Eilen ravintolassa, käsitys vegeruoasta?
Seurueen kanssa käytiin syömässä ja olin etukäteen pyytänyt kasvisruokaa. Sain paistettua lohta, voikermakastiketta ja pari parsaa :) Millainen kasvis lohi mielestänne on?
Kommentit (241)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse.
t. tarjoilija
[/quote]
Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse. t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä.
[/quote]
Se mitä sanoit tarjoilijalle saatuasi annoksen, ennen kun tulit itkemään netin keskustelupalstalle!
Must lohi on kasvis. Siis kyllä mä tykkään et jos ei kala kelpaa kasvissyöjälle niin sitten on kasvissyöjässä jotakin vikaa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse. t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä.
[/quote]
Se mitä sanoit tarjoilijalle saatuasi annoksen, ennen kun tulit itkemään netin keskustelupalstalle!
[/quote]
Lähetin tietenkin takaisin, tarjoilija märisi että uuden annoksen saamisessa kestää ja muu seurue oli jo hyvää tahtia siirtymässä jälkiruokaan niin jätin uuden annoksen ottamatta ja pyysin vähentämään tämän "kasvis" annoksen seurueen laskusta.
[/quote]
Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy.
Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu).
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"]
[/quote]
Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy.
Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu).
[/quote]
Eli ammattilaiset ei tiedä kalan ja kasviksen eroa?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:16"]
Äiti oli kerran saanut ravintolassa lautasellisen puuroa kasvisruokana (kyllä, olihan se sitä), kun muut söivät uuniperunaa, grillattuja kasviksia ja pihviä punaviinikastikkeella... Kai se jotain siitä metelöi, mutta olihan tolkuttoman noloa toimintaa ravintolalta.
[/quote]
Tuossahan olisi ollut ihan kelpo kasvisruoka, kun olisi jättänyt pihvin pois. Itse voisin ainakin syödä uuniperunaa ja grillattuja kasviksia punaviinikastikkeella.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse. t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä. [/quote]
Se mitä sanoit tarjoilijalle saatuasi annoksen, ennen kun tulit itkemään netin keskustelupalstalle! [/quote] Lähetin tietenkin takaisin, tarjoilija märisi että uuden annoksen saamisessa kestää ja muu seurue oli jo hyvää tahtia siirtymässä jälkiruokaan niin jätin uuden annoksen ottamatta ja pyysin vähentämään tämän "kasvis" annoksen seurueen laskusta.
[/quote]
Tottakai uuden ruoan saamisessa kestää. Ei ravintolassa ole valmiita annoksia odottamassa asiakkaita vaan kaikki valmistetaan tilauksesta.
[/quote]
[/quote]
Ja jälkiruokaan mennessä kakkien allergiat ja vakaumukset on hävinneet kun nähdään mitä muut sai ja mitä itselle olisi ollut tarjolla. Terveisin Kokki.
Ps, eikä ollut kettuilua vaan ihan arkipäivää!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse. t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä. [/quote] Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy. Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu). [/quote] Eli ammattilaiset ei tiedä kalan ja kasviksen eroa?
[/quote]
Kyllä ammattilaiset erottaa, mutta mikä siinä on vaikea nyt ymmärtää, että lähes aina jos on tilattu kasvisruoka niin asiakas haluaa kalaa annokseensa. Sitten keksitään muuta jos asiakas kertoo, että ei syö myöskään kalaa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:33"]
[/quote]
[/quote]
Ja jälkiruokaan mennessä kakkien allergiat ja vakaumukset on hävinneet kun nähdään mitä muut sai ja mitä itselle olisi ollut tarjolla. Terveisin Kokki.
[/quote]
Juu tai kun jälkkäri on syöty niin muistetaan vasta sitten kysyä, että ''olihan tää jälkkäri muuten maidoton''. Juu ei ollut kun se on kermasta tehty, kuten myös se sun alku ja pääruokakin...
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:16"]
Äiti oli kerran saanut ravintolassa lautasellisen puuroa kasvisruokana (kyllä, olihan se sitä), kun muut söivät uuniperunaa, grillattuja kasviksia ja pihviä punaviinikastikkeella... Kai se jotain siitä metelöi, mutta olihan tolkuttoman noloa toimintaa ravintolalta.
[/quote]
Tuossahan olisi ollut ihan kelpo kasvisruoka, kun olisi jättänyt pihvin pois. Itse voisin ainakin syödä uuniperunaa ja grillattuja kasviksia punaviinikastikkeella.
[/quote]
Hmm, ja olet itse valmistanut punaviinikastiketta useinkin???
Se nimittäin tehdään vahvaan lihaliemeen, ja on parhaimmillaan kun joukossa on keitetty paahdettuja luita... Mutta jos maistuu kasvisruokailijalle niin mikäs siinä sitten.
Terkuin se sama kokki...
[/quote]
[/quote]
Niin totta. Laktovegeovogluteenittomalle superallergikolle varattu tuoreista hedelmistä tehty jälkiruoka ei kelpaakaan, sillä kaikki muut saavat tiramisua, joka näyttää niiiiin paljon paremmalta. Joten kai sitä nyt tän yhden kerran voi syödä...
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:03"]
No kertokaas nyt mikä olisi sitten se WOW efektin aiheuttava kasvisruoka siinä lautasella?
[/quote]No aloittajan juttuun viitaten, ei ainakaan lihaa.
Joskus naurettiin töissä kun buffassa ei ollut mieluisaa ruokaa niin tultiin sitten sanomaan että saisko gluteenittoman ruoan. Gluteeniton ruoka siis tuli keittiöstä lautas annoksena ja se koettiin ''parempana'' ruokana kuin buffa ruoka. Kummasti se keliakia katos kun tilattiin olut siihen ruoan kylkeen
OT, erittäin moni kasvisruokailija syö kalaa, vegaanit eivät sitten ollenkaan...
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:39"]
Hmm, ja olet itse valmistanut punaviinikastiketta useinkin???
Se nimittäin tehdään vahvaan lihaliemeen, ja on parhaimmillaan kun joukossa on keitetty paahdettuja luita... Mutta jos maistuu kasvisruokailijalle niin mikäs siinä sitten.
Terkuin se sama kokki...
[/quote]
Kokki laajentaa osaamistaan ja opettelee tekemään sen kasvisliemeen.
Terkuin sähköamis joka taitaa tilata eräiden kokkien ja tarjoilioiden aivot seuraavan kerran lautaselleen kasvisruokana, munakoisollakin on enemmän ymmärrystä...
Mä en kyl yhtään ymmärrä tätä keskustelua. Jos puhutaan kasvisruuasta itse ainakin oletan että se ei sisällä lainkaan mitään muuta kuin kasvista. Maitoa ja munaa uskaltaisin tarjota kysymättä, mutta kalaa en. Miksi ravintoloissa oletetaan suoraan eikä kysytä käykö kana taikka kala?
Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse.
t. tarjoilija