Nainen ei omista yhtään kirjaa - kiinnostukseni loppui :(
Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja.
Kommentit (238)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:17"]
rentoutumiskeino ja irtiotto omasta arjesta, niin kuin elokuvatkin. Ymmärrän silti täysin, että kaikille se ei ole yhtä tärkeää kuin itselleni.
[/quote]
Minun rentoutumiskeino on mennä kävelylle luontoon, kalaan, marjastamaan tai sienestämään tai keräillä luonnonvaraisia yrttejä. Monella jää paljon saamatta kun istuu kotona nenä kiinni kirjassa ;)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 07:14"]
rentoutumiskeino ja irtiotto omasta arjesta, niin kuin elokuvatkin. Ymmärrän silti täysin, että kaikille se ei ole yhtä tärkeää kuin itselleni.
[/quote]
Minun rentoutumiskeino on mennä kävelylle luontoon, kalaan, marjastamaan tai sienestämään tai keräillä luonnonvaraisia yrttejä. Monella jää paljon saamatta kun istuu kotona nenä kiinni kirjassa ;)
[/quote]
Elukka, sivistymätön maalaistollo
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:39"]
tässä varsinainen paljastus. olen yliopisto-opiskelija. elämäni aikana en ole lukenut yhtä ainoaa kirjaa kannesta kanteen. en edes ylä-asteellä. kirjaesitelmät keksin päästäni. tosi kuin vesi.lukeminen ei kiinnosta mutta tässä ollaan
[/quote]
hahhahaa.. ihan niinkuin minä koulussa. Kerran yksi koulukaveri suuttui kun sai huonomman arvostelun kuin minä vaikka en ollut lukenut koko kirjaa vaan sepustelin asioiden vierestä kaikkea, etten jäisi kiinni siitä ettei koko kirjaa tullut edes luettua. hihi
Ymmärrän täysin aloittajaa. Tekisin samoin. Ihminen, joka ei lue, on yksinkeraisesti sivistymätön.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 07:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:18"]
Suurin osa ihmisistä, jotka ovat jonkinlaisesta kulttuurikodista lähtöisin, ovat saaneet kirjoja lahjaksi jo lapsena ja todennäköisesti perineet joitain klassikoita tai muuten tarpeellisia kirjoja sukulaisiltaan niin, että omistavat pari hyllymetrillistä kirjoja jo ensimmäiseen uuteen kotiin muuttaessaan. Vaikka siitä eteenpäin ei ostaisi yhtään kirjaa, vaan ainoastaan lainaisi kirjastosta, on lukevan ihmisen kodissa aina kirjahylly. Sitä paitsi en tunne ketään lukemista harrastavaa, joka ei myös ostaisi kirjoja, vaikka enimmäkseen käyttäisi kirjastoa.
[/quote]
Kirjat lähti muutossa roskiin. No olihan ne jo luettu että mitä niitä säilyttelemään raahaamaan koko elämää perässään.
[/quote]
Eipä sitten varmaan paljon muuta järkevää muutettavaa sulla sen jälkeen ollutkaan. Passi, hammasharja ja ehkä vaihtokalsarit (toiv. muk)?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:23"]
Koko ajan koitan itse vähentää materiaa - kirjoja, dvd:itä, cd:itä ym. Miksi haalia turhaan ympärilleen pölynkerääjiä, kun kaiken voi tarvittaessa lainata? Ei jokaista tavaraa tarvitse välttämättä omistaa nauttiakseen siitä. Mielestäni valtavan kirjaston tai muun materian kerääminen on jo vanhanaikaista.
[/quote]
Sellainenkin koti kamala missä ei ole mitään ylimääräistä, vain huonekalut, läppäri ja vaatteet kaapissa. Tulee hotellitunnelma. Ei sillä etteikö olisi viihtyisiä hitellihuoneita.
[/quote]
Siihen suuntaan ollaan menossa. Viime muutossa lensi roskiin kirjat, valaisimet ym. lahjoitin ilmaiseksi pois, taulut heitin roskiin jne. Jos olisi omistus rakentaisin paikat niin ettei mitään olisi lattioilla. Täytyypä käydä taas jättämässä lotto joku päivä.
Mulla on paljon kirjoja. Joukossa klassikoita: Sinuhe, 7 veljestä, täällä Pohjantähden alla.. enpä ole lukenut niitä. Enkä ole lukenut moneen vuoteen mitään. Aikomus ois mut lapset saa sänkyyn niin itelläki tekee vaa mieli nukkua
160 vastausta saanut näin lapsellisen kökkö provo.
Todennäköisesti ap jutellut lähinnä itsensä kanssa. No onhan sekin tapa viettää vappua.
Kuka nyt kirjoja lukee? Sisältö on sähköisessä muodossa nykyään. Mistä tiedät ettei nainen esim. Seuraa tiiviisti alansa keslusteluja tai lue useiden eri maiden sanomalehtiä netissä? Tekisikö hänestä sivistyneemmän jos lukisi romaaneja, jotka ovat fiktiota? Mutta kyllähän tuosta amk-sutkautuksesta jo huomasi että olet hieman yksinkertainen ja kykenet ajattelemaan vain mustavalkoisesti yhden kaavan mukaan. Akateemisuus ei tee kenestäkään fiksua. Fiksu ihminen osaa ajatella monelta kannalta.
Siis mun on pakko sanoa, etten itse ymmärrä yhtään kirjojenluku hypetystä. Sekin on pelkkää todellisuudesta pakenemista toisiin maailmoihin. Juu en kiellä ettei niissä olisi mitään arvoa, oppii niistä yhtä sun toista, mutta jos kaikki aika menee vaan kirjoihin niin tuntuu, että ihminen haluaa vaan paeta todellisuutta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 02:31"]
Kyllä lukemista harrastavan ihmisen erottaa joukosta. Mutta totta on myös se, että älykkyys ei lukemisesta välttämättä lisäänny. Jos lukee tyhmiä kirjoja, ei järki kasva... Empatiaa ja ymmärrystä saa hyvistä kirjoista. Tekee hyvää erityisesti korkeakoulutetuille, jotka muuten saattavat ajaa elämän pikakaistoja tajuamatta muun maailman tilaa ollenkaan. Muistanpa eräänkin eron opiskeluaikoina, kun lääkisläinen poikaystävän planttu näkin yöpöydälläni julkikommunistin kirjoittaman kirjan... Minä luin uteliaisuudesta, poika tuomitsi lukematta. Lopputulos oli ainoa oikea.
[/quote]
Minä luen Mein Kampfia. Loistokirja.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 07:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 07:14"]
[/quote]
[/quote]
Elukka, sivistymätön maalaistollo
[/quote]
Asun kaupungissa ja olen fiksu, myöskin hyvin sivistynyt.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 07:33"]
Mulla on paljon kirjoja. Joukossa klassikoita: Sinuhe, 7 veljestä, täällä Pohjantähden alla.. enpä ole lukenut niitä. Enkä ole lukenut moneen vuoteen mitään. Aikomus ois mut lapset saa sänkyyn niin itelläki tekee vaa mieli nukkua
[/quote]
Meillä oli lapsuuden kodissa kanssa noi kaikki klassikot ja kirjoja metrikaupalla. Sinuhen vaivauduin lukemaan vasta aikuisena. Pohjantähteitä jaksoin aloittaa, mutta oli niin tylsää tekstiä nuoren mielestä ettei sitä jaksanut. Samoin kävi tuntemattoman kanssa. Pohjantähden alla sarjaa tuli kyllä katsottua televisiosta, että se sama sivistys tuli sitten sieltä.
Yleensäkin näistä kirjoista voi skipata 50 ensimmäistä sivua kun siinä menee yleensä hermo ja kirja jää lukematta kun jaaritellaan niitä näitä sivukaupalla. Kuvaillaan jotain kukkaruukkua sivutolkulla jolla ei ole paskankaan merkitystä tarinan kannalta.
Steve Jobs oli sitten hyvä kirja siinä sai nauraa kuten myös Motley Crue kirja niiden koheltamisesta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 07:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 07:10"]
Suurin osa ihmisistä, jotka ovat jonkinlaisesta kulttuurikodista lähtöisin, ovat saaneet kirjoja lahjaksi jo lapsena ja todennäköisesti perineet joitain klassikoita tai muuten tarpeellisia kirjoja sukulaisiltaan niin, että omistavat pari hyllymetrillistä kirjoja jo ensimmäiseen uuteen kotiin muuttaessaan. Vaikka siitä eteenpäin ei ostaisi yhtään kirjaa, vaan ainoastaan lainaisi kirjastosta, on lukevan ihmisen kodissa aina kirjahylly. Sitä paitsi en tunne ketään lukemista harrastavaa, joka ei myös ostaisi kirjoja, vaikka enimmäkseen käyttäisi kirjastoa.
[/quote]
Kirjat lähti muutossa roskiin. No olihan ne jo luettu että mitä niitä säilyttelemään raahaamaan koko elämää perässään.
[/quote]
Eipä sitten varmaan paljon muuta järkevää muutettavaa sulla sen jälkeen ollutkaan. Passi, hammasharja ja ehkä vaihtokalsarit (toiv. muk)?
[/quote]
Kalsareita on kyllä liian vähän. Se on myönnettävä.
Minulla oli 1000 kirjaa ja vein divariin. Vaihdoin kaikki E-kirjoiksi
Hyviä kirjoja on äärettömän niukassa. Yleensä umpitylsiä.
Kirjastot on jees! Mutta kyllä minun kodistani näkee että luen kun näkyy ne kirjaston kirjojen pinot.
Onnea sulle. Hienoa, että olet noin avarakatseinen ja avoin!
Kannattaa varmaan joskusn nostaa se pää sieltä omasta takalistosta ja herätä todelliseen elämään..
Miksi helvetissä kerran luettu kirja pitäisi olla hyllyllä loppuelämä pölyttymässä?? Minä ainakin muistan mitä luen /katson. En todellakaan katso elokuviakaan kahdesti. Vai onko ap:lla niin pitkät piuhat, että tarvitsee toistoa, toistoa, toistoa. Ja rumia pölynkerääjiä hyllyille?
[/quote]