä vuodessa sulla on noin 10 000€ osakkeissa. Se antaa hitosti itsetuntoa :)
Se on valintojen maailma. Osa tuhlaa monta satasta kuukaudessa vaatteisiin, laukkuihin, "biletykseen" jne. Osa pistää ne rahastoihin. Tietenkin auttaa, että on edes kohtuupalkkaisessa työssä.
Palkasta menee rahastoon suoraan 20e/kk, on menyt jo kymmenisen vuotta. En kyllä osaa sijoittaa niitä mitenkään muuten :(
Jos tienaa kuussa enemmän kuin jotkut koko vuodessa, niin helposti.
Mamma & pappa aloitti säästämisen jo ennen vaavin syntymää, ja lahjoittivat perintöveroja jotenkin kiertämällä lapsukaiselleen ison omaisuuden aka pesämunan, joka koostui jostain ihme nokian osakkeista ja joukkovelkakirjoista. Tällä sairaalla tavalla on Suomen asuntokupla puhallettu. Kyseessä siis ikäluokka ja sukupolvi, joiden vanhemmat ovat väkisin tunkeneet sen kultalusikan sinne pikku piltin suikkiin. Tämä kupla tulee poksahtamaan ja reaalitalous tulee kokemaan renessanssin.
Kun on lapseton eikä hassaa rahojaan merkkilaukkuihin ja matkusteluun, niin kyllähän rahaa jää ihan keskipalkastakin säästöön. Mulla oli bruttopalkka n. 2900 euroa/kk ja sain säästöön 26 vuodessa niin paljon (osakkeita, 3 sijoitusasuntoa, metsää, obligaatioita) että jäin pois töistä ja elän nykyään ihan vain pääomatuloilla. Ihanaa muistella työelämää näin Vappupäivänä. Sinne ei tarvitse enää ikiinä lähteä takaisin.
Mietipä ite. Kuten edellä jo kerrotiin, satku kuussa rahastoon ja vuoden kuluttua rahat ulos ja osakkeisiin. Ja sama uusiks. Rahaa säästyy katsomalla mitä ostaa, mistä ja millä hinnalla- vaatteet, ruoka, jne. Sähkön, netin ja puhelimen voi kilpailuttaa ja säästön laittaa rahastoon. Jos et tiedä mitä osakkeita ostaa,katso onko sinua laskuttava yhtiö pörssissä ja osta sen osakkeita. Saat näin osinkoina ja arvonnousuna osan rahoistasi takaisin.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:14"]
Kun on lapseton eikä hassaa rahojaan merkkilaukkuihin ja matkusteluun, niin kyllähän rahaa jää ihan keskipalkastakin säästöön. Mulla oli bruttopalkka n. 2900 euroa/kk ja sain säästöön 26 vuodessa niin paljon (osakkeita, 3 sijoitusasuntoa, metsää, obligaatioita) että jäin pois töistä ja elän nykyään ihan vain pääomatuloilla. Ihanaa muistella työelämää näin Vappupäivänä. Sinne ei tarvitse enää ikiinä lähteä takaisin.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi tuollainen porvoilu?
Joillakin on hyvä palkka, mutta vähänkin tienaava (kuten minä) voi onnistua säästämään, jos on pihi. Tosin 80-luvulla, jolloin itse olin nuori, oli helpompaa päästä kesätöihin. Säästin tuolloin jotakuinkin kaiken. Nyt ei tietenkään ole enää samanlainen tilanne, joten en todellakaan syytä nykyajan nuoria, jos eivät voi toimia samoin.
Mutta se asenne, ettei kaikkea tarvitse kuluttaa mitä saa, kantaa aika pitkälle. Helpottaa sekin, ettei minulla ole erityisiä mielitekoja, enkä ole kokenut jääväni mistään paitsi, vaikken osta uusia vaatteita tms. koko ajan. Mitään valtavan suuria summia en ole sijoittanut, mutta sinä et toisaalta aloituksessa rajannut, ketkä saavat vastata.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:08"]Nainen, joka ei säästä pahan päivän varalle, on yksinkertaisesti hölmö. Ensin teet esim. rahastosopimuksen pankkiin, että tililtä lähtee joka kuukausi esim. 50€ -100€ sopivaan rahastoon. Voi säästää myös erillisille, josta et saa helposti rahoja ulos. Indeksirahastoissa halvimmat kulut, rahastoissa ylipäätään huomioiden hirveät kulut, joten niihin ei kannata jäädä.
Vuoden päästä rahat ulos, ja ostat osakkeita yhdestä kohteesta. Siihen tarviit arvo-osuustilin tai esim. Nord net. Ensi vuonna jatkuu sama juttu. Kymmenessä vuodessa sulla on noin 10 000€ osakkeissa. Se antaa hitosti itsetuntoa :)
[/quote] Juuri näin!
Kylläpäs ketjuun pamahti taas näitä oman elämänsä sankareita jotka potevat jotain hybristä elämänhallinnastaan. Elämä on helppoa kun sen oikein oivaltaa ja osaa sijoitella rahulia. Huolet pois. Kaikki lähtee omasta itsestä :)
Indeksirahastot ovat historiallisesti tuttaneet paremmin kuin suorat osakeostot, vaikka ne eivät tietysti olekaan yhtä seksikkäitä tai tarjoa samanlaisia pelaamiskokemuksia kuin oman osakesalkun hoitaminen.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:16"]
[/quote]
[/quote]
Kateellinen? Opin pitämään kirjaa menoista ja tuloista jo 15-vuotiaana, eka omistusasunto 23-vuotiaana. Pörssiosakkeiden osingot aina takaisin pörssiin, muutama hyvä rahastus aina välillä. Omistin mm. Chipsiä ja Instrumentariumia silloin kun ne vielä olivat pörssissä ja nehän lunastettiin melkoisella voitolla pois. 26 vuotta on niin pitkä aika, että kun sen koko ajan jaksaa suunnitellusti säästää, niin väkisin omaisuutta kertyy.
Olen keskituloinen, kolmevitonen perheenäiti. Aloitin sijoittamisen työelämään siirryttyäni. Sijoitan n. 400 € kuukaudessa tai minkä verran sattuukaan arjen kulujen jälkeen yli jäämään. Harvoin ainakaan tuota enempää. Sijoitusteni arvo on melkein 100.000 €.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:16"]
[/quote]
[/quote]
Kateellinen? Opin pitämään kirjaa menoista ja tuloista jo 15-vuotiaana, eka omistusasunto 23-vuotiaana. Pörssiosakkeiden osingot aina takaisin pörssiin, muutama hyvä rahastus aina välillä. Omistin mm. Chipsiä ja Instrumentariumia silloin kun ne vielä olivat pörssissä ja nehän lunastettiin melkoisella voitolla pois. 26 vuotta on niin pitkä aika, että kun sen koko ajan jaksaa suunnitellusti säästää, niin väkisin omaisuutta kertyy.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi porvoilet? Mitä saat siitä? Onko kyseessä joku jarisarasvuomainen tahtotila?
96 oli siis vastaus 94:lle.