Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen ravintolassa, käsitys vegeruoasta?

Vierailija
30.04.2015 |

Seurueen kanssa käytiin syömässä ja olin etukäteen pyytänyt kasvisruokaa. Sain paistettua lohta, voikermakastiketta ja pari parsaa :) Millainen kasvis lohi mielestänne on?

Kommentit (241)

Vierailija
61/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:42"]

Kasvisruokaan kuuluu kala, kananmuna ja maitotuotteet. Jos et halunnut mitään niistä, sinun olisi pitänyt pyytää vegaaniruokaa!

[/quote]

Onko pääsi paksu ja umpiluuta? Kala ei ole kasvis!

[/quote]

Joo kala ei ole kasvis, mutta kasvisruokaan (vegetaristi) kuuluu kala, munat ja maitotuotteet. Vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä, eli vegetaristit ja vegaanit ovat täysin eria asia. Sivistäkää itseänne!
[/quote]

Sivistä itse itseäsi, vegetaristi syö vain kasviperäisiä tuotteita, lakto-ovo vegetaristi myös maito ja muna ja pesvo-vegetaristi syö yllämainittuja ja kalaa. Hyvä huudella sivistyksestä kun itsellä on siinä järkyttävä aukko.

Vierailija
62/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lainata enää koko hemmetin ketjua, MUTTA!!!
Missä kohtaa olen sanonut että jälkiruokaan laitetaan kalaa, lihaa tai yleensäkin eläinkunnantuotteita? No en jumalavita missään?
Kunhan jatkoin tarjoilijan aloittamaa ketjua sillä, että on myös hyvin yleistä että on tilattu erikoisruokavalio, mutta koetaan ihmeparantuminen siinä jälkiruoan kohdalla kun se muiden annos onkin houkutelevampi kuin se oma... oliko vaikeaa ymmärtää? 
Tavutanko vai haenko ratakiskoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:42"]

Kasvisruokaan kuuluu kala, kananmuna ja maitotuotteet. Jos et halunnut mitään niistä, sinun olisi pitänyt pyytää vegaaniruokaa!

[/quote]

Onko pääsi paksu ja umpiluuta? Kala ei ole kasvis!

[/quote]

Joo kala ei ole kasvis, mutta kasvisruokaan (vegetaristi) kuuluu kala, munat ja maitotuotteet. Vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä, eli vegetaristit ja vegaanit ovat täysin eria asia. Sivistäkää itseänne!
[/quote]

Sivistä itse itseäsi, vegetaristi syö vain kasviperäisiä tuotteita, lakto-ovo vegetaristi myös maito ja muna ja pesvo-vegetaristi syö yllämainittuja ja kalaa. Hyvä huudella sivistyksestä kun itsellä on siinä järkyttävä aukko.
[/quote]

Siis pesco

Vierailija
64/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:50"]

Minäminäminä ja minun erikoisruokavalioni. Huomaahan kaikki nyt minutminutminut ja minun erikoisruokavalioni?

[/quote]

Olisiko sinusta hauskaa, jos tilaisit ravintolassa kasvisruokaa ja saisit lihaa? Jos sinun on vaikea eläytyä kasvissyöjän maailmaan, niin kuvittelepa itsellesi vakava allergia. Ja sitten eteesi kannetaan ruokaa, jossa on juuri sitä inhottavia oireita sisältävää ainesta, vaikka olet erikseen pyytänyt ruokaa joka käy ruokavaliollesi? 

Kyllä minä ainakin haluan rahoille vastinetta, ja jos tilaan ruokaa ilman pähkinää niin ei siinä silloin sellaista saa kyllä olla. Viimeksi kun söin pähkinää piti soittaa ambulanssi... Mielestäni en ole erityisen nirso, jos en halua kuolla tukehtumalla tai olla naama turvoksissa päivätolkulla. En kyllä menisi tässä ketjussa tarjoilijana ja kokkina esiintyneiden henkilöiden ravintoloihin syömään. 

Vierailija
65/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:50"]

Minäminäminä ja minun erikoisruokavalioni. Huomaahan kaikki nyt minutminutminut ja minun erikoisruokavalioni?

[/quote]

Ei se ole mitään minäminäminää ja huomionhakua, jos ravintolassa tilaa jotain ja saakin väärän ruoan. Tässäkään tapauksessa ap:lla ei edes ollut mitenkään tiukat kriteerit: hän ei vaatinut mitään tiettyä, yksinkertaisesti kasvisruokaa. Ja jokaisessa itseään kunnioittavassa ravintolassa on kyllä listalla myös niitä kasvisvaihtoehtoja, ellei nyt ole jostain pihvipaikasta tai muusta vastaavasta kysymys.

Vierailija
66/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten tiedä mitä teen väärin kun en suostu tarjoilemaan lihaliemeen tehtyä punkkusoosia kasvissyöjälle ja totean vain että kovin moni ei enää sen paremman jälkkärin kohdalla muistakaan niitä allergioita/vakaumuksia.
Tottakai jokaisen ruokailijan on saatava ruokavaliolleen sopiva ruoka, mutta toivoisin näin ravintola-alan ihmisenä että siitä kerrottaisiin etukäteen ja selkeästi. Pelkkä kasvisruoka kun voi tosiaan olla aika laaja käsite sekin (saako olla muna/maito, jne). Me kun siellä keittiössä emme voi pitää varmuuden vuoksi kaikkia tarvittavia raaka-aineita. Ethän halua että ruokasi sulatetaan pakastimesta, vaan että se tarjoillaan tuoreena?

Vierailija
67/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:16"]

Äiti oli kerran saanut ravintolassa lautasellisen puuroa kasvisruokana (kyllä, olihan se sitä), kun muut söivät uuniperunaa, grillattuja kasviksia ja pihviä punaviinikastikkeella... Kai se jotain siitä metelöi, mutta olihan tolkuttoman noloa toimintaa ravintolalta.

[/quote]

Tuossahan olisi ollut ihan kelpo kasvisruoka, kun olisi jättänyt pihvin pois. Itse voisin ainakin syödä uuniperunaa ja grillattuja kasviksia punaviinikastikkeella.

[/quote]

Hmm, ja olet itse valmistanut punaviinikastiketta useinkin???
Se nimittäin tehdään vahvaan lihaliemeen, ja on parhaimmillaan kun joukossa on keitetty paahdettuja luita... Mutta jos maistuu kasvisruokailijalle niin mikäs siinä sitten.

Terkuin se sama kokki...

[/quote]

Sit ihan vaan tiedoksi: esim. äitini, joka sanoo olevansa kasvissyöjä, koska suurin osa ravintoloista käsittää mitä se tarkoittaa, voisi luultavimmin syödä punaviinikastiketta, oli se nyt kenen tahansa luissa haudutettu. Hän kun ei ole eettisten syiden vuoksi kasvissyöjä, vaan sairautensa takia. Oireet pahenee, jos syö lihaa, mutta pienillä määrillä "sivutuotteita" ei ole merkitystä.

Niin tosi kiva, että siellä takahuoneessa kokki sitten pilkkaa ja nauraa kasvissyöjäpelleä, joka ei tiedä syövänsä lihalientä tms, tai pitää ihmistä idioottina, jos hän silti valitsee punaviinikastikkeen, vaikka hänelle on lihaliemestä kerrottu.

Vierailija
68/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jumankavita. Se kokki ja tarjoilija oli ihan oikeassa siinä, että kummasti ne allergiat ja erikoisruokavaliot HYVIN USEIN unohtuvat, kun katsotaan kateellisena mitä muut syövät. Yhtäkkiä maitoallergikko kestää kermavaahtoa ja keliaakikko vehnäjauhoa.  Pointtina siis, että monet ruokarajoitteet ovat ihan ihmisten korvien välissä ja niistä jaksetaan niuhottaa ihan vaan oman erilaisuuden korostamismielessä. Ja nyt en puhu oikeista allergikoista, jotka pähkinä saattaa tappaa tms.

Vierailija
69/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin annos ei yksinkertaisesti enää ole kasvisruoka-annos jos siinä on käytetty lihalientä!!!
On eri asia jos asiakas kertoo ettei se haittaa ja pyytää annokseen sitä kastiketta ja on tietoinen lihaliemestä, mutta niin sevtarjoilija kuin kokkikaan ei ole selvännäkijä ja voi tietää tätä etukäteen ja silloin kun pyydetään kasvis niin se on -kasvis-...

Huhhah ja hei, ei voi olla näin vaikeaa, eihän?
Jankataanhan ihan vaan jankkaamisen ilosta?

Vierailija
70/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:50"]Minäminäminä ja minun erikoisruokavalioni. Huomaahan kaikki nyt minutminutminut ja minun erikoisruokavalioni?
[/quote]
Eli, jos sinä menet ravintolaan ja tilaat kanapastaa valkosipulileipätikuilla ja eteesi kannetaan tofupastaa yrttitikuilla olet vain ihan hiljaa ja tyytyväinen, sanaakaan et mainitse väärästä annoksesta? Tai jos olisit tilannut Apn ravintolassa pihvin ja saanut Apn kala-aterian olisit vain ollut ihan hiljaa, etkä edes anonyymina asiasta maininnut?

Vierailija
71/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:08"]

Äiti oli kerran saanut ravintolassa lautasellisen puuroa kasvisruokana (kyllä, olihan se sitä), kun muut söivät uuniperunaa, grillattuja kasviksia ja pihviä punaviinikastikkeella... Kai se jotain siitä metelöi, mutta olihan tolkuttoman noloa toimintaa ravintolalta.

[/quote]

Tuossahan olisi ollut ihan kelpo kasvisruoka, kun olisi jättänyt pihvin pois. Itse voisin ainakin syödä uuniperunaa ja grillattuja kasviksia punaviinikastikkeella.

[/quote]

Se nimittäin tehdään vahvaan lihaliemeen, ja on parhaimmillaan kun joukossa on keitetty paahdettuja luita... Mutta jos maistuu kasvisruokailijalle niin mikäs siinä sitten.

Terkuin se sama kokki...

[/quote]

Sit ihan vaan tiedoksi: esim. äitini, joka sanoo olevansa kasvissyöjä, koska suurin osa ravintoloista käsittää mitä se tarkoittaa, voisi luultavimmin syödä punaviinikastiketta, oli se nyt kenen tahansa luissa haudutettu. Hän kun ei ole eettisten syiden vuoksi kasvissyöjä, vaan sairautensa takia. Oireet pahenee, jos syö lihaa, mutta pienillä määrillä "sivutuotteita" ei ole merkitystä.

Niin tosi kiva, että siellä takahuoneessa kokki sitten pilkkaa ja nauraa kasvissyöjäpelleä, joka ei tiedä syövänsä lihalientä tms, tai pitää ihmistä idioottina, jos hän silti valitsee punaviinikastikkeen, vaikka hänelle on lihaliemestä kerrottu.

[/quote]

Missä kohtaa kokka tässä on pilkannut ja ketä?!? Ota nyt hyvä ihminen pääsi pois perseestäsi ja lue uudelleen. Kokki ei nimenomaan ammattitaitoisena olisi kasvissyöjälle tarjonnut sitä lihaliemeen tehtyä soossia, kun joku yllä oli sitä mieltä että kasvissyöjälle sitä olisi voinut tarjota! Niin eikös sielä joku mielensäpahoittaja itke siitäkin....

Vierailija
72/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokki, ei kokka.

Vierailija
73/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:53"]

En jaksa lainata enää koko hemmetin ketjua, MUTTA!!!
Missä kohtaa olen sanonut että jälkiruokaan laitetaan kalaa, lihaa tai yleensäkin eläinkunnantuotteita? No en jumalavita missään?
Kunhan jatkoin tarjoilijan aloittamaa ketjua sillä, että on myös hyvin yleistä että on tilattu erikoisruokavalio, mutta koetaan ihmeparantuminen siinä jälkiruoan kohdalla kun se muiden annos onkin houkutelevampi kuin se oma... oliko vaikeaa ymmärtää? 
Tavutanko vai haenko ratakiskoa?

[/quote]

No itse en ole koskaan tavannut "vakaumuksellista" kasvissyöjää joka jälkiruuan kohdalla sanookin ettei se ole niin vakavaa. Muutaman sellaisen olen, jotka ovat totaalisen kyllästyneitä etteivät ikinä saa ravintolasta mitään hyvää jälkiruokaa ja syövät jälkkärin yksinkertaisesti siksi, ettei muutakaan ole ollut tarjolla koko päivänä ja/tai analyfarktista shokkia odotettavissa.

Mutta tällaisissa "kohteliaisuussyissä" on yllättävät seuraukset. Mikäli olet vegaani ja kerran moneen vuoteen "joustat" työyhteisön tai perheen nähden, voit olla varma että seuraavalla kerralla tarjotaan vähintäänkin samaa ellei enemmänkin. " No kun kerran söit sitä juustoa silloin viime juhlissa x vuotta sitten, ajattelin ettet pahastu jos..." No suurin osa ymmärtää mitä tarkoitan, ja jos suostut sen jälkeen harva ottaa sinua TAI ruokavaliotasi vakavasti. Tai jos et suostu, olet sen jälkeen pelkkä nirsoilija loppuelämäsi.Parempi siis vaatia sitä itselleen sopivaa kasvisruokaa jo alun alkaen, sekä syöjälle, järjestäjälle että ravintolalle (miten muuten tulisivat tietoisiksi asiakaskuntansa toiveista?).

Kun ei se ole niin vaikeaa kun ruokavalikoima on valmiiksi terveellinen. Sekasyöjänä karttaisin paikkoja, joissa ei voida valmistaa kasvisperäistä ateriaa!

Vierailija
74/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:08"]Allergat on eri asia kuin nirsoilu...
[/quote]

En ole nirso, minulla on omat eettiset syyni olla syömättä lihaa. Jokainen syököön mitä haluaa, eikai se muilta ole pois? Maksavana asiakkaana tosin olettaisi että saisi rahoilleen vastinetta.
[/quote]
Miten se on eettistä, että jos sulle vahigossa tuodaan ravintola annos jossa on jotain mitä sinä et eettisistä syistä voi syödä, jätät sen syömättä? Ei sitä syö enää sitten kukaan muukaan, eikä se kala, sika, nauta tai mikä nyt vain, siitä enää henkiin herää.
[/quote]
Siten, että kokki tekee johtopäätöksen, että 90% kasvissyöjistä syö liharuokaa, eikä edes yritä mitään kasvisvaihtoehtoja. Aika harva raaskii heittää sen annoksen pois, mutta vain palautetta antamalla voi saada aikaan edistystä.

Vierailija
75/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jumankavita. Se kokki ja tarjoilija oli ihan oikeassa siinä, että kummasti ne allergiat ja erikoisruokavaliot HYVIN USEIN unohtuvat, kun katsotaan kateellisena mitä muut syövät. Yhtäkkiä maitoallergikko kestää kermavaahtoa ja keliaakikko vehnäjauhoa.  Pointtina siis, että monet ruokarajoitteet ovat ihan ihmisten korvien välissä ja niistä jaksetaan niuhottaa ihan vaan oman erilaisuuden korostamismielessä. Ja nyt en puhu oikeista allergikoista, jotka pähkinä saattaa tappaa tms.

[/quote]

HALLELUJAA!!!!

Vierailija
76/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:14"]

[/quote]

[/quote]

Terkuin se sama kokki...

[/quote]

[/quote]

Missä kohtaa kokka tässä on pilkannut ja ketä?!? Ota nyt hyvä ihminen pääsi pois perseestäsi ja lue uudelleen. Kokki ei nimenomaan ammattitaitoisena olisi kasvissyöjälle tarjonnut sitä lihaliemeen tehtyä soossia, kun joku yllä oli sitä mieltä että kasvissyöjälle sitä olisi voinut tarjota! Niin eikös sielä joku mielensäpahoittaja itke siitäkin....

[/quote]

Nimenomaan, hyvä kokki ei ammattitaitoisena pidä punaviinikastiketta kasvisruokana. Aivan oikein. Ei sitä tule tarjota kasvissyöjälle. Mutta jos kasvissyöjä itse mainitsee, että voi sitä syödä, ollaan tilanteessa, että tarjoilijat ja kokit pilkkaa, kun ruokarajoite poistui heti kun näki jotain hyvää.

Vierailija
77/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vaan kuvitella kuinka tää ketjun "kokki" tekisi "vitun nirsoilijapellet" asenteella mulle ruokaa missä ei ole kalaa tai pähkinää. Kiva olis kuolla tollaisen ammattitaidottoman persläven takia.

Vierailija
78/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:14"]

[/quote]

[/quote]

Terkuin se sama kokki...

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Nimenomaan, hyvä kokki ei ammattitaitoisena pidä punaviinikastiketta kasvisruokana. Aivan oikein. Ei sitä tule tarjota kasvissyöjälle. Mutta jos kasvissyöjä itse mainitsee, että voi sitä syödä, ollaan tilanteessa, että tarjoilijat ja kokit pilkkaa, kun ruokarajoite poistui heti kun näki jotain hyvää.

[/quote]

Kovin moni ei ajattele että punkkusoossissa on lihaa. Itse olen tarjoilija ja huomautan tästä kasvisruokailijalle. Tiedän myös mikä ero on kalalla ja kasviksella, mutta ehkä se johtuu siitä että olen korkeakoulutettu? Teen näitä paskaduuneja tasan niin kauan kun saan oikeita töitä.

Vierailija
79/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:08"]

[/quote]

[/quote]

Terkuin se sama kokki...

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Tuohan on se kokki, jonka mukaan kalat kuuluvat plantae- kuntaan...

Vierailija
80/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:14"]

[/quote]

[/quote]

Terkuin se sama kokki...

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No mutta silloinhan kyseessä ei olekaan kasvissyöjä, eikä asiasta tarvitse tehdä numeroa. Sanoo vain, että otan samaa kuin nuo muutkin, mutta ilman pihviä.