Kuin joillain voi olla jotain sijoituksia?
Mistä teillä rahaa jää sellaiseen?
Paljon teillä on sijoituksia?
Kommentit (101)
Mulla on sijoituksia, koska 35-vuotiaana äitiyslomalta palattuani työelämään, päätin haluavani sijoituksia. Siitä asti olen laittanut satasen kuussa, ensin rahastoihin sitten myös etf:iin. Nordnet teki kuukausisäästämisestä etf:iin naurettavan helppoa.
Monen rahaston minimisumma on 15€, Seligsonilla vain 1€. Tahdosta se vain on kiinni.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:17"]
Raha ja talousosaaminen on maailman tärkein jutska. Olisi hyvä jos kaikki olisivat ekonomeja ja asuisivat miljoonatalossa ja hoitaisivat sijoituksia. Vittu mitä Bilderbergin lampaita täällä onkaan. Kuinka sairas ja rahanahne voi ihmisen maailmankatsomus ollakaan?
[/quote]
Minä ja perheeni pärjäämme ihan mainiosti. Pidä sinäkin huoli omistasi, äläkä tule minulta rahaa lainaamaan. Eikö se ole ihan sopiva maailmankatsomus?
[/quote]
Se muuttuu sairaaksi siinä vaiheessa kun sinä ja perheesi olette "päässeet asemaanne" vääryydellä ja viekkaudella. Teidän perhe ja geeninne eivät ole parempia kuin minun. Järjestelmä joka koittaa keinotekoisesti pitää tiettyä luokkaa muita ylempänä on sairas ja epäoikeudenmukainen. Taloususkovaiset ovat tämän sairaan systeemin kehittäneet, siispä heitä sietää rokottaakin siitä. Kyseessä ei ole mikään ylivertainen älykkyys tai muu kyvykkyys, kyseessä on vain ns. eliitin sairas harhaluulo omasta kyvykkyydestään.
[/quote]Höpö höpö
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:10"]
Palkasta menee rahastoon suoraan 20e/kk, on menyt jo kymmenisen vuotta. En kyllä osaa sijoittaa niitä mitenkään muuten :(
[/quote]
Ei sen sijoituksen tosiaan tarvitse olla suurempi kuin tuo parikymppiä kuussa. Ja jos jollakulla aikuisella ihmisellä on pysyvästi se tilanne, ettei sen vertaa saa laitettua säästöön, niin jotain on aika pahasti pielessä.
[/quote]
N. puoli miljoonaa ihmistä on Suomessa köyhiä. Että tiedoksesi todella monella on asiat aika pahasti pielessä.
[/quote]
Sori, muistin virheellisesti: Suomessa on liki miljoona köyhää :)
[/quote]
Jep, mutta muista sinäkin että köyhyys Suomessa on vain mielentila ;) ehhehe
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:55"]"Kun on lapseton eikä hassaa rahojaan merkkilaukkuihin ja matkusteluun, niin kyllähän rahaa jää ihan keskipalkastakin säästöön. Mulla oli bruttopalkka n. 2900 euroa/kk ja sain säästöön 26 vuodessa niin paljon (osakkeita, 3 sijoitusasuntoa, metsää, obligaatioita) että jäin pois töistä ja elän nykyään ihan vain pääomatuloilla. Ihanaa muistella työelämää näin Vappupäivänä. Sinne ei tarvitse enää ikiinä lähteä takaisin.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi tuollainen porvoilu?
[/quote]
Kateellinen? Opin pitämään kirjaa menoista ja tuloista jo 15-vuotiaana, eka omistusasunto 23-vuotiaana. Pörssiosakkeiden osingot aina takaisin pörssiin, muutama hyvä rahastus aina välillä. Omistin mm. Chipsiä ja Instrumentariumia silloin kun ne vielä olivat pörssissä ja nehän lunastettiin melkoisella voitolla pois. 26 vuotta on niin pitkä aika, että kun sen koko ajan jaksaa suunnitellusti säästää, niin väkisin omaisuutta kertyy.
[/quote]
Tiedät itsekin että tuo ei pidä paikkaansa. Miksi porvoilet? Mitä saat siitä? Onko kyseessä joku jarisarasvuomainen tahtotila?"
Miksi tuo ei voisi pitää paikkaansa? Mulla oli jo 40-vuotiaana melko mittava omaisuus - osakehuoneistoja, metsää, peltomaata, kesämökki jne. ja kaikki omalla työllä hankittuja. Ensimmäinen asunto oli 18 m2 huonokuntoinen yksiö, jonka remppasin ja asuin muutaman vuoden ja möin eteenpäin ja ostin taas ja vaihdoin aina isompaan, ylimääräiset rahat sijoitin metsiin ja peltoihin ja sata tai parisataa euroa meni erilaisiin rahastoihin. Nyt olen hypännyt työelämästä ja elän sijoittamilla tuloillani ja muutaman vuoden päästä saan maksamani vap.ehtoisen eläkkeen ja elän ihan mukaavasti ja teen vain sitä mikä hyvältä tuntuu. Enkä ollut työelämässä edes hyvätuloinen.
Kulutan rahani harkiten, eikä merkit merkitse minulle mitään, vaan pyrin ostamaan vähän, mutta laadukkaita tuotteita ja olen ihan tavallinen tallaaja.
[/quote]
Peltoihin??? Jos et itse viljele niitä vaan vuokraat jollekin maajussille niin tuotto on todella vaatimatonta. Samoin metsästä voit myydä puut vaan kerran elinaikanasi, joten kovin jatkuvaa tuottoa ei niistä saa.
Taisi olla mielikuvituksen tuotetta koko tarina.
Nostetaanpa tämä ketju, tässä on tärkeää asiaa monelle mietittäväksi.
Jos vaikka ei hamuile miljoonia kyllä esim.50-150€ kuukausisäästöllä rahastoihinkin vuosikymmenten aikaan saa ihan mukavan summan eläkepäivien ratoksi.Ja on mukava seurata missäpäin maailmaa milloinkin menee hyvin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 14:02"]
Nostetaanpa tämä ketju, tässä on tärkeää asiaa monelle mietittäväksi.
[/quote]
Tuo "tiedät itsekin ettei pidä paikkaansa" -jankkaja on kyllä mielenkiintoisin hahmo palstalla vähään aikaan.
Mutta kyllä, olen samaa mieltä siitä että nyt olisi jokaisen suomalaisen hyvä pohtia, miten saisi itselleen eläkekassan säästettyä. Vähintäänkin, jos eläkkeen alkamiseen on vielä yli 15 vuotta. On nimittäin epätodennäköistä, että me ja meitä nuoremmat tulisimme koskaan näkemään mitään valtion maksamia eläkkeitä - ei ainakaan sellaisia summia, joiden avulla olisi mahdollista säilyä hengissä. Joudumme väkipakolla eläkemaksumme maksamaan (paljon kalliimmat maksut kuin oli suurilla ikäluokilla), mutta rahat menevät nykyisten ökyeläkkeiden rahoittamiseen. Me emme tule maksujamme koskaan näkemään, joten valitettavasti sen pakkomaksun lisäksi on tarpeen kerryttää siinä rinnalla vielä itselle omaa eläkettä.
Minä tein sen ostamalla nuorena asunnon sellaiselta alueelta ja sellaisesta yhtiöstä, että voin luottaa sen säilyttävän arvonsa läpi vuosikymmenien. Rahastot ja muut sijoitustuotteet, jopa suorat osakesijoituksetkin ovat myös hyvä vaihtoehto, varsinkin jos ei viitsi nähdä vaivaa konkreettisessa muodossa olevan sijoituksen hoitoon.
Mielestäni on häpeällistä, että peruskoulussa ei opeteta jokaiselle suomalaiselle perusasioita taloudesta. Ikään kuin jokin valtaeliitti erikseen haluaisi pitää kansalaiset tietämättöminä raha-asioista, jotta heitä on helpompaa sahata silmään. Tosiasiassa en usko näinkään olevan, vaan ihmisillä on vain jotenkin traumaattinen suhtautuminen rahaan, mikä estää raha-asioista puhumisen ja talousasioiden ottamisen opetussuunnitelmaan.
t. Ketjuun aikaisemmin kommentoinut pienituloinen nainen
Jos tuo on noin helppoa ja yksinkertaista, niin miksei kaikilla ole osakkeita ja suurta omaisuutta?
Mulla makaa 35 tonnii säästötilillä. En tiedä mitä tekis. En ymmärrä mitä pitäis tehdä.
[/quote] Peltoihin??? Jos et itse viljele niitä vaan vuokraat jollekin maajussille niin tuotto on todella vaatimatonta. Samoin metsästä voit myydä puut vaan kerran elinaikanasi, joten kovin jatkuvaa tuottoa ei niistä saa. Taisi olla mielikuvituksen tuotetta koko tarina.
[/quote]
Taloustieto huipussaan! Pellonvuokrat parhaimmillaan/pahimmillaan 800 euroa/ha ja metsä nakuttaa tasaisen varmaa 3 - 4 % tuottoa (= kasvaa). Harva metsä on niin pieni, että se kerralla tulee hakatuksi nurkasta nurkkaan eli sama metsänomistaja tekee yhdestä metsäpalstasta monta leimikkoa elinaikanaan.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:45"]
Itse aloitin nostamalla opintolainan ja pistämällä sen kokonaisuudessaan osakkeisiin. Makselen pikkuhiljaa lainaa takaisin, mutta osakesalkun arvo on kasvanut huomattavasti. Jos nyt myisin kaiken, saisin lainan maksettua ja paljon jäisi vielä yli. Lisäksi olen vuosien varrella siirtänyt kaiken liikenevän rahan sijoituksiin. Elämiseen menee n. 1000 euroa kuukaudessa eli nettopalkasta on toistaiseksi jäänyt hyvin osakkeisiin. Osinkoja tuli viime vuodelta n. 5000 euroa ja ne sijoitan toki edelleen osakkeisiin. Tavoitteena on se, että en syö pääomaa, vaan korkeintaan likvidoin kurssilaskua odottaessa (esim. näihin aikoihin) ja palaan sitten markkinoille parempana aikana. Näin toimien voin ehkä jäädä eläkkeelle vähän aikaisemmin tai ainakin saan pidettyä ok elintason eläkkeellä. Moni ihmettelee sijoittamista tajuamatta, että samanlaista sijoittamista asunnon ostaminenkin on. Jos asunnon sijaan olisi ottanut pankkilainan ja ostanut osakkeita, niin nyt olisi iso osakesalkku, mutta ei se ihmistä muuttaisi mihinkään suuntaan. Toisilla on sijoitusomaisuus asunnossa, toisilla osakkeissa ja toisilla vaikka metsässä.
[/quote]
Eikö tuo ole vähän väärin ottaa opintolainaa, vaikkei sitä edes tarvitse? Tavallaan huijausta. Huijaamalla saatu omaisuus.
Ottavathan ihmiset asumistukia, lapsilisiä, työttömyyskorvauksia ja vaikka mitä yhteiskunnan rahoja, vaikka kaikille ne eivät olisi välttämättömiä. Mitä huijausta nyt tuossa opintolainan otossa olisi??
Miten pitäisi aloittaa sijoittaminen?
Ei se, että pärjää taloudellisesti tarkoita sitä että pitää syntyä varakkaaseen perheeseen. Minun vanhempani ovat kouluttamattomia tehdasduunareita. Penniäkään en ole saanut kotoa lähtiessäni. Mutta sain sen arvokkaan asian että kotona kannustettiin kouluttautumaan.
En voi sanoa olleeni koskaan köyhä. Opiskeluni aikana olin k-kaupassa töissä ja ne rahat sekä opintolaina riittivät hyvin elämiseen. Säästöön ei rahaa jäänyt alle 30 vuotiaana. Mutta ostimme poikaystävän kanssa (hänelläkään ei ollut sitä kultalusikkaa..) aika nopeasti oman asunnon. Koska vuokran maksaminen tuntui tosi tyhmältä. Siitä sitten muutimme vuosien kuluttua kolmioon. Hoidimme ensin opiskelut ja työpaikat kuntoon. Sitten vasta perustettiin perhe.
Pikkuhiljaa tulot kasvoivat ja rahaa jäi säästöön. Ostimme sijoitusasunnon osa omia rahoja loput lainaa. Sen maksoi 10 vuodessa meille vuokralainen. Rakensimme ok talon jonka rahoitimme kolmiolla ja säästöillä alkuun. Loput lainat maksettiin sitten aikoinaan pois kun myimme tuon sijoitusasunnon.
Sen jälkeen onkin jäänyt aika paljon säästöön kun ei ole lainoja. On rahastoja, osakkeita ja ihan vain pankkitilillä rahaa. Katselemme parhaillaan sijoitusasuntoa taas.
Eli ei tämä kultalusikkaa suussa tarvitse. Järkeviä liikkeitä oikeaan aikaan. Ahkeruutta ja niitä paskaduuneja ei ole olemassakaan asennetta (varsinkin nuorena ja ilman koulutusta). Ja kaikkea ei vaan saa heti ja nyt. Askel kerrallaan.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 15:45"]
Jos tuo on noin helppoa ja yksinkertaista, niin miksei kaikilla ole osakkeita ja suurta omaisuutta?
[/quote]
Koska kaikki ei vaan ymmärrä, että heilläkin on mahdollisuus. En käsitä miksi jotkut siirtää rahaa vaan jonnekin jemmatilille, kun sen saman rahan voi laittaa rahastoihin. Pankkineuvoja auttaa näissä asioissa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 16:14"]
Miten pitäisi aloittaa sijoittaminen?
[/quote]
Menet vaikka omaan pankkiisi neuvottelemaan pankkineuvojan kanssa. siitä se sitten lähtee.
Nykyään monelle voi olla vaikeaa säästää, kun kituuttaa pätkä- ja silpputöissä. Syyllistäminen ei auta ketään.
Mä niin muistan, kuinka opiskeluaikoinani "jouduin" lainaamaan lääkäri-anopille rahaa, kas kun Ulla oli hassannut viimeiset tilillään olleet markat (elettiin 90-lukua) kukkasiin!!! Ja tuo toistui useana kuukautena - maksoi kuitenkin aina velkansa pois.
Jotkut ei vaan kertakaikkiaan osaa käsitellä rahaa.
Ei auta, ei, mutta ei tässä ketjussa joukolla ole syyllistettykään. On vaan todettu, että moni on aloittanut säästämisen suht aikaisin elämässään ja tyytynyt vähäiseen kuluttamiseen.
Kyllä minä ymmärrän, että joidenkin mielestä en voi nauttia elämästäni yhtään, koska en käy vuosittain ulkomailla, mutta itseäni se ei haittaa. Toki moni muu pystyy matkustelemaan hyvän palkkansa turvin ja silti laittamaan rahaa säästöön.
Jotkut vaan osaa käyttää rahaa järkevämmin kuin toiset.