Nainen ei omista yhtään kirjaa - kiinnostukseni loppui :(
Vaikutti amk-taustasta huolimatta lupaavalta tapaukselta, mutta vierailu hänen kotonaan oli pettymys: EI YHTÄÄN KIRJAA. Ei edes kirjahyllyä. Pari naistenlehteä sentään lojui pöydällä. Itse en akateemisena sivistyskodin kasvattina arvosta ihmisiä, jotka eivät lue ikinä kirjoja.
Kommentit (238)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 08:38"] Miksi helvetissä kerran luettu kirja pitäisi olla hyllyllä loppuelämä pölyttymässä?? Minä ainakin muistan mitä luen /katson. En todellakaan katso elokuviakaan kahdesti. Vai onko ap:lla niin pitkät piuhat, että tarvitsee toistoa, toistoa, toistoa. Ja rumia pölynkerääjiä hyllyille? [/quote] Se varmaan riippuu minkäänlaisia kirjoja lukee. Tuskin monikaan jaksaa useaan kertaan jankata harlekiineja. Hyvän kirjallisuuden merkki on se, että se avauttuu uudella tavalla joka kerta.
[/quote]
Sen kirjan voi lainata uudelleen. Itse vältän kaikkea materian ostamista - kirjat ovat vain yksi kohderyhmä jota en osta. Olisi kiva tietää kuvitteletko itse lukevasi laatukirjallisuutta, en usko.
[/quote]
Toisaalta on aika kätevää kun se lempikirja on omassa kirjahyllyssä, eikä tarvitse lähteä kirjastosta hakemaan tai odottaa milloin saa kirjan varauksesta. Useimmat varmaan ostaakin itselleen vain ne lempikirjat, ja muuten käyttävät kirjastoa. Kun sinua kerta kiinnostaa mitä itse luen, niin kerrottakoon että luen aika paljon laidasta laitaan: klassikoita, uutta kotimaista kirjallisuutta, dekkareita, harrastekirjoja (harrastan puutarhanhoitoa). Suoranaista viihdekirjallisuutta tulee nykyään luettua aika vähän, aikaa on kuitenkin rajallisesti, enkä koe saavani siitä genreestä niin paljoa että viitsisin tuhlata siihen aikaani. Oikeastaan tämä av:lla roikkuminen on korvannut viihdekirjallisuuden elämässäni. :D Eli uskot väärin, koen lukevani laatukirjallisuutta. Ja myös muuta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:20"]
On totta, että kirjoja lukeva ei ole automaattisesti sivistynyt, mutta kirjoja lukematon on aivan varmasti sivistymätön. En ymmärrä, miten joku voi kehua sillä, ettei lue kirjoja. Sehän olisi vähän sama asia kuin kehuisi sillä, että syö pelkkää roskaruokaa. Et voi väittää olevasi kulinaristi, jos käyt syömässä vain yhdessä ravintolassa elämäsi aikana.
[/quote]
Joka väittää muita sivistymättömäksi omien ennakkoluulojensa pohjalta on aivan varmasti sivistymätön, vaikka olisi lukenut miljoona kirjaa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:16"]
Itselleni kirjat tuovat lämpöä kotiin. Luetut kirjat ovat kuin muistoja, tuntuu, että niiden tarinat ja sisältö ovat osa omaa historiaani, ne elävät sisälläni. Kirjat ovat rakkaita, tuntuisi pahalta luopua niistä.
[/quote]
Tuo lämmön tuominen on oman pääsi sisällä. Samalla lailla kuin jollain toisella ne eivät merkkaa mitään, vaan ovat pelkkiä paperikasoja ja sitten niitä saa muutossa kirota koska painavat kuin synti.
Ainoa asia mikä mietitytti kun viskoin kirjoja mäkeen muutossa olivat niistä maksetut dollarit jotka vilisivät silmissä. 20, 30, 50 ...
[/quote]
Kaikki tunteet ovat vain ihmisten päiden sisällä. Niin on meitä ihmisiä erilaisia. Minä olen saanut paljon kirjoja ilmaiseksi työni kautta. Muutossa ne painavat, mutta ovat minulle paljon muuta kuin paperikasoja.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:05"]
Kyllä minäkin ihmettelen ihmisiä, jotka eivät lue. Ja kirjaton koti on ankea ja sieluton.
[/quote]
Mun mielestä sieluton koti on rähjäinen vuokrabunkkeri jossa on pakko asua kun rahat on menny kirjoihin ;)
[/quote]
Voin puhua vain omasta puolestani. Rahaa ei paljon tarvita kirjojen hankkimiseen. Viime vuosina olen löytänyt klassioita eurolla, kahdella kirppareilta, ja kirjakauppojen kirja-aleista löytyy kirjoja pilkkahinnalla. Jos haluan jonkin uutuuskirjan, saatan ostaa, jos se mahtuu ns. kuukausibudjettiini. Puhdistuksenkin löysin kirpparilta pian sen ilmestymisen jälkeen.
Olen yksihuoltaja, en kovinkaan varakas. Vaikka asuisin "vuokrabunkkerissa" olisi sielläkin kirjoja. Ja tauluja.
182
Olen LL mutta aina on löytynyt oman työn oheen aikaa ja halua lukea myös muuta kuin oman alan tekstiä. Lukeminen stimuloi tutkitusti aivoja, pakottaa tänä pirstaleisena nettiaikakautena keskittymään yhteen asiaa pidemmäksi aikaa, kehittää mielikuvitusta ja sanavarastoa ja on yksi parhaita tapoja irtautua arjesta. Sen ajan jonka käyttöä tvn tuijottaminen voisi käyttää myös lukemiseen. Suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:02"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:01"]
Eikö teillä todellakaan ole edes yhtään tietokirjaa? Luontokirjaa, puutarhanhoitoa tai muuta harrastustanne käsittelevää kirjaa? Ja kun tuo yksi tuolla mainitsi politiikan ja luonnontieteen lukemisharrastuksen vastakohtana, niin kuinka niitä voi harrastaa ilman lukemista?
[/quote]
Luontoon mennään retkeilemään eikä lueta kirjasta. Niin nykypäivää saada luontoelämys kirjasta. Yrttien kuivatuskirja löytyy koska hukkasin sen ja jouduin maksamaan kirjastoon sen. Sen jälkeen se löytyikin sitten.
Keittokirjoja on. Sienestyskirjoja kun niitä ei oikein muuten tunnistaisi. Muutama hupi kirja. Filosofiaa ja elämänkatsomusta
[/quote]
No eihän se sitä tarkoita että hakee luontoelämyksen kirjasta jos omistaa luontokirjan :D Aika erikoinen näkemys. Eikö sua koskaan siellä luonnossa retkeilyllä ihmetytä mikään mistä haluaisit lisätietoa? Tai halua tutusta eri maailman kolkkien luontoon kirjasta, jotta tietäisit minne haluat seuraavaksi matkustaa? Kaikkia näitä voi tietysti lainata kirjastosta, mutta jos jotakin oikein intohimoisesti harrastaa, niin takuulla omistaa aiheesta muutaman kirjankin. Vähintään lahjana saadun.
Lapsuudenperheeni oli vähävarainen - yliopistotutkijoiden palkkataso kun ei päätä huimaa. Asuttiinkin melko ahtaasti. Lukeminen oli yksi äitini rakkaimmista harrastuksista ja meille lapsillekin alettiin lukea heti synnytyslaitokselta tullessa. Meille oli itsestään selvää, että kirjat haetaan kirjastosta - luimme kaikki niin paljon, ettei meillä mitenkään olisi ollut varaa ostaa sitä kirjamäärää, eikä se olisi mihinkään mahtunutkaan. Kirjastossa käytiin vähintään kerrran viikossa ja sieltä tuotiin valtava kassillinen kirjoja, jokaiselle jotakin.
Luen nyt aikuisiälläkin edelleen valtavasti, mutta missään vaiheessa en ole oppinut ostamaan kirjoja. Ehkä hyvä niin, koska kuten sanottu, yliopiston palkat eivät päätä huimaa. Miehelläni on hyvin samantapainen tausta kuin minulla, joten kirjastossa käymme ahkerasti.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:13"]
Miksi ostaa kirjoja, kun niitä voi lainata? Tuntuisi typerältä ostaa kirja, jonka lukee yhden ainoan kerran. On järkevämpää ostaa cd-levyjä.... ne kun kuuntelee satoja kertoja. Siitä saa paljon enemmän vastinetta rahoilleen.
[/quote]
kuha helvetti ostaa enää cd-levyjä+ ostasit vinyylejä niin saisit edes vähän sympatiaa mut CD? mp3 imuroit ilmaseksi tai kohtuu korvauksella netistä kaiken musan ja kun päästiin asiaan miksi et käy keikoilla?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:01"] Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D [/quote] Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä. Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista. [/quote] Haha, ootpas uniikki :D Mistä näitä pellejä sikiää..
[/quote]
näin vastailee henkilö jolla ei ole tajua mistä sä puhut , mulla on vähän sama homma ja jos joku opus löytyy ihan tavan kirjastosta niin se on siellä ei lainata hyllyssä ;D
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:01"] Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D [/quote] Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä. Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista. [/quote] Haha, ootpas uniikki :D Mistä näitä pellejä sikiää..
[/quote]
näin vastailee henkilö jolla ei ole tajua mistä sä puhut , mulla on vähän sama homma ja jos joku opus löytyy ihan tavan kirjastosta niin se on siellä ei lainata hyllyssä ;D
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:50"]
Hämmentävä keskustelu. En olisi uskonut, että lukeminen/lukemattomuus jakaa ihmiset näin selvästi kahteen leiriin.
[/quote]
mä olen kans dumpannu miehen jonka kotona ei ollut edes kirjaston kirjoja. Kun kyselin leffa makua niin ylpeänä ilmoitti ettei hän sellaiseen paskaan aikaansa kuluta kuin leffat ja lukeminen.
On hyvin vähän kirjoja, joita vaivaudun lukemaan useammin kuin yhden kerran. Joten on aivan älyttömän typerää, että olohuoneessani on valtava kirjahylly täynnä kirjoja. Lisäksi työhuoneessani on kirjahylly täynnä kirjoja ja makuuhuoneessa lasikaappi täynnä kirjoja. Luen paljon, mutta kirjojen omistamisesta on alkanut tulla ongelma, kun tila loppuu.
Minua sitten ärsyttää kaikki, jotka sanovat, etteivät he koskaan osta kirjoja vaan lainaavat kirjastosta. Ei ne kirjat sinne kirjastoihinkaan ilmaiseksi taivaalta tipu vaan ne maksetaan verorahoin. Ja jos koskaan ei voi yhtäkään kirjaa kaupasta ostaa omalla rahallaan, niin millähän kirjailijat, kustantamojen työntekijät, painolaitokset ja kirjakauppojen myyjät elävät - eivät ainakaan sillä, että " me haetaan kirjat kirjastosta". Kannatan kirjastoja käyttävälle aikuisväestölle vuosittaista kirjastomaksua.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:31"]
Lapsuudenperheeni oli vähävarainen - yliopistotutkijoiden palkkataso kun ei päätä huimaa. Asuttiinkin melko ahtaasti. Lukeminen oli yksi äitini rakkaimmista harrastuksista ja meille lapsillekin alettiin lukea heti synnytyslaitokselta tullessa. Meille oli itsestään selvää, että kirjat haetaan kirjastosta - luimme kaikki niin paljon, ettei meillä mitenkään olisi ollut varaa ostaa sitä kirjamäärää, eikä se olisi mihinkään mahtunutkaan. Kirjastossa käytiin vähintään kerrran viikossa ja sieltä tuotiin valtava kassillinen kirjoja, jokaiselle jotakin.
Luen nyt aikuisiälläkin edelleen valtavasti, mutta missään vaiheessa en ole oppinut ostamaan kirjoja. Ehkä hyvä niin, koska kuten sanottu, yliopiston palkat eivät päätä huimaa. Miehelläni on hyvin samantapainen tausta kuin minulla, joten kirjastossa käymme ahkerasti.
[/quote]
Meilläkin oli vähävarainen koti ja kirjastossa käytiin kerran viikossa. Mukaan lähti vähintään kassillinen mutta usein kaksi kassillista kirjoja. Koska kirjoja arvostettiin ja niitä kulutettiin, sain jo aivan pienestä pitäen lahjaksi kirjoja, ja voi miten niitä luettiin. Pupu Tupunaa, karhunpoikasia, Niksu-kirjoja. Ovat aivan puhkuluettuja, sivut moneen kertaan teipattuja mutta edelleen löytyvät kirjahyllystäni. Kirjaston kirjat luettiin kerran läpi, mutta ne harvat omat luettiin puhki, otettiin mukaan lomamatkoille ja luettiin pitkillä autoreissuilla. Kun kaikki kirjaston kirjat oli luettu ja uusi reissu tiedossa vasta parin päivän päästä, niin taas tartuttiin omiin kirjoihin.
Koululaisena sain edelleen itselleni tärkeitä kirjoja, joita luin viimeksi viikko sitten. Ainoastaan teininä en juurikaan saanut kirjoja lahjaksi, koska pääsin itse kirjastoon aina kun huvitti ja ehdin lukea esim. sarjoista kaikki kiinnostavat ennen juhlapäiviä. Kolusin myös lähikirjastot heti ajokortin saatuani, joten minulle oli vaikea ostaa kirjoja. Heti omaa rahaa saatuani aloin ostaa rakkaimpia kirjoja itselleni. En voinut ottaa ikuisuuslainaksi kirjastosta tärkeitä kirjoja, ja osa kirjoista on vain sellaisia, joihin on kasvanut kiinni ja joita haluaa - vaikka vuosienkin jälkeen - lukea tai siteerata. Vuosien varrella itselleni tärkeitä kirjoja on kertynyt kirjahyllyllinen ja lisäksi sitten on lahjakirjoja, joita en oikeastaan haluaisi pitää mutta joita en vain ole saanut myytyä pois. Myönnän, että osa kirjoista on todellakin kertakulutusta varten mutta osa taas kolahtaa niin, että sitä haluaa lukea uudelleen ja uudelleen niin kuin lapsuuden kirjojani.
En osaa kuvitella kotiani ilman kirjoja. Kirjaston kirjat eivät todellakaan pysty korvaamaan niitä ihanimpia kirjoja, joita tulee luettua uudelleen eikä mummini kirjakokoelmaa, jonka perin aikanaan ja jonka parissa olen kasvanut. Vaikka lapsuudenkotini sekä isovanhempieni kodit ovat olleet köyhiä, niin jokaisesta löytyi kirjahylly, jonka kirjoihin me lapset saimme tutustua. Aivan samaa haluan tarjota omille lapsilleni. Kynnys kirjan lukemiseen mataloituu, kun kotona on valikoimaa, mistä valita. Sadepäivinä voidaan jokainen valita hyllystä kirja, jos ne kirjaston kirjat olisi jo luettu loppuun. Kassillinen kirjoja kun kulutetaan meidän perheessämme muutamassa päivässä eikä kirjastossa vain ehditä juoksemaan lähes päivittäin eikä lähikirjastosta löydy hyllystä esim. tietyn sarjan seuraavaa osaa. Olen itse hankkinut esim. kaikki Harry Potterit ja sarjan olen lukenut kolmeen kertaan (yhden kerran englanniksi, nekin löytyvät hyllystäni) ja kaksi kertaa ääneen lapsilleni. Nyt vanhimmat lukevat niitä jo itse - useampaan kertaan. Jotkut kirjat vain kolahtavat ja niitä tulee luettua uudelleen ja uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:59"]
Minua sitten ärsyttää kaikki, jotka sanovat, etteivät he koskaan osta kirjoja vaan lainaavat kirjastosta. Ei ne kirjat sinne kirjastoihinkaan ilmaiseksi taivaalta tipu vaan ne maksetaan verorahoin. Ja jos koskaan ei voi yhtäkään kirjaa kaupasta ostaa omalla rahallaan, niin millähän kirjailijat, kustantamojen työntekijät, painolaitokset ja kirjakauppojen myyjät elävät - eivät ainakaan sillä, että " me haetaan kirjat kirjastosta". Kannatan kirjastoja käyttävälle aikuisväestölle vuosittaista kirjastomaksua.
[/quote]
Mä olen lopettanut kirjojen ostamisen, koska kotiini ei yksinkertaisesti enää mahdu. Lahjoittaisin ilomielin nuo kaikki kirjani kirjastolle, mutta ei ne huoli.
t. 229
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:01"]
Mä luen todella paljon mutta olen luovuttanut jo vuosia sitten kirjojen ostamisen. Lähellä on suuri kaupunginkirjasto josta kyllä saa kirjan kuin kirjan, lisäksi lainaan välillä yliopiston kirjastosta kirjoja. Huvittavaa että joku edelleen kuvittelee että pitäisi olla iso kirjasto näyttääkseen kaikille kuinka "sivistynyt" on :D
[/quote]
Teillä mahtaa olla hyvinvarusteltu kirjasto tai kirjamakusi aikalailla valtavirran kuohuja myötäilevä.
Mulla on noin 300 kirjaa käsittävä ostolista ja yllättyisin jos omasta kirjastostani löytyisi viittäkään prosenttia listan kirjoista.
[/quote]
Minä taas olen aina ihmetellyt, miten ne pärjäävät, jotka vain ostavat kirjoja eivätkä koskaan hyödynnä kirjastoa. Kirjakaupoista kun löytyy lähinnä niitä uutuuksia, kirjastossa on vanhempaakin valikoimaa.
[/quote]
Ostan joitain kymmeniä kirjoja vuodessa, yleensä akateemista tutkimuskirjallisuutta jotka liittyvät itseäni kiinnostaviin aiheisiin. Käytän ulkomaalaisia nettikauppoja. Kirjakaupoista tosiaan löytää lähinnä sitä ajankohtaista "viihdekirjallisuutta".
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 19:59"]
[/quote]
Mä olen lopettanut kirjojen ostamisen, koska kotiini ei yksinkertaisesti enää mahdu. Lahjoittaisin ilomielin nuo kaikki kirjani kirjastolle, mutta ei ne huoli.
t. 229
[/quote]
Minun lähikirjastossa Kirjasto Omenassa on kierrätyshylly asiakkaiden kirjoille. Vastaavia hyllyjä lienee muissakin Helsingin seudun kirjastoissa. Kannattaa ehdottaa omalle kirjastolle vastaavaa.
Kyllä kirjakaupoista löytyy muutakin kuin viihdekirjallisuutta, mutta pitää vain valita sellainen kirjakauppa, jonka valikoima on suuri. Toki niitä myymälöitä ei taida Suomessa olla kuin yksi, mutta nettikaupoistahan saa vaikka mitä.
Minäkään en omista ainuttakaan kirjaa, mutta lainaan niitä noin 100 kpl vuodessa kirjastosta. Ilmeisesti en "lue ikinä kirjoja..."
Itselleni kirjat tuovat lämpöä kotiin. Luetut kirjat ovat kuin muistoja, tuntuu, että niiden tarinat ja sisältö ovat osa omaa historiaani, ne elävät sisälläni. Kirjat ovat rakkaita, tuntuisi pahalta luopua niistä.
[/quote]
Tuo lämmön tuominen on oman pääsi sisällä. Samalla lailla kuin jollain toisella ne eivät merkkaa mitään, vaan ovat pelkkiä paperikasoja ja sitten niitä saa muutossa kirota koska painavat kuin synti.
Ainoa asia mikä mietitytti kun viskoin kirjoja mäkeen muutossa olivat niistä maksetut dollarit jotka vilisivät silmissä. 20, 30, 50 ...