Nainen ei omista yhtään kirjaa - kiinnostukseni loppui :(
Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja.
Kommentit (238)
Aika kylmäveristä, jos kirjan lukeneisuus on mittarina.
Iso kiitos tämän naisen puolesta! Hänen onni, ettei tarvinnut sinuun tutustua!
On ihan käsittämätöntä, miten vähän ihmiset näinä päivinä lukevat. Jopa akateemisetkin. Itse olen pelkkä amistaustainen duunari, mutta luen kyllä ihan älyttömästi kaikkea aina dekkareista venäläisiin klassikoihin ja todellakin nautin lukemisesta. En ole yllättynyt, etteivät omat työkaverini juurikaan lue, mutta se on kummallista, että esimerkiksi avovaimoni ystävät, jotka ovat kaikki yliopiston käyneitä, ovat ihan pihalla kirjallisuudesta vaikka fiksuja muuten ovatkin. Ilmeisesti netti ja hektinen someilu on rämettänyt suuremman lukuinnon?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 08:27"]
Minulla oli 1000 kirjaa ja vein divariin. Vaihdoin kaikki E-kirjoiksi
[/quote]
Ihan varmasti joo ;)
Nimim. "oikeasti paljon kirjoja lukeva ja e-kirjojakin käyttävä".
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:57"]Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja.
[/quote]
Vai että ihan amk-taustasta huolimatta vaikutti lupaavalta...ikävä kyllä ap:n paskantärkeys paistaa pitkälle. Toivottavasti nainen on älynnyt jo juosta karkuun.
T:N25
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 08:38"] Miksi helvetissä kerran luettu kirja pitäisi olla hyllyllä loppuelämä pölyttymässä?? Minä ainakin muistan mitä luen /katson. En todellakaan katso elokuviakaan kahdesti. Vai onko ap:lla niin pitkät piuhat, että tarvitsee toistoa, toistoa, toistoa. Ja rumia pölynkerääjiä hyllyille?
[/quote]
Se varmaan riippuu minkäänlaisia kirjoja lukee. Tuskin monikaan jaksaa useaan kertaan jankata harlekiineja. Hyvän kirjallisuuden merkki on se, että se avauttuu uudella tavalla joka kerta.
Eikö teillä todellakaan ole edes yhtään tietokirjaa? Luontokirjaa, puutarhanhoitoa tai muuta harrastustanne käsittelevää kirjaa? Ja kun tuo yksi tuolla mainitsi politiikan ja luonnontieteen lukemisharrastuksen vastakohtana, niin kuinka niitä voi harrastaa ilman lukemista?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:01"]
Eikö teillä todellakaan ole edes yhtään tietokirjaa? Luontokirjaa, puutarhanhoitoa tai muuta harrastustanne käsittelevää kirjaa? Ja kun tuo yksi tuolla mainitsi politiikan ja luonnontieteen lukemisharrastuksen vastakohtana, niin kuinka niitä voi harrastaa ilman lukemista?
[/quote]
Eikä sillä luonnossa kulkijalla ole varmaankaan sienikirjaa, koka lukeminen sulkee pois tosielämän kokemukset ;)
Kyllä minäkin ihmettelen ihmisiä, jotka eivät lue. Ja kirjaton koti on ankea ja sieluton. Tauluton koti on myös.
Minulla on kaksi tuttavaa, jotka ovat perustelleet lukemattomuuttaan niin, etteivät voi lukea, koska lukisivat sitten kirjaa aamuyöhön, eivät pystyisi lopettamaan :) Täyttä paskaa, kumpikaan ei ole lukenut varmaan ainuttakaan aikuisten kirjaa kymmeniin vuosiin.
Itselleni kirjat tuovat lämpöä kotiin. Luetut kirjat ovat kuin muistoja, tuntuu, että niiden tarinat ja sisältö ovat osa omaa historiaani, ne elävät sisälläni. Kirjat ovat rakkaita, tuntuisi pahalta luopua niistä.
Minulle on jäänyt ikuisesti mieleen, kun menin nuorena käymään nuoren miehen luona, joka asui vielä kotona. Siellä oli kirjahyllyssä vain yksi kirja: jonkun nyrkkeilijän elämäkerta. Minusta se oli tosi outoa.
Äitini oli tarjoilija, mutta hän luki paljon. Kaikenlaisia klassikoita, uutuuskirjoja, mutta ei hömppää. Meille lapsille luettiin paljon, ne olivat ihania hetkiä. Lämpimänä muistona on, kun isä luki meille viimeistä mohikaania, vähän vanhempi veljeni kuunteli herkeämättä, minä en ymmärtänyt siitä mitään... mutta ihanaa ja lämmintä oli.
Digitaaliset kirjat eivät mielestäni korvaa oikeata kirjaa. Ei se tunnu samalta. Muuten, olen huomannut, että naiset lukevat enemmän kuin miehet, erityisesti kaunokirjallisuutta. Siksi nainen, jolla ei ole kirjoja, tai ei lue, on minusta outo. Mukavia ihmisiä, mutta silti tuntuu oudolta.
On totta, että kirjoja lukeva ei ole automaattisesti sivistynyt, mutta kirjoja lukematon on aivan varmasti sivistymätön. En ymmärrä, miten joku voi kehua sillä, ettei lue kirjoja. Sehän olisi vähän sama asia kuin kehuisi sillä, että syö pelkkää roskaruokaa. Et voi väittää olevasi kulinaristi, jos käyt syömässä vain yhdessä ravintolassa elämäsi aikana.
Kirjoja lukevia sitten taas on monenlaisia. Osalle kirjat ovat hyvin pieni osa elämää, tapa kuluttaa aikaa tai saada meriittejä muiden silmissä (voi keskustella henkevästi työpaikan taukohuoneessa). Osalle taas kyse on oikeasti elämäntavasta ja harrastuksesta. Väitän, että kirjoja paljon lukeva ja niitä arvostava omistaa niitä itse. Esim. minulla oli kirjahyllyllinen kirjoja, kun muutin omaan kotiini 19-vuotiaana. Olin perinyt mummini kirjoja ja saanut lahjaksi joitakin ja ostanut itsekin tärkeimpiä. Nämä kirjat omistan edelleen ja mukaan on tullut lisää itselleni tärkeitä teoksia. Rakastin kirjoja 9-vuotiaasta lähtien ja 12-vuotiaana olin lukenut mummini kirjahyllyn kokonaan läpi. Edelleen nuo kirjat ovat itselleni erittäin tärkeitä ja rakkaita, koska näiden kirjojen parissa kasvoin, kehityin ja laajensin kokemusmaailmaani. Ne avarsivat ajatteluani, olivat rakennuspalikoita minä-kuvani kehittymiseen ja käsitykseeni maailmasta ja opettivat jäsentämään ja hahmottamaan kokonaisuuksia sekä ilmaisemaan omaa ajatteluani. Osa kirjoista oli klassikoita mutta osa pelkkää viihdettä (roskaa, sanoisi joku), mutta jokainen lisäsi oman osansa kehitiykseeni. Kaikenlaiset kirjat auttavat kehittämään ajattelua ja ilmaisemaan ajatuksia.
E-kirjat ovat itselleni sama asia kuin maalauksen tai taideteoksen katsominen netistä. Miksi mennä museoon, kun teokset löytää netistä? Miksi lähteä kulttuuriimatkalle Roomaan, kun voit katsella nähtävyydet netistä ja syödä italialaista ruokaa naapuriravintolasta, kuunnella italiankieltä nauhalta ja ehkä käydä kylässä lähellä asuvassa italialaisperheessä? Kaikki tajuavat, miksi sinne matkalle haluaa mennä, mutta harva suostuu ymmärtämään, että kyse on aivan samasta asiasta e-kirjan suhteen. Se ei ole valmis kokonaisuus vaan vain häivähdys siitä. E-kirjat ovat helppoja, vähän niin kuin ruoan lämmittäminen mikrossa mutta useimmat meistä haluavat tehdä sitä ruokaa myös alusta loppuun asti itse - vaikka ainekset ja tarvikkeet vievätkin tilaa eivätkä aina ole sisustuksellisesti sopivia.
Sen verran lisään vielä, että kirjojen lukemattomuudella ylpeilevät olisivat myös minulle ehdoton ei. Oma mieheni ei lukenut tavatessamme juurikaan kirjoja, opiskelukämpässä niitä oli hyllyssä vain muutama ja luki lähinnä opiskeluun liittyviä kirjoja, mutta pystyi heti kertomaan kaksi vaikuttavinta kirjaa, jotka oli lukenut ja jotka muuttivat ajatusmaailmaa (Sinuhe egyptiläinen ja Shogun). Se riitti minulle. Nykyään lukee jo enemmän mutta ei lähellekään samaa määrää kuin minä. Se ei haittaa, kun alusta asti olemme olleet samalla sivulla sen kanssa, miten suhtaudumme kirjoihin.
Ärsyttää, huomasin, että tuli virheellisiä lauserakenteita. :)
183
Tjaa? Nykyaikana useat lukee e-kirjoja. Vanhoja kirjoja on jossain kaapissa piilossa, tykkään minimalismista sisustuksessa, että eipä ne sieltä vieraan silmiin osu. Uusia en ole vuosikausiin ostanut kirjan kirjaa, koska lainaan. Toki tämähän on tietysti vain tekosyy sille, etten "lue oikeasti" vaikka joka vuosi tulee luettua se 40-50 kirjaa...
Ylipäänsä ihmisille on todella vaikea ymmärtää miten erilaisia tapoja kuluttaa on.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 08:38"] Miksi helvetissä kerran luettu kirja pitäisi olla hyllyllä loppuelämä pölyttymässä?? Minä ainakin muistan mitä luen /katson. En todellakaan katso elokuviakaan kahdesti. Vai onko ap:lla niin pitkät piuhat, että tarvitsee toistoa, toistoa, toistoa. Ja rumia pölynkerääjiä hyllyille? [/quote] Se varmaan riippuu minkäänlaisia kirjoja lukee. Tuskin monikaan jaksaa useaan kertaan jankata harlekiineja. Hyvän kirjallisuuden merkki on se, että se avauttuu uudella tavalla joka kerta.
[/quote]
Sen kirjan voi lainata uudelleen. Itse vältän kaikkea materian ostamista - kirjat ovat vain yksi kohderyhmä jota en osta. Olisi kiva tietää kuvitteletko itse lukevasi laatukirjallisuutta, en usko.
Kiitos 182 ja 183. Olen sydämestäni samaa mieltä. Lisätään, että monilla ei-lukevilla on jotenkin aivan ihmeellinen käsitys lukemisesta ja luetun sisäistämisestä. En tiedä, juontaako tämä juurensa siitä, ettei tosiaankaan ole luettu mitään sitten kouluiän ulkoluvun., ja ajatellaan kaiken lukemisen olevan samaa pänttäämistä. Olisi todella turhauttavaa jakaa elämänsä tällaisen ihmisen kanssa.
Esimerkiksi jos mainitsen hiekkalaatikolla lukeneeni juuri jonkun lastenkasvatusoppaan, ottavat hiekkalaatikon en-lue-mitään-vaan-ajattelen-omilla-aivoillani -mammat asiakseen kertoa että niihin oppaisiin ei sitten kannata sokeasti luottaa, ja että jokainen lapsi on yksilö, ja että siellä voi olla aivan hulluja neuvoja.
Olen lukenut kasvatukseen liittyvää kirjallisuutta kymmeniä kirjoja, joten en varmaankaan selviäisi yhdestäkään arjen hetkestä jos koettaisin toimia kaikkien kirjojen mukaisesti yhtä aikaa. Mutta melkein joka kirjasta löytyy joku yksittäinen hyvä oivallus. Ei välttämättä omaan lapseen, vaan vaikkapa yhteiskuntaan liittyen. Nämä, jotka eivät lue, tuntuvat ottavan kirjat niin - kirjaimellisesti.
Haha. "Olen minimalisti" on kyllä paras tekosyy lukemattomuudelle. Ja vielä niin naisellinen: esteettisyys menee itsensä sivistämisen edelle.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:56"]
Haha. "Olen minimalisti" on kyllä paras tekosyy lukemattomuudelle. Ja vielä niin naisellinen: esteettisyys menee itsensä sivistämisen edelle.
[/quote]
Tiedätkö voin kertoa sulle aivan uuden asian: Suomessa on kirjastoja, joissa on helvetin hyvät valikoimat! Sieltä voi sitten lainata, kun hankkii sellaisen kirjastokortiksi kutsutun läpyskän :)
Ymmärsitkö jo?
[/quote]
Luontoon mennään retkeilemään eikä lueta kirjasta. Niin nykypäivää saada luontoelämys kirjasta. Yrttien kuivatuskirja löytyy koska hukkasin sen ja jouduin maksamaan kirjastoon sen. Sen jälkeen se löytyikin sitten.
Keittokirjoja on. Sienestyskirjoja kun niitä ei oikein muuten tunnistaisi. Muutama hupi kirja. Filosofiaa ja elämänkatsomusta
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:05"]
[/quote]
Eikä sillä luonnossa kulkijalla ole varmaankaan sienikirjaa, koka lukeminen sulkee pois tosielämän kokemukset ;)
[/quote]
On mulla mutta mä luen niitä luonnossa ;)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:16"]
Kyllä minäkin ihmettelen ihmisiä, jotka eivät lue. Ja kirjaton koti on ankea ja sieluton.
[/quote]
Mun mielestä sieluton koti on rähjäinen vuokrabunkkeri jossa on pakko asua kun rahat on menny kirjoihin ;)
Tästä samasta aiheesta oli joskus pitkä keskustelu (tässä) Suomi24:n puolella. Sielläkin taidettiin päätyä yleisesti aloittajan mielipiteeseen. Toki soraääniä oli, kuten täälläkin.